Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Leonie0303
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 sep 2020 11:56

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Leonie0303 »

Dankjewel! Ik ga eens kijken. Ik weeg haar zelf niet elke week. Ze is donderdag voor het laatst gewogen bij de dierenarts vanwege haar wondcontrole van haar sterilisatie. Toen was ze dus 2.8 kg.

Ik geef Purina One sterilcat, ik meng dit nu nog even met haar kittenbrokjes (75 % sterilcat en 25 % kittenbrokjes) tot deze kittenbrokjes op zijn.

Op de zak staat wel wat er allemaal in zit qua ingrediënten en de percentages, maar ik kan nergens vinden hoeveel gram erin zit qua vet/eiwitten etc. Wél staat er op de zak hoeveel gram ze mag maar dit gaat vanaf 4 kilo
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Rik »

Op zooplus staat wel de dosering vanaf 2kg.
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... ult/197817
Maar dat zal ook gebaseerd zijn op volwassen (gecastreerde) katten en niet op katten in de groei.

Als ik kijk naar de analyse heeft Purina One sterilcat minimaal 26% koolhydraten (en waarschijnlijk meer).
(Lijkt mij niet tot de categorie kwalitatief hoog te behoren.)

Staar je verder ook niet blind op wat de verpakking zegt. Het blijft ALTIJD een schatting. Zelf wegen is de beste methode om precies te bepalen wat je kat nodig heeft.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Leonie0303
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 sep 2020 11:56

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Leonie0303 »

Dosering op Zooplus had ik inderdaad later ook gevonden! Ik geef haar 72 gram dus ook iets meer. Maar omdat ze nog in de groei is lijkt me dat wel goed! Ze heeft haar bakje ook al na een paar uur leeg dus 72 lijkt ze wel minimaal nodig te hebben.

Ik ga het denk ik maar wat meer op gevoel doen en eventueel in de toekomst over op kwalitatief hoogwaardiger voer.

Bedankt voor je tips tot zover 😄

Ohja! Waar heb je die 26% koolhydraten gevonden? Wel goed om te weten. Ben ook nog steeds zoekende naar welk voer ik het beste kan geven überhaupt!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Rik »

In brokjes zit ongeveer 5 tot 10% vocht.
Als je alle percentages van de analyse optelt plus vocht kom je nog minimaal 26% tekort. Dat zijn de koolhydraten. Maar fabrikanten willen dat niet direct als percentage op de zak zetten. De baasjes zouden kunnen zien hoeveel er wel inzit :evil:

https://www.catmoneo.nl/koolhydraten-in-kattenvoer/
https://www.catmoneo.nl/beste-kattenbrokken/
https://www.voerwijzer.com/kattenbrokken-vergelijken/
Rik schreef: 05 nov 2020 23:58 Onderstaand is een oud lijstje en er kon nog 1 of 2 merken bij (maar weet uit mijn hoofd niet welke).
Hoge kwaliteit brokken:
Orijen
Arden Grange (wel de engelse zooplus maar ook in o.a. webwinkels)
Applaws
Natural Health (Carnivore) (niet bij zooplus maar wel diverse webwinkels zoals deze)
Renske (niet bij zooplus maar b.v. op Renske's Webwinkel e.a.)
Nutrivet
Porta 21 graanvrij
Catlovers Gold (niet bij zooplus maar wel online)
Solid Gold (komt uit USA maar hebben ze denk ik bij zooplus niet meer te zien aan de lege pagina)
Timberwolf Serengeti (komt uit USA maar hebben ze denk ik bij zooplus niet meer te zien aan de lege pagina)

Natvoer, waar je ze uiteindelijk wel naartoe wilt hebben is iets minder kritisch omdat er veel vocht in zit (wat heel goed is voor de kat). Maar ook daar wil je naast vocht een hoog vleesgehalte.

Premium natvoer:
Animonda carny
Almo Nature
Mac's Cat
Cosma
Bosita
Porta 21
Shinycat (Gimpet)
Applaws
Schesir
Hermanns Bio kattenvoer
Renske (de enige die niet bij zooplus staat maar b.v. op Renske's Webwinkel e.a.)
Catlovers Gold (niet bij zooplus maar wel online)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Leonie0303
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 sep 2020 11:56

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Leonie0303 »

Top!! Dankjewel! Ik ga er eens naar kijken!
Cerna

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Cerna »

Ik vind het prima hoor wanneer mensen een complete studie willen maken van het voer dat ze hun kat(ten) geven, maar ik vraag me wel af of dat nou allemaal zo noodzakelijk is?

Ik heb het voer nog nooit gewogen (geef gewoon een handje brokjes per 5 bakjes en wanneer het op is geef ik weer een handje) en de katten ook nooit. Dat gebeurt eigenlijk alleen wanneer ze bij de dierenarts zijn.
En allemaal goed gezond en op Laila na, een prima gewicht.

Wel vind ik het belangrijk dat katten zowel brokjes áls natvoer krijgen. Natvoer niet alleen als tractatie, maar gewoon 2x per dag ongeveer 25 gram omdat katten iha veel te weinig drinken.
Leonie0303
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 sep 2020 11:56

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Leonie0303 »

Toen ik nog bij mijn ouders woonde hadden we ook een kat en die wogen we inderdaad ook nooit! Alleen bij de dierenarts inderdaad. Ook wogen we haar voer niet en ik dacht dat we haar Royal Canin voerden.

Nu ik zelf een kat (kitten) heb wil ik het heel goed doen (misschien iets te goed haha), waardoor ik haar het liefst zo goed mogelijk voer geef en voor haar wil zorgen. Maar ik denk dat ik dit vooral nu doe (afwegen van voer etc.) en het later meer op gevoel ga doen!

Maar toch ook wel handig om alle tips hier te lezen hoor, die zijn altijd welkom!
Cerna

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Cerna »

Hoi Leonie
Mijn reactie was dan ook vooral bedoeld voor aanstaande kittenkopers die ter oriëntatie dit topic gaan bekijken en zich misschien rot schrikken wanneer ze lezen dat ze eerst een halve cursus voedingsleer moeten gaan volgen voordat ze überhaupt een kitten kunnen aanschaffen. :smile:

Gelukkig is het meeste voorwerk al verricht door de voedingsmiddelenfabrikanten en natuurlijk mag je best kritisch zijn en hun claims die er alleen op gericht zijn om zoveel mogelijk van hun eigen merk te verkopen, nader onderzoeken, maar wanneer je daar geen zin in hebt of het te lastig vindt, hoeft dat geen belemmering te zijn om een kitten aan te schaffen want er is niet zoveel echt fout voer.
Mijn katten leven op Royal Caninbrokjes (5 katten, 5 smaakjes) en natvoer van Gourmet, Porta 21 en Applaws en doen het er uitstekend op. En de katten die ik hiervoor had werden gezond oud op Whiskas, Kitekat en Felix.

Het is ook grappig om dit topic door te lezen zoals ik vanmorgen heb gedaan want dan zie je hoe de inzichten veranderen en hoe bijvoorbeeld een merk als RC 15 jaar geleden de hemel in werd geprezen (zoveel beter dan supermarktbrokjes) en nu door een groot aantal mensen verguisd wordt.
Maar ik vind het nog steeds goede brokjes: mijn katten hebben keurige drolletjes, glimmende vachten en zoals ik al schreef, een gezond gewicht. Onze oudste kat wordt in maart 16 en heeft haar hele leven RC gegeten. Prima merk dus :eclap:
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Dinky »

De basis van wat goed voer is voor de kat is het voer waar de kat het goed op doet. Wanneer de kat het er niet goed op doet is het geen goed voer voor de betreffende kat. Denk aan een slechte vertering van het voer waardoor ontlasting niet mooi gevormd is of enorm stinkt of het voedsel uitbraken.
In die zin kan je het niet snel echt 'fout' doen.

Daarnaast heb je de trend om het dier zo dicht mogelijk bij het natuurlijke dieet te houden omdat het dier hierop gebouwd is. Daarom is het bijvoorbeeld niet mogelijk om een kat vegetarisch te gaan voeren omdat een kat een obligate carnivoor is en op een vegetarisch dieet ernstige tekorten op zou lopen (klik). Dat is de achtergrond om zoveel mogelijk dierlijke componenten te willen geven aan een kat.
Ook een onderliggende aandoening kan aanleiding zijn om het dieet aan te passen.

Wegen van het voer wordt hier wel gedaan op een weegschaaltje. Aanleiding daarvoor is dat Dinky graag mag eten en het lastig is om precies in te schatten hoeveel je geeft. Die paar gram brokjes meer of minder maakt hier het verschil tussen een veel te dikke poes en een stevige poes.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Cerna »

@ Mirjam: er zijn zelfs fanatieke veganisten die hun kat veganistisch voeren. Pure dierenmishandeling vind ik het. Je dringt jouw dier een levensstijl op waarvoor jezelf bewust hebt gekozen, maar je geeft je hond/kat niet die keuze. Op facebook - waar het onderwerp regelmatig voorbij komt - geef ik dan altijd de suggestie om het dier zelf te laten kiezen: Hond een worst of een wortel, kat een bakje vis of geprakte groente. En dan maar afwachten en die keus respecteren.
Leonie0303
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 sep 2020 11:56

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Leonie0303 »

Cerna schreef: 10 nov 2020 15:40 Hoi Leonie
Mijn reactie was dan ook vooral bedoeld voor aanstaande kittenkopers die ter oriëntatie dit topic gaan bekijken en zich misschien rot schrikken wanneer ze lezen dat ze eerst een halve cursus voedingsleer moeten gaan volgen voordat ze überhaupt een kitten kunnen aanschaffen. :smile:

Gelukkig is het meeste voorwerk al verricht door de voedingsmiddelenfabrikanten en natuurlijk mag je best kritisch zijn en hun claims die er alleen op gericht zijn om zoveel mogelijk van hun eigen merk te verkopen, nader onderzoeken, maar wanneer je daar geen zin in hebt of het te lastig vindt, hoeft dat geen belemmering te zijn om een kitten aan te schaffen want er is niet zoveel echt fout voer.
Mijn katten leven op Royal Caninbrokjes (5 katten, 5 smaakjes) en natvoer van Gourmet, Porta 21 en Applaws en doen het er uitstekend op. En de katten die ik hiervoor had werden gezond oud op Whiskas, Kitekat en Felix.

Het is ook grappig om dit topic door te lezen zoals ik vanmorgen heb gedaan want dan zie je hoe de inzichten veranderen en hoe bijvoorbeeld een merk als RC 15 jaar geleden de hemel in werd geprezen (zoveel beter dan supermarktbrokjes) en nu door een groot aantal mensen verguisd wordt.
Maar ik vind het nog steeds goede brokjes: mijn katten hebben keurige drolletjes, glimmende vachten en zoals ik al schreef, een gezond gewicht. Onze oudste kat wordt in maart 16 en heeft haar hele leven RC gegeten. Prima merk dus :eclap:
Hoihoi,

Ik snapte je reactie helemaal hoor! Door alle tips en verschillende meningen wordt het soms inderdaad wat lastig om te kijken wat nu het beste voer is haha. Dan ga ik inderdaad maar gewoon wat proberen en kijken waar ze goed op reageert!

Sinds ik haar heb heeft ze heel af en toe wat zachte ontlasting. Geen diarree maar ook weer niet helemaal 100% zoals het hoort denk ik. Dit is niet erg vaak maar is ook weer niet de bedoeling lijkt me. Misschien dat dit aan het voer ligt maar het zouden misschien ook wormen kunnen zijn? Echter is ze verder enorm speels, eet goed en alles gaat prima. Ik heb haar voor het laatst ontwormd in september en ga dit donderdag weer doen met een middel tegen vlooien, teken én wormen. Dus als de zachte ontlasting dan stopt, waren het misschien wel wormen. Maar het kan ook aan haar voer liggen natuurlijk.

Wat je zegt over Royal Canin herken ik ook. Toen wij onze kat dit 'vroeger' gaven stond het als erg goed bekend!
Leonie0303
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 sep 2020 11:56

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Leonie0303 »

Hoi allemaal,

Even een vraagje over de hoeveelheid voeding.
Ik heb het idee dat mijn kat (kitten eigenlijk, ze is bijna 8 maanden oud) meer eet dan voorheen. Ze is 22 oktober gesteriliseerd dus misschien dat het daardoor komt. Ik geef haar speciaal voer voor gesteriliseerde katten. Op de dosering staat dat ze 30-65 gram mag (voor katten tussen 2-4 kg), ze is ongeveer 3.3 of 3.4 kilo gok ik. Ik geef haar per dag 66 gram dus dat is eigenlijk al het maximum.

Toch heb ik het idee dat ze nog wel meer wil eten, omdat ze soms naar haar voerbak loopt. Kan dit komen omdat ze nog in de groei is? Of misschien doordat ze gesteriliseerd is? Óf omdat het misschien winter is? Ze is nog nooit naar buiten geweest dus weet niet of dat laatste meetelt.

En zouden jullie haar meer voeren, of kan het zijn dat ze gewoon lekkere trek heeft? Ik wil ook wel een beetje op haar gewicht letten omdat ik weet dat katten na sterilisatie gevoeliger zijn om aan te komen.
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Fotokonijn »

In principe eten katten zoals dat heet" Ad Libitum", naar behoefte.
Geadviseerd wordt om een poes naar sterilisatie 30% minder te voeren.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Rik »

Uiteraard werkt Ad Libitum (free-feeding) alleen als de kat ook maat weet te houden (kan die het goed over de dag verdelen of is om 9:01 alles op). Anders moet je overstappen op Restricted feeding (meal feeding).

Verder is over hoeveelheid weinig te zeggen. Dat hangt af van de kat (actief, niet actief), het voer (kJ per 100gr), genetische aanleg en hoe een kat het doet op welke hoeveelheid.

Mijn advies is dan ook tot 1 jaar wekelijks te wegen op een digitale keukenweegschaal (of babyweegschaal) en de gewichten te noteren. En samen met hoe de kat eruit ziet, bepalen of er aanpassing nodig is in de hoeveelheid.

Bono heeft hier ook altijd wel zin in eten. Je kunt ook nog kijken naar voedselverrijking om de hoeveelheid die ze nu krijgt voldoende te laten lijken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Leonie0303
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 sep 2020 11:56

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Leonie0303 »

Bedankt voor jullie reactie!

Ik geef haar meestal 3 keer per dag 22 gram: na het opstaan, 's middags en voor het slapen gaan.

En meestal deel ik die middagportie in 2 zodat ze dan eigenlijk dus 4 eetmomenten heeft. Op die manier probeer ik ervoor te zorgen dat ze niet alles in 1 keer op eet. Nu heb ik haar net dus 22 gram gegeven. Ze eet er ongeveer driekwart van op en de rest laat ze staan. Ze eet dus 's ochtends niet alles in 1 keer op maar meestal eet ze kort daarna de rest wel op. Ik geef haar ongeveer net zoveel als voordat ze is gesteriliseerd maar toen kreeg ze nog kittenbrokjes en nu speciaal voer voor gesteriliseerde katten. Dus dan krijgt ze naar verhouding minder calorieën binnen al.

Ik heb geen idee wat er gaat gebeuren als ik haar Ad Libitum zal voeren, ze zal niet alles opeten maar ze eet waarschijnlijk wél meer dan 66 gram in totaal dan haha. Op dit moment is ze nog wel erg actief, speelt vaak omdat ze nog jong is. Maar gaat dus niet naar buiten. Qua aanleg heb ik nog geen idee, dit zal ik waarschijnlijk wel gaan merken naarmate ze groeit! Voedselverrijking is ook nog een idee!

Ervaren jullie ook dat katten in de winter meer eten, ondanks dat het een binnenkat is? En na sterilisatie/castratie?
Plaats reactie