Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Uiteraard zitten er grote verschillen in bouw en postuur, zo heb je fijngebouwde en grofgebouwde katten, maar er zijn ook katten zonder rem erop en die hebben de neiging om moddervet te worden, ook als ze al lang uitgegroeid zijn. Daar worden ze dan weer lui van en dan worden ze nog dikker....

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Musti is niet te dik hoor. Gewoon een grote, flink gebouwde kater. De da vond het begin deze maand geen probleem. Hij dacht dat Musti zo'n 6kg-6,5kg zou gaan wegen. Zijn voorspelling komt waarschijnlijk dik uit ook.
Gebruikersavatar
WollyWobbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 28 dec 2006 14:43
Locatie: Alphen a/d Rijn

Aanvullend "nat" voer

Bericht door WollyWobbel »

Wij hebben sinds kort besloten om "beter" voor onze katten te gaan zorgen.
We gaven altijd supermarktvoer (whiskas, felix e.d.), maar willen toch beter voor ze zijn.
We zijn nu aan het overstappen op RC indoor 27 (mengen met het droogvoer wat ze gewent zijn)
Maar ze krijgen 's avonds ook altijd een maaltijdzakje whiskas of felix.
Zowel het droogvoer als het natvoer zijn allebei "complete" voedingen,
maar dat betekent eigelijk dat ze dubbelop krijgen.
We willen RC als droogvoer blijven geven, om te kijken hoe ze daarop reageren.
Wat is nu het beste om als natvoer erbij te geven, dat willen we ook blijven doen,
want ze zijn al jaren gewent om rond 5 uur dat te krijgen, zonder dat je de dubbele dosis geeft?
We hebben al rondgekeken op het forum, maar dat is eigelijk zoeken naar een speld in een hooiberg.
Groetjes Wolly Wobbel, Sneaky, Kosmo, Leia en Wonka
Gebruikersavatar
Helma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 nov 2006 19:02

Bericht door Helma »

In mijn ogen krijgen ze dubbelop ja.
Natvoer hoeven ze niet te hebben als ze daarnaast al droogvoer krijgen.
Droog voer is tevens beter voor hun gebit. En als voordeel..... hun ontlasting stinkt een stuk minder :smile:
Als je stopt met natvoer, dan zullen ze heus wel gaan smeken en zeuren, maar dat is een kwestie van negeren.
De poes van mijn dochter was ook gewend om naast het droogvoer ook natvoer te krijgen. Sinds vorig jaar krijgt haar poes, net als onze poezen, alleen maar droog voer. Ze was binnen een week gewend dat ze geen natvoer meer kreeg.

Groetjes

Helma
Beestenboel, 5 katten, 1 hond, talloze vissen en gifkikkertjes
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Het is echt niet nodig om je katten naast droogvoer ook natvoer te geven. Als je dit wel wil blijven doen, dan moet je minder droogvoer geven en ook minder natvoer. Stel je wil het 50/50 doen, dan geef je dus de helft van de ADH brokjes en de helft van de ADH van natvoer. Zo kun je bijvoorbeeld ook 70/30 of 80/20 doen.
Ik zou het je echter alleen niet aanraden omdat je dan denk ik de voordelen van een premiumvoer een beetje te niet doet. Zo kan het voer ervoor zorgen dat de ontlasting minder ruikt en dat ze niet te snel overgewicht krijgen. Ik zou het dan alleen bij een premiumvoer houden.
Ook kun je ze gewoon heel af en toe als lekkernij een klein beetje natvoer geven.
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Wij geven Dap wel dubbelop, en hij blijft een ontzettend grote eter.
Hij is ontzettend iel, dus ook de DA vond het wel goed om hem wat extra's te geven. Hij eet gewoon zijn dagelijkse portie premium, de adh, en krijgt 's avonds een zakje whiskas.
Hij heeft nog steeds een glanzende vacht, en zijn drolllies stinken net zo hard als toen hij nog geen natvoer kreeg.

Het kan dus allebei prima... Maar net wat je zelf wilt en wat je je kat gunt. Want als je kat goed reageert op premium en natvoer, waarom zou je hem dan alleen brokjes geven? Het blijven vleeseters... En als dit hem weerhoudt van vogeltjes meebrengen...
Dappie rules!
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

De meeste huiskatten hebben wel niet dat probleem van iel zijn natuurlijk ;)

Let goed op het gewicht, zou ik zo zeggen, vraag eens aan de DA hoeveel je kat mag wegen en als je erover gaat, stop dan om te beginnen met het natvoer.
Gebruikersavatar
WollyWobbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 28 dec 2006 14:43
Locatie: Alphen a/d Rijn

Bericht door WollyWobbel »

Dank voor jullie reacties.
We hebben besloten om toch alleen het droogvoer te gaan geven, want het zijn flat katten,
dus ze krijgen al minder beweging.
Daarbij komt ook nog eens dat ze gecastreerd en gesteriliseerd zijn, dus al aanleg hebben voor overgewicht.
We gaan dus droogvoer geven, en ze af en toe eens verwennen met gekookte kip o.i.d.
Groetjes Wolly Wobbel, Sneaky, Kosmo, Leia en Wonka
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

ff een stomme vraag:
onze twee boefjes eten sinds deze week alle twee minder. Ze zijn nu 9 maanden oud en krijgen al een tijdje volwassen brokjes.

Ik heb ze vorige week nog ontwormd. Woefie heeft wel een beetje last van nogal zachte ontlasting.

Nu eten ze sinds deze week alle twee beduidend minder. Zou dat aan hun leeftijd kunnen liggen? Ze spelen, slapen, knuffelen, ... voor de rest als nooit te voren.
Gebruikersavatar
WollyWobbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 28 dec 2006 14:43
Locatie: Alphen a/d Rijn

Bericht door WollyWobbel »

Mijn katten zijn 8 1/2 jaar en 6 jaar, en hebben al zo lang supermarktvoer gekregen en sinds kort hebben we een omschakeling gemaakt naar RC Indoor 27 en krijgen ze in het weekend iets speciaals zoals een visje/ kip.
Hierdoor reageren ze gelukkig beter, eerst was het nog van: O weer brokjes nu eten ze het gewoon op.

Hun gedrag is niet veranderd en ze eten het gewoon.
Mijn advies is, het kan zijn dat ze even aan het voer moeten wennen, ik weet niet of je het voer eerst gemengd hebt met het oude voer voordat je volwassenvoer gaf?
Het kan ook zijn dat ze misschien een beetje last hebben van die ontworming maar daar heb ik geen kennis of ervaring mee, dus in andere woorden blijft dit lang aanhouden neem dan contact op met je DA.

Ik hoop dat je er iets mee kan en hopelijk zijn er mensen die er meer over kunnen 'vertellen'
;-)
Groetjes Wolly Wobbel, Sneaky, Kosmo, Leia en Wonka
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Lies77 schreef:ff een stomme vraag:
onze twee boefjes eten sinds deze week alle twee minder. Ze zijn nu 9 maanden oud en krijgen al een tijdje volwassen brokjes.

Ik heb ze vorige week nog ontwormd. Woefie heeft wel een beetje last van nogal zachte ontlasting.

Nu eten ze sinds deze week alle twee beduidend minder. Zou dat aan hun leeftijd kunnen liggen? Ze spelen, slapen, knuffelen, ... voor de rest als nooit te voren.
Van ontwormmiddel kunnen ze aan de diarree gaan, maar ze gaan er meestal niet minder door eten. De meeste katten van 9 maanden vinden volwassen brokjes lekkerder dan kittenbrokjes, maar misschien zijn ze uitgekeken op hun brokjes en eten ze beter van een ander smaakje.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
WollyWobbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 28 dec 2006 14:43
Locatie: Alphen a/d Rijn

Bericht door WollyWobbel »

Sandra W schreef: maar misschien zijn ze uitgekeken op hun brokjes en eten ze beter van een ander smaakje.
Wij geven nu RC indoor, maar wat nou als onze katten daarop uitgekeken raken?
Dat indoor is er maar in 1 smaak, dus kan je eigelijk niks anders aan binnen katten geven.
Moet je dan een ander merk indoor tussendoor geven, en zo ja, welke?
Groetjes Wolly Wobbel, Sneaky, Kosmo, Leia en Wonka
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Aan de brokjes ligt het zeker niet. Ze eten ze heel erg goed, alleen een beetje minder als eerst. Maar toen waren ze nog maar 6 à 7 maanden (weet niet meer precies wanneer ze omgeschakeld naar volwassenbrokjes zijn, maar moet hier nog wel ergens te vinden zijn). Ze krijgen ook afwisselend kip en tonijn en zelfs toen Musti ff wat last had van zijn darmpjes en ze meer dan een maand enkel kip aten, hebben ze nooit gereclameerd.

Ze kregen nu trouwens het maximum, dus echt kwaad zal het wel niet kunnen.

Woefie heeft nog steeds last van diarree. Ben er dan vandaag maar ff mee naar da geweest. Gezien heel de historie met haar staart (zie topic "Gebroken staart bij ziekte en medisch) en ze dus flink wat antibiotica en andere middeltjes gekregen heeft, zou het wel eens aan die antibiotica kunnen liggen. Ze is verder gewoon haar eigen ikkje, niet ziek of zo.
Oplossing: (en nu niet lachen) Danone yoghurt eten!!!! Ik denk dat ik voor mezelf ook een hele grote pot mee neem. :oops: ;-) njammie njammie.

Blijkbaar is yoghurt helemaal niet slecht voor katten en moet je ook geen schrik hebben voor melkallergie omdat de lactose (waar ze dus allergisch op kunnen reageren) in yoghurt omgezet wordt naar melkzuur dat veel lichter verteerbaar is. Als het hiermee niet betert, moet ze wel medicatie krijgen. Maar de yoghurt is natuurlijk veel leuker en lekkerder voor Woefie (en voor mij).
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

WollyWobbel schreef: Wij geven nu RC indoor, maar wat nou als onze katten daarop uitgekeken raken?
Dat indoor is er maar in 1 smaak, dus kan je eigelijk niks anders aan binnen katten geven.
Moet je dan een ander merk indoor tussendoor geven, en zo ja, welke?
Mijn katten krijgen al ruim 2 jaar RC Indoor en eten er nog steeds met smaak van. Eigenlijk hoef je dus niets anders tussendoor te geven.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Lies77 schreef:Oplossing: (en nu niet lachen) Danone yoghurt eten!!!!
Grappig dat je dat zou zegt, want yoghurt is inderdaad erg goed omdat het de juiste zuurtegraad heeft voor zijn darmflora, dus ik vind het een prima oplossing!

groetjes,
sandra
Plaats reactie