Katten eten elkaars voeding en het mengen van verschillend voer

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Monique
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 aug 2004 15:18
Locatie: Assen

Bericht door Monique »

onze katten (nu 4,5 maand) krijgen junior en adult van wiskas gemixt en ik moet zeggen ze vinde de adult veel lekkerder... Ze krijgen het prima weg. Moet zeggen dat toen we ze ophaalden ze bij die mensen thuis al gewoon normaal kattenvoer kregen (moet je nagaan, amper tandjes...)
Als ze het niet kunnen kauwen dat eten ze het ook vast niet...
Succes
Mensen die niet van katten houden zijn vast in hun vorig leven een rat geweest
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ik vroeg me af waarom je kittenvoer moet geven? Vroeger was dat er niet en onze kat (bij m'n ouders) is toch groot en sterk geworden op gewoon voer. Ik was gister in de dierenwinkel en het viel me op dat alleen de dure merken kittenvoer aanbieden (wiskas is nog goedkoopst), terwijl je voor dezelfde prijs tig keer meer gewoon kattenvoer kan krijgen.
Dus hoe belangrijk is het???
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Vroeger gaf je je katten ook gewoon een warme prak van het eten, of pap. En verdronk je de kittens.
Nu zijn er veel nieuwe richtlijnen over voer, er is nieuwe kennis en die kennis wordt gebruikt.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Emma Boom schreef:Vroeger gaf je je katten ook gewoon een warme prak van het eten, of pap. En verdronk je de kittens.
Nu zijn er veel nieuwe richtlijnen over voer, er is nieuwe kennis en die kennis wordt gebruikt.
Wat is dit nou weer voor raar antwoord!!!! Hier heb ik toch helemaal niks aan. 10 jaar geleden kreeg onze kat gewoon het beste voer wat er was en niks geen warme prak. Slaat helemaal nergens op. Ik vroeg me alleen af waarom heel veel merken géén kittenvoer aanbieden, bijv. felix of kittekat. Wat voegt het kittenvoer toe (behalve dat de brokjes kleiner en zachter zijn bijv.).
In de paarden bijv. heb je ook tientallen soorten voer en suplementen en als je naar de inhoud kijkt is de helft ook echt onzin. Vandaar dat ik het nu vraag........
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Nou er is al vaker een topic over geweest maar er zitten in kittenvoer meer calorieen, die hebben ze als kitten wel nodig maar als volwassen kat niet meer. Ook is de samenstelling van voedingsstoffen anders. Ga de pakken maar eens vergelijken.
Ik kan me wel vinden in het antwoord van Emma, mijn schoonmoeder had vroeger ook 2 katten die ze gewoon met de pot mee liet eten en dus snapt ze niet dat mijn katten bijvoorbeeld geen varkensvlees mogen hebben. Er wordt steeds meer ontdekt en dus kan je steeds beter inspelen op de behoefte van je kat.
groetjes Sharon
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ja maar mijn vraag was serieus bedoeld en dat was nou niet echt een antwoord waar ik wat aan heb!! Ik probeer hier serieus wat van te leren, zodat ik mijn kitten straks het beste kan geven. Vandaar dat ik het vroeg. Op een ander forum kreeg ik namelijk als antw dat het niet echt nodig was dat kittenvoer. Daarbij heb ik dus wel een kittenervaring van 10 jaar geleden en toen bestond het nog niet. Dat wil niet zeggen dat we haar maar verdronken hebben of warm eten hebben gegeven. We gaven toen wat er toen te koop was.
Nu is er zoveel dat het alleen maar moeilijk is om te selecteren wat het beste is om te geven. Sommige dingen zullen goed zijn, sommige overbodig. Daarom probeer ik serieus om kennis en advies te vragen en dan verwacht ik wel een beetje nuttige antwoorden.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

als je gewoon gezonde kittens hebt die bij hun moeder zijn opgegroeid zal het misschien minder belangrijk zijn.
Maar mijn laatste 3 katjes zijn toch katten die een achterstand hadden en voor dat soort katten is het heel belangrijk om voer specifiek voer voor kittens te geven. Ik heb het dus wel altijd gedaan.
groetjes Sharon
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

De term 'vroeger' kun je rekbaar zien; voor mij ligt deze term kennelijk verder in het verleden dan voor jou, Manzano :wink:
De vraag die jij stelt, is al vaak gesteld, in diverse topics, en dat gevoegd bij mijn idee over 'vroeger' (voor mij dus 30 jaar geleden) maakte dat ik dat antwoord gaf. Het spijt me als dat verkeerd overgekomen is.

Het kittenvoer voegt extra mineralen, vitaminen, sporenelementen en voedingsstoffen toe. Natuurlijk doen kittens het ook wel goed op Whiskas of op volwassen brok, maar zoals Shaz ook zegt, hangt het erg af van de achtergrond van je dieren.
Ik heb een kittenopvang waarin de meeste kittens een achterstand hebben: ze zijn gedumpt, hun moeder heeft nooit goed eten gehad, ze hebben te weinig moedermelk gehad, ze hebben wormen en vlooien, de moeder is nooit geënt, noem maar op. Daarom kies ik voor premium voer want ik wil de dieren zoveel mogelijk gezonds meegeven.
Ga ik over op niet-premiumvoer (supermarkt of B-kwaliteit), dan raken ze acuut aan de diarree en groeien minder goed.
Ik geef om dezelfde reden ook geen blikvoer - alleen kleine kittens die de overgang van melk naar vast voer moeten maken, krijgen blikvoer vermengd met geweekte babybrok.

Ik vind dat er duidelijk meer kwaliteit zichtbaar is in de ontwikkeling van de dieren, bij gebruik van premium voer. Ik voer specifiek babycat aan kleintjes en de grotere kittens krijgen kittenbrok. Ze kunnen wel mee-eten van de brok voor de volwassenen (en doen dat ook wel), maar ik probeer ze toch wel zoveel mogelijk hun eigen brok te laten eten.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ok dank je wel! In mijn geval gaat het om een kitten die lekker tot 10 weken bij de moeder zit.
Ik maak uit jouw antwoord op dat het dus eigenlijk vooral nodig is om goede brokjes te geven. Blikvoer is dus niet echt nodig of gewoon heel weinig als extra?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Blikvoer kun je zien als een gebakje: lekker maar overbodig :wink:
Gebruikersavatar
miekje
Lynx
Lynx
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 sep 2004 13:49
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door miekje »

Nu we hier toch over bezig zijn. Vaak staat er op een verpakking 'premium'. Bij RC is dat dus niet zo... Het is wel een premium voer toch?

Ik denk ook dat kleine katjes makkelijker die kleine kittenbrokjes weg krijgen.

En... Whiskas Junior is bij de Dirk 1.09 euro voor een zak van 300 gram. Helemaal niet duur, maar als je vergelijkt is RC goedkoper, omdat ze daar net iets minder van nodig hebben als ik me niet vergis.

Heb van de DA RC vet cat meegekregen voor onze gecastreerde Luna. Per dag kost dat ongeveer een halve euro. Vind ik dus absoluut niet duur he! :grin:
:pdtmat: Gone with the wind
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

RC voorverpakt is een premium voer, ja. Natuurlijk zijn er nog betere maar die zijn nog duurder :wink:
Gebruikersavatar
miekje
Lynx
Lynx
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 sep 2004 13:49
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door miekje »

Ja ach... Is maar wat je duur vindt he... Ik denk dat voor jou sneller iets duur is, omdat je zoveel katjes hebt. Maar de mensjes van RC zijn erg lief voor jou en je katjes he?

Nu ik er aan denk. Moet weer een nieuw dingetje hebben voor internet bankieren. Mijn 5 is eruit komen vallen. als ik een nieuwe heb, kan ik ook weer eens lief doen voor jouw katjes :grin:
:pdtmat: Gone with the wind
Gebruikersavatar
miekje
Lynx
Lynx
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 sep 2004 13:49
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door miekje »

Enne... wat je onderschrift betreft :wink: hahahahaaa!!! http://www.loesje.nl :wink: :grin:
:pdtmat: Gone with the wind
Gebruikersavatar
sherry
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 dec 2004 20:23
Locatie: den haag

kat van 16 eet kittenvoer

Bericht door sherry »

mijn kater van 16 at nogal slecht ,maar als mn kitten van 20 weken haar kiitenvoer brok of blik niet helemaal op eet dan eet mn kat van 16 dit voor haar op
hij eet daardoor wel weer stukken beter maar mijn vraag is of dit geen kwaad kan omdat ht geen senior eten is
groetjes carla
i love my 3 cats
Gesloten