Katten eten elkaars voeding en het mengen van verschillend voer

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Ja maar wat is ver? Ze staan allebei in de keuken, op ongeveer 1,5 meter van elkaar. Dat ze water uit elkaars bakje drinken vind ik geen punt.
Ik vrees alleen dat Musti binnen de kortste keren een dikke kat gaat worden als ik er niets op verzin.
En een dikke kat is echt geen zicht vind ik, Laat staan gezond.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik heb vanaf het begin af aan altijd duidelijk de naam genoemd van de kat voor wie het was, inmiddels weten ze het precies en ze hebben dus allemaal hun eigen plekje. Als de eerste kat klaar is gaat hij natuurlijk wel kijken of er bij de anderen nog wat te halen valt. Onze katten krijgen 's ochtends voor we naar het werk gaan, 's middags als we thuis komen en 's avonds voor we naar bed gaan wat brokken. Als we het idee hebben dat een kat honger heeft (Quinto laat het bijvoorbeeld steeds door iedereen inpikken) dan voeren we die kat af en toe apart wat extra bij.
Wij hebben vijf katten en dat gaat op deze manier prima, moet met twee katten dus ook wel te doen zijn denk ik ;)
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

thx. Met een beetje geduld wel denk ik. Maar dan moet ik wel de hoeveelheid die ze in 1 keer op kunnen weten en geven.

En ik heb eigenlijk ook een beetje schrik dat ze dan uiteindelijk te weinig eten. Ze zijn nog klein en zo met z'n tweeën verbruiken die ook ontzettend veel energie.

Momenteel roep ik ook eerst de één en geef die dan zijn/haar bakje en dan pas de ander. Maar Musti snapt het gedoe met namen nog niet zo goed (heeft pas sinds vrijdag zijn naam en moet dus nog een beetje opgeleerd worden). Dus daar wordt aan gewerkt.
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

jullie vinden mij waarschijnlijk al lang een zaag :???: maar ja.

Kan het eigenlijk kwaad dat die bengels een hele dag (van 8u tot 17u30) zonder eten zitten? Ze zijn 5 maanden, dus moeten nog wel wat groeien.
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

Ik persoonlijk zou in deze situatie opteren voor droge brokjes die de hele dag tot hun beschikking staan... het lijkt me anders wel erg lang dat ze zonder eten moeten zitten.
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

Lies77 schreef:jullie vinden mij waarschijnlijk al lang een zaag :???: maar ja.

Kan het eigenlijk kwaad dat die bengels een hele dag (van 8u tot 17u30) zonder eten zitten? Ze zijn 5 maanden, dus moeten nog wel wat groeien.
oei, dat lijkt me ook redelijk lang hoor. Ik zou ook droge brokjes geven en die laten staan, vooral omdat de meeste katten, en zeker kittens kleine beetjes eten verspreid over de hele dag.
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

freija schreef: oei, dat lijkt me ook redelijk lang hoor. Ik zou ook droge brokjes geven en die laten staan, vooral omdat de meeste katten, en zeker kittens kleine beetjes eten verspreid over de hele dag.
Bij ons zitten ze ook zolang zonder eten. We gooien 's ochtends wat in de bakjes maar onze katten hebben nooit geleerd om dat te verdelen. Of je nou een bodempje doet of de hele bak vol, het moet meteen leeg. Ook toen ze kitten waren zaten ze dus zolang zonder. Zolang ze maar voldoende te drinken hebben, dat is het belangrijkste.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

hier doen ze dat eigenlijk geen 1 van de twee. Musti eet gewoon veel meer en elk bakje dat hij vind is goed voor hem. Woefie is veel gematigder, die eet nu eens 5 brokjes en over een paar uur nog eens. Musti is veel gulziger. Bij hem zie je ook dat hij aan de brokjes geweest is. Al maar goed dat die Hill's brokken niet al te klein zijn (zelfs redelijk groot voor zo'n kleintje). Anders zou het echt hap, slik, weg zijn. :???:

Ik wil ze erg graag leren elk uit hun eigen bakje te eten. Want Woefie wordt binnenkort gesteriliseerd en moet dan misschien lichtere brokken. En wat als de ene op een gegeven moment andere brokken moet als de andere.
Het lijkt mij gewoon makkelijker om ze dat al jong aan te leren.

Maar vond het zelf nogal sadistisch om die twee prutsen een hele dag zonder eten te zetten. Zeker omdat ze nooit alles in 1 keer opeten. Zelfs niet als ik maar een heel klein beetje geef.

Ga het dus ook niet doen. Zal wel iedere keer als ik er ene hoor eten, gaan kijken en aanmoedigen of corrigeren. Is goed voor de lijn. :-P
Gebruikersavatar
Marion
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2003 18:54
Locatie: rijssen

Bericht door Marion »

Ik heb hier dus hetzelfde probleem. Ik wil nu proberen om ze meerdere malen per dag te voeren en dan weer weg te zetten, maar kinky is een moeilijke eter en cassis wil het liefst kinky's eten!

Daarbij eten ze het zakjesvoer wel meteen op, maar dat ben ik op aanraden van hier en van de dierenwinkel weer mee gestopt.

Ik dacht dat ik best wat van katten wist, maar dit.. :icon_shifty:

Ik denk dat ik kinky 3 keer per dag ga voeren (apart) en cassis' voer de hele dag laat staan. dan kan ik in ieder geval zien of hij genoeg eet. En bij Kinky blijf ik erbij.. Ofzo. :???:
If you hold a cat by the tail you learn things you cannot learn any other way..
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik heb een mollige veelvraat en een magere kieskeurige eter. De "vuilnisbak" eet naast zijn eigen eten ook heel graag de brokjes van mijn "prinsesje op de erwt" op, maar dat mag hij niet omdat hij een blaasgruisdieet heeft.

Nu heb ik de volgende oplossing gevonden: mijn poesje heeft de hele dag brokjes op de TV-kast ( :lol:) in de woonkamer staan, zodat ze iedere keer een paar hapje kan nemen. Mijn kater kan daar niet bijkomen vanwege zijn verbrijzelde heup, hij krijgt twee keer per dag zijn dieetvoer, die hij in twee tellen op heeft....

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Marion
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2003 18:54
Locatie: rijssen

Bericht door Marion »

Oeh, dat is ook een idee!
Tha Kink zit graag op een tussenstukje halverwege de trap. Enige nadeel is dan nog dat Cassis op het idee kan komen dat hij daar ook op kan springen. En dat kan ie denk ik niet. :-|
Denk ik over. wel een goed idee!
If you hold a cat by the tail you learn things you cannot learn any other way..
Gesloten