Katten eten elkaars voeding en het mengen van verschillend voer

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

In seniorenvoeding zit wel alles wat hij nodig heeft.
Maar ja; als hij daar niet van eet, krijgt hij ook niets binnen :???:

Misschien kun je andere soorten seniorenvoeding proberen?
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Tja als je moet kiezen tussen niks eten of kittenbrokken snap ik dat je voor kittenbrokken gaat. Maar in kittenbrokken zitten wel heel veel vetten die een oudere kat juist niet nodig heeft. Je zal er dan dus goed op moeten letten dat hij niet te dik wordt.
Ik zou inderdaad eerst eens kijken of er geen ander merk seniorenvoer is dat hij wel lust.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hoogwaardig voer zoals RC is een uitgebalanceerde voeding, die je niet zou moeten mengen (behalve om ze te laten wennen als je overstapt op een ander voer) omdat je de balans in de voeding dan teniet doet. Dan heeft het RC-voer niet de uitwerking die het zou moeten hebben, over de lange termijn.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Ddees70
Huiskat
Huiskat
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 jun 2004 11:35
Locatie: Hoorn

Bericht door Ddees70 »

als ik jullie zo begrijp is het genoeg om het kitten 'sochtends en 'savonds kitten voer te geven en overdag het voer voor de grote katten te laten staan ?
de twee grote katten krijgen c/d van hills. Het kitten is kittenbrokjes van rc gewend uit het asiel dus dat ga ik hem dus geven aangevuld met blikje wiskas dat krijgt ie nu dus ook al
Ik ben bang dat als ik de kittenbrokjes de heledag laat staan dat de andere twee het op gaan eten
Desire
Saartje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 aug 2005 15:01
Locatie: Ledeberg, Gent
Contacteer:

Bericht door Saartje »

Ik geef mijn katten Oral Sensitive van RC.
Binnenkort komt Cordelia bij me wonen en dan meng ik dat voer met kittenvoer.
Het eten blijft hier ook gewoon staan.
Wil het wel anders doen, maar dan gaan mijn twee oudste katten (ze zijn niet oud maar het zijn de oudste twee) niet veel eten, want zij geven telkens hun eten aan een andere kat en gaan zij later eten ...
Karin V
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 aug 2005 21:47
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Karin V »

Hier lopen er rond de 15 katten rond in de leeftijd van bijna 1 t/m 6 jaar.
In het begin gaf ik de jongere katten appart kittenbrokken en de anderen volwassen voer.
Tja de grotere aten het kittenvoer op en de kittens vonden het volwassenvoer weer lekker.
Dus tegenwoordig meng ik alles door elkaar en het gaat prima.
Royal Canin en Iams door elkaar.
nancyhane
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 aug 2005 10:32

Katten eten elkaars voeding

Bericht door nancyhane »

Hallo,

Ik heb een kater van 11 maanden en die krijgt kittenvoer van royal canin. Nu heb ik sinds een paar dagen een katertje erbij van 8 weken en die krijgt het babyvoer van royal canin. Maar nu eten ze allebei afwisselend bij elkaar uit de bak. Kan dit kwaad? Als ik het zie zet ik ze weer voor hun eigen voerbakje, maar ik kan dit natuurlijk niet 24 uur per dag zien. Ook gaat mijn kater van 11 maanden over op indoor van royal canin. Ik werd bijvoorbeeld vanochtend wakker en zag dat het bakje van mijn kitten leeg was. Nu weet ik natuurlijk niet wie het leeg gegeten heeft. En zodoende weet ik dus ook niet of de kleine kitten wel genoeg krijgt. Hoewel hij ook uit de bak van de grote eet. Wat kan ik doen?

Groetjes Nancy
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door 6-2love »

In kittenvoer zit extra eiwitten voor de groei en ontwikkeling van het jonge dier. Ik zou een volwassen kat hier niet te veel van laten eten. Da's niet gezond. Wanneer ik jouw bericht goed begrijp geef jij je katten de gehele dag toegang tot voer. Dit is niet nodig zeker niet wanneer je hoogwaardig voer geeft zoals RC. Mijn tip: Geef het voer op bepaalde tijden en scheidt de beide katten dan even zodat ze rustig hun eigen voer op kunnen eten. Dan weet je precies wat ze binnen krijgen.
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Gebruikersavatar
mickey2602
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 mar 2005 17:31
Locatie: Dinxperlo

kattenvoer voor senioren

Bericht door mickey2602 »

Hallo,

Ik heb een vraagje...
Ik kan van een kennis van mij een aantal dozen krijgen met daarin 6 zakken van 400 gr kattenvoer.Hij vroeg me of ikz e wil hebben,ik zit met een poes van 1 en een kater van 2.
Het enige probleem is,dat kattenvoer is voor senioren vanaf 7 jaar...
Mag ik het dan absoluut niet gebruiken voor die van mij?
En een vriendin van me heeft 1 kat van 6 en 2 van 3jaar,zou het bij die wel kunnen?Dat ik die zakken naar haar doorgeef?

Groetjes Michel
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Seniorvoer is speciaal gericht op oudere katten die minder behoefte hebben aan bepaalde voedingsstoffen. Vooral eiwitten en vetten geloof ik.
Teveel ervan kan namelijk schadelijk zijn voor met name de nieren.
Voor jonge katten echter mist het die stoffen die zij juist nodig hebben voor hun algehele welzijn.
Zoals kittenvoer weer allerlei extra stoffen bevat voor de groei die voor een volwassen kat weer niet goed zijn.
Zou het is op moeten zoeken hoor wat allemaal precies, dat weet ik zo niet ;-)
Maar het is voor jouw katten dus niet geschikt en ik zou het dan ook niet geven. Dan missen ze echt die voedingsstoffen die ze nodig hebben.
Voor de 6 jarige van je vriendin, mits ze het mengt met het huidige voer zou het wel kunnen.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Skunk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 jul 2006 10:23
Locatie: In het mooie Noorden :-)

Bericht door Skunk »

Het maakt niet zoveel uit. Misschien is het zelfs wel beter voor het katje, dan heeft hij tenminste gezonde niertjes als hij senior wordt.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Daar ben ik het niet mee eens Skunk, het maakt wel uit en daarom zijn er ook van de betere merken verschillende soorten (Indoor, Active, Nier, Blaasgruis, Light, Kitten, Junior, Senior enz. enz.). Ze zijn er dus voor ieder type kat in iedere levensfase (waarbij je niet op een jaartje hoeft te kijken ;-)).

Sandy heeft dus gelijk dat je geen senior voedsel aan 1 en 2-jarigen moet geven, dan missen ze essientiële bouwstoffen, net als je bijvoorbeeld een ingedutte senior geen Active moet geven.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 426
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Ik moet hier akkoord gaan met Sandra...Senior voer is NIET geschikt voor jonge katten, er zijn stoffen uit weggelaten die een oudere poes niet (meer) nodig heeft, maar die een jong dier absoluut wel nodig heeft.
Niet geven dus...
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Woefie en Musti

Bericht door Lies77 »

Hoe zorgen jullie ervoor dat jullie poezen niet uit elkaars bakje eten?

Musti is een echte slokkop en eet uit alle bakjes die hij tegen komt. Woefie daarentegen eet juist heel erg weinig. Ze is gezond en speels, maar heeft gewoon niet zoveel nodig (hoewel dat met Musti erbij wel verandert waarschijnlijk). Zij eet dan ook in hele kleine porties en ik ben al heel erg blij als ze eens 50 g per dag gegeten heeft. Da's echt een zeldzaamheid.

Maar die Musti hier heeft precies altijd honger. Wij gaan alletwee fulltime werken dus is er tussen 8 en 17u30 niemand thuis om die twee in de gaten te houden.

Ik was al van plan om ze gewoon 's morgens, 's avonds als ik thuis kom en dan nog eens voor we gaan slapen eten te geven. Maar hoe kan ik hen wijsmaken dat ze gans hun bakje leeg moeten eten? Vooral Woefie dan? Zij heeft precies echt dat bakje dat daar altijd staat nodig. Zelfs een kwartje van een blikje zachtvoer Hill's eet die in 20 keer op (da's overdreven, het zal een stuk of 5 keer zijn, maar dan nog). Ik kan toch niet om de zoveel uur naar huis rijden om die twee mormels eten te geven? Ze zouden op het werk nogal lachen.

Woefie nog een aantal keren apart voeren is ook niet echt handig, want meneer pikt gewoon haar bordje in. Vanmorgen ook: ik dacht, "ik geef Woefie eerst, dan heeft die het hare toch al binnen (of toch voor een klein deel)." Maar dan is meneer er weer als de kippen bij om haar bakje in te pikken. :???:

Weten jullie hier iets op te verzinnen?
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

Al geprobeerd om hun bakjes heel ver uit elkaar te zetten? Blijf er de eerste keren wel altijd bij zodat ze enkel bij hun bakje blijven.
Gesloten