Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Rik »

Op welke hoeveelheden kom je dan uit.
Volgens RC zou je voor de kitten brokjes op 50gr zitten (indien je nog wat natvoer geeft, anders 70gr)
Voor Applaws is dat 40 tot 60 gram afhankelijk van gewicht zonder natvoer.
Dus waarschijnlijk 30-40 gram met natvoer.

In Applaws zit veel meer vlees en voedingsstoffen dus ze hebben er ook minder van nodig. Ik zou wel heel geleidelijk overstappen anders kunnen hun maagjes protesteren dat ze toch nog honger hebben.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door KiwiNL »

Van de RC weeg ik het nu niet af, dus dat heb ik net even gedaan. Ze eten nu zo'n 100 gram per kat per dag. Van die Applaws zou ik (zonder natvoer) maar 20-40 gram per dag mogen geven, aangezien ze nog niet eens 2,5 kilo zijn. Natvoer geven we gemiddeld zo'n vijf keer per week, maar dat reken ik nu dus even niet mee.
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Rik »

Ik vraag me af of die 100 gram dan niet veel was. Zeker voor brokken.
http://www.bitiba.nl/shop/katten/katten ... ten/398271
6 maanden 2,4 - 3,9 kg 70 g

Ja, van 100 naar 20 gram dan zullen die bengels wel protesteren :lol:
Als je langzaam overstapt (en mengt) dan heb je wel kans dat Applaws meer "vult" en ze daar minder van nodig hebben.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Dinky »

Ik geef dinky 's ochtends 15 gram en 's avonds 10 gram en ze krijgt nog zakje natvoer. Voor natvoer en brokken geldt beide dat dit halve dagportie is (samen dus een hele dagportie).
Aangezien jouw kittens nog in de groei zijn zou ik uitgaan van hoeveelheid brokken voor ideale gewicht, dus 4 kilo denk ik. Dan zou je dus de 40-60 gram aan kunnen houden in mijn ogen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door KiwiNL »

Rik schreef: 30 mar 2018 16:54 Ik vraag me af of die 100 gram dan niet veel was.
Dat weet ik wel zeker. Maar ja, onbeperkt is onbeperkt, toch? :eangel: En ze zijn zó actief, dat ze toch niet dik worden.

Ik vind het lastig om in te schatten hoe zwaar ze zullen worden. Singapura's blijven normaal gesproken heel klein (de volwassen poezen bij de fokker in huis zijn maar 1,7 kilo), maar het zijn katers (waardoor ze al groter worden dan poezen) en het zijn geen volbloed Singapura's (er zit een kwart Abessijn doorheen). Ik denk dat ik eerst maar ga proberen om ook na hun castratie gewoon brokjes neer te zetten en dan te kijken hoeveel ze er van eten. Ik weeg hen nu al wekelijks, dus ik merk het gauw genoeg als ze opeens veel zwaarder worden.
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Rik »

Inderdaad, zolang je ze gewoon tot minimaal een jaar wekelijks weegt lijkt mij dat ook geen probleem te zijn. Ze zijn in de groei en actief. En je zult snel genoeg merken of de andere brokken meer vullen en of ze er meer op aankomen. Je kunt met wekelijks weken altijd op tijd ingrijpen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kittentjes

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door kittentjes »

Precies en je kunt ook langzaam gaan afbouwen en bv 70 ipv de 100 die je nu geeft gaan geven, zeker als je applaws gaat voeren zullen ze daar sneller vol van raken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door KiwiNL »

Dit weekend hebben we ze één dag (samen) 70 gram RC kitten en 40 gram Applaws gegeven (van allebei dus de maximaal aanbevolen hoeveelheid voor 1 kat). Na 24 uur lagen er nog precies vijf brokjes op het schaaltje. Het ging dus nét. Ik denk dat we zo maar moeten overschakelen/afbouwen.
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Ik geloof persoonlijk dat je voer bij katten niet moet beperken. Katten overeten zichzelf van nature niet. Je moet eerder uitkijken dat ze geen lastige eters worden. Je bent het waarschijnlijk een groot gedeelte van hun leven aan het stimuleren om goed te blijven eten.

En ach....als ze dan een paar jaar van hun leven iets te zwaar zijn volgens de boekjes, dan zou ik dat maar op de koop toenemen. Je zal er waarschijnlijk op latere leeftijd nog naar terug verlangen....dat kilootje meer.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door pinguin »

Eens het voor ganger.

Evt overwegen voedsel verreiking te gaan doen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
S haak
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 apr 2018 12:53

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door S haak »

tygo is 3 maanden+ 1 week oud, ik geef hem RC moeder& baby kat natvoer 4 keer( elke keer niet veel ) en droge voer met water staat er heel dag.
Gebruikersavatar
Tesseljoan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 26 aug 2016 17:26

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Tesseljoan »

Laat ik nu net die 1% in huis hebben die zich dus wel overeet... Jakob at gewoon op wat je hem voorzette, toen we hem net hadden wilden we hem niet teveel stress bezorgen en gaven hem ook onbeperkt. Totdat ik eens ging afwegen wat hij nu op een dag wegschranste: ruim 200 gram Hills (niet het slechtste voer dus). Nu heeft Jakob een rugzakje en is hij denk ik de uitzondering op de regel. Overigens was gewicht voor ons niet de belangrijkste overweging, maar meer het feit dat zijn eetgedrag duidelijk abnormaal was en mij niet gezond leek voor een kat.

Naast langzaam afbouwen hebben we hele goede ervaringen met voedselverrijking. Je merkt dat hij niet meteen zin heeft om die brokjes uit de echt moeilije obstakels te halen totdat hij echt honger heeft. Het eten wordt wat verspreid over de dag en dat lijkt iets wat jouw beestjes ook zou kunnen helpen. En ja, je zal door wat gezeur heen moeten ("Personeel, kun je even de wc-rol waar de brokjes in zitten openvouwen? toe? TOE????)maar houd vol en dan zullen ze het snel genoeg door hebben. Inmiddels eet Jakob ongeveer 60 gram droogvoer verpsreid over een dag, het is lang niet altijd op als ik bijvul (hij is een flinke jongen, ook zonder overgewicht). Daarnaast nog 15 gram natvoer per dag met een beetje water.
Gebruikersavatar
MayaEnKoen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 09 jun 2018 17:20

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door MayaEnKoen »

Weer zo'n fijn, uitgebreid, leerzaam topic :smile:

Ik ben nog wel wat aan het zoeken naar een passend (en regelmatig) voedingspatroon voor mijn kleintjes, merk ik.

Aan brokjes krijgen ze nu een mix van Hills (kitten) en Frank's ProGold (kitten).
Dit krijgen ze onbeperkt.
Voor Maya woog ik het de eerste tijd af (vooral om zicht te hebben of ze in elk geval wel de minimale hoeveelheid at) - maar dat doe ik al een week of twee niet meer.

Daarnaast geef ik ze af en toe natvoer voor kittens (Gim Cat heet het geloof ik) en/of gekookte stukjes kip, vis of garnaal.
Vooral hiermee heb ik nog niet echt een vast patroon/balans.
De eerste 1 1/2 week met Maya gaf ik (afgewogen) drie keer per week natvoer en de stukjes kip etc vooral als speelvoer tussendoor.. soms een keer ter vervanging van het natvoer.

Sinds Koen er is (ongeveer een week) ben ik elke dag eigenlijk wel een klein beetje natvoer (één toetjeslepel per katje) of vis/kip als maaltijd gaan geven (3 á 4 stukjes ter grootte van een vingerkootje per katje). Ik geef ze zo graag elke dag iets extra lekkers.. maar misschien toch wat te veel van het goede?
Hun ontlasting ziet er goed stevig uit (ruikt soms wel behoorlijk :-| :icon_shifty: ) en soms piepen/morren ze wat vlak voor ze op de bak gaan... Geen idee of dat 'normaal' is eigenlijk...

Pas las ik over kvv/barf. Dat klinkt erg interessant!
Kunnen kittens van respectievelijk 13 en ca 10 weken daar ook al aan??

Och ik heb toch zo veel vragen merk ik.. :roll:
Ik lees me suf op dit forum, maar krijg er alleen maar meer, lijkt het.. :eeh: :-P
Esther
Maya (maart 2018) & Koen (april 2018) Fotoalbum
+Ninnoc+ (1997 - 2018)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Rik »

Frank's ProGold kende ik niet. Ik zag dat er in Frank's ProGold wel rijst zit. Ik kon alleen niet zo 123 percentages vinden.
Katten zijn dus strikte vleeseters en moeten vlees eten, met veel eiwitten en vetten en zo min mogelijk koolhydraten en vezels. Geen granen, rijst, mais, groenten en fruit. De kat maakt zelf vitamine C en komt dus niets tekort. Katten proeven zelfs geen zoet!
http://www.desuikerkat.nl/voeding.html

Voor nu is de mix die je geeft wel goed hoor. Er zijn ook geen brokken waar die rijst e.d. niet in zitten. Maar straks als ze naar volwassener voer gaan zou je even kunnen onderzoeken welke brok dan het beste zou zijn (met meeste vlees en minste koolhydraten).

Ik wist niet dat GimCat ook natvoer had maar ik zie nu inderdaad kleine blikjes. Voor natvoer geldt dat daar lekker veel vocht in zit. Te veel van het goede kan dan eigenlijk niet tenzij er ook weer veel suikers en graan/rijst in zit. Ook voor natvoer kun je dan dus zoeken naar een merk waar veel vlees in zit (almo, clg, je kunt even in het lijstje van deze post kijken). Dus daar moet je voor jezelf een beetje een balans in zoeken. Sommig voer geeft wat meer stinkende ontlasting dan andere. Ook dat kan weer per kat verschillen dus dat is eigenlijk zelf uitzoeken.

Het piepen/morren vlak voor het op de bak gaan herken ik wel van bij Bono. Dat is wel wat minder geworden maar soms sjeest ie hier nog miauwend door het huis langs drie bakken voordat ie er één uitkiest (en dan zijn ze toch allemaal schoon). Of hij gaat eerst graven in de ene bak om vervolgens toch naar de andere te gaan. In het begin vond ik dat ook wat vreemd (omdat ik het bij Bowy nooit gezien heb) maar de ontlasting was goed. Dus ik denk dat het een gewoonte is. (PS. KVV zou zelfs nog hardere ontlasting kunnen geven maar dat zou eigenlijk geen probleem mogen zijn)

Ik neem aan dat je ze gewoon elke week weegt en op die manier goed hun vooruitgang kunt meten.

Ja, KVV/Barf is weer een heel topic apart. Als je bijvoorbeeld een stukje kip geeft dan kun je dat gewoon rauw geven. Verder ben ik op een gegeven moment een eendagskuiken gaan geven. Daar waren ze helemaal dol en wild op. En verder heb je voor KVV de worsten. Je kunt een keer een worst van 250gr halen (want bevroren doorsnijden kan lastig zijn en moet met een goed mes). Je kunt op die manier eens kijken hoe ze het vinden. KVV vergt iets meer hygiene. Gelijk schoteltjes, vorken, plank e.d. goed schoonmaken. KVV is dus gemalen. Barf is gewoon grof zelf samengesteld (maar zou je zelf weer kunnen malen). Maar dat geef ik ook niet. Af en toe de eendagskuiken, kippennekje of sardien is het grofste wat ze hier krijgen. Probleem met KVV is dat de katten KVV moeilijk te krijgen is in winkels (ze hebben allemaal honden KVV maar geen katten KVV). Je moet dan precies de winkel vinden die het heeft want anders moet je het in bulk online bestellen.

Kittens van 13/10 weken kunnen ook al aan de KVV. Het enige probleem is dat er vaak geadviseerd wordt om dan niet tegelijk brokken te geven. Schijnbaar worden brokken en KVV verschillend verteerd. Dit zou voor katten met een gevoelig verteringsysteem lastig kunnen zijn. (hoewel ik daar nooit problemen mee heb gehad). Dus dat kan een belemmering zijn om naar KVV over te gaan omdat je dan gelijk met complete maaltijden zou moeten werken. Maar een keertje proberen is sowieso geen probleem. Wil je meer lezen over KVV dan is https://www.voerwijzer.com/ een hele goede en uitgebreide site.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Lieselotje »

Bij mij eten ze de oren van ……….
Ze krijgen smorgens een half zakje natvoer, als dat op is direct erna nog een beetje lekker.
Water en brokjes staan er onbeperkt en daar wordt ook van gegeten.
Savond nog een keer hetzelfde recept als smorgens en voor het naar bed gaan nog een klein beetje natvoer.
Hier komt Boy om eten vragen en soms doe ik dan rammelen met de zak brokjes en gooi er een heel klein beetje bij, dan gaat ie brokken eten.

Ze hebben vanaf het begin veel gegeten en zijn bijna 1 jaar, Boy is een flinke jongen, dus denk ook dat hij het nodig heeft.
Ik ben al blij dat er nu meer structuur in het eten zit.
Denk ook dat voor iedere kat het anders is, mijn vroegere lapjespoes at over de dag een paar kleine beetje natvoer en brokjes.
Voor mij zijn deze nu ook echt veelvraten.
Plaats reactie