Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MayaEnKoen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 09 jun 2018 17:20

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door MayaEnKoen »

Bedankt weer, Rik ;-)
Dat Frank's zal niet het allerhoogstwaardigste brokje zijn, denk ik hoor. (Maar wel beter dan supermarkt )
Volgens de lijst in je link/post is Hills dus ook nog niet eens beter dan gemiddeld... dat valt me wel tegen, zeg.. het wordt verkocht bij mijn dierenarts.. dan verwacht je toch iets ..
Ik zal hierna de Applaws eens proberen.
En me verder inlezen in kvv/barf.. lijkt me wel minder als het volledig in de plaats van brokjes zou moeten...

Ik moet bekennen dat ik ze nog niet zelf weeg elke week...
Mijn keukenweegdingetje gaat niet verder dan 500 gram...
Zal gauw eens een betere gaan halen...
Weet wel dat Maya van 1 kg naar 1,2 kg ging in een week (gewogen bij dierenarts).

--

Zojuist een KVV worst gehaald!
Mijn dierenwinkel (meest in de buurt) verkoopt het, gelukkig!
Ook eendagskuikens.. goed te weten, maar daar wacht ik beter nog even mee, dacht ik (of..?)
Eens kijken hoe ze op het KVV reageren..
Verkoper zei wel dat er ook wat rijst in zit (?) en raadde voor mijn hele kleine kittens aan toch wel even de kook er over te doen (?).

Ook een weegschaal gehaald :eangel: :smile:
Volgens deze zou Maya in twee weken tijd van 1,2 kg naar 1,7 kg zijn gegroeid!
Niet helemaal betrouwbaar deze vergelijking, denk ik.. die 1,2 was gewogen bij de dierenarts en de weegschaal die ik nu heb is een personenweegschaal (digitaal, tot op 100gr nauwkeurig) - ik ga er zelf bij op staan :-P
Maar als ik vanaf nu deze gebruik krijg ik vast wel een idee van hun (oplopend) gewicht.

(Het posten hier gaat nog niet zo vlot: naast gewone bezigheden (en kittens! :grin: :lol: ) en VEEL lezen, ben ik aan het worstelen met hun album dat ik hier hoop te plaatsen.. het bewerken en plaatsen van foto's leek even moeilijk te zijn, maar geloof dat ik er uit ben/kom)
Esther
Maya (maart 2018) & Koen (april 2018) Fotoalbum
+Ninnoc+ (1997 - 2018)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Rik »

Ja, ik heb een digitale keukenweegschaal die tot 5kg gaat. Maar op een gegeven moment was Bono daar dus boven :) Het is natuurlijk niet verplicht om te wegen maar ik vond het wel prettig. Zo kon ik ook zien dat Bono op een gegeven moment 300gr per week aankwam en dus eigenlijk hard op weg was een grote zware jongen te worden. En bij de castratie van beide waren ze in die week wat afgevallen. Ik heb ook gemerkt dat zelf wegen op een mensenweegschaal (ene keer met kitten in arm en andere keer zonder) niet zo heel nauwkeurig is. Maar je hebt dan inderdaad wel een idee.

Er zijn inderdaad KVV's met wat rijst erin. Zelf ben ik daar niet zo'n voorstander van maar het is blijkbaar wel met een bepaalde reden gedaan. Maar of je het dan moet gaan koken :???: Dat lijkt mij eigenlijk niet. En 13 en 10 zijn niet zo heel klein meer. Dat lijkt mij meer voor kittens van 6 weken als ze net van de moedermelk afkomen.

Nu lees ik dit op voerwijzer:
1. Wennen aan rauw – kvv
Voordat je zelf gaat samenstellen, is het handig om je dier aan rauwe vleesvoeding te laten wennen door zo'n twee weken kvv te voeren. Bij honden met een gevoelige spijsvertering, kun je de kvv eerst door de brokken mengen en dan langzaam de hoeveelheid brokken laten afnemen. Als dit niet goed gaat, kun je het vlees even licht koken. Daarbij kun je het lichaam ondersteunen met probiotica.
https://www.voerwijzer.com/beginnersinf ... r-de-hond/

Maar dat is dus als de hond (of kat) een gevoelige spijsvertering heeft. Ik denk dat je gewoon een klein beetje kunt proberen om te kijken hoe het (be)valt.

Inderdaad is Hills en RC niet onder de beste premium brokjes te scharen. Maar Hills en RC hebben een enorm marketing apparaat vandaar dat ze zo bekend zijn. En ze hebben bepaalde dieetvoer dat andere weer niet hebben. Ook op voerwijzer komen Hills en RC niet terug in de lijstjes.

Nu is het wel zo dat Hill en RC onder de "betere" brokjes vallen. Je hebt dus supermarkt kwaliteit, betere kwaliteit en premium (of top) kwaliteit. En Hills en RC vallen onder de betere. Overigens zijn er natuurlijk ook miljoenen katten groot en oud geworden op de supermarkt brokjes dus kwaliteit is natuurlijk hier een relatief begrip. Mijn Bowy is 20 geworden op Felix natvoer (en Whiskas brokjes) voordat ik wist dat er eigenlijk maar weinig goeds in zat.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Dinky »

Zou zelf ook niet zomaar de kook over de kvv doen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Rik »

Overigens nog een andere zeer informatieve site is http://www.purrfectcat.nl

Wat https://www.voerwijzer.com is voor BARF, KVV en brokken (voor hond en kat) is http://www.purrfectcat.nl voor de rest (en speciaal voor de kat).

Bijvoorbeeld Het beste natvoer voor je kat: Goed en Goedkoop
De vergelijkbare pagina op voerwijzer is Het beste natvoer voor de kat

Tevens heeft deze site ook heel voor nuttige informatie om bijvoorbeeld de koolhydraten uit te rekenen en dat je dat op basis van droge stof zou moeten doen. http://www.purrfectcat.nl/droge-stof-basis/

Beide sites zijn dus een schat aan informatie als je zoekt naar de beste brok, natvoer of KVV voor je lieverds.

(Op purrfectcat vind je overigens alleen natvoer omdat dit voor de kat het beste is.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MayaEnKoen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 09 jun 2018 17:20

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door MayaEnKoen »

Ja, ik snap het voordeel van secuur wegen..
Ik kijk even aan hoe tevreden ik met deze 'grofere' blijf.. (Overigens, Rik.. hoe laat je een volwassen kat in hemelsnaam (lang genoeg!) op een keukenweegschaaltje staan? :lol: )

Ik vond de toevoeging van rijst en het koken van de KVV ook wat bedenkelijk.. lijkt het nut/idee van rauw (uitsluitend spiervlees) aardig tegen te gaan :-P
Maar inderdaad, op sommige sites wordt het wel aangeraden, ook bij het overstappen op rauw.

Ben ook op zoek gegaan naar info over de vergelijking tussen brok/natvoer VS KVV:

http://www.dierenartsvankessel.nl/ziekt ... eding.html

Hier lees ik toch: Wel is het belangrijk om te weten dat infecties met Salmonella bij katten wel voor kunnen komen, doordat de bacterie door vetten in de voeding de maagpassage kunnen overleven. Om die reden is het advies om rauwe voedingen uitsluitend aan gezonde volwassen katten te geven.

Dus dat zou toch pleiten voor het (even) koken van KVV voor mijn kittens.. of er nog even mee wachten. (??)

Hebben meer mensen hier daar ervaring mee?


En dit:
https://www.dierenapotheek.nl/kennisban ... auw-vlees/

Taurine tekort/hartafwijingen bij katten op langere termijn KVV/BARF voeden??

Hè, vervelend, dit... Soms heeft 'je inlezen' tot gevolg dat je alleen maar onzekerder wordt over een keuze of maar bang gemaakt wordt...
Zoals nu dus.
Twijfel nu toch of ik hierop over zal stappen..
Esther
Maya (maart 2018) & Koen (april 2018) Fotoalbum
+Ninnoc+ (1997 - 2018)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Rik »

Het wegen ging (en gaat) bij Yuna op deze manier:

Afbeelding

Bono lag wat minder goed stil maar die past nu ook niet meer op die 5kg weegschaal.

Heel veel van die "anti" KVV sites vind je op dierenartsen sites. Dierenartsen krijgen geen opleiding in voedsel op een uurtje "brokjes-les" na. Bij het asiel in Eindhoven kreeg ik zelfs het dringende advies om brokjes te geven i.p.v. natvoer omdat dat goed voor de tanden is. En dat is een vreselijk achterhaalde gedachte (totaal onwaar en brokken zijn in veel opzichten zelfs slechter).

Er zijn ook nog niet zo veel pro-KVV dierenartsen. Gelukkig houdt die van mij zich enigzins op de vlakte. Sommige spreken zich ronduit tegen KVV (terwijl ze er weinig van weten).

Hier is bijvoorbeeld wat informatie over die salmonella:
https://www.voerwijzer.com/is-rauw-voer ... ierenarts/

(Er dient dus wel inderdaad de juiste hygiëne in acht te worden gehouden zoals ik al zei)

En over de taurine: in katten KVV wordt dat vaak extra toegevoegd. Is dat niet zo dan kun je ook extra hart geven.

Maar inderdaad, KVV (en zeker BARF) is een "vak" apart waar je je goed op in moet lezen. Veel informatie vind je dus op voerwijzer en er is ook een forum voor (barfplaats).

Je hoeft overigens ook niet direct over te stappen (als je al over wilt stappen). Ik ben er ook pas mee begonnen toen ze 8 of 9 maanden waren (geloof ik).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MayaEnKoen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 09 jun 2018 17:20

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door MayaEnKoen »

Goh! Wat een serieus groot gemis in de opleiding van dierartsen dan, zeg! Zo weinig over zoiets essentieels als voeding VS gezondheid...

Ik ga me er rustig nog wat verder op oriënteren. Geen haast inderdaad.. al voelt het soms wel zo als je je kleintjes de 'best' mogelijke start probeert mee te geven :-P .. alsof elke minuut telt en elke beslissing 'beslissend' is...
Wát een verschil (in aanpak en beleving) met mijn eerste keer katten-schap! Dat was echt een beetje 'gezegend zijn de onwetenden' als ik terug kijk... En gezegend was ik! Wat daar allemaal 'mis' had kunnen gaan, wetende wat ik nu weet... (zelfs al wat met Maya en Koen nu).
Gezegend zij dit forum! :pdtold: :lol:
Esther
Maya (maart 2018) & Koen (april 2018) Fotoalbum
+Ninnoc+ (1997 - 2018)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Rik »

MayaEnKoen schreef: 17 jun 2018 21:35 Wát een verschil (in aanpak en beleving) met mijn eerste keer katten-schap! Dat was echt een beetje 'gezegend zijn de onwetenden' als ik terug kijk... En gezegend was ik! Wat daar allemaal 'mis' had kunnen gaan, wetende wat ik nu weet...
Haha, ja, dat was bij mij precies zo. In 1996 (nét 1,5 jaar op mezelf wonend) heb ik Bowy gehaald bij een dierenwinkel (ze kwam daar in een doosje aan want ik had gezegd dat ik een kat zocht). Toen nog niet echt veel internet en geen forum dus ik wist niet dat 2 beter was (was in die tijd ook nog niet zo bekend). En eten was natuurlijk gewoon supermarkt eten. Maar htk katten hebben een ijzersterk gestel dus ik heb eigenlijk nooit wat met haar gehad (op een haarbal na die haar bijna fataal werd). Op 18 jarige leeftijd kreeg ze wel een tia en had ze een torenhoge bloeddruk en nierfalen. Tsja, of dat door het jarenlange supermarkt voedsel komt weet ik niet maar ze moest dus aan nierdieet (wat vrij moeilijk was na een leven lang Felix gelei). Maar het geeft wel aan dat katten tegen een stootje kunnen en een paar maandjes ander voer is nooit een probleem. Wel heb ik toen dus gemerkt dat ze langzaam een echte solo-dame was geworden en dat ik er na 5 jaar geen andere kat meer bij kon plaatsen. Dus moest ik nog 15 jaar wachten om een duo te nemen ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door KiwiNL »

MayaEnKoen schreef: 17 jun 2018 20:47 (Overigens, Rik.. hoe laat je een volwassen kat in hemelsnaam (lang genoeg!) op een keukenweegschaaltje staan? :lol: )
Ik zet een klein doosje op m'n (platte) keukenweegschaal en zet 'm op nul. De katten stappen uit zichzelf in het doosje en gaan dan netjes zitten, zodat ik het aantal gram kan aflezen. Ideaal dat ze zo goed meewerken! :smile:
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou KVV zeker niet koken. Dan worden de botjes gevaarlijk.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Eleonore
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2012 10:31

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Eleonore »

Ojee dat heb ik dus laatst wel gedaan bij Loes, kunnen die botjes dan de maag of darmen beschadigen? Worden ze dan minder goed verteerd in de maag? Of bedoel je op een andere manier gevaarlijk?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Rik »

Bij BARF mag je bot absoluut niet koken want dan wordt bot bros en kan breken. En gebroken botten kunnen behoorlijk wat schade aanrichten. Maar bij KVV is het bot al redelijk fijn gemalen. Dat zijn echt kleine stukjes dus ik denk niet dat die zoveel schade kunnen geven. Plus dat ze het dus ook adviseren voor een gevoelige maag bij overgang naar KVV. Maar ik zou dan hooguit lichtjes de kook erover doen. Niet vol doorkoken.

Maar ik zou het gewoon zo rauw geven en kijken of ze er dus moeite mee hebben. En alleen bij problemen zou je dus lichtjes de kook erover kunnen doen.

Overigens kookte wij vroeger in mijn jeugd de eendagskuikens altijd voor de katten. Maar die hebben geen botten, alleen maar kraakbeen. Nu weet ik ook dat je ze beter rauw kunt geven.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
MayaEnKoen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 09 jun 2018 17:20

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door MayaEnKoen »

Rik schreef: 17 jun 2018 21:13 Het wegen ging (en gaat) bij Yuna op deze manier:
Haha! Ja, die ziet er inderdaad naar uit alsof ze zo wel blijft liggen.. tot ze een ons weegt :-P
Mag duimen dat ik de mijne zover krijg... (veel rust zit er nu nog niet in :grin: )
KiwiNL schreef: 17 jun 2018 22:04 Ik zet een klein doosje op m'n (platte) keukenweegschaal en zet 'm op nul. De katten stappen uit zichzelf in het doosje en gaan dan netjes zitten, zodat ik het aantal gram kan aflezen. Ideaal dat ze zo goed meewerken! :smile:
En dat is helemáál het toppunt! :lol:
Rik schreef: 17 jun 2018 21:45 Haha, ja, dat was bij mij precies zo. In 1996 (nét 1,5 jaar op mezelf wonend) heb ik Bowy gehaald bij een dierenwinkel (ze kwam daar in een doosje aan want ik had gezegd dat ik een kat zocht).
*proest* Nee toch.. in een doosje! :shock: :lol:
Rik schreef: 17 jun 2018 21:45 Toen nog niet echt veel internet en geen forum dus ik wist niet dat 2 beter was (was in die tijd ook nog niet zo bekend). En eten was natuurlijk gewoon supermarkt eten. Maar htk katten hebben een ijzersterk gestel dus ik heb eigenlijk nooit wat met haar gehad (op een haarbal na die haar bijna fataal werd).
Ja precies, andere tijden (is ook deels mijn excuus). Mijn grootste zonde van die tijd is dat ik Ninnoc toch wel een behoorlijke tijd (ruím een jaar) op de poezepil heb gehad... Ik krijg accuut met terugwerkende kracht kramp in m'n hart als ik daaraan denk, wetende wat ik nu weet! :shock: De dierenarts-assistente toenertijd vermeldde de risico's niet eens!
En het eerste aantal jaren rustig op 'MC Donalds' voer, inderdaad.. Waar ik het aan te danken heb dat Ninnoc in zulke blakende gezondheid zo'n hoge leeftijd heeft bereikt, geen idee.... Ook zij heeft tot vlak voor haar einde nooit om gezondheids redenen een dierenarts hoeven bezoeken...
Kwetsbaar en ijzersterk tegelijk, die lieve poezels van ons...

Goed, back to topic... ;-)
Esther
Maya (maart 2018) & Koen (april 2018) Fotoalbum
+Ninnoc+ (1997 - 2018)
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Lieselotje »

Cutie in een mandje op de weegschaal.
Lukt ook als ze stil willen blijven zitten!Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn LG-D855 met Tapatalk

Eleonore
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2012 10:31

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Eleonore »

Rik schreef: 18 jun 2018 18:26 Bij BARF mag je bot absoluut niet koken want dan wordt bot bros en kan breken. En gebroken botten kunnen behoorlijk wat schade aanrichten. Maar bij KVV is het bot al redelijk fijn gemalen. Dat zijn echt kleine stukjes dus ik denk niet dat die zoveel schade kunnen geven.
Ok dat is alweer wat geruststellend, ik had het juist gekookt omdat het rauw niet goed viel (gekookt ook niet maar goed). Ik ga het ook niet meer proberen maar was even bang dat er ergens een botje zou kunnen zijn blijven hangen.

Handig trouwens die mandjes en bakjes om de kat te wegen. Hier misschien ook wel een optie, ik ging er tot nu toe zelf op staan met kat in de armen. Altijd met de krassen in mijn nek als souvenir.
Plaats reactie