Katten eten elkaars voeding en het mengen van verschillend voer

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gast

Katten eten elkaars voeding en het mengen van verschillend voer

Bericht door Gast »

Hey allemaal,

Mellow en Kiara zijn langzaamaan aan 't overschakelen van kittenvoer op volwassenvoer. Nu hebben we per ongeluk senior versheidszakjes mee ... Kan dit kwaad ?? 't Zijn kittens van 7 en 8 maanden dus dat lijkt mij niet zo raadzaam ???
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

nou denk het niet hoor,tis wel aangepast op de behoeftes van de oudere kat om de nieren enzo te ontzien(staat ook op de verpakking als het goed is)dus niet schadelijk voor jou katten.maar kan je het niet ruilen waar je het gehaald heb?
en anders mengen met hun eigen voer dat kan ook.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ja ik heb hier ook wel eens gehad dat ik volwassenvoer had in plaats van kittenvoer en dan mengde ik het ook zodat ze in ieder geval de juiste voedingsstoffen binnenkregen. Ik zou het niet in-plaats-van geven en zolang het slechts van tijdelijke aard is.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Is het verstandig om brokjes van verschillende merken te mengen?

Bericht door daantje »

Misschien is het een hele stomme vraag hoor, maar wij geven de meiden altijd brokken van Hills. Nu kwam ik er bij toeval achter dat ze brokken van de Aldi ook erg lekker vinden. Is het raar om de Hills brokken met een ander soort brokken te mengen? We doen het nu niet omdat ik het een beetje raar idee vind maar ik zit er wel aan te denken, gewoon omdat de meiden het lekker vinden. Ik wil niet het risico lopen dat ze de Hills brokken laten staan dus ik wil het dan echt door elkaar gaan mengen.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Marion
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2003 18:54
Locatie: rijssen

Bericht door Marion »

IloJeM schreef:Ik heb het probleem dat die van mij alleen van de C1000 brokken geen diarree krijgt. Ik baal er best van want ik wil haar graag op hoogwaardig voedsel als Hills of RC ed. maar de mengprocessen hebben hier vooralsnog geen succes. Ik ben het nu weer heel voorzichtig aan het proberen.
Ilo, heb je al eens sensible ofzo geprobeerd? (Vast wel, maar ik vraag het toch). Puck en Diesel krijgen nu namelijk speciale sensible van RC, van de DA. Van alle andere brokken krijgen ze ontzettend diarree.

Daan, ik zou dan ook niet gaan mengen. Als je toch Hills wilt blijven geven, is dat echt beter voor ze...
If you hold a cat by the tail you learn things you cannot learn any other way..
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Nou ik vind dat het wel kan hoor. Dan hebben ze Hills voor de voedingswaarde en Aldi voor het lekkere. Dat kan toch echt geen kwaad volgens mij hoor. Mensen doen altijd maar alsof je je katten vermoordt met Aldibrokken. Als ze 't zo lekker vinden kan je je het toch gewoon als extraatje beschouwen?
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Thanks voor advies! Ik ga het dan gewoon mengen, ze vinden het echt ontzettend lekker. Dan doe ik gewoon 2/3 hills 1/3 brok van de Aldi, lijkt me dan wel redelijk. (Als ze nou maar niet de lekkere eruit vreten en de rest laten liggen :-))
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

IloJeM schreef:...zou ik het zeker niet met Aldi brokken gaan mengen. Hills is van veel betere kwaliteit, beter afgestemd, minder vulmiddelen, veel minder zout (nieren!) en gewoonweg gezonder dan enig ander supermarkt brokkenpakket.
Wij hebben altijd supermarktbrokken gegeven (vroeger ging dat automatisch en wisten we niet echt over al die merken). Waarom zouden die ongezonder zijn dan? We hebben bijna altijd van C1000 (niet altijd C1000 merk) en heel erg soms van Aldi (en nog steeds geen diarree).

Ik weet niet hoor of het allemaal wel zo slechter is. Ze is al 7,5 jaar, is nooit ziek geweest (paar jaar niet geènt door moeilijk dierenartsgedrag maar nu wel weer enten) en ze komt elke dag buiten... En ze vind ze lekker... Dus waarom niet?

PS: We denken er wel over na een zak van dat Hills of zo te kopen en dan te mengen om de twee dagen of zo. Maar ja, om nu te beweren dat het 'gewoonweg ongezonder is dan dat Hills enz.' vind ik ook een beetje... tjah... Je snapt me wel hoop ik :wink: .
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Kittenvoer mengen met voer voor volwassen katten?

Bericht door daantje »

Oké, ik kom er even niet uit.... over een week of drie gaan we inie-mini-Pini halen en ik zit even met het eetpatroontje. De meiden krijgen hier nog steeds kittenbrok maar we zijn al bezig om ze over te laten gaan naar de gewone brok. Inie-mini-Pini zal voorlopig nog aan de kittenbrok moeten blijven. Omdat de meiden gewend zijn dat de bakjes altijd gevuld staan hebben we dus een probleempje met Inie-mini-Pini. Zij mag niet aan de gewone brok. Als ik kittenvoer en gewone brok met elkaar meng, zou dat kwaad kunnen? Voor Inie-mini-Pini zou dat betekenen dat ze deels voedingsstoffen naar binnen krijgt waar ze nog niet aan toe is, voor de meiden zou het betekenen dat ze deels te lang aan de kittenbrok blijven.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

De meiden zijn al geholpen of niet?
Ik heb Quinto en Xandor daarom apart te eten gegeven, omdat Quinto anders veel te dik zou worden van het kittenvoer omdat hij gecastreerd was. Ik ga nu Ryvo/Yogi straks komt ze ook weer apart eten geven, vind het zelf prettiger om toch te weten dat de oudste katten niet te dik worden en de jongste voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt.
Ook kan je dan goed in de gaten houden hoeveel Pini eet.
groetjes Sharon
Nanet

Bericht door Nanet »

De dierenarts vertelde mij dat het niet veel uitmaakt als een kitten het voer van de volwassen katten eet. Toch sta ik daar niet helemaal achter. Er zitten natuurlijk meer bouwstoffen in kittenvoer en ik vraag me af of kittens die dan wel voldoende binnenkrijgen als ze alleen de volwassen brokken eten. En andersom, de volwassenkatten hebben andere voedingsbehoeften dat de kittens, dus krijgen ze dan niet teveel van het goede. Ja dilemma! Ik ga het is nazoeken, heb net een mooie kattenencyclopedie binnen gekregen via de post :wink: Kan ik wel gebruiken nu de 5de op komst is. Kan me ook voorstellen dan Minipini juist die belangrijke bouwstoffen wel nodig heeft.
Wat ik hier doe is Leonne apart eten geven. Ik blijf er zelfs bij om te zien wat hij binnenkrijgt. Heeft hij genoeg dan mag Taz het opeten, zij kan het hebben. De rest moet eraf blijven.
Succes, ik hoop er meer over te kunnen vinden.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Het apart eten is hier juist een probleem, maar ik heb al bedacht dat we er niet onderuit kunnen om het straks (of eigenlijk liever nu al) de meiden te laten wennen aan het feit dat de bakjes niet de hele dag gevuld zijn. Ze eten nu wanneer ze trek hebben en daar zal ik verandering in aan moeten brengen. Hoe doen jullie dat? Twee maal per dag een bakje ofzo voor de wat grotere katten? Voor een kitten weet ik de hoeveelheden wel maar voor de wat grotere kat ben ik nog een leek....
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Daan, wij zijn laatst over gegaan tot het twee maal per dag voeden, en eigenlijk waren ze daar na twee dagen al aan gewend. We zijn overgestapt van 's ochtends en 's avonds voeren naar 's middags en 's avonds :eangel:, want anders lukte het ons niet zo goed. Nu eten ze netjes (redelijk netjes) heel hun bakje leeg en wachten af. Alleen Flits wilt wel eens postvatten voor de kast met eten en zielig miauwen, maar dat doet ze eigenlijk alleen maar tot drie weken nadat ze eens een keertje blikvoer heeft gekregen :???: .
In elk geval, ze wennen er dus snel aan (door de honger waarschijnlijk), dus het zou niet al te veel problemen moeten leveren. Gewoon consequent zijn, ook qua voedingsuren...

Succes,
sKatje
Gebruikersavatar
BlackPanther999
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2003 16:12
Locatie: Goeree-Overflakkee
Contacteer:

Bericht door BlackPanther999 »

Mijn mening is dat het voor kittens absoluut niet goed is om voer te geven wat voor volwassen katten is bestemd.
Het is namelijk zo dat veel merken verzurende stoffen in het voer van volwassen katten doen. Dit is ter voorkoming van blaasgruis.
Voor kittens is dit echter schadelijk voor de skeletvorming. Dus worden deze stoffen niet in kittenvoer gedaan.
Tevens is het beter om het voer niet de hele dag te laten staan. Als een kat aanleg heeft voor blaasgruis en men laat het voer de hele dag staan is de kans groot dat de kat ook daadwerkelijk blaasgruis ontwikkeld.
Toen mij de DA mij dit vertelde, ben ik direct overgegaan naar vaste voertijden, waarna ik het bakje weghaal. Mijn 3 katten hadden ongeveer 1 tot 2 weken nodig om hieraan te wennen en daarna zeurden ze nooit meer tussen 2 maaltijden in.
ik ben de trotse eigenaar van 3 katten, namelijk Misty, Ugly en Jamie.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ze krijgen hier 's ochtends 50 gram voer wat ze dus ook meteen opeten en dan 's avonds nog eens 10 tot 20 gram of een half zakje whiskas (in het weekend). Is inderdaad het makkelijkste om ze het nu alvast aan te wennen. Aangezien een kittentje nog niet zoveel tegelijk kan eten is het misschien makkelijker om ze nu alvast 3 keer per dag te geven dan kan je dat straks met Pini ook doen en zitten ze al in dat ritme.
groetjes Sharon
Gesloten