Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Bij katten die alles in 1 keer opeten kun je beter niet de hele dag brokjes neerzetten, want dan blijven ze eten en worden ze tonnetje rond.

Je kunt dan beter twee keer dag een gewone hoeveelheid brokjes geven of bijvoorbeeld drie à vier keer per dag een kleinere hoeveelheid, zodat ze in totaal niet te veel eten binnen krijgen.

Als je kat haar eten erg naar binnen schrokt kun je kijken of het beter is om meerdere keren per dag kleine beetjes eten te geven, maar het kan zijn dat ze dan denkt dat ze iedere keer dat je naar de keuken gaat te eten krijgt en dat is erg irritant. In dat geval kun je beter alleen 's-morgens en 's-avonds op een vast tijdstip eten geven.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

Ik heb Ayo babycat van RC willen geven maar ze moet er niets van hebben... ze is grootgebracht op natvoer en dat wil ze nu ook natuurlijk! ik probeer af te bouwen maar dat lukte niet goed... tot ik daarnet zag dat ze enorme diarree had... ze wordt dus nu verplicht op droogvoer gezet met een minimum aan natvoer (ik geef haar wel als beloning als ze haar oogzalf heeft). whiskas eet ze liever maar ook niet echt super. ik probeer nu de babycat te mengen met water, dan eet ze er net iets beter van. ik hoop maar dat het geen probleem-etertje wordt! Sumi mag alles ;)
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Misschien eerst even mengen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
happy69
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mei 2007 13:06

ondervoed kitten !!??

Bericht door happy69 »

hoi ik heb n vraag ik had twee kittens die door moeder verwaarloosd werden meegenomen 1 heeft het helaas niet gered had diaree en was ondervoed , de ander gaat t goed mee maar is erg licht voor zijn leeftijd gister gewogen en woog maar 220gr en is ong 5wkn .
hij eet wel goed maar wil m graag wat bijvoeden , wie heeft hier ervaring mee en wat gebruiken jullie daarvoor , katje is voor de rest wel heel levendig en eet ook al n beetje zelf , melk geven gaat ook prima drinkt goed .

groetjes van renate
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Wat fijn dat je dit kittentje onder je vleugels genomen hebt, wel verdrietig dat het andere kleintje het niet gered heeft, maar ze zijn nog zo teer en kwetsbaar op die leeftijd. Zo te lezen gaat deze kitten het wel redden want eten en drinken gaat nu goed, dus zal hij wel een inhaalslag wat beteft gewicht gaan maken.

Als je hem wat wil laten bijsterken/aankomen kun je iedere dag naast de flesjes kittenmelk 1 keer per dag een beetje A/D van Hills geven met wat water verdund. Niet te veel per keer, want je kittentje is nog jong en heeft nog geen goed ontwikkeld spijsverteringssysteem. Daarnaast kun je ook de babybrokjes nat maken met wat kittenmelk, dan vinden ze vaak lekkerder dan droge babybrokjes.

Tenslotte heeft de dierenarts een soort van aansterkpasta in een tube en dat is echt topspul. Ze vinden echt heerlijk en als ze ondervoed en verzwakt zijn zijn ze zo weer op krachten. Ik heb een kittentje meegemaakt die kon niet meer lopen omdat hij zo verzwakt was en na een paar daagjes een flinke lik van dat spul (naast zijn flesjes melk) was hij weer in het rond aan het rennen! Ik weet niet of jouw kleintje dit nodig heeft, maar je kunt je dierenarts er natuurlijk altijd even over opbellen.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ik denk dat je er sowieso mee naar je dierenarts moet gaan om er naar te laten kijken. Die geeft je als het goed is het optimale advies.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
happy69
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 mei 2007 13:06

Bericht door happy69 »

Kattenbella schreef:Ik denk dat je er sowieso mee naar je dierenarts moet gaan om er naar te laten kijken. Die geeft je als het goed is het optimale advies.

met kleine xena gaat t gelukkig goed is al goed bijgekomen weegt nu
290 gr (zaterdag 220gr) eten en drinken gaat prima ze eet zelf ook al beetjes .
er zit gelukkig veel leven in dit poesje ze speelt graag , echt n vechtertje hihi .
van de week wil ik mijn grote poes laten helpen , dan laat ik de kleine ook meteen ff chekken .

groetjes
Gebruikersavatar
banoentje
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 24 jan 2007 12:32
Locatie: Kapellen (België)

Bericht door banoentje »

Hey mensen!

Kimba is een buitenkat, ik zie hem soms gras eten. Is het gras in de tuin te vergelijken met kattengras?

Groetjes Kathy en Kimba
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Hai Kathy,

tuingras en kattengras zijn niet het zelfde soort gras (zijn weet ik het hoeveel soorten gras)
Maar de werking is precies het zelfde, namelijk om rommel (wat van alles kan zijn, maar meestal haren) kwijt te raken door braken.

Kan geen kwaad verder, zolang je zelf geen rommel als gif enzo over je gras versprijdt.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
banoentje
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 24 jan 2007 12:32
Locatie: Kapellen (België)

Bericht door banoentje »

Geen gif in onze tuin hoor! Alles puur natuur!

Ik was er vandaag nog met een klant over aan het praten en zij zei dat haar katten kattengras véél liever eten.
Ik ga het toch is kopen.

Groetjes Kathy en Kimba
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

ik dacht dat ik die vraag hier ooit een jaar geleden al had zien staan maar ik vind alleszins het antwoord er niet meer op... Wat doen jullie als jullie zowel een kitten als volwassen poes in huis hebben op vlak van voeding? De volwassen mee laten eten van kittenvoer of omgekeerd? Ik kan de twee namelijk niet echt gescheiden houden, Sumi is het gewoon van de hele dag door droge brokjes te kunnen eten en ze krijgen max 1 keer per dag een klein beetje natvoer als extraatje (enkele dagen per week ook maar). Het natvoer kan ik wel gescheiden geven, dat smikkelen ze meteen binnen, maar brokjes dus niet... ik probeer met ayo kittenbrokjes te geven apart zodat ze verzadigd is en niet meer mee-eet van Sumi's eten maar overdag eten ze dus uit hetzelfde kommetje droogvoer. Iemand tips?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Het is geen enkel probleem als je kitten van de volwassenbrokjes mee-eet, want kittens geven vaak zelf aan dat ze toe zijn aan volwassenbrokjes en die vinden ze ook vaak lekkerder dan kittenbrokjes.

Je kunt als je kitten nog wat moet groeien of nog heel klein en/of dun is bijvoorbeeld 's-morgens een bakje kittenbrokjes geven (vanwege de extra bouwstoffen) en daarna lekker van de volwassenbrokjes mee laten eten.

Officieel moeten ze tot zo'n 6 à 8 maanden kittenbrokjes eten en daarna tot ongeveer 1 jaar juniorbrokjes, maar als kittens zo'n 4 maanden zijn en goed van gewicht en grootte kunnen ze ook al helemaal overstappen op volwassenbrokjes.

Een volwassen kat van de kittenbrokjes mee laten eten is een minder goed idee, want daar zitten veel meer bouwstoffen in voor de groei en daar kan een volwassen kat moddervet van worden. (Overigens wel heel goed voor zogende volwassen poezen vanwege die extra bouwstoffen.)

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Claire
Huiskat
Huiskat
Berichten: 92
Lid geworden op: 24 aug 2003 16:35
Locatie: Groningen

Bericht door Claire »

Ha Banoentje,
jaaaaaren geleden kochten wij nog kattengras, totdat de poes ineens heel veel begon te niezen. Wel 15 keer achter elkaar... en toen de bloedspatters in de rondte vlogen (van het niezen) kwam er een klein stukje groen uit haar neus. Dat heb ik er toen voorzichtig uitgehaald en daar kwam het: een heeeeel erg lang stuk kattengras dat op de een of andere aparte manier vast was komen te zitten in het stuk tussen haar neus en keel. Ik heb het sindsdien niet meer gekocht.
Groetjes, Els
banoentje schreef:Geen gif in onze tuin hoor! Alles puur natuur!

Ik was er vandaag nog met een klant over aan het praten en zij zei dat haar katten kattengras véél liever eten.
Ik ga het toch is kopen.

Groetjes Kathy en Kimba
Randy
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 aug 2007 14:29

Carnibest of Brokjes?

Bericht door Randy »

Mijn rode katertje is nu bijna een jaar oud, maar we vinden hem de laatste tijd een beetje dun.

Mijn tante heeft mij een tijd geleden carnibest verse vlees voeding aangeraden.
Zij zegt dat brokjes en blikvoer heel slecht zijn voor een kat, en zeker een kater.

In het begin vond de kat heerlijk, maar na een tijdje raakte hij er een beetje op uitgekeken, en tegenwoordig blijft hij na het eten ervan zeuren om een paar lekkere brokjes.

Zou het aan te raden zijn om weer over te stappen op Iams totaale voeding brokjes?
Dit at mijn vorige kat altijd, en ik heb met haar nooit problemen gehad, maar dat was een poes, en ik heb gelezen dat een kater die teveel brokjes eet, last krijgt van niersteen.

Wat kan ik het beste geven?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Op zich lijkt mij dat er niets mis mee is om je kater naast de carnibest ook brokjes te geven aangezien hij dun is en het dus makkelijk kan hebben en er ook echt om vraagt. Zeker als het brokjes van een premiummerk zijn. Ik geef mijn kater gewoon alleen brokjes en dat gaat ook prima.

Dat ze er nierstenen van kunnen krijgen heb ik nog nooit gehoord, maar ik weet wel dat katers gevoeliger zijn voor blaasgruis dan poezen vanwege hun smalle plasbuis, dus als je kater daar last van krijgt kun je beter overstappen op blaasgruisbrokjes. Maar je merkt vanzelf aan zijn plasgedrag dan hij daar last van krijgt, preventief heeft het niet zo heel veel zin.

groeten,
sandra
Plaats reactie