Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Mleen »

Ik zie het inderdaad! Nina krijgt Kip & Zalm geloof ik!

Maar hoe dan ook ga ik me binnenkort weer eens heroriënteren... zowieso wil ik eigenlijk eens KVV gaan proberen en afstappen van brokjes. Maar dat ga ik pas doen als Spookje weer een beetje opgeknapt is.
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Rik »

Emmajoja schreef: 07 feb 2019 14:04 Rik zag net dat het een bepaalde soort is die bij de Nee categorie staat. :)
Ja, dat had ik ook gezien. Geen idee waarom die soort nu bij nee staat want bij de review wordt daar niet over gesproken.
Rik schreef: 07 feb 2019 13:01 (O, en ik zie dat de "Applaws Adult “Kip”, “Kip en Eend” & “Kip en Zalm” bij "misschien" staat dus het gaat alleen om de "Adult: Kip met lam, Zeevis met zalm" die op Nee staat)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Fotokonijn »

Deze week een aanbieding bij de Jumper van Almo Nature.
Blikjes van 70 gram, zeven en drie gratis.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Siffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 apr 2019 14:28

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Siffie »

Mijn kat krijgt 8 maaltijden per dag. In de ochtend om 8 uur in haar bakje, dan om 11:30 in de voermachine, dan om 14:30 weer in de voermachine. Dan om 18:00 in haar bakje, nog een keer om 21:00 en rond 23:00 - 23:30 (voordat ik naar bed ga). Dan om 02:00 weer in de voermachine, 05:00 weer in de voermachine en dan weer om 08:00 dus dan is het klokje rond. Dit is allemaal natvoer.

Ik voer allemaal verschillende merken, zodat ze vanalles wat krijgt, maar een aantal van de merken zijn Carny adult (rund, kip en eend), Granatapet filets alle smaken, catz finefood filets en thrive filets. (Ze houdt ontzettend van filets maar ik probeer haar ook patés te laten eten, en dat gaat er steeds makkelijker in 😁) verder heb ik eigenlijk alleen brokjes voor het 'spelen'. Bijvoorbeeld als beloning na het jagen op het lazer lampje, in de voerbal/voerpuzzels en in de ochtend verstop ik ze wel eens door het appartement zodat ze lekker kan zoeken. De brokjes zijn van Purizon maarze krijgt maar een klein handje, dus dit merk vind ik prima en het is te bestellen bij Zooplus, dus lekker makkelijk.

Ik sta wel versteld van hoeveel katten brokjes krijgen als voornamelijk voer, en merken zoals Hills en Royal Canin!
Van wat ik heb begrepen, is dit best wel troep.
Gebruikersavatar
Rogue1987
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 nov 2017 06:38
Locatie: Uithoorn

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Rogue1987 »

Hallo,

Ik ben op zoek naar een hoge kwaliteit seniorenvoer voor mijn lieve oudje van 14/15 jaar. Ik weet niet precies hoe oud hij is, ik heb hem 2e hands en die mensen wisten ook niet hoe oud hij was. Hij is vorige week aangereden en nu blijkt via de foto's dat hij toch ouder is dan verwacht en dat hij op seniorenvoer moet. Ook waren zijn nierwaarden wat aan de hoge kant. Nu is het zo dat mijn kat een enorme zeikerd is met brokjes.
Hij lust eigenlijk niets. Ik heb al veel merken geprobeerd maar nu doet hij het goed op Purizon Kip en Vis en Wild Freedom, cold river. En veel natvoer van allerlei merken, meestal Almo.
Maar ja nu mag hij dus geen Purizon meer, want teveel eiwit. Hij hoeft niet op een nierdieet maar moet wel seniorenvoer krijgen dus. Ik zit me al dagen suf te googlen wat nou goed voer is, heb al proefpakketjes geprobeerd van de dierenwinkel maar dat lust hij allemaal niet. En ik zie door de bomen het bos niet meer.

Applaws hadden we ook geprobeerd, tijdje terug maar ook geen succes. Ik kreeg van de dierenwinkel wat RC senior mee en dat eet hij dus wel heel graag. Dat kan hij ook makkelijk kauwen. Maar ik hoor toch mindere verhalen over de kwaliteit van RC online, dus ik aarzel om hem daarop te zetten. Ik wil eigenlijk graag Wild Freedom blijven voeren want qua samenstelling lijkt het aardig overeen te komen met RC. Hebben jullie nog tips? Mijn kat eet graag brok met vissmaak of kip.
De DA raadt wel RC en Hills aan maar ja die hebben blijkbaar aandelen daarin. En hun eigen voer, maar dat lust hij ook niet.

Alle tips zijn welkom. Ik wil mijn oude schat nog zo lang mogelijk bij me houden dus qua prijs heb ik er veel voor over.

Oh ja, hij eet trouwens meer natvoer dan droogvoer. Ook gezien zijn hoge nierwaarden lijkt me dat prima. Welk natvoer raden jullie aan?
Vers vlees en vis eet hij niet, rauw ook niet. Het is een zeikerd. :smile:
'The lion doesn't concern himself with the opinions of the sheep,'
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Rik »

Rogue1987 schreef: 07 jul 2019 06:46 Ook waren zijn nierwaarden wat aan de hoge kant.
... Hij hoeft niet op een nierdieet maar moet wel seniorenvoer krijgen dus.
Dit begrijp ik niet helemaal. Als de nierwaarden te hoog zijn is er sprake van nierfalen en moet hij aan nierdieet. Nierwaarden 'aan de hoge kant' bestaat niet. Je gaat van 'geen nierfalen' naar in één keer 'nierfalen 75%'. Daar zit niets tussenin.

Wat waren de nierwaarden?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Rogue1987
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 nov 2017 06:38
Locatie: Uithoorn

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Rogue1987 »

Dat weet ik niet. De DA zei dat ze ietwat verhoogd waren. Ik was op dat moment nog half in shock over het feit dat mijn kat uberhaubt nog leefde en stond daar te snotteren als een kleuter, dus ik heb niet doorgevraagd op dat moment. Als zoiets gebeurd kan ik maar heel moeilijk informatie opnemen.
Er was geen sprake van nierfalen, dat heb ik wel nog gevraagd aan de telefoon de volgende dag. Ik had ze nog gebeld om te checken of ik hem nou op seniorenvoer moest zetten of op niervoer. Ze zeiden seniorenvoer omdat dat vaak ook goed is voor de nieren. Ze moesten ondersteund worden. Er was nog geen sprake van blaasgruis of iets dergelijks.
Ik neem aan dat het niet te ernstig is anders zouden ze het wel gezegd hebben toch? En me op hun eigen dure voer willen zetten?
'The lion doesn't concern himself with the opinions of the sheep,'
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Rik »

Uitslagen en facturen moet je eigenlijk altijd meenemen op papier. Gewoon zonder uitzondering. Juist om deze reden en om voor jezelf een archief op te bouwen.

Als er geen sprake is van nierfalen zou ik naar een kwalitatief goed natvoer gaan met hoog vleesgehalte. Geen brokken meer. Veel vocht. Het gaat niet zozeer om de hoeveelheid eiwitten maar dat de eiwitten die hij binnenkrijgt van goede en hoge kwaliteit zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Rogue1987
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 nov 2017 06:38
Locatie: Uithoorn

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Rogue1987 »

Ik zal morgen nog eens bellen om te vragen naar de nierwaardes. Goed idee.
Ik heb wel een factuur meegehad met alle kosten erop, die bewaar ik ook altijd. Normaal ben ik best secuur met dit soort dingen maar het was zo'n heftige dag dat mijn hersens het even niet meer deden. Alle ratio was even uit het raam zeg maar. Ik kan heel moeilijk informatie verwerken als ik overstuur ben. Dan kan ik niet meer goed luisteren.

Wat voor natvoer zou je aanraden? Ik ben er op zich niet op tegen om hem volledig op natvoer te zetten, dat vindt hij toch het lekkerst.
Hij drinkt ook prima dankzij zijn drinkfontein.
'The lion doesn't concern himself with the opinions of the sheep,'
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Anne »

Kijk eens bij zooplus naar de nierdieetnatvoeren ( renal) Niet alleen moet je op de eiwitten letten maar ook op het fosfor gehalte, liefst zo laag mogelijk. In de renal natvoeren word daar ook rekening mee gehouden. Als je morgen de uitslagen opvraagt vraag dan ook of de fosfor gehalte is gemeten in het bloed.
Heel veel sterkte met alles, kan me je paniek goed voorstellen. Hier kun je met al je vragen terecht
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rogue1987
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 nov 2017 06:38
Locatie: Uithoorn

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Rogue1987 »

Volgens mij is er geen bloed afgenomen, staat niet op mijn factuur in elk geval. Zal het eens vragen.
Ik ga hem niet op nierdieet zetten mist dat echt specifiek word aangeraden door de DA. Ik wil eerst meer informatie voordat ik dat doe.

Dank je wel, ik doe het rustig aan. Het zijn hele vermoeiende dagen geweest.
'The lion doesn't concern himself with the opinions of the sheep,'
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Anne »

Nierwaardes worden uit het bloed gemeten. Jij zegt dat er geen bloed is geprikt dan vraag ik me af hoe jouw da over verhoogde nierwaardes kan praten? is er urine onderzocht?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rogue1987
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 nov 2017 06:38
Locatie: Uithoorn

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Rogue1987 »

Ja ze hebben een urinepunctie gedaan inderdaad. Ik dacht dat het zo gemeten werd.
'The lion doesn't concern himself with the opinions of the sheep,'
Gebruikersavatar
SimoneP
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jan 2018 12:23

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door SimoneP »

Ik heb 2 katers van bijna 11 en 10 maanden. Eentje is een Nebelung (langharig) en de jongste is een Europese korthaar. Ik geef ze tot nu toe altijd Royal Canin kitten voer maar ik wil langzaam eens de overstap gaan maken naar volwassen voer. Het zijn binnen katten, allebei gecastreerd en de jongste is een stuk dikker dan de oudste en eet ook een stuk meer. Kan iemand mij adviseren welk droogvoer (van Royal Canin of misschien een ander merk dat beter is) ik ze het beste kan geven. Bij Royal Canin zie ik bijvoorbeeld indoor voer maar ook indoor voer voor langharige katten (maar een van de twee katten is maar langharig dus weet niet of dat uitmaakt) maar ook bijvoorbeeld sterilized voer wat weer goed is voor mijn dikkere kat (maar denk dan weer juist minder voor de andere die niet zo veel eet). Dus iemand enig idee wat ik ze het beste kan geven?

Ik geef overigens droogvoer als ik de hele dag weg ben omdat het makkelijker is. Wanneer ik thuis ben, geef ik nog natvoer erbij. Overigens drinken ze allebei meer dan genoeg. De jongste heeft er de laatste weken een handje aan om maar te blijven miauwen als iemand op de wc of badkamer is omdat hij per se uit de kraan wil drinken, want meneer is blijkbaar te goed voor zijn drinkfontein :lol:
kittentjes

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door kittentjes »

Kittens worden na castratie sneller dik, kittenvoer is dan eigenlijk niet meer nodig. Wat goed voer is verschillen de meningen over maar als je het er voor over hebt zijn merken als applaws nutrivet orijen de betere merken waar veel vlees in zit.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Plaats reactie