Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
kittentjes

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door kittentjes »

Rik schreef:Yikes... wat zijn kaantjes nou weer? Ik lees dat dat de residu van het uitbakken van spek is. WTF. Wat doet dat nou in kattenvoer? Smilla is sowieso kwalitatief veel minder goed voer.

Lees het volgende topic even door. Daar geef ik ook een lijst van premium goed voer met hoig vlees gehalte maar die zijn meestal een stuk duurder. In dat topic worden daarna dan ook de wat minder (maar nog steeds goede) brokken besproken. Daar zitten zeker alternatieven tussen die net zo goedkoop zijn maat kwalitatief een stuk beter.
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 24&t=31579

En als je dan kwalitatief goede brokken geeft hebben ze er ook wat minder van nodig.

Verder is het ook de vraag hoeveel je geeft. Hier hebben ze altijd honger maar krijgen ze een bepaalde hoeveelheid (in mijn geval natvoer). Als blijkt dat ze daar te dik van worden moet je dus naar minder toe.
Rik ik zal het even doorlezen bedankt!
kittentjes

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door kittentjes »

Ik denk dat porta 21 een heel goede optie is, de graanvrije sensible variant. Is ook nog eens heel betaalbaar bij grote afname!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Rik »

We hadden echter wel ontdekt in dat topic dat de Porto 21 Feline Finest Sensible bijvoer is.
Wat we daar precies onder moeten verstaan weet ik niet.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kittentjes

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door kittentjes »

Ik vraag me af waarom kan dat negens terug vinden op de verpakkingen oid?
Is het hoge eiwitgehalte bij deze variant niet erg schadelijk? 47% namelijk...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door pinguin »

Wie wil er met mij mee denken? Ik wil het liefst 3 brok soorten geven. Ze kregen hills 11+, Rc sensible en rc kitten brok. Die kitten brok is er al een tijdje vanaf maar heb nog geen alternatief gevonden.

Wat hier is afgekeurd zijn de volgende brokken Renske, Applaws, Acana, Orijen, purizon.

Tot nu alleen goed gekeurd perfect fit de zalm variant maar weet niet of dit een goeie brok is voor er naast.

Ik weet dat er mega veel keuze is maar heb inmiddels geen idee meer welke nu te proberen.
Wissel het liefst af en geen andere Rc brok er naast omdat ik wil vermijden dat ze straks nog maar 1 brok merk lusten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door castratenkoor »

Er is van Happycat ook een graanvrij variant. En Acana zou je kunnen proberen. Hier wordt ook van alles wat ik bedenk afgekeurd maar die twee worden graag gegeten. Hier zijn ze juist ook dol op Applaws. Ik heb 7 soorten staan - 3 op zolder, 2 boven en 2 beneden.

Perfect Fit ben ik persoonlijk geen voorstander van. Happycat was ik dat ook niet, maar Bolle en Maks waren dat gewend.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door pinguin »

Happy cat va ik eens naar kijken en Acana ook.

Straks ook even naar de dierenwinkel eens kijken of ze welness core hebben is ook graan vrij.

En anders maar iets goeds met granen

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Eertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 sep 2017 09:44

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Eertje »

Hoe erg zal het zijn als je tijdelijk over het dagelijkse hoeveelheid brokjes ga? Onze kittens krijgen vanaf het moment dat ze hier zijn applaws kitten brokjes die de hele dag staan. Tot nu toe vulde ik de bak 1x per dag en meestal zat er nog wel wat in. Alleen sinds paar dagen is de bak al na een halve dag leeg. Wat is nu wijsheid meer geven zodat ze alsnog de hele dag brokjes hebben, of iets meer geven en dan over meerdere keren verdelen, of de max dosering aanhouden en op is op. Ze zijn net 4 maanden de kater weegt 3kg en het poesje 2.5kg, het zijn vrij grote kittens die erg actief zijn binnen.
Woezel &
Pip
20-09-2017
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door pinguin »

Ik zou ze onbeperkt blijven geven kan makkelijk zijn dat er een groeispurt aan zit te komen en dan eten ze gewoon meer.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Rik »

Je zou ook even naar de groeicurve kunnen kijken. Daarom woog ik ze elke week. Bono zat op een gegeven moment wel erg hoog waardoor ik nét voor de castratie gestopt ben met onbeperkt geven. Bij 7 maanden tikte hij ook al de 5kg aan.

Maar in principe, als je het gewicht een beetje in de gaten houdt, kun je ze tot de castratie gewoon onbeperkt blijven geven. Tenzij ze het dus heel gortig maken en erg veel aankomen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Eertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 sep 2017 09:44

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Eertje »

Ik heb gekeken naar de plaatjes van het ideale gewicht, voor zo ver ik het kan beoordelen hebben ze een ideaal gewicht. Had toevallig de dierenarts voor de castratie aan de telefoon en het er ook nog over gehad, hun adviseren 2x per dag brokjes aanbieden en dan 1x natvoer als snack. Twijfel wat nu wijsheid is ze hebben om 20:00 brokjes gekregen en de bak is nu al bijna leeg. Ze krijgen dan officieel pas morgenochtend weer eten.
Woezel &
Pip
20-09-2017
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Rik »

Dan geef je ze net voor slapen gaan nog iets (klein handje of een snack). Dan hoeven ze niet met "lege maag" te gaan slapen.

Het is sowieso even een omschakeling. Ik zit hier nog op 3x per dag natvoer. Om 9:00, 18:00 en 23:00. Vroeger gaf ik toen ik wakker werd om 5:00 wat brokjes maar daar waren ze op een gegeven moment helemaal op ingesteld dat ik wakker werd "geslagen" omdat het tijd was voor hun brokjes. Daar ben ik dus mee gestopt maar dat duurt zeker 1 (tot 2 weken) voordat ze dat ritme goed in de gaten hebben.

Hier kan ik ook niet naar bed voordat ze hun 23:00 portie hebben gehad. Anders wordt ik gewoon wakker gehouden door 2 onrustige katten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Dinky »

Hier geven we bij opstaan kwart portie brokken, bij thuiskomst rond 5 uur nog kwart portie brokken en rond 8 uur halve portie natvoer (totaal is dan dus 1 dagportie)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Eertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 sep 2017 09:44

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Eertje »

Uiteindelijk toch brokjes gegeven voor het slapen gaan, de bak is nu bijna leeg dus ze hebben het netjes gedaan. Ik denk dat we het maar even aankijken, en paar dagen wat meer brokjes maakt vast niet heel veel uit.
Woezel &
Pip
20-09-2017
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door KiwiNL »

Ik geef toe onze katten nu nog RC kitten brokjes. Onbeperkt, naast het natvoer dat ze krijgen. Er staan twee schaaltjes voor de brokjes en die vullen we twee keer per dag bij. Dat gaat prima, ze eten er goed van (en steeds meer) en zijn zeker niet te zwaar.

Volgende week worden ze gecastreerd. Dan stappen we over op Applaus brokjes. Die hebben ze al een keer geproefd en die vinden ze lekker, dus dat is prima. Nu heb ik ook alvast afgewogen hoeveel brokjes ze zouden mogen na hun castratie, en daar schrok ik van. Zo weinig maar? Ze krijgen nu (in volume) zo'n drie tot vier keer meer! Geven jullie je katten ook maar zo'n klein beetje afgepast voer?
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Plaats reactie