Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
bighead
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jul 2016 15:55

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door bighead »

bighead schreef:Wat is een normale hoeveelheid voer voor onze kitten van bijna 14 weken? Toen hij 12 weken was, woog hij 1,62kg bij de dierenarts. Het is een Europese korthaar.

Natvoer geven we Grau Kitten Graanvrij met rund, eend en gevogelte. 's morgens 50gram en 's avonds 50gram.
Droogvoer geven we Applaws voor kittens, 50 gram per dag

Geven we teveel, te weinig, of is dit precies goed?

Toen we hem opgehaald hadden, hebben we hem eerst Whiskas droog- en natvoer gegeven. Daarna gaan verdiepen in goede voeding, en hierop uitgekomen. Natvoer zit hij al een week of 2 volledig op Grau, brokjes begint hij morgen met alleen maar Applaws. Vanaf dan gaan we de 50gram precies afwegen, was daarvoor gewoon bakje leeg -> weer vullen. Merkkeuze zit wel goed denk ik?
Volgende week vrijdag gaan we onze kater laten castreren, moet hij dan ook meteen over op ander voer? En zo nee, wanneer moet dit wel? Of moet hij na het castreren alleen minder van dit voer hebben? Droogvoer krijgt hij nu ondertussen 60 gram per dag, hier heeft hij nu genoeg aan.
kittentjes

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door kittentjes »

Je kunt na castratie voer voor volwassen katten gaan geven. Sommige merken hebben ook kitten sterilised oid maar dat hoeft volgens mij niet per se.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door castratenkoor »

Gewoon voer voor volwassen katten geven. Sterilised en light voer raad ik af. Daar kleeft risico van blaasgruis aan omdat er veel onnodig vulmiddel in zit.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
bighead
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jul 2016 15:55

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door bighead »

Bedankt voor jullie reacties, en dan gewoon 70% van wat hij eerst kreeg geven? (ergens op internet gelezen omdat ze anders dik gaan worden)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door castratenkoor »

Niet van de een op de andere dag zoveel minderen, geleidelijk iets afbouwen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door pinguin »

Tot welke leeftijd word er eigenlijk kittenvoer gegeven? En kan het kwaad dat de nieuwkomer ook ander voerkrijgt. Ik wil namelijk de combinatie maken van RC kitten voor de nieuwkomer maar daarnaast zal er ook RC senible staan voor snabbel. Ik verwacht dat die door elkaar heen gegeten word. De rest haal ik weg wil de kleine nog even geen senior brok geven of nierbrokjes.
Wel wil ik snabbel als de kleine natvoer krijgt zijn senior brokjes aanbieden omdat snabbel natvoer weigert.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door castratenkoor »

Dat is geen enkel probleem pinguin.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door pinguin »

Bedankt :D

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
kittentjes

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door kittentjes »

Ik ben de laatste tijd weer vanalles aan het vergelijken, ivm Moos die toch wel neigt naar TE zwaar en ze beiden nu binnenkatten zijn en dus wat minder zullen bewegen. Saar is 4,1 kg en prima op gewicht. Nu vind ik het zo vreemd dat RC zo bekend staat als goed voer maar als eerste ingrediënt overal bijna pluimvee meel, mais, etc staat. Geen vlees dus?! Is dat nou echt goed voer?
Je hebt namelijk RC light weight care met maar 10% vet en wel 40% eiwitten wat dan wel goed is, maar ik vind het gebrek aan vlees nogal bizar. Qua prijsklasse wil ik liever niet hoger dan dit....iemand een uitleg of alternatief?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Rik »

Hoe zwaar is Moos nu?

Pluimvee meel is in principe "vlees". Nou ja... het is (goedkoop) vlees dat tot vleesmeel gemalen is (alleen weet je de herkomst van dat vlees niet). Het is gewoon de goedkoopste vorm van vleesmeel. Maar ik heb het sowieso niet zo op met de light varianten want dan zit er vaak meer graan of mais in om ze af te laten vallen (maagjes vullen met slechter verteerbaar voer).

Op zich zou ik dan meer naar kwalitatief goed natvoer gaan. Of zelfs vers. Daar hoeven ze ook minder van te hebben.

Geef je nog onbeperkt brokjes? Daar ben ik met 5 maanden al mee gestopt omdat ik het al aan zag komen dat Bono een rode theemuts zou worden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kittentjes

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door kittentjes »

Rik , moos is 5,9 kg. Ze krijgen niet meer onbeperkt , twee keer per dag nu afgepast voer en een x natvoer. Natvoer is ongeveer 50 gram.
Ik hoef niet per se light te voeren, maar ben ook gewoon op zoek naar een goed alternatief. Wat is dan echt wat beter en is niet meteen enorm duur. Als ik zo kijk vind ik de ingrediënten van RC (alle varianten) niet denderend qua percentage vlees. Nu voer ik smilla waarin dan wel als eerst vlees genoemd word, is dat dan toch niet goed en waar ligt het dan aan?

Voor de volledigheid zijn dit de ingrediënten van het type ik nu geef.

22 % gevogeltevleesmeel, 13 % kaantjes, rijstmeel, mais, maismeel, gerst, gevogeltevet, rundervet, bietenmelassesnijdsel, leverhydrolysaat, appeldroesem, gedroogde lever, lijnzaad, natriumchloride, gist (gedroogd), 0,05 % yucca (gedroogd).
Percentage dierlijke proteïne van het totale proteïne: 83,5 %

Toegevoegde stoffen:
vitaminen per kg: vitamine A 13.000 I.E., vitamine D3 1.300 I.E., vitamine E (alpha tocopherolacetaat) 100 mg, vitamine B1 5 mg, vitamine B2 5 mg, pantotheenzuur 12 mg, niacine 45 mg, vitamine B6 4 mg, biotine 700 mcg, vitamine B12 75 mcg, taurine 1.000 mg. Antioxydatiemiddel, sterk tocopherolhoudende extracten van natuurlijke oorsprong.
Sporenelementen per kg:
ijzer (ijzer(II)sulfaat) 125 mg, zink (zinkoxyde) 100 mg, koper (koper(II)sulfaat) 12 mg, mangaan (mangaanoxyde) 15 mg, jodium (kaliumjodide) 1,5 mg, selenium (natriumseleniet) 0,15 mg, kobalt (kobaltcarbonaat) 1,0 mg
Aminozuren per kg:
DL-Methionine 4.500 mg


Analytische bestandsdelen

ruw eiwit 32.0 %
ruw vet 15.0 %
ruwe vezel 3.0 %
ruwe as 6.5 %
calcium 1.1 %
fosfor 0.7 %
magnesium 0.08 %
kalium 0.3 %
natrium 0.3 %
metaboliseerbare energie 3810.0 kcal
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Rik »

Yikes... wat zijn kaantjes nou weer? Ik lees dat dat de residu van het uitbakken van spek is. WTF. Wat doet dat nou in kattenvoer? Smilla is sowieso kwalitatief veel minder goed voer.

Lees het volgende topic even door. Daar geef ik ook een lijst van premium goed voer met hoig vlees gehalte maar die zijn meestal een stuk duurder. In dat topic worden daarna dan ook de wat minder (maar nog steeds goede) brokken besproken. Daar zitten zeker alternatieven tussen die net zo goedkoop zijn maat kwalitatief een stuk beter.
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 24&t=31579

En als je dan kwalitatief goede brokken geeft hebben ze er ook wat minder van nodig.

Verder is het ook de vraag hoeveel je geeft. Hier hebben ze altijd honger maar krijgen ze een bepaalde hoeveelheid (in mijn geval natvoer). Als blijkt dat ze daar te dik van worden moet je dus naar minder toe.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Dinky »

Volgens mij kan pluimveemeel zelfs gemalen veren zijn en is RC een merk dat daar gebruik van maakt :eshifty:
Voor de prijs van RC kan je zeker via zooplus wel voer krijgen met meer vlees ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door pinguin »

Er is niks mis met het voeren van RC. Buiten voer verandering al eens gedacht aan voedsel verreiking? Laten werken voor hun brokken denk aan voertorens voeder ballen etc.....

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
kittentjes

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door kittentjes »

Dinky schreef:Volgens mij kan pluimveemeel zelfs gemalen veren zijn en is RC een merk dat daar gebruik van maakt :eshifty:
Voor de prijs van RC kan je zeker via zooplus wel voer krijgen met meer vlees ;-)
Nou dat idee heb ik dus ook, als ik de ingrediënten bekijk vraag ik me dus af waarom het zoveel beter is RC te geven...
Plaats reactie