Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Dat het schoon op gaat verbaast me niks. Die van ons eten de hele dag door als ze de kans krijgen. Een poosje geleden was er een verhaal van een man die zijn kat elke dag 2,5 kilo gehakt gaf!!! Die kat woog superzwaar maar at het wel op elke dag. Sommige katten kunnen het zelf regelen maar anderen eten tot het op is, dus dat is ook geen maatstaf.

Maar je katten krijgen toch niet allebei 2x per dag 65 gram RC fit en 1x per dag 25 gram Whiskas junior met een paar extra schepjes brokjes?

Er staat op de RC verpakking toch precies wat ze dagelijks nodig hebben? Het scheelt nog als het buitenkatten zijn, want die verbranden meer dan binnenkatten. Nu ze pas 5 maanden zijn lijken ze misschien niet zo snel dik te worden, maar nadat ze gecastreerd zijn gaat dat een stuk harder en het is gemakkelijker om er gewicht aan te krijgen dan eraf ;-)
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Brenda And The Cats
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 sep 2004 21:17
Locatie: Utrecht

Bericht door Brenda And The Cats »

Diesel leest even mee hoor...

Nee die 2x 65 gram eten ze samen op.
op de verpakking staat dit inderdaad, maar voor kittens niet, omdat geadviseerd wordt vanaf 1 jaar.
Ik had besloten om iets meer te geven als van het kittenvoer, omdat fit minder energie bevat, en ze nog in de groei zijn.

Het zijn binnenkatten, en ze spelen heel veel samen, dus die energie verbranding...

De Whiskas geef ik voor de lekker, want ik wil de voedings basis brokken houden.

Geef ik teveel?
Brenda, Diesel & Roxy

**Fotoboek is online, Diesel & Roxy's Place**
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Nee, het lijkt me niet teveel, maar het is me niet helemaal duidelijk waarom je ze RC Fit geeft, ipv bijv. RC Growth, aangezien ze nog 5 mnd zijn.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Brenda And The Cats
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 sep 2004 21:17
Locatie: Utrecht

Bericht door Brenda And The Cats »

Ken ik niet.
Ik heb een tijd geleden een kittenpakket van RC gekregen, en daar zat een boekje in van allerlei soorten, Growth en Young Adult heb ik ook op deze site gelezen, staan daar niet in.
Ook bij de dieren groothandel zag ik dit niet terug.

Fit is voor een "standaard" kat, die op normaal gewicht is, dus eigenlijk het standaard voer van RC, dus dit leek mij de beste oplossing.

Volgens de DA is t prima, maar zij verkopen eukanuba, dus heel erg thuis zal hij er niet in zijn.
En de kittens groeiden te snel, zoals ik al eerder heb vermeld:
(tussen de 3e en 4e maand 900 gram ipv 400)
Dus vandaar.

Bedankt voor je feedback, ik hoor graag van je wat je van mijn gedachten hierover vindt!
Brenda, Diesel & Roxy

**Fotoboek is online, Diesel & Roxy's Place**
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Brenda And The Cats schreef:En de kittens groeiden te snel, zoals ik al eerder heb vermeld:
(tussen de 3e en 4e maand 900 gram ipv 400)
Dus vandaar.
Groeiden te snel? Een 'normaal' katje weegt tussen zijn 3e en 4e maand toch (minstens) al een kilo? Hoe kom je dan bij 'i.p.v 400 gram'? Is gewoon een vraag hoor, misschien bedoel je het wel anders?
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Miranda schreef: Groeiden te snel? Een 'normaal' katje weegt tussen zijn 3e en 4e maand toch (minstens) al een kilo? Hoe kom je dan bij 'i.p.v 400 gram'? Is gewoon een vraag hoor, misschien bedoel je het wel anders?
Ik denk dat ze bedoelt dat de katjes 900 gram aangekomen zijn in die maand. Of niet Brenda?
Volgens mij groeien katjes niet te snel trouwens.
Gebruikersavatar
Brenda And The Cats
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 sep 2004 21:17
Locatie: Utrecht

Bericht door Brenda And The Cats »

Miranda schreef: Groeiden te snel? Een 'normaal' katje weegt tussen zijn 3e en 4e maand toch (minstens) al een kilo? Hoe kom je dan bij 'i.p.v 400 gram'? Is gewoon een vraag hoor, misschien bedoel je het wel anders?
Wat de DA mij vertelde:

Een katje weegt bij de geboorte ongeveer 100 gram, en een katje groeit ongeveer per week ook 100 gram.
Dit betekend dat ze tussen de 3e en de 4e maand 400 gram groeien, gemiddeld.
De mijne groeiden ipv 400 gram, 900 gram in een maand.

In total lopen ze nu tegen de 4 kilo aan, met 5 maanden, dus dat is volgens mij best groot..
:patat:
Brenda, Diesel & Roxy

**Fotoboek is online, Diesel & Roxy's Place**
Gebruikersavatar
Iet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 21 apr 2004 21:01
Locatie: Wijchen

Bericht door Iet »

Volgens mij is Chanel in haar vierde maand ineens enorm gegroeid.
Volgens mij gaat dat niet helemaal geleidelijk aan hoor.

Maar ik zou zowiezo nooit alleen blikvoer geven (geven wij hier heel af en toe een beetje), dat is niet goed voor de tanden. De hoeveelheid zou ik een beetje aankijken, elke kat is verschillend wat betreft grootte en beweeglijkheid.
Onze Chanel van een half jaar oud eet nu 50 gram harde brokjes en krijgt dan nog een paar katte-snoepjes.
My cat isn't spoiled, I'm just well trained.
Gebruikersavatar
miekje
Lynx
Lynx
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 sep 2004 13:49
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door miekje »

Wij geven ze RC in combinatie met Whiskas Junior, omdat Luna dat veel lekkerder vindt. RC kitten34 geven we ze. Dat kost per 4 kg 29.90 euro en de Whiskas zakjes kosten per 300 gram 1.25 euro. Ik vind het helemaal niet zo duur, want katten eten veeel goedkoper dan mensen :wink: Ze krijgen bij ons ook el eens een stukje vis en dat is dan koolvisfilet van de Aldi of van de Dirk.

Begin deze week heb ik ze nog kunnen wegen, maar ze houden absoluuut niet van de weegschaal. Norris is 4 maanden en weegt 2.5 kg en Luna is 4 maanden en weegt 2.1 kg. Ik denk dat dat behoorlijk normaal is.
:pdtmat: Gone with the wind
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Brenda And The Cats schreef: (...)

De mijne groeiden ipv 400 gram, 900 gram in een maand.

In total lopen ze nu tegen de 4 kilo aan, met 5 maanden, dus dat is volgens mij best groot..
:patat:
Ah, ik was net aan het uitzoeken of Puk niet veel te dik is voor zijn leeftijd. Hij is nu 6,5 maand oud. En hij weegt exact 4 kilo, en dat kan dus goed!
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Admin »

Onderwerp van dit topic:

Kittens horen ander voer te krijgen dan volwassen katten, en oudere katten (senioren) horen weer ander voer te krijgen. Blikvoer, droogvoer, of allebei. Welk voer moet je geven en in welke hoeveelheden?

Heb je hier een vraag over, dan is dit topic de aangewezen plek.
Laatst gewijzigd door Admin op 21 jun 2005 02:32, 3 keer totaal gewijzigd.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Piekje »

Ons poesje is acht weken en krijgt brokjes speciaal voor kittens. Ze krijgt de aanbevolen hoeveelheid verdeeld over twee momenten. Is droogvoer en water genoeg? Of moet ik haar ook blikvoer of iets anders ernaast geven? Het lijkt zo weinig, vandaar mijn vraag.
Liefs Piekje
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Ik dacht dat je bij kittens naar behoefte moest geven.

Als ze nog honger heeft, gewoon nog een beetje geven.

Ze moet er nog van groeien tenslotte :wink:
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Eva
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 12 jun 2003 13:24
Locatie: Schiermonnikoog en Groningen
Contacteer:

Bericht door Eva »

ja ik zou ook gewoon geven wat ze wil hebben, en misschien ietsje vaker over de dag verdelen, maar verder hoeft ze niet perse blikvoer te hebben.
Groetjes Eva,
Vondel, Silly, Nuki en Izzie
Gipsy * 20-04-1995 - † 08-06-2006
Basil * 11-10-1996 - † 17-10-2006
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Als ze zo klein zijn eten ze maar heel weinig per keer en dus kan je het inderdaad beter verdelen over 3 of 4 keer. Ik geef ze dan ook vaak 1 keer iets anders, dus een beetje blikvoer, een stukje gekookte kipfilet of vis of de brokken geweekt in gekookt water met wat melk erdoor. Dit omdat ik wil dat ze niet zo gewend raken aan 1 smaak dat ze ook nog maar 1 ding eten en omdat ze dan ook vaak wat meer eten (die van mij moesten flink aankomen).
groetjes Sharon
Plaats reactie