Katten eten elkaars voeding en het mengen van verschillend voer

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Nanet

Bericht door Nanet »

Ik heb zelf een eigenwijs ventje hier, die moet helemaal niks hebben van brokken, ook niet geweekt. Dus de brokken blijven de hele dag beschikbaar voor de anderen. 's Ochtends krijgen ze natvoer. Leonne krijgt vier keer per dag apart :???: Maar dat lost jouw probleem niet op.
Ik denk niet dat het erg is als Pini ook gewone brokken eet, als ze daarnaast maar kittenbrokken krijgt voor de bouwstoffen. Dus ik denk haar inderdaad apart aanbieden, een paar keer per dag en dan weghalen... De gewone brokken gewoon laten staan... Ik heb nog niks duidelijk kunnen vinden.
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Ja misschien wel een goed plan. Als ze al gegeten heeft, kan ze zich niet overeten aan voedsel voor volwassen katten. Ik denk trouwens ook niet dat het veel kwaad kan, dat eten. Als ze inderdaad maar genoeg kittenbrokken krijgt. Ook geloof ik niet dat je dat echt een jaar lang moet blijven geven hoor.
Misschien kan je het eten van je andere katten op een hoge plek zetten, waar Pini niet bijkan? (of zijn dat ook net verboden plekken?)
merlin
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 sep 2003 18:31
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door merlin »

Grappig, wij zitten met precies hetzelfde probleem! :)

Isis, Nubi en Zara krijgen alledrie sensible nu. Straks komt Nina (Wendy bij Marjolein) bij ons, en zij heeft natuurlijk nog kitten nodig.

Wij hebben ook het voer eigenlijk de hele dag staan, en dat willen we zo ook houden, omdat we allebei heel onregelmatig thuis zijn.
Waarschijnlijk gaan we kitten en sensible mengen, maar als Nina straks hier is, zal Nubi waarschijnlijk alle kittenbrokken van Nina gaan opeten, en veel te dik worden. (ze is al een beetje aan de dikke kant ;))
Apart zetten doen we ook liever niet, want wij vinden het fijn als de katten de hele dag de beschikking hebben over hun eten. Ook omdat we dus regelmatig weg zijn, en dat zou beteken dat ze dan een hele tijd geen eten hebben.

Kortom, als hier nog goeie tips komen, horen we ze graag! :D
Het leven is als een neus... je moet eruit halen wat erin zit
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door 6-2love »

Toen onze Nina kwam vorig jaar hebben we haar ook gewoon met de oudere katten mee laten eten. In het begin schermde we haar voer van de oudere af zodat ze rustig en kittenvoer kon eten. Maar al snel terorriseerde zij de oudere katten om ook hun voer te eten :roll: Het arme weerloze dingetje :twisted:
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Hier wordt kitten met sensible gemengd. Maar Pini moet eigenlijk nog een tijdje babybrok hebben (tot de leeftijd van vier maanden). Dat voer ik haar geweekt en ik blijf erbij, anders eten de groten dat natuurlijk meteen op :twisted: De rest van de dag neemt ze kitten/sensible gemengd wanneer zij trek heeft. Ze krijgt 2x daags babycat en ook nog 1x daags Hills AD verdund met water.

Ik zou haar dus apart laten eten wat zij nodig heeft; Pini is wel zo'n katje dat dan verder wel eet waar zij zin in heeft :razz:
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ik denk dat ik eruit ben hoor. Ik hou Pini inderdaad even op de babybrok (dat was ik even vergeten) zoals jij het doet Mar en voor de meiden laat ik het even zoals het nu is. Zo kan Pini nog even een graantje meepikken als ze trek heeft en kunnen de meiden ook nemen wanneer ze trek hebben (sensible en kitten gemengd). Het is voor mezelf een prettig idee dat er altijd eten voor ze staat.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Dat vond ik ook al Daan. Anders zou er zoveel tegelijk veranderen voor je meiden.
Hier zit ik met hetzelfde met blikvoer. Max. Mimi en Kitty mogen alleen nierdieet. Ze eten het gewoon met de anderen en ik let op dat ze dat eten en dat ze de kans krijgen dit te doen. Als ze het op hebben hoeven ze het andere voer niet. De andere katten zijn er al redelijk aan gewend dat het vnierdieet niet van hen is, maar dat zij de Whiskas mogen eten.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
miekje
Lynx
Lynx
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 sep 2004 13:49
Locatie: Almelo
Contacteer:

volwassen voer voor kittens?

Bericht door miekje »

Ik heb vandaag bij de dierenzaak een dierendagkasootje gekregen. Ze hadden het nog over van gisteren en eigenlijk weet ik niet goed wat ik er mee moet.

Het is een plastic zakje waar allerlei voer door elkaar zit. Grote en kleine brokjes. Er zit ook een balletje bij, een Vitakraft Catstick mini en een zakje Eukanuba Adult Salmon&Rice in.

Kan ik per dag wel een paar van die brokjes geven als een snoepje? Of echt gewoon helemaal niet? Zo niet, ik heb geen datum erop zien staan tot wanneer het houdbaar is. Onze katjes zijn nu 4 maanden oud. Vanaf welke leeftijd kunnen ze zoiets wel eten? Op het Eukanubazakje staat vanaf 1 jaar, maar die losse brokjes hebben geen verdere info.
:pdtmat: Gone with the wind
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Ik zou er nog even mee wachten, maar niet al te lang. Onze katten zijn nu 7 maanden en ik ben momenteel aan het experimenteren met voer. Ze krijgen gewoon elke avond iets anders (van het goedkoopste C1000 merk tot Gourmet) en ik zie wel wat ze lekker vinden. Op die manier krijg je ook niet van die kieskeurige katten. Maar 4 maanden is misschien nog wel een beetje jong. Ik durf je geen goed advies te geven. Iemand anders?
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Ik ben voor Lady overgestapt naar Adult voer, omdat ze onlangs een jaar geworden is. Maar Lana wil haar kittenvoer nu niet meer, ze vind adult voer veel lekkerder :shock: Dus nu geef ik Lana wel nog gewoon kittenvoer, maar met een paar brokjes adult. Voor het idee :wink:

Volgens mij kan dat geen kwaad.
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Desy denkt ook dat ze toe is aan volwassen brokjes van Spooky, dus snapt weleens een paar als ik de bewaarbakken vul. En ach, als je het maar niet als volledig voer beschouwt, kunnen een paar geen kwaad. Al zou ik het niet elke dag doen, maar ziek zullen ze er niet van worden, er zitten hoogstens andere voedingssupplementen enzo in...
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Je kan het rustig als snoepje gebruiken hoor. Ze eten inderdaad ook wel eens per ongeluk van elkaars voer als je katten van verschillende leeftijden hebt. Zolang je maar gewoon kittenvoer blijft geven en je dit als extra'tje gebruikt is er niks aan de hand.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Ik geef dat soort proefbrokjes ook als snoepjes.
Ze vinden het heerlijk omdat het net anders smaakt dan hun normale brokken.
Gebruikersavatar
pini
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 01 sep 2003 17:07
Locatie: zeeland

Bericht door pini »

Dat doe ik nu nog. Brokjes geven van een ander merk als snoepjes. Volgens mij is dat beter en ze worden er niet dik van of krijgen teveel zout of zo binnen. Ze eten bij mij RC maine coon en de brokjes (snoepjes) zijn van RC hair en skin.

Ik heb dat vanaf het begin gedaan. Ze krijgen hun "snoepjes" alleen na het kammen en als ik weg ga.

Ze volledig op volwassen voer zetten als ze klein zijn zou ik niet doen. Ze hebben toch wat meer voedingstoffen nodig om te groeien.
Groetjes Gerda
Gebruikersavatar
miekje
Lynx
Lynx
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 sep 2004 13:49
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door miekje »

Ik heb ze zak even nagepluisd en er zitten ook erg kleine brokjes bij. Zelfs nog kleiner dan wat ze nu eten, dus ik neem aan dat dat echt kittenbrokjes zijn. Er zit ook RC in zo te zien. Welke weet ik niet. Ook Whiskas zit erin. Eigenlijk vind ik het niet echt handig zo'n zak. want je weet niet goed wat er allemaal in zit. Ik neem aan dat er geen speciaal voer in zit, want dit zal wel voor een htk katje zijn.

Met adult voer wachten we ook nog even ja :wink:
:pdtmat: Gone with the wind
Gesloten