Drinken van melk of water

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Drinken van melk of water

Bericht door Loontje »

Hello ;-)

Lana was altijd gek op kittenmelk. Maar ze was wat aan de diarree dus nu geef ik een héél klein laagje vermengd met veel water. Het is bijna doorzichtig. Dat krijgt ze alleen als we 's avonds thuiskomen.

Overdag staat er een grote kom met water. Van Lady weet ik dat ze water drinkt, maar Lana zie ik het eigenlijk niet meer doen.

Nu gaf ik dus net een kommetje kittenmelk met water, en dat heeft ze in 1 keer opgedronken! :shock: Dat bevestigd dus mijn vermoeden dat ze overdags geen water drinkt :???:

Hoe krijg ik haar weer aan het "gewone" water?
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Tjee, Loon, moeilijke vraag! Wat ik zou proberen is om steeds net iets minder melk en iets meer water in het bakje te doen, net zolang tot je dus uitkomt op alleen maar water.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Wat misschien ook zou kunnen helpen is het water aantrekkelijker maken door bijvoorbeeld een waterfontein te kopen. Onze poezen zijn veel meer water gaan drinken sinds we dat ding hebben.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Probeer eens verschillende drinkbakjes uit. Quinto drinkt bijvoorbeeld ook nooit uit zijn gewone drinkbakje, maar als ik een glazen schaaltje voor hem neerzet met precies hetzelfde water drinkt hij het wel :roll:
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door 6-2love »

Misschien een raar idee....maar waarom probeer je anders de waterbak niet aantrekkelijker te maken door er bijv. een balletje in te doen. Bij ons spelen de katten ook veel met hun water, hengelen ed. Tijdens dat spelen likken ze wel steeds druppeltje op van de vloer en vacht. Misschien kan je het haar zo leren

Een ding is zeker: het is wel kliederboel gegarandeerd ;-)
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Of ander water, zoals bronwater. Boris dronk altijd alleen maar water uit een blauw pak en nu drinkt hij alleen nog maar stromend water en waarschijnlijk ook buiten.

Ik denk trouwens dat een kat die gezond is naar behoefte drinkt en dat hoeft niet altijd te gebeuren als jij het ziet.
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

Ik heb hetzelfde probleem, pitou drinkt ook alleen maar kattemelk, en ik wou het dus ook afbouwen door steeds meer water er in te doen, maar dan drinkt ze op een gegeven moment gewoon niet meer!!. Deze morgen heb ik haar wel voor de allereerste keer uit de toiletpot zien drinken :roll: Ik heb haar dus meteen eruit genomen een een grote schaal (inderdaad voor drijfkaarsjes) vol water op tafel gezet zodat ze daaruit zou drinken, maar nee hoor, van zodra ze uit de badkamer was, was water geen optie meer, dus weer maar kattemelk en ze had dorst want die was in een keer op. Balletje heb ik nog niet geprobeerd.

Klein vraagje is kattemelk minder goed dan water? En wat met gewone melk? (die kan ik namelijk iets meer aanlengen, dan drinkt ze eigenlijk water met een kleurtje in) Ze heeft nog nooit diaree gehad.

Freija
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Van kattenmelk raken ze sneller aan de diaree dan van water maar daar hebben mijn katten ook geen last van zolang ik het voldoende afmeng met water.
Gewone melk zou ik niet doen omdat daar lactose inzit wat dus wel slecht is voor katten.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Gewoon domweg doorzetten en geen kittenmelk meer aanbieden.
Laat af en toe de kraan even lopen en zoals Mar al zei de fontein. Ze krijgen echt wel dorst en volgens mij is het niet goed om alleen melk te geven.

Succes!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

Loontje, ik heb echt hetzelfde probleem. Pitou wil ook absoluut geen water drinken. Ik wil niet dat ze uitdroogt, dus ik durf niet zo goed koppig doorzetten en water blijven voorschotelen want dan drinkt ze echt niet. En ze is me ook verontwaardigd dan!

Bella, hoelang denk je dat ze haar koppigheid van geen water te drinken zal uithouden?

Ik weet dat gewone melk slecht is voor een poes, maar gewone melk kan ik veel verder aanlengen dan kattemelk. Bij gewone melk is het voldoende dat het eigenlijk 'water met een kleurtje' is, bij kattemelk moet ze echt nog een melksmaak hebben, is het dan niet beter dat ik gewone melk, aangelengd dan, geef? Of is dat toch nog slechter dan veel minder aangelengde kattemelk?

Freija
Laatst gewijzigd door freija op 26 feb 2005 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ja dat is nog altijd slechter, Freija, vanwege de lactose. Die zit niet in kattenmelk ;-)
Xenobinol
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 apr 2004 17:00

Bericht door Xenobinol »

Ik doe wel eens een paar druppels valeriaan tinctuur in het water.
Een van mijn katers gaat dan direct aan het drinken, soms vindt ie het zo lekker dat ie zijn hele bek in de drinkbak douwt.
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

Hallo,
ik heb de voorbije week op alle mogelijke en onmogelijke plaatsen water gezet en even goed gekeken , pitou drinkt geen water, maar speelt er wel heel graag mee. Drinken dus echt niet, aangelengde kattenmelk dus maar, ik durf het echt niet aan om haar alleen water aan te bieden tot ze drinkt, ze heeft nu een hele week niet gedronken, wel veel met water gespeeld, toen ik haar vanmorgen haar portie aangelengde kattemelk gaf was dat meteen op, dus blijkbaar had ze toch enorme dorst.

Nu had ik nog een vraagje, heeft iemand enig idee hoe het zit met soja-melk, die is ook lactosevrij en is eigenlijk geen 'melk' Op zich is het niet zo'n probleem hoor, ik bedoel ze heeft geen diarree of zo, ik zou gewoon liever hebben dat ze ook gezond drinkt.
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Dat hoor ik ook veel dat ze liever smerig of juist stromend water drinken.

Freija, ik denk dat je katten met het spelen best wat drinken. Sterk verdunde kattenmelk kan geen kwaad. Ik weet alleen wel dat er geadviseerd wordt naast kattenmelk water te geven. Beiden blijven aanbieden dus.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Anonymous

Kan een kat zich "over-drinken" ???

Bericht door Anonymous »

Hallo,
Vorige week heb ik een drinkbol aangeschaft, omdat onze Alladin (9maanden) zo graag stromend water drinkt.
En dat hij graag drinkt hebben we geweten....... hij spuugt sinds 2 dagen hele waterige kots (sorry voor deze omschrijving :shock: ) Het is gelig van kleur en soms zit er wat voer bij, maar niet altijd. Kan het zijn dat hij teveel heeft gedronken? Heeft iemand hier ervaring mee, of zal ik toch morgen maar de DA raadplegen? Verder ziet hij er niet ziekjes uit.
Groetjes Peet
Gesloten