Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door castratenkoor »

Ach ja - als je zelf elke dag bij McDonalds eet dan word je ook reuze gezond..........
Proplan en vooral Whiskas zijn beide niet aan te raden.

Voorbeeld : je zet 100 kinderen ieder een bord broccoli en een bord friet met mayo voor. Alle 100 liezen ze voor het bord friet. Dan is het "dus" ok om ze voortaan elke dag friet te voeren? Als je de redenatie van "dex" volgt. Zoals ik al eerder aangaf, wat "dex" zelf aan haar kat wil voeren staat haar helemaal vrij. Maar ga het niet als advies promoten.

Ik hoop dat kittentjes de echte zinnige adviezen opvolgt. Om je kittens goed gezond te houden is een goede brok van levensbelang. Met bagger als Whiskas vraag je om blaas- en nieraandoeningen. Verder wordt de weerstand slecht zodat ze ziek worden van elke rondvliegende bacil.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
kittentjes

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door kittentjes »

Rik, ja ik ga ze in elk geval 1x pd wat nat voer geven als wij avondeten. Ik heb al gehoord dat je de blikjes makkelijk in vieren kunt delen en wat aanlengen met water.

Castratenkoor, eens ik ga ook zeker niet af op wat de katten het liefst zouden eten want (behalve als ze het niet lusten) inderdaad anders af ik ook elke dag friet met frikandellen (heerlijk haha).
Het is erg lastig te bepalen waar je goed aan doet, heb allerlei berichten gelezen al hier op het forum maar ook op het internet algemeen gezocht naar bijvoorbeeld lidl voer en Royal canin of perfect fit. Verhalen gelezen over dat bijvoorbeeld artsen hebben gezegd dat het lidl voer heel goed is en vergelijkbaar met duurdere merken (de opticat) en wisselender meningen over Royal canin. Perfect fit schijnt ook goed te zijn, iets goedkoper dan Royal canin. ik twijfel dus nog over die variant.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Rik »

Je hoeft in principe natvoer niet aan te lengen met water. Natvoer bestaat al voor zo'n 80% uit water. Aanlengen met water zou alleen nodig zijn als ze echt te weinig drinken (bij ziekte) maar ik denk dat die kleintjes in eerste instantie wel voldoende zullen drinken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door castratenkoor »

Ik doe het wel altijd aanlengen met wat water. En na afloop de restjes bij elkaar en daar maak ik een soepie van, vroeger voor Sjaak* nu voor Douwe. Vindt hij heerlijk en zo weet ik dat hij in ieder geval voldoende drinkt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Dorien66

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Dorien66 »

Ik leng het natvoer altijd aan met 1 eetlepel heet water per portie, daar gaat het extra door geuren. Met een lastige eter als Flip werkt dat heel goed. Even doorroeren, klaar.
bighead
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jul 2016 15:55

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door bighead »

Wat is een normale hoeveelheid voer voor onze kitten van bijna 14 weken? Toen hij 12 weken was, woog hij 1,62kg bij de dierenarts. Het is een Europese korthaar.

Natvoer geven we Grau Kitten Graanvrij met rund, eend en gevogelte. 's morgens 50gram en 's avonds 50gram.
Droogvoer geven we Applaws voor kittens, 50 gram per dag

Geven we teveel, te weinig, of is dit precies goed?

Toen we hem opgehaald hadden, hebben we hem eerst Whiskas droog- en natvoer gegeven. Daarna gaan verdiepen in goede voeding, en hierop uitgekomen. Natvoer zit hij al een week of 2 volledig op Grau, brokjes begint hij morgen met alleen maar Applaws. Vanaf dan gaan we de 50gram precies afwegen, was daarvoor gewoon bakje leeg -> weer vullen. Merkkeuze zit wel goed denk ik?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Dinky »

Het is lastig te zeggen hoeveel een kitten in de groei nodig heeft. Ik zou daarom niet TE precies zijn met die 50 gram maar vooral het kitten in de gaten houden.
Ook van volwassen katten verschilt het soms heel erg hoeveel ze nodig hebben, hangt ook samen met hoe actief ze zijn en de snelheid van de stofwisseling.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Dorien66

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Dorien66 »

Ik zou droogvoer voorlopig ongelimiteerd aanbieden. Natvoer inderdaad max 50 gr per voerbeurt.
aniekhabets
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 aug 2016 15:08

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door aniekhabets »

Hallo allemaal,

Binnenkort mogen wij twee kittens gaan ophalen. Ze krijgen momenteel whiskas junior. Ik kijk dan naar het voer dat ze momenteel krijgen, zodat ze kunnen overstappen op het (nieuwe) voer door dit te mengen. Ik wilde graag royal canin halen. Verder is natvoer natuurlijk belangrijk. Welk natvoer raden jullie aan? En geef je dan in de ochtend de brokjes en in de avond natvoer? Hoe pakken jullie dit precies aan?

Ik wil goed voorbereid zijn op de komst van de twee kittens. Ik heb me al goed ingelezen, maar wil graag jullie ervaringen weten. Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door castratenkoor »

Ik heb altijd brokken staan en geef 2 x daags natvoer. Met 2 kittens zou je blikjes van 85 gram kunnen kopen (Miamor via Zooplus of b.v. Gourmet uit de winkel).
Je zou dan een kwart per keer per kitten kunnen geven. De rest goed afgesloten in de koelkast bewaren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Dorien66

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Dorien66 »

Ik heb ook altijd droge brokjes (Applaws, graanvrij) staan en geef rond 18 uur natvoer gemengd met anderhalve eetlepel heet water. Helaas blieft Flip alleen maar Gourmet en dan ook nog eens alleen maar als het net open is. Dus voor hem heb ik Gourmet Mon Petit, zodat ik zo min mogelijk hoef te geven c.q. weg te gooien :eeh:
Ik zie het maar als drager van water ;-)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Rik »

Hier staan voor de kittens (nu 14,5 weken) altijd brokjes (momenteel nog RC kitten maar dat gaat Applaws of Cat lovers gold worden). 's-ochtends krijgen ze nu zo'n 20gram KVV (haaksbarf) of Gourmet mouse en 's-avonds ook nog een keer. Ook heb ik nog een blik 400gr van Cat lovers gold staan. Als dat goed werkt dan ga ik het natvoer langzaam opvoeren.

Wat betreft tijdstip en welk voer... ik zou inderdaad gewoon altijd brokjes neerzetten en op vaste tijdstippen het natvoer geven. Hebben ze honger dan kunnen ze dus altijd aan de brokjes. Wel nog even een tip/opmerking... probeer zo gevarieerd mogelijk te voeren. Bijvoorbeeld gewoon eens een ander merk/soort natvoer. Of als je ergens in een dierenspeciaal-winkel bent, een rol diepvries KVV (haaksbarf, bandit of anders) kopen en kijken of ze dat eten. Je hoeft echt niet compleet over maar het is verstandig de beestjes niet te kieskeurig te laten worden op één soort. Ik heb dat bij Bowy gehad. Die at 18 jaar Felix gelei en wilde niets anders meer (en probeer dan maar eens over te schakelen naar nierdieet).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
aniekhabets
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 aug 2016 15:08

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door aniekhabets »

Bedankt voor de tip Rik. Klinkt heel logisch wat je zegt. Dus in principe is het het best om onbeperkt brokken te geven en natvoer 2x daags ongeveer 20 gram per kitten? Ik neem aan dat dat meer wordt als ze groter worden, of maakt dat niks uit?
Het is inderdaad ook slim om de brokken te mixen met wat water voor het vocht, bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Rik »

Yep, ik zou inderdaad beginnen met 1 blikje van 85 gram per dag voor beide kittens samen (dus 's-ochtend een kwart per kitten en 's-avonds ook en dan is het blikje op). Je kunt waarschijnlijk al vrij snel hier wat variatie in aanbrengen en naar meer gaan. Maar zolang ze altijd brokjes ter beschikking hebben (wat voor kittens wel nodig is) komt dat dus niet zo nauw. Ik had hier een paar weken geleden, toen ik ze nét had, een half blikje per kitten op de schoteltjes gedaan maar dat gauw weer weggehaald... Ik zag die kleine hummels en dacht "dat gaat nooit in dat buikje" :) Maar volgens mij zouden ze het zo binnen geschrokt hebben. (Ze doen hier een moord voor natvoer/vers vlees)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
aniekhabets
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 aug 2016 15:08

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door aniekhabets »

Oke dan ga ik dat doen! Bedankt voor het advies!
Plaats reactie