Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gast

Hoe vaak per dag moet je kittens eten geven?

Bericht door Gast »

ik heb 2 jonge katten van 10 weken oud die 4 keer daags wat zachte brokken krijgen en de hele dag staat er harde brokken voor ze beschikking.
nu vroeg ik me af van af wat voor leeftijd ga je over op 3 keer daags.
ze krijgen voer voor volwassenen want ik heb 2 oude katten en 3 van ongeveer 2 jaar erbij.

groetjes helma, 7 katten en 6 caafjes
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Nou ik neem aan dat je met zachte brokken blikvoer bedoeld. En daar zitten eigenlijk maar weinig voedingsstoffen in. Bij mij krijgen ze dat dus maar 1 keer per dag. En 's ochtend zet ik dan de harde brokken voor ze neer (afgewogen) en daar kunnen ze dan zo lang mee doen als ze zelf willen. Wel wordt het aangeraden om toch in ieder geval tot 5 maanden kittenvoer te geven omdat hier veel meer eiwitten inzitten en die hebben ze nodig om goed te kunnen groeien. Ik heb ook een oudere kat die volwassenvoer krijgt, maar ik heb tot 5 maanden toe ze apart eten gegeven zodat de kleine toch de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt. Dit is belangrijker dan hoe vaak per dag je ze geeft. Ik ben met 3 maanden al overgegaan op 2 keer per dag.

Dierartsen zeggen ook vaak dat een jaar wel heel erg lang is. Vooral als je je poes/kater voor die tijd laat helpen is het verstandig om al wel eerder te stoppen met kittenvoeding omdat ze er dan te dik van worden. Dus echt tot een jaar geven zoals we met onze eerste kat wel gedaan hebben is eigenlijk niet nodig en in veel gevallen ook niet aan te raden. Alleen is het te vroeg stoppen ook niet goed, dus voor de 5 maanden is het zeker niet aan te raden.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 643
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Jonge katjes moet je vaak eten geven. Onze kittens zijn nu 5 maanden oud, en die krijgen nog 4 keer per dag eten, aangezien wij niet de hele dag voer kunnen laten staan omdat sommige katten anders de hele dag door blijven eten en dan het eten van de kleintjes opeten. Ook kunnen ze 2 keer per dag nog niet aan omdat de porties dan te groot zijn voor hun maagje.
Hier krijgen ze maar 1 keer in de week blikvoer als extraatje.
De kittens kun je het beste kittenvoer geven, dan moet je gewoon even opletten bij het voeren of de oudere katten er niet van mee-eten. Kittenvoer moet je toch wel tot zo'n 5 maanden geven.

Groetjes, Muis
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Hoi,

Onze kat Baco is nu 10 maanden en wij zijn vanaf donderdag aan het proberen hem aan de Royal Canin Indoor te laten wennen. Kreeg voorheen Royal Canin Kitten 34. Maar sinds die tijd vinden wij 's ochtends braaksel van hem. Hij moet er blijkbaar toch nog heel erg aan wennen. Deze brokken liggen veel zwaarder op de maag dan die kleinere brokjes. We stoppen er nu maar even mee, en proberen dan over een tijdje weer, of gaan over op Sensible. Misschien heeft hij gewoon een gevoelige spijsvertering. Hebben jullie misschien nog een idee om hem eraan te laten wennen. En hoelang mag ik dit proberen?
Groetjes,
Joyce
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Misschien helpt het als je het voorlopig nog met elkaar vermengd. Zo hebben wij ze ook laten wennen. Dus eerst nog vooral kittenvoer met een beetje adultvoer dan steeds meer adultvoer tot er bijna geen kittenvoer meer doorzit en dan pas de volledige overstap maken. Meerdere keren op de dag een beetje geven kan ook helpen.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 643
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Het kan inderdaad zo zijn dat je kat heel gevoelig reageert op een voerwisseling. Ik weet niet of Baco ooit andere brokken heeft gehad als de RC kitten? Ik zou het zeker nog wel even proberen met de Indoor, maar dan echt heel langzaam aan. Trek er desnoods 2 weken voor uit. Geef de eerste keren echt maar een paar brokjes van de Indoor en bouw dat langzaam op. Als hij dan nog steeds overgeeft is het misschien wel verstandig om misschien in hetbegin maar 1 van de maaltijden te mengen met Indoor, en als het overgeven niet stopt is de Sensitive misschien wel een goed idee! Ik denk dat je zelf wel aan voelt wanneer het geen zin meer heeft om hem Indoor te geven.

Groetjes, muis
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Bedankt voor jullie tips.
Ik zal het nog even toelichten. Baco heeft vanaf dat ie klein is al Royal Canin Kitten voer gehad. Bij de fokker, snoepte hij wel vaker van de 'grote'brokken, maar als de fokker dit zag zette ze hem weer bij zijn eigen voerbak.
Ben dus afgelopen donderdag begonnen met een kleine hoeveelheid tussen de 'oude'brokjes door, maar dat was toch te veel. De enige keer dat het goed gegaan is, dat is zaterdag. Toen hadden we echt maar 5 tot 7 brokjes ertussen gedaan. En gisteren hebben we er ongeveer 15 stuks tussen gedaan, op 75 gram kitten-voer. Is dus nog steeds heel weinig, maar dat verdroeg hij niet. Ik denk dat ik het nu weer een paar dagen met de kittenbrokjes probeer en als zijn maag/darmen weer een beetje beter is, dan nogmaals overnieuw. Hoop dat het toch lukt.
Groetjes
Joyce
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 413
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Hoeveel mag een kitten (4 mnd) eten?

Bericht door sKatje »

Even een klein vraagje?
Weet iemand hoeveel gram een kitten van 4 maanden mag eten? Ze krijgen hier whiskas... Maakt voor mij op zich niet zoveel uit, maar nu eten ze dus met twee op twee dagen een pak van 300gr... dat is dus 75gr per kat per dag. Lijkt mij precies een beetje veel...
Vraag het maar omdat ik ze dan maar eens afgewogen wil geven... ik kan om de zoveel dagen naar de winkel lopen omdat ze het weer op hebben... of is het een normale hoeveelheid?

Groentjes,
fruit,
skatje
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 290
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Hoi Skatje,

Er staat dus niets over op het pak? Lynx en Linus (ongeveer 9,5 maand oud), krijgen Royal Canin en mogen daarvan 90 gram per kat. Kittens eten volgens mij nog heel veel, dus ik denk dat het een goede hoeveelheid is. Volgens mij moesten Lynx en Linus toen ze nog wat kleiner waren rond de 70-80 gram.

Groetjes,
Wendy
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 413
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Nope, er staat niets op het pak, wat ik persoonlijk wel belachelijk vind... maar ja, what you gonna do about it?
Hm maar dan eten ze precies niet afschuwelijk veel. Dan zal ik ze hun gang maar laten gaan zekers...
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 290
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Misschien moet je overstappen op ander voer, ik heb gister 2 grote zakken royal canin besteld van 10 kilo. Dan kost het per kilo 4 euro 20. En dan heb je echt zeker voor een half jaar wel genoeg! :grin:
I will not pretend
I will not put on a smile
I will not say I'm all right for you
When all I wanted was to be good
To do everything in truth
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Whiskas heeft te weinig voedingswaarde en dus is het logisch dat ze daar meer van nodig hebben. Van een beter merk zoals Hills, Royal Canin of Iams hebben ze aan 50/55 gram genoeg.
groetjes Sharon
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

En van die merken staat ook op de verpakking aangegeven de hoeveelheid voer per lichaamsgewicht kat.

Groetjes, Carol
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 413
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Heb nog een vraagje ivm dat afwegen...

Mijn katten krijgen nu dus duur eten (eukanuba adult light) omdat ze maar niet van de diarree afraakten met dat goedkope (jammer genoeg).
Omdat het duurder is heb ik op voorhand besloten ze precies de juiste hoeveelheid te geven... Maar daar staat dus op dat ze maar 25 gram per kat per dag mogen... Dat lijkt me dus wel heeel erg weinig. Dat hebben ze direct op en dan gedragen ze zich na een paar uurtjes toch al wel erg uitgehongerd...
Moet ik dat nu volhouden of moet ik ze meer geven? Ik geef ze nu dus 80 gram per dag ipv 50...
Is het omdat ze kittens zijn dat ze er toch meer van eten? Of zijn het gewoon vreetzakjes en moet ik me niets van hun gemauw aantrekken?

*help*

Groetjes,
skatje
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

25 gram per kat?? lijkt me inderdaad wat weinig :???: Quinto krijgt RC en die mag 50 gram hebben. En op de verpakking van Iams staat inderdaad ook 50 tot 55 gram. Ik kan me dus best voorstellen dat je katjes echt nog honger hebben. Helemaal omdat het light is.
groetjes Sharon
Plaats reactie