Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Mleen »

Hmm ja daar zit wat in inderdaad! Heb het er net ook even met mijn vriend over gehad en we hebben besloten om de komende weken eens te gaan kijken naar drie vaste voertijden per dag! Mijn vriend geeft ze dan ‘s ochtends een afgewogen hoeveelheid brokjes voor hij naar zijn werk gaat; rond 8.30 uur. Dan krijgen ze ‘s middags van mij rond 16.00 uur natvoer en ‘s avonds voordat we naar bed gaan nog een keer natvoer.

Hopelijk gaat dat werken, maar neem aan dat ze daar ook weer even aan dat patroon moeten leren wennen?
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Rik »

Ja, zeker. Ik het begin gaf ik hier om 05:00 's-nachts (als ik moest plassen) een heel klein handje. Op een gegeven moment gaf ik dat niet (of later) maar werd ik steevast om 05:00 wakker gemaakt omdat ze wel wat wilde hebben. Daar ben ik dus gelijk me gestopt en dan duurt het even voordat ze in de gaten hadden dat ze het 's-nachts niet meer kregen Routines moeten ze dus even een wennen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door nona_toma »

Het is de reden geweest dat wij een voerautomaat hebben aangeschaft. Dat krabben aan de slaapkamerdeur, niet fijn!
Als een kattenmaag na 3 uur leeg is, snap ik wel dat ze ons zo vroeg wakker maken omdat ze erge honger hebben ;)
Als er hier te lang geen eten werd gegeven, werd er ook altijd gal gespuugd.
Wat ook zo kan werken is dat ze na 8 uur zo’n erge trek hebben dat ze het natvoer sowieso wel eten, anderzijds zijn katten heerlijk eigenzinnig, dus ik ben benieuwd hoe het verder gaat!
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Mleen »

We werken nu een paar dagen met 3 vaste maaltijden per dag en het gaat nu heel goed!
We geven ze ‘s ochtends allebei 20gr Applaws brokjes, dan rond 16.00 allebei 30gr natvoer (meer willen ze niet, dan laten zehet staan)... en dan tegen 23.00 nog eens 30gr natvoer. Natvoer zoveel mogelijk afwisseling qua merken en smaakjes en ze eten het nu gelukkig weer goed!

Vraag me wel af of dit goede hoeveelheden zijn zo... het lijkt me in totaal erg weinig ofzo, maar ja. Als ik ze per keer 50gr natvoer voorzet eten ze dat echt niet op...
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door nona_toma »

Een kat heeft een kleine maag, dat ze het niet opkrijgen is zeker niet raar. En in zekere zin ook positief, want dan overeten ze niet.

Ter beeldvorming: mijn (voormalig) gezonde kat at 5x10gr natvoer of 8gr brok per keer en kreeg het ook bijna niet op als ik er 5x15 van maak.
Mijn stresskater die geen rem heeft eet 5x11gr natvoer en daar giet ik nog 35gr water bij in de voerbak.

Als ik uitga van een ruwe schatting, kom ik met jouw voercombincatie op circa 134 kcal per kat uit. Hoe zwaar wegen de kittens nu? Als ik uit ga van 2,5 kilo mogen ze tussen de 150-200kcal op een dag. Gezien ze in groei zijn zou ik eerder naar de 200kcal neigen.
Uit 30gr natvoer halen ze circa 27 kcal en uit 20gr brok circa 76 kcal. Let op: dit is een hele grove gemiddelde, ik heb geen specifieke analyse op jouw voer gedaan.

Ik zou in jouw geval dus de momenten dat je thuis bent meer voermomenten maken. Een maag is in 3 uur leeg. Dus misschien:
8:00, 17:00, 20:00 en 23:00 uur 30gr natvoer en voor de nacht toch een automaat óf brokjes los neerzetten a 25gr brok totaal.
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Rik »

76 kcal uit Applaws brokken kan ongeveer wel kloppen (adult versie). Voor kwalitatief goed natvoer zal de kcal voor 30gr wel wat hoger liggen dan 27 kcal. Voor CLG is dat ongeveer 36 kcal. Maar dan kom je nog onder de 150 kcal per dag uit.

Maar Spookje en Nina zijn ook net afgelopen donderdag gecastreerd. Het kan sowieso zijn dat ze deze week iets minder eten. Ze hebben na de castratie voortaan ook iets minder nodig. Maar ik zou ook eens kijken of je 's-avonds een extra momentje erbij in kunt bouwen. Gewoon om eens te kijken of ze die gewoon ook eten. En als je een keer thuis bent is dat ook niet erg en kun je dat gewoon overslaan. Later als je naar 50gr natvoer zou gaan kun je dat momentje er e.v. weer uithalen.

Tevens hou je natuurlijk nog gewoon elke week het gewicht in de gaten dus daaraan kun je ook zien hoe het gaat.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door nona_toma »

De hoeveelheid kcal zegt niet zoveel over de kwaliteit van het ruwvoer Rik ;) kcal zegt in mijn ogen alleen hoeveel je er van kan voeren. Alleen kcal zegt niets over koolhydraten, vetten en eiwitten.
Vb Thrive natvoer, een van de beste natvoer die er is vwb veel eiwitten, laag in vet en zeer laag in koolhydraten, maar super laag in kcal (0,7kcal/gr). Net als het voer van Mac, kwalitatief erg goed voer, echter zit deze veel hoger in vetten en lager in eiwitten (0,9 kcal/gr). Thrive wint het dan op gebied van kwaliteit, maar daar moet je dan wel meer van voeren omdat het aantal kcal lager is.
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Mleen »

Bedankt allebei voor de fijne tips weer! We gaan kijken of we er een momentje bij kunnen zetten inderdaad! Wat betreft de sterilisatie hebben ze toch best een goede eetlust verder!

En voor de volledigheid: qua natvoer krijgen ze hier afwisselend Animonda Carny (de kittenvariant, want die moeten we nog even opmaken), Cat Lovers Gold, Feringa, Almo Nature en Royal Canin Kitten (moeten we ook even opmaken, daarna stappen we van RC af). :)
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Trolley
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2019 07:53

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Trolley »

Ik zie de bomen (brokken) door het bos niet meer! Voor Mosey, mijn gecastreerde 'thuisblijf-poes' (oftewel binnenkat) van anderhalf zoek ik een goede brok. Ik lees ontzettend verschillende dingen en weet eigenlijk niet meer wat wijsheid is. Uit jullie verhalen begrijp ik combineren met natvoer; dat is in principe geen probleem. Maar wat is een goede brok om te voeren?

Ze heeft nu Greenheart Premium, een merk dat ze bij mijn lokale dierenwinkel verkopen. Ik merk dat ze het niet lekker vindt, vandaar dat ik wil overstappen op een ander (premium / kwalitatief goed) merk.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou Orijen of Applaws of Granatapet adviseren. Allen zonder granen. En daarnaast 2 x daags natvoer.

Zelf geef ik dan ook nog 2 x per week rauw vlees.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Trolley
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2019 07:53

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Trolley »

Dank je voor je reactie! Vanwaar de keuze voor die merken? Omdat ze zonder granen zijn? Ik wil tegelijkertijd ook eiwitgehalte en koolhydraten in de gaten houden, en ik begrijp dat gedroogd vlees minder goed verteerd wordt. Alles bij elkaar is het nogal een klus om goed voer te kiezen.
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door nona_toma »

Zonder granen is helaas niet per definitie beter. Dit komt doordat er dan een andere, vaak, koolhydraatrijk ingredient wordt toegevoegd, waar een kat niet zo goed gaat op veel koolhydraten. De combi koolhydraat- en graanarm zou mooi zijn. Wat ik mooie brokken vindt qua hoeveelheid eiwitten (vlees), relatief laag in koolhydraten en voldoende vetten:
Purizon sterilised of Nutrivet sterilised.

Een optelsom van de verschillen en welke er het beste uit komt van die twee al zijn de verschillen niet heel groot:
prijs: nutrivet
koolhydraten: nutrivet
Eiwit: purizon
vet: purizon
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Zotvanpoezen »

Op de site van Purrfect Cat staan alle brokjes (en natvoer) bij elkaar met alle ingrediënten. Je kunt ze met elkaar vergelijken en zo de beste keuze maken. Ik heb mijn keuze daarop gebaseerd. Zonder granen is niet altijd met weinig koolhydraten en veel vlees! Er zijn ook interessante reviews van veel soorten merken.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Trolley
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2019 07:53

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Trolley »

Bedankt voor de tips! Ik moet zeggen dat ik er nog niet helemaal uit ben, maar het is in ieder geval gelukt de keuze te beperken tot een aantal opties ;-)
lolaenpuck
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jan 2019 22:49

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door lolaenpuck »

Hallo!
Wij gaan dit weekend twee kittens ophalen, 2 zusjes van nu 8 weken.
Ik had een vraag over de voedingen.
We hebben alvast Royal Canin kittenbrokken in huis gehaald en ook de zakjes van RC kitten. Die laatste zijn begreep ik pas vanaf 6 maanden?
In ieder geval: is het nu het beste om de brokken in de ochtend neer te zetten voor de hele dag OF juist een paar keer per dag een afgewogen hoeveelheid? We hebben verder geen andere dieren dus mij lijkt het handig om het 1x per dag neer te zetten.

En hoe zit het met natvoer: is dit extra of ook nodig? En zo ja, hoeveel en wanneer geef je dat dan aan jonge kittens?

Dank, heb al veel gehad aan dit forum (als stille lezer!).
Plaats reactie