Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Moon schreef:Over 4 weken krijgen we Mikado en ik vroeg me af welk merk het beste bevalt van de kitten brokken.

Is het voer van de Aldi of de Lidle echt slecht?
Kittenbrokken hebben ze in elk geval niet. De premiummerken, zoals Hills, Royal Canin en Iams, hebben dit wel. Whiskas en Felix geloof ik ook. Maar de meeste mensen geven toch de voorkeur aan kwaliteitsvoer (een premium voer dus ;-) ) omdat daar de benodigde voedingsstoffen voor een opgroeiend kitten allemaal inzitten.
Gebruikersavatar
ilsebrons
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 aug 2005 23:52
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door ilsebrons »

Mijn katten hebben altijd het "gewone" voer gehad, Felix, gourmet en sheba. Nu moesten ze op dieet en ben ik overgestapt op Royal Canin. Ik zie het verschil heel goed in hun vacht, het glanst meer en het haaruitval is veel minder geworden. RC is wel duurder dan "gewone" merken, maar uiteindelijk hebben ze hier minder van nodig en ben je dus even duur uit.
Bovendien scheelt het je later in de kosten van dieeten.
Veel plezier straks met Mikado ( leuke naam trouwens ) :smile:
Groetjes van Ilse en kopjes van Buddy en Roxy !
Kelly Stark
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 sep 2005 12:26
Locatie: Berendrecht

Eten ze wel genoeg?

Bericht door Kelly Stark »

Dag iedereen,

Sorry hoor, ik dacht dat ik op nieuw onderwerp moest klikken en ik geloof dat ik het twee keer gedaan heb, maar ik moet het blijkbaar bij nieuw antwoord zetten? Klopt dat?

Sinds zondag hebben wij twee kittens: een broer en zus, ze zijn nog naamloos dus als jullie namen hebben, die zijn welkom!

Ik zit met volgende vraag. Zij miauwt constant, zit me dan aan te kijken alsof ze me iets wil zeggen. Als ik mijn vinger geef, dan zuigt ze erop. Ze is nochthans 7 weken en 5 dagen. (We hebben haar op 7 weken gaan halen omdat we onze vakantie al gepland hadden en dan zaten ze niet direct alleen.)

Sinds 5 weken kregen ze brokjes omdat mama poes geen melk meer had. Ik geef ze nu kitten melk van Wiskas bij en daar houden ze wel van. Ik heb ze een keer een versheidszakje van Wiskas gegeven en dat hebben ze samen helemaal opgegeten. Maar ze miauwden wel toen ze een kakje gingen doen, precies of ze hadden er krampjes van en het was ook platter. Dus geef ik dat liefst niet te vaak.

Probleem is dat ik niet kan zien wie wat eet. Ze hebben een grote bak met brokjes die er constant (wij werken allebei en kunnen hen niet 4x per dag eten geven dus staat het er altijd) staat, als ik het in twee bakjes doe, eten ze toch uit elkaars bakje. Ik heb vanmorgen gewogen dat er 95 gram brokjes inzat en ga dit vanavond weer doen. Hoeveel moeten zij eigenlijk opeten elk? Moet ik bijvoeren met natvoer? Hiervan kan ik zien dat ze het effectief hebben opgegeten.

Groetjes Kelly
Gebruikersavatar
ilsebrons
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 aug 2005 23:52
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door ilsebrons »

Op de kattensite zelf staan een heleboel leuke namen ;-)
Toen mijn katjes nog kittens waren heb ik ze gewoon naar behoefte gevoerd. Als je versvoer wilt geven moet dit wel de speciale voor kittens zijn, hier zitten de juiste voedingsstoffen in en de ontlasting wordt ook niet te hard. Het miauwen op de kattenbak komt dus waarschijnlijk doordat de ontlasting te hard was. Voor de brokjes geldt ook dat dit voor kittens moet zijn.
Het andere miauwen lijkt me aandacht vragen, ze zijn ook wel op een hele jonge leeftijd bij hun moeder weggehaald, dus veel knuffelen en spalen is wel nodig.
Groetjes van Ilse en kopjes van Buddy en Roxy !
Kelly Stark
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 sep 2005 12:26
Locatie: Berendrecht

Bericht door Kelly Stark »

[quote="ilsebrons"]Op de kattensite zelf staan een heleboel leuke namen ;-)

Hallo,

Pfff daar heb ik me al suf op gezocht. Momenteel gaan we misschien voor Lilo en Stitch maar ik ben er niet tevreden over. Ik zou hem graag Cooper noemen maar mijn vriend wil twee passende namen en zegt dan voor haar Mini. Maar dat vind ik niet goed. Ik denk dat we allebei een naam moeten kiezen... Maar akkoord gaan met iets dat je echt niet mooi vindt is niet leuk he...

De versheidszakjes zijn junior van Wiskas, en het kakje was vrij plat. Ik dacht dat ze daarom weenden omdat het wat platjes was. Ze was er zelfs in gaan staan, heb haar dus direct gewassen aan de voetjes :) Als ze zich dan wilt wassen en ze likt aan dat vuile pootje...

Je maakt je dus geen zorgen over het eten? Dat het wenen alleen voor aandacht zou zijn? Geen probleem, ik knuffel hen te pletter en probeer mama te zijn!

Bedankt!
Groetjes Kelly
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Re: Eten ze wel genoeg?

Bericht door veronikske »

[quote="Kelly Stark"] Ze is nochthans 7 weken en 5 dagen. (We hebben haar op 7 weken gaan halen omdat we onze vakantie al gepland hadden en dan zaten ze niet direct alleen.)

/quote]

7 weken is nog héél erg jong hoor Kelly, een kitten hoort tot ongeveer 12 a 13 weken bij de moeder te blijven. Dus dat jullie haar zo vroeg weggehaald hebben omwille van vakantieplannen, doet mij een beetje de wenkbrouwen fronsen.... Maar goed, je hebt ze nu, je zegt dat ze al brokjes eten, ik zou dan zorgen dat je een premium voeding voor kittens in huis haalt, vb van Royal Canin. Nat voer mag je bijgeven, éénmaal per dag kan dat zeker geen kwaad, ik denk dat ze wat diarree hebben van die kittenmelk, daar zou ik mee stoppen, enkel water geven om te drinken.
Veel knuffelen en bij je nemen om ze vertrouwen te geven, zorgen dat ze ook altijd lekker warm kunnen liggen, want ze zijn nog erg klein en vatbaar voor de minste infectie.
Ben je al langs de DA geweest ? Wanneer gaat hij ze enten, ze moeten ook ontwormingsmiddel krijgen, en er moet gekeken worden of ze geen vlooitjes hebben...

succes ermee, liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

ok; duo-namen:

jip & janneke
mini & cooper (vind ik wél leuk)
eb & vloed
lilo & stitch
simba & Nala
ben & jen (ben affleck = jennifer lopez)

ehm meer weet ik even niet
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Kelly Stark
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 sep 2005 12:26
Locatie: Berendrecht

Re: Eten ze wel genoeg?

Bericht door Kelly Stark »

/quote]

7 weken is nog héél erg jong hoor Kelly, een kitten hoort tot ongeveer 12 a 13 weken bij de moeder te blijven. Dus dat jullie haar zo vroeg weggehaald hebben omwille van vakantieplannen, doet mij een beetje de wenkbrouwen fronsen....

Hallo Veronikske,

Normaal is 8 weken toch de minimum leeftijd? Enfin, ze waren zindelijk en aten vaste voeding dus dat was volgens die mensen genoeg. Iedereen die ik ken, haalt de kittens op 7 à 8 weken in huis. Mijn DA zei zelfs, probeer ze vroeger te krijgen, maar dat wilde ik niet, te klein moet ook niet, dat is niet goed voor hen. Enfin, ze zijn er nu en ze doen het heel erg goed. Na een dag kwamen ze al bij ons op de zetel slapen en spelen. Ze leren ook veel van elkaar.

Dat we vakantie hebben zal ik even uitleggen. Wij hadden allebei een weekje verlof vastgelegd. We blijven gewoon thuis hoor, geen vakantie of zo want we hebben net een huis gekocht. En we konden dat niet meer veranderen van onze baas. Dus was het ofwel de kat op 7 weken ofwel op 9 weken. Deze week is een korte week en dan volgende week zijn we heel de week bij hen en ik vond dat belangrijk. Dan kunnen ze rustig aan ons wennen, zijn ze niet te veel alleen in het begin en kunnen we rustig beginnen met het wennen aan onze fretjes.

De diaree, 't is niet echt diaree maar net niet echt vast genoeg, hadden ze al voor ze kwamen. Dus het kan niet aan de melk liggen, ik denk eerder aan de natte voeding. Ze hebben dat bij hun mama ook even gehad toen ze geen melk meer had en ze nog geen brokjes konden eten. Kan het liggen aan het feit dat ze bij die mensen adult brokjes kregen? Ik ben daar direct vanaf gestapt omdat daar niet voldoende ruwe vetten en eiwitten inzitten niet? Toen we naar huis reden, is hij ziekjes geworden in de auto en kwamen de brokjes er heel uit. Ze slikten die dus gewoon heel in. Misschien is het het overstappen van adult naar kitten? Maar de merken hebben we van die mensen overgenomen: wiskas en friskies, alleen doe ik er iams of eukanuba door. Dat krijgen onze fretjes ook.

Groetjes Kelly
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi Kelly,

Iams en eukanuba zijn echt heel goede brokken, dus dat is oké, ik zou wel zo snel mogelijk die friskies en wiskas brokken afbouwen, want die zijn qua voedingswaarden veel minder dan de iams en eukanuba, en teveel voeders door elkaar is absoluut niet goed !!!
De zachtere ontlasting, kan daar een gevolg van zijn, maar ik blijf gokken op die kittenmelk, dat natvoer kan normaal geen probleem zijn als je dat éénmaal per dag geeft, niet teveel en als extra vb.

Enne..over die leeftijd dat kittens wegmogen bij de mama, dat is volgens mij echt niet onder de 12 weken hoor, als je er één uit het asiel haalt Vb., dan kan het soms zijn dat ze inderdaad jonger zijn, omdat het vondelingen zijn...
Maar als je ze bij een eigenaar haalt die dus een nestje heeft, is het normaal wel 12 weken hoor, zo'n klein ding heeft z'n mama nodig, ook al heeft ze geen melk meer. Ze leren ook veel van de mama.
Dat jouw DA voorstelde om ze nog vroeger te halen, vind ik al helemaal raar !!!

in elk geval succes ermee, en heb je vragen, gewoon stellen hé, want we willen allemaal dat ze opgroeien tot twee flinke poezels hoor !!

liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Kelly Stark
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 sep 2005 12:26
Locatie: Berendrecht

Bericht door Kelly Stark »

Hoi Veronikske,

Ik was vergeten te antwoorden op een vraag van jou.
We gaan maandag naar de dierenarts met hen voor de eerste inentingen. We wilden daar een weekje mee wachten omdat ik niet wil dat het eerste dat ze van ons krijgen, spuitjes zijn :) Onze fretjes hun inentingen zijn nog geldig en die krijgen dezelfde als de poezen dus...

Ze zijn op mijn vraag bij die mensen thuis twee keer ontwormd. Ze krabben wel eens, maar ze zijn nogal langharig. Enfin, maandag de complete checkup :)

Groetjes Kelly
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Het kan ook gewoon zijn dat hij van het autorijden misselijk was, dat worden wel meer dieren.
als je het niet helemaal vertouwd probeer dan langzaam over te gaan op een premiumvoer als Iams of Eukanuba, dat scheelt vaak al heel erg.
Dus volgens mij ben je op de goede weg met het voer.

over het ophalen. Ik vind het heel raar dat de DA zei dat je ze nog eerder op kunt halen. Als je ze te jong ophaalt krijg je dat het kittengedrag (oa melktrappelen) blijft bestaan en dat ze gedrag wat ze van moeder moeten leren dus niet mee krijgen.
Bij HTK katten worden ze inderdaad vaak met 8 weken mee genomen, raskatten inderdaad altijd 13-14 weken.
En het is inderdaad waar dat veel mensen katten al veel te jong mee krijgen en doordat iedereen in je omgeving dat doet is het ook heel logisch dat je verwacht dat het klopt. Maar het is dus beter voor katten om ze iets langer bij de moeder te laten eigenlijk.

Owja, namen:
Tia en Tony (was vroeger een film over)
Hannes en Kaatje (kleuter boek)
Claus en Bea
etc etc :)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Kelly Stark
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 sep 2005 12:26
Locatie: Berendrecht

Bericht door Kelly Stark »

[quote="Lotte"]Het kan ook gewoon zijn dat hij van het autorijden misselijk was, dat worden wel meer dieren.

Hoi,

Oei, ik hoop niet dat bij elk dierenarts bezoek er gespuugd gaat worden in de auto :roll: Maar ja, ze hadden net gegeten toen we ze gingen halen dus 't zal daar aan liggen. Maar het blijft wel dat ze die brokjes gewoon inslikten en ik vond dat niet fijn.

Het zijn echt geen kieskeurige katten, prachtig, die Iams gaat er goed in. Ik meng het door elkaar en ze eten van alles evenveel. Ik zie toch niet te veel brokjes van het ene merk blijven liggen :)

Die mensen zeiden: ze hebben ook al van Carrefour en Colruyt gegeten hoor. Maar ik had gewoon gevraagd om er geen kieskeurige katten van te maken, daarmee bedoel ik: mijn beste vriendin haar kat eet enkel Sheba, 4 potjes per dag en zij zegt dat dat wel erg duur wordt. Ik wil gewoon mengen met premium merken. Alhoewel ik niet weet of Wiskas daartoe behoort? Mijn mening blijft: zelf eet je ook kwaliteit en mijn dieren zijn mijn familie, dus die krijgen ook kwaliteit. Mijn fretten eten Iams met Totally Ferret. Dat is het beste en ook het duurste maar zo gaan de fretten langer mee ;)

Groetjes Kelly en de twee incognito's :(
PS: Ik zou eigenlijk eens verder moeten gaan met mijn werk :oops:
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Wiskas is geen premium, is zelfs erg zout.
Kieskeurige katten is volgens mij geen probleem, het is voor een kat namelijk helemaal niet goed om steeds van voer te wisselen. Hier reageren de darmen erg sterk op, wat dus diaree, spugen etc etc geeft.
dus als je het al persee wilt mengen (doe ik eigenlijk ook hoor), geef dan iams of eukanuba en meng dit met een goedkoper premium (lidl heeft een goedkoop premium, bevalt hier goed).
Maar eigenlijk wil ik je toch aanraden om 1 soort voer te gebruiken.

Met dat misselijk worden, er zijn pilletjes voor te krijgen, maar daar worden ze super suf van.
Wij hadden een (werk)hond die het ook had, maar inmiddels is ze gewend aan auto rijden, spuugt ze nooit meer en kruipt ze zelfs in de auto als die even open staat.
Dus waarschijnlijk valt het reuze mee.
(maar leg voor de zekerheid een oude handdoek in je reismandje, die kan je zo weer uitwassen. Neem dan ook een schone mee, voor de terugweg)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
marilyn19
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jul 2005 18:30
Locatie: groningen

HELP!!

Bericht door marilyn19 »

Gisteren om 5 uur ondanks dat misty aan de pil was is misty bevallen van 1 kitten en de weeen wilden maar niet doorzetten dus zijn we vandaag met haar naar de dierenarts geweest en heeft ze een keizersnee gehad en is ze gelijk gesterilliseerd.
Er zijn nou twee kittens 1 jongetje en 1 meisje en ze wegen allebei 110 gram.
Maar nu zijn we weer thuis en nou wil het katertje helemaal niet drinken en het is ook nog eens weekend dus we kunnen ook geen speciaal kittenmelk halen.
Dus uit pure nood hebben we hem maar een beetje gewone melk gegeven.
maar zodra het weekend voorbij is willen we wat van het speciale kittenmelk gaan halen maar we weten absoluut niet waar we het moeten kopen en wat de beste is en hoe duur het is :???:
~~Marilyn~~
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Hoi Marilyn, wisten jullie niet dat Misty zwanger was???
Laatst is er een soortgelijk topic geweest, misschien dat je hier wat aan hebt:

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... highlight=

Veel succes! ;-)
Plaats reactie