Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SimoneP
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jan 2018 12:23

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door SimoneP »

Ik heb een zak Nutrivet en een zak Purizon besteld om te proberen en te mengen met hun huidige voer.
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Mleen »

Even een losse vraag: ik heb net een stukje diepvries-zalm zonder toevoegingen gekocht. Kan ik dit als het ontdooid is zo rauw aan de poesjes geven? Of moet ik het een beetje aanbakken/au bain marie opwarmen of iets dergelijks?

Afbeelding
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Rik »

Zalm kun je gewoon rauw voeren.

Het is voor het kopen in de winkel ook al weken diep ingevroren geweest dus je hoeft ook niet bang te zijn voor parasieten.

Nu is het alleen de vraag of ze het zo lusten :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door ErikPhilippus »

Gaudí lust alleen zalm als het licht is aangebakken in roomboter :-)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik begin hoe langer hoe meer zin te krijgen om mijn katjes dagelijks een stukje rauw te geven (bv een kippenhartje of zo)
Dit omdat Filou de enige is met tandplak en ook de enige die nooit prooi vangt en eet. Kwestie van een gezonder alternatief voor die speciale brokjes die de da aanbeveelt. Ik heb hem tenslotte al enkele maanden volledig op natvoer gezet en ik heb geen zin meer om hem weer brokjes te geven. Hij heeft allergieën voor bepaalde dingen en die blikjes Carny en Granatapet zonder rund en vis verdraagt hij wel. Bovendien is hij sindsdien nooit meer geconstipeerd geweest.
Nu is het zo dat ik bang ben voor parasieten ( zoals mijn vorige poezels vaak hadden met rauw voer) en Salmonella besmetting (zo zei de da).
Ik heb ondertussen al gelezen dat je voor de parasieten te doden het vlees eerst in de diepvries moet leggen, maar geld dat ook voor de bacteriën? En moet je dat langzaam ontdooien in de frigo of snel in de microgolf?
Omdat ikzelf vegetariër ben komen kuikens en nekken niet op het menu omdat ik er de kriebels van krijg :lol: .
Hartjes ben ik gewend om te hanteren, dat gaf ik aan mijn vorige katjes toen ik zelf nog vlees at ( 25 jaar geleden ).
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Rik »

Als je kippenhart o.i.d. koopt is het waarschijnlijk al weken ingevroren geweest. Dus voor parasieten hoef je eigenlijk niet bang te zijn (ondanks wat veel.dierenartsen beweren). Bacterie groeien niet bij <8º dus ontdooien in de ijskast geeft ook geen problemen. En Salmonella en ander soorten kunnen katten en honden heel goed tegen. Je moet alleen voor jezelf goeie hygiëne toepassen want die zijn wel gevaarlijk voor de mens. Dus bakjes en messen e.d. gelijk goed schoonmaken.

Niet/nooit ontdooien in de magnetron. Altijd ontdooien in de ijskast (duurt alleen wat langer).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Zotvanpoezen »

Bedankt voor de info, Rik! Ik zal het snel proberen. Ik hoop dat ze het zullen lusten :smile: .
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Zotvanpoezen »

Even een update van mijn "rauwvoerpoging":
Ik had gehoopt dat toch minstens Duvel en Froufrou het gingen lusten omdat ze het gewend zijn van prooien te eten, maar nee hoor! Niemand lust het :-( . Filou heeft er aan gelikt en eventjes geproefd, maar hij liet het direct weer uit zijn bek vallen. En de twee jagers hebben er alleen maar aan gesnuffeld. Ik had nochtans een heel klein stukje gegeven. Als ik het op hun blikvoer legde, weigerden ze dat ook al. Jammer...
Mijn vorige katjes waren wel blij met een stukje rauw, die aten het grommend op :lol:
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
watervlooi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 dec 2019 13:49

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door watervlooi »

Ik zit even met een paar vraagjes, we hebben sinds 2 dagen een kitten in huis. Ze komt uit een oeps nestje en de eigenaar van het nestje heeft zich eigenlijk niet heel erg verdiept in voeding en is meer van het geven wat in de aanbieding is van de supermarkt. Zo wil ik het dus totaal niet en heb zelf het merk Edgard & Cooper voor haar. Hier reageert ze tot nu toe goed op en ze lijkt het lekker te vinden. Alleen zit ik zo in mijn maag of ze wel genoeg eet, want wat is normaal voor een kitten van 9 weken? Ik geef haar ook elke dag een half kuipje natvoer van het zelfde merk, zou ik hierin gewoon een hele kunnen geven? Ze oog niet hongerig en brokjes staan er onbepertk. Door omstandigheden is zij wat vroeger bij ons dan de bedoeling was, maar wil dus ook echt het allerbeste voor haar. Een speelkameraadje voor haar zijn we mee bezig :)
Mees & Loes
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Fotokonijn »

Ik heb goede ervaringen met het merk Feringa.
In principe moet een kitten elke week tussen de 50 en 100 gram aankomen.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Jennicolai
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 sep 2020 18:52

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Jennicolai »

nona_toma schreef: 26 dec 2018 19:56 Mijn advies is om sowieso af te wisselen met smaken natvoer en eventueel ook structuur. Dat je kan kijken of ze pate, vlees in gelei of vlees in saus lekkerder vinden.
Je kan het lekkerder maken door een paar seconden in de magnetron te doen of water van 70graden over het natvoer te doen. Dan ruikt het sterker.
Verder zou ik heel gestructureerd eten geven. Dus elke drie uur een kleine maaltijd, omdat na drie uur een maagje weer leeg is. De momenten dat je niet thuis bent zou ik brok uit voerautomaat doen, de momenten dat je wel thuis bent natvoer. Ik denk niet dat je ze tekort door geen onbeperkt brokjes neer te zetten, naar mijn ervaring heb je zo toch eerder kans op overgewicht (al zijn ze nu nog jong). Ze hoeven er dan niet voor te werken en mogelijk gaan ze uit verveling overeten. Zelf vind ik het dus een goed compromis om elke drie uur een maaltijd aan te bieden.
Ja hier ben ik het mee eens, Voor een kat is het sowieso goed als er structuur in het voedingspatroon zit. Met een voerautomaat kan je eenvoudig via je een app op je telefoon een voedingschema instellen. Zelf heb ik een voerautomaat van Roboticky waarmee je zelfs verschillende schema's per dag voor verschillende dagen kan instellen.
https://voerautomaat.com/products/robot ... s=e&_v=1.0

En een beetje warmwater over het natvoer doen of in de magnetron even in de magnetron stoppen kan wonderen verrichten! :grin:
Leonie0303
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 sep 2020 11:56

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Leonie0303 »

Hoi allemaal!

Even een vraagje. Ik heb een kat/kitten van nu 29.5 week oud (geboren 16 april 2020). Ze is sinds 22 oktober gesteriliseerd. Nu vraag ik mij af hoeveel gram voer ik haar mag geven? Ze krijgt alleen droogvoer (brokken) en heel af en toe als extraatje natvoer.

Ik vind allerlei websites met rekentools en dan kom ik erop uit dat ze 280 calorieën mag met haar gewicht (2.8 kilo). Maar waar kan ik op de zak voer het aantal calorieën vinden?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Rik »

Leonie0303 schreef: 09 nov 2020 13:54 Ik vind allerlei websites met rekentools en dan kom ik erop uit dat ze 280 calorieën mag met haar gewicht (2.8 kilo). Maar waar kan ik op de zak voer het aantal calorieën vinden?
Welke site is dat??
Ik kom op
2,8^0,67×100 kcal = 199 kcal - 30% = 139 kcal
(De -30% is voor gecastreerde katten)

Op elke zak zou de kcal moeten staan.
En anders zou je het zelf uit moeten kunnen rekenen.
gr vet x 9 kcal + gr koolhydraten x 4 kcal + gr eiwit x 4 kcal

Maar zelfs dan kan het nog per kat verschillen hoeveel deze daadwerkelijk nodig heeft.

Mijn advies is om zeker tot 1 jaar, elke week de kat te wegen op een digitale keukenweegschaal of babyweegschaal. Zo kun je gewichts afname en toename goed in de gaten houden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Leonie0303
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 sep 2020 11:56

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Leonie0303 »

Dankjewel voor je reactie! Het was een willekeurige site, https://kattenvoer123.nl/ . Maar het leek mij al vrij veel hoor. Ik geef haar nu 72 gram per dag en dat verdeel ik over 3 keer 24 gram. Ze eet het altijd op dus er blijft niets over. Maar ineens begon ik te twijfelen of ik wel genoeg (of juist teveel) geef.

Dankjewel voor je tips!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Rik »

De formule die ik gaf was in principe voor volwassen katten. Voor kitten tot een jaar zou je hier kunnen kijken. https://www.catmoneo.nl/hoeveel-gram-voer-kitten/

Daar staat dan De formule die ik gaf was in principe voor volwassen katten. Voor kitten tot een jaar zou je hier kunnen kijken. https://www.catmoneo.nl/hoeveel-gram-voer-kitten/

En inderdaad...
Daar staat dan 374 kcal x 0,75 (gec.) = 280 kcal.

Welk voer geef je precies?
Weeg je haar nog steeds elke week?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie