Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Mara
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 nov 2020 13:38

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Mara »

Leonie0303 schreef: 11 dec 2020 08:15 Bedankt voor jullie reactie!

Ik geef haar meestal 3 keer per dag 22 gram: na het opstaan, 's middags en voor het slapen gaan.

En meestal deel ik die middagportie in 2 zodat ze dan eigenlijk dus 4 eetmomenten heeft. Op die manier probeer ik ervoor te zorgen dat ze niet alles in 1 keer op eet. Nu heb ik haar net dus 22 gram gegeven. Ze eet er ongeveer driekwart van op en de rest laat ze staan. Ze eet dus 's ochtends niet alles in 1 keer op maar meestal eet ze kort daarna de rest wel op. Ik geef haar ongeveer net zoveel als voordat ze is gesteriliseerd maar toen kreeg ze nog kittenbrokjes en nu speciaal voer voor gesteriliseerde katten. Dus dan krijgt ze naar verhouding minder calorieën binnen al.

Ik heb geen idee wat er gaat gebeuren als ik haar Ad Libitum zal voeren, ze zal niet alles opeten maar ze eet waarschijnlijk wél meer dan 66 gram in totaal dan haha. Op dit moment is ze nog wel erg actief, speelt vaak omdat ze nog jong is. Maar gaat dus niet naar buiten. Qua aanleg heb ik nog geen idee, dit zal ik waarschijnlijk wel gaan merken naarmate ze groeit! Voedselverrijking is ook nog een idee!

Ervaren jullie ook dat katten in de winter meer eten, ondanks dat het een binnenkat is? En na sterilisatie/castratie?
Hoi Leonie,

Ik heb ook twee kittens, beiden 6 maanden (moeten nog gesterilliseerd worden, maar een van de twee had diarrhee probleempje dus even nog een weekje aankijken). Ik ben ook erg benieuwd hoe het eetgedrag zal veranderen als ze gesteriliseerd worden... maar ik heb dus wel goede ervaring met ad libitum 'aanleren'

Ik experimenteerde vanaf begin toen ik ze kreeg (3 maanden geleden) met ad libitum. 1 van de zusjes at precies wat ze nodig had, de ander vreet door tot de bodem en had dus halverwege de dag geen voer meer. Dus ik paste het aan naar 2x per dag geven, en toen vaker per dag omdat het vreetzakje de portie van haar zus ook bleef eten.

Ik heb toen advies ingewonnen bij de dierenartsassistente en die vertelde mij dat overeten bij kittens niet een drama is, geef ze wat ze willen, ze hebben waarschijnlijk ook meer nodig (het zijn hyperactieve dames). Toen ik dat deed, is het eet gedrag uiteindelijk gestabiliseerd naar wat het nu is. Namelijk, ik geef iets meer dan hun dagelijkse aangeraden hoeveelheid verdeeld over 2 momenten op de dag. Avond en ochtend. De bakjes zijn zelden helemaal leeg (ik geef uitsluitend brokken) en ze staan naast een waterfontein dus over waterbehoefte maak ik me ook geen zorgen. Ik denk dat ik dit ook ga blijven doen na sterilisatie, het enige is dat het de eerste keer even duurde voordat mijn stofzuigerkat niet meer ging schrokken.

Ik hoop dat je dit wat moed geeft om het toch te proberen!
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Ani »

Mijn ervaring naar overzetten op drie keer per dag voeding geven aan het kitten toen ze zes maanden was, is dat ze meer gefixeerd raakte en ging schrokken.
Omdat het bij katten gewoonte zou zijn om op meerdere momenten verdeeld over de dag te eten hou ik het op vier maal per dag. Dit bevalt prima, ze kent exact de tijden, is content en de verdeling sluit aan bij haar activiteiten over de dag/avond.
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Leonie0303
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 sep 2020 11:56

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Leonie0303 »

Hoihoi,

Dank jullie voor de reacties!

Voordat mijn kat was gesteriliseerd gaf ik haar ongeveer 4 keer per dag eten, omdat kittens inderdaad vaker eetmomenten moeten hebben. Na haar sterilisatie is ze toch wel langzaam aan meer gaan eten. Als ik haar voer geef heeft ze het binnen een halfuur wel allemaal op eigenlijk. Daarom geef ik haar 3 keer per dag. Sinds 1.5 maand heb ik haar ook op ander voer gezet omdat ik denk dat dat beter is voor haar. Ik gaf Purina One sterilcat, en nu geef ik Nutrivet Inne Cat sterilised. Bevalt goed! Ik geef haar 3 keer per dag 20 gram. Is volgens mij ook iets meer dan de aanbevolen hoeveelheid maar ze is nog in de groei.

Ze is ook wel iets aangekomen maar toen ik haar net had met 4 maanden, was ze best mager, echt zo'n kitten lijfje nog. Nu is ze voller en groter geworden maar niet te dik. Ik ben bang dat als ik haar onbeperkt ga voeren, ze alles opeet en veel te dik wordt haha!
Romeo91
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jul 2021 15:06

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Romeo91 »

Hallo Allemaal,
Op dit moment ben ik mij aan het verdiepen in informatie voor een nieuw gezinslid, namelijk een Maine Coon. Het viel mij op dat ook bij dierenwinkels en online er speciale voeding (droogvoer) wordt aangeboden voor het ras Maine Coon. Ook bij kittens op marktplaats wordt vaak aangegeven dat er Royal Canin Kittenvoer speciaal voor maine coon gegeven wordt.

Hoewel ik het belang snap van speciaal dieet voor een kitten (ze zitten immers nog in de groei). Vroeg ik mij af hoe belangrijk speciaal voer is voor het Maine Coon ras. Kunnen ze na een jaar bijvoorbeeld normaal droogvoer krijgen of heeft dit ras echt een speciaal dieet nodig? Ik wordt niet veel wijzer als ik de ingrediënten check met bijvoorbeeld Royal Canin of een goedkoop alternatief van de supermarkt, qua voedingstoffen en percentages komt het allemaal aardig overeen met elkaar. Ook op internet heb ik hier niet echt iets over kunnen vinden (zoekresultaten levert vooral webshops op die speciaal voer aanbieden), of websites van fokkers met omschrijvingen waar ik niet veel wijzer van wordt. Dus mijn vraag is nog onbeantwoord:

Heeft het Maine Coon ras speciaal voer nodig of volstaat normaal droogvoer ook voor een volwassen Maine Coon kat?
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Pikachu »

Als je meer over voer wil lezen kan ik de site catmoneo.nl heel erg aanraden.

Royal canin is naar mijn mening niet echt goed voer, duur voor wat het is. Voor die prijs kan je ook veel kwaliteitsvollere brokken geven. Tussen al hun varianten zit inderdaad ook niet heel veel verschil. Speciaal voer voor een ras zit denk ik in bv groter formaat brokjes voor grote katten, en evt meer vezels voor langharige katten. Maar daar hoef je dus geen rasspecifiek voer voor te kopen, dat kan je zelf wat uitzoeken.

Ik zou dus als ik jou was me eens inlezen op die site, en dan een voer kiezen dat je goed lijkt, om mee te beginnen. Als het ze bevalt, en ze het er goed op doen, prima.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Dinky »

Het voer speciaal voor bepaalde rassen heeft in mijn ogen vooral te maken met marketing en veel minder met behoefte van het betreffende ras. Ik zou mij dus absoluut niet blind staren op voer voor een bepaald ras.

Wat ik mij wel voor kan stellen is dat brokjes voor grote rassen, zoals een maine coon, groter zijn dan de brokjes voor andere rassen om te zorgen dat ze kauwen op de brokjes ipv dat ze de brokjes in één keer doorslikken. Naar mijn weten volstaat ook gewoon voer voor de maine coon.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Oudeschild
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 nov 2021 14:42

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Oudeschild »

Hallo allemaal!

Sinds kort zijn wij het trotse personeel van een 12 weken oud katertje.
Op het moment heeft hij toegang tot onbeperkt brok, en krijgt hij 3 keer per dag natvoer.
Nu zijn wij ons aan het oriënteren op betere merken, en ons oog is gevallen op Orijen Cat&Kitten qua brokjes.
De bedoeling is eigenlijk dat hij toegang blijft houden tot onbeperkt brok (hij schrokt niet), en we vinden het lastig om te bekijken/bepalen welk soort natvoer bij Orijen Cat&Kitten past. Hebben jullie hier ervaring mee?
Hij blijft overigens voorlopig een semi-binnenkat met toegang tot de tuin.

Ook wil ik wel vermelden dat we in overleg zijn om te kijken voor een maatje erbij. Waarschijnlijk blijft hij niet alleen.

Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen!

Groetjes,
Oudeschild
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Fotokonijn »

Foto's........?
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Remo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 okt 2022 15:16

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Remo »

Hallo iedereen wat is het voeding advies dagelijks voor een (26-08-2022 geboren) kitten bijna 12 weken. Hij krijgt nu virbac voer en almo nature hfc kip+ kittenvoer kip heel soms wat “snack brokjes / vet”. Soms ook felix maaltijdzakjes, we hebben namelijk een tasvol met “fastfood” (felix-whiskas van dirk etc)…

In de dierenwinkel gaf me meneer aan dat dagelijks 1 blikje voldoende zou zijn dus 70gr. Maar onze kitten eet gewoon veel weegt nu ook 1.7kg. Nergens kan ik concrete antwoord vinden. Nu geef ik namelijk 4x per dag natvoer ieder keer 1-2 eetlepels warmwater erbij, omdat hij zelden zelf water drinkt. Totaal natvoer krijgt hij 100-120gram.

De reden van mijn vraag is omdat hij moeite heeft met poepen (constipatie of iets anders) krijgt nu al 2 weken ongeveer iso gel 1-2x per dag met advies van de DA. Het miauwen / duivengeluid / persen doet hij nog steeds als hij moet poepen. Is er een kans dat ik hem teveel natvoer geef?
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Fotokonijn »

In principe weegt een kitten bij geboorte tussen de 70 en 100 gram en dat moet er elke week bijkomen.
Dus inderdaad aan de forse kant dus.
Misschien Katalax gebruiken?
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
MKkitten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 jun 2023 11:04

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door MKkitten »

Hallo allemaal, ik zit het forum te lezen maar kom er niet helemaal aan uit. Mijn kitten is 12 weken en krijgt nu totaal 200gr natvoer van wild freedom per dag. Daarnaast staan er onbeperkt brokjes op dit moment nog van het merk Felix (dit kreeg hij bij mensen waar ik m vandaan heb). Ik heb het idee dat hij iets aan de magere kant is. Ik probeerde hem gisteren te wegen, maar bleef niet helemaal stil zitten. Ik denk dat hij nu 1.3kg weegt. Het is een Europese korthaar. Is hij te licht? Ik wil graag een andere brok naast het natvoer. Welk merk/variant is nu goed. Ik kom er niet aan uit op al die websites. Ook merk ik dat hij op dit moment weinig brokjes eet maar vrijwel alleen het natvoer. Alvast bedankt voor reacties.
OMH
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door OMH »

Geen inhoudelijk antwoord, maar een kat wegen gaat prima als je eerst zelf op je weegschaal gaat staan en daarna met je kat. Of andersom. Je moet dan wel een weegschaal hebben... :lol:
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Rik »

Mensenweegschaal vind ik zelf niet accuraat genoeg. Die van mij kan heel wat afwijken. Digitale keukenweegschaal vind ik veel fijner. Zeker als het om 100 gram nauwkeurig moet gaan.

Yuna kan ik op haar rug in een grote kom leggen. Die blijft gewoon liggen. Bono niet, die wurmt zich altijd weer recht en eruit. Voor hem gebruik ik een wat grotere schaal waar hij plat op kan liggen (maar ook dan moet ik snel aflezen).

Een basisregel voor gewicht is 100gr bij geboorte en 100gr voor elke week. Dan zit hij met 1,3kg en 12 weken precies op gewicht. En als hij elke week 100gr aankomt is er niets aan de hand. Het mag ook meer zijn. Het mag zelfs ook een keer iets minder zijn (zeker in de week van de entingen e.d.). Het is dus maar een vuistregeltje.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Asse-Poes »

https://kimskattenweetjes.wordpress.com ... erlijsten/

Hier kan je zowel de lijst van droog- en natvoer downloaden.

Wellness Core Kitten (Pets Place) en Nutrivet Kitten (Zooplus, Bitiba enz) zijn uitstekende brokjes voor een kitten.

Nu het zo warm is, eten katten minder. Dus prima dat je natvoer geeft!
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
MKkitten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 jun 2023 11:04

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door MKkitten »

Bedankt ! Dit is precies wat ik zocht. Hele handige lijst. Op cameo oid moet je daar voor betalen.
Plaats reactie