Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Mleen »

Ok ik vind de juiste hoeveelheid voeding kiezen voor mijn kittens dus echt lastig. Vanwege de verhuizing naar ons thuis afgelopen zaterdag heb ik ze nu nog op het voer wat ze ook bij hun geboortegezin kregen: Felix Kittenbrokjes en Gourmet Gold Mousse. Geen zorgen, zodra ze goed gewend zijn ga ik ze over zetten op goede kwaliteit voer!
Toch heb ik een paar vragen:

Onze kittens zijn op dit moment 9 weken en 3 dagen oud. Wij hebben hier in ons dorp een dame met een pension die bijna iedereen adviseert en helpt met hun katten. Zij heeft ons verteld om 3 dagen met 1 blikje gourmet (85gr) te doen, alleen lijkt me dat zo weinig?
Spookje woog bij aankomst 950gr en is nu, vierdagen later, inmiddels 1050gr. Nina woog 840gr en is nog niets aangekomen.

We hebben inmiddels wel ontdekt dat, als we ‘s nachts de kittenbrokjes laten staan, we niet kunnen zien wie er nou het meest van eet. We geven ze twee bakjes van steeds 30gr per bakje. Daarnaast delen ze samen 85gr gourmet per dag, verdeeld over 3 maaltijden. Doe ik het nou goed? Ik snap niet dat Spookje zo snel, zo veel aankomt en Nina totaal niet? We halen nu ‘s nachts de brokjes weg, zodat we overdag beter kunnen monitoren wie hoeveel precies eet, maar dan ontnemen we Nina de kans om ‘s nachts wat extra voer tot zich te nemen...

Lastig...lastig! Iemand van jullie tips hierover?
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7641
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Rik »

Kittens kun je gewoon onbeperkt voeren. Zorg dat er dus altijd wat brokjes in de bakjes zitten. Natvoer kun je er dan bijgeven wanneer je zelf wilt (dan eten ze vanzelf wat minder brokjes op dat moment).

Zelf heb ik het liefst wat meer natvoer zodat je weet dat ze voldoende vocht binnen krijgen. Hoe goed de kwaliteit van brokjes ook zijn, (kwalitatief goed) natvoer is beter. In brokjes zitten vaak ingrediënten die een kat niet nodig heeft maar wat ze nodig hebben om een brokje te vormen (aardappel, erwt, rijst, mais, granen etc.).

Maar kittens hebben dus onbeperkt nodig omdat ze nog in de groei zitten.

Als indicatie kun je het zelf uitrekenen wat ze echt nodig hebben.
http://www.purrfectcat.nl/hoeveel-gram-voer-kitten
https://www.licg.nl/katten/voeding-van- ... -berekenen

Dus dan zou je ook moeten kijken hoeveel energie die brokjes geven om tot een goede hoeveelheid te komen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7641
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Rik »

Ps. Maak je in die eerste week maar niet ongerust over de gewichtstoename (of gebrek aan). De stress van verhuizen doet ook veel. Als Nina meerdere weken niet aankomt kun je je zorgen gaan maken.

Hoewel Nina met 840gr bij 9 weken wel onder de norm zit. Maar dat kan ze straks weer inhalen.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Lieselotje »

Hier hebben ze drie tot vier keer op een dag natvoer en onbeperkt brokjes. Kittens hebben best wat nodig. Hier gebben ze het eerste jaar wel tot 5x per dag natvoer gehad. Maar zal per kat verschillen.

Verstuurd vanaf mijn LG-D855 met Tapatalk

Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5436
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door nellebel »

ik doe inderdaad ook vrij lang met een blikje gourmet natvoer. dat komt omdat het bij ons geen hoofdmaaltijd is. de brokjes staan er de hele dag. natvoer krijgen ze 2x per dag als wij ook eten. ik leng het aan met flink wat water zodat het een soepje wordt. doel voor mij is extra vocht inname.
(al drinken ze prima hier, maar voor de toekomst, je weet het nooit, en nu wennen ze er aan). en mocht het ooit nodig zijn om medicatie te geven. ik geef natvoer dus niet als echter aanvulling voor voer, het is meer water wat ze binnen krijgen als wat anders. moet ook zeggen (guusje en gijs zijn nu 7) dat ze ook niet meer anders willen nu. soms even geen tijd om nieuw soepje te maken, dan krijgen ze het gewoon zo... nou dan gaat voorbij bij guusje het neusje omhoog hoor. en dan sta ik alsnog een soepje te maken.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Mleen »

Dank voor jullie inzicht!

Brokjes onbeperkt laten staan is dus toch wel een goed idee? En ik leng het gourmet ook aan met water, al drinken ze zelf ook goed uit de waterfontein!

Vroeg me alleen af of ik qua hoeveelheden goed zat, maar dat is dus ook een beetje op gevoel.

Na de tweede enting ga ik rustig proberen over te stappen op beter voer, daarvan staat wel op de verpakking aangegeven hoeveel ze daar gemiddeld gezien van zouden “mogen”.

@Lieselotje: als je 5x per dag natvoer gaf, hoeveel kregen ze dan ongeveer per keer? En aten ze daarnaast ook nog brokjes?
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
RodeKaterHans
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 sep 2017 18:23

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door RodeKaterHans »

Ik sluit me aan bij mijn voorgangers, voor kittens maakt het niet zo veel uit, volg je gevoel. Ik zou de brokjes lekker laten staan en als je je zorgen maakt of Nina wel aan eten toekomt zou ik haar onder toezicht wat extra’s geven. En dan zou het voor mij even belangrijker zijn dat ze het lekker vindt.. (komt met het soort voer inderdaad als ze goed gewend zijn wel goed). Mocht ze niet willen eten kun je eens proberen er een spelletje van te maken, door brokjes te verstoppen of ze erachteraan laten jagen (nadeel: ik sta hier regelmatig op een brokje)
Ik had voor Bertje onbeperkt kittenbrokjes (in een doos anders at Hans ze op) en gaf hem drie keer per dag natvoer. Bij elkaar een klein blikje per dag (das 80-90 gram).
Groeten Ella
Hans (2017) & Bertje(2018)
Hans en Bertje
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Lieselotje »

Een half zakje of blikje, best veel maar Boy komt vragen en dat is ook een stevige knul. Ik was met Lotje gewend een blikje van 85gram over de dag te geven en zij had daarnaast ook brokjes onbeperkt. Met Boy en Cutie snap ik er niks van dat zijn grote eters, maar ze zijn ook niet dik. Kennelijk hebben ze het nodig. Er staan ook brokjes en daarvan eet Boy het verdeeld over de dag het meest.

Verstuurd vanaf mijn LG-D855 met Tapatalk

Gebruikersavatar
SanneSaar
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 sep 2018 18:10

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door SanneSaar »

Hoi,
Best heel blij met dit forum! Binnenkort krijgen wij een kitten, Saar! Ik ben al ruim een week intensief aan het lezen in verschillende topics en besloten voor Saar Applaws brokjes en nat voer te gaan bestellen.
Uiteraard de eerste dagen de brokjes waar ze al aan gewend is, daarna over op Applaws! Mooie ondiepe schaaltjes besteld, we zijn er klaar voor :)
Dat was eigenlijk alles wat ik kwijt wilde ;)
Bedankt voor al jullie adviezen.
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Mleen »

Nog eens een vraagje van mijn kant!

Ik heb nog voor ongeveer twee weken aan Royal Canin Kittenbrokjes (droogvoer, de roze zak). Tegen de tijd dat die op zijn, zijn onze kittens 5 maanden oud. Een maand daarna willen we ze laten castreren!
We merken aan Spookje dat ze een behoorlijke tante wordt en ze heeft zelfs nu al een klein hangbuikje... Om te voorkomen dat ze straks overgewicht krijgt is mijn gevoel om beide kittens na de RC alvast over te gaan zetten op volwassen brokjes (van Applaws). Is mijn gevoel hierin juist? Of is 5 maanden nog te vroeg om al over te stappen?

Ze krijgen naast de brokjes overigens ook natvoer, maar Spookje vindt de harde brokjes ook superlekker en kan minder goed maat houden dan Nina (die zit perfect op gewicht).
Wat denken jullie?
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Dinky »

Je kan gewoon over op volwassen brokjes ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Mleen »

Dinky schreef: 23 okt 2018 22:27 Je kan gewoon over op volwassen brokjes ;-)
Nog bedankt voor je antwoord! Inmiddels ben ik Applaws voor volwassen katten aan het mixen met het laatste restje RC kittenbrokjes! 😊
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Mleen »

Ben ik weer! 😅

Ik loop een beetje te stoeien met het voedingspatroon van onze kittens... Ze krijgen in principe elke dag een bakje brokjes van Applaws (op=op) en die vinden ze heeeeel lekker! Ook geven we al sinds het begin meestal 2x maar soms 1x per dag natvoer bij.
De laatste weken doen ze echter moeilijk qua natvoer. Als ik het neer zet snuffelen ze er aan, eten misschien een paar hapjes, maar laten het dan verder staan. We dachten eerst dat dat wellicht kwam doordat ze vol zaten van brokjes, maar toen we een tijdje de brokjes weg haalden aten ze nog steeds niet echt van het natvoer. We hebben al vele smaakjes en merken voorgezet, met steeds hetzelfde resultaat...

Ik wil wel graag dat ze (voornamelijk) natvoer gaan eten, vanwege voor iedereen hier welbekende redenen...

Ik heb ook wel het idee dat, als wij allebei meerdere uren (zoals vandaag) van huis weg zijn, ik ze een bakje met brokjes voor moet zetten zodat ze wat kunnen eten wanneer ze willen. En als ik ze geen brokjes meer geef, dat ik ze dan tekort doe ofzo?

Hebben jullie tips om ze toch wat meer aan het natvoer te krijgen? We hebben al goeie merken in huis zoals Animonda Carny, Feringa en Almo...
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door nona_toma »

Mijn advies is om sowieso af te wisselen met smaken natvoer en eventueel ook structuur. Dat je kan kijken of ze pate, vlees in gelei of vlees in saus lekkerder vinden.
Je kan het lekkerder maken door een paar seconden in de magnetron te doen of water van 70graden over het natvoer te doen. Dan ruikt het sterker.
Verder zou ik heel gestructureerd eten geven. Dus elke drie uur een kleine maaltijd, omdat na drie uur een maagje weer leeg is. De momenten dat je niet thuis bent zou ik brok uit voerautomaat doen, de momenten dat je wel thuis bent natvoer. Ik denk niet dat je ze tekort door geen onbeperkt brokjes neer te zetten, naar mijn ervaring heb je zo toch eerder kans op overgewicht (al zijn ze nu nog jong). Ze hoeven er dan niet voor te werken en mogelijk gaan ze uit verveling overeten. Zelf vind ik het dus een goed compromis om elke drie uur een maaltijd aan te bieden.
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7641
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Rik »

Ik denk ook dat ze niet zo geïnteresseerd zijn in het natvoer als ze met brokjes op hebben (of die altijd hebben staan). Ik ben op een gegeven moment ook echt naar maaltijden gegaan. Helaas haal ik de 5 maaltijden niet per dag maar hier krijgen ze 3 maaltijden. 's-ochtends bij wakker worden (en voor het werk), 's-avonds bij het thuiskomen en nog een keer voor het slapen gaan.

Waarom je moet stoppen met free feeding van je kat
Is Free Feeding Cats the Best Way to Feed Your Cat?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie