Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Jantina »

Ik wil ze tussen de 4 en 5 kilo hebben en dat betekent dat Boaz ruim 1,5 kilo kwijt moet en Olaf bijna een kilo. Ik geef graanvrije brokken van Porta 21 http://m.zooplus.nl/shop/katten/kattenv ... oer/406827
Daarnaast krijgen ze voorlopig alleen in het weekend wat natvoer.

Momenteel gaat het voeren nu beter. Ik geef s ochtends wat meer en als ik thuis kom ongeveer hetzelfde, de laatste beurt rond 22.00 wat minder omdat daar minder tijd tussen zit. Afgezien van een paar brokjes eet iedereen het nu op. Ze eten dan nu tussen de 40 en 45 gram per dag per kat.
Ik heb een schema waarop ik elke maand hun gewicht zet en ze dan dus weeg. Hopelijk lukt het zo op deze manier
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
kittentjes

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door kittentjes »

Hoe weet je precies hoeveel kittens mogen? Moet je het afwegen oid en hoevaak geef je? En nat voer hoeveel mogen ze daarvan? Is dit dan extra naast de brokken of ipv? Ik wil bv tijdens ons warme eten de kittens nat voer gaan geven zet je dan ook brokken ernaast of geef je dat dan later nog?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door castratenkoor »

Ik zou altijd brokjes laten staan voor ze. Kittens eten liefst de hele dag door steeds een paar brokjes.
Natvoer kun je 2-3 x per dag geven. B.v. blikje van 85 gram ieder steeds een kwart. De rest van blikje in afgesloten bakje in de koelkast bewaren. Half uurtje voor je het geeft uit de koelast halen om op kamertemperatuur te laten komen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
kittentjes

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door kittentjes »

Ok bedankt!
kittentjes

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door kittentjes »

Ik was vandaag bij de Lidl eens aan het kijken naar het voer, iemand ervaring mee? Ik heb geen idee wat wel en niet goed is. Ik zag dat ze verschillende soorten hadden, ook een zak Opticat junior Premium. Deze leek er wel goed uit te zien qua ingrediënten maar wat ik zeg, ik heb eerlijk gezegd geen idee. De prijs is per kg 2.52 tov van royal canin kittenvoer vanaf 4 mnd (mag je dit trouwens ook al met drie mnd geven?) 4,40 als je 10kg neemt.

Ze hebben ook allerlei soorten vlees, pate (luxere versies) en ook goedkopere soorten.
Koop je ook gewoon wat je kat lekker vind (vlees/vis of kip?) qua smaak? Want ik zie ook daarin verschil, er zijn zakken brokken met alleen gevogelte ed.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door castratenkoor »

Brokken kun je echt beter een goed merk geven. En dat koop je niet bij de supermarkt, maar bij een dierenspeciaalzaak. Bij slechte brokken loop je enorme kans op groei-achterstand en beschadiging van ingewanden. Er zit een hoop onnodige balast in, wat ze net zo hard uitpoepen. Meestal moet je er een stuk meer van voeren om kwa voedzame voeding ze genoeg te bieden.

Door granen ed. wat er volop in zit loop je het risico dat ze blaasgruis oplopen. Voor de kat vervelend en pijnlijk en voor jouw portemonnaie ook niet goed. Door o.a. zout kunnen ze nierbeschadiging oplopen.

En zakken van 10 kg kun je beter niet kopen voor twee katjes, dat is beperkt goed als het open is. Kwaliteit gaat dan heel hard achteruit.

Met natvoer is het minder belangrijk, dus als ze het lusten kun je ze dat wel geven van de Lidl. Maar niet teveel, kuipje van 100 gram ieder een kwart per keer en dan aanlengen met wat water. rest afgesloten in plastic bakje met deksel in de koelkast bewaren. Uurtje van tevoren uit de koelkast halen om ze het op kamertemperatuur aan te bieden.

Ontwormingskuurtjes kun je het beste bij de dierenarts kopen, wel iets duurder maar voor de gezondheid van de katten stukken veiliger.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Dorien66

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Dorien66 »

Ik ben het grotendeels eens met Castratenkoor, behalve v.w.b. dat je geen 10 kg zakken droge brokjes zou moeten kopen, mits je goede kwaliteit koopt (dus niet van de supermarkt). En al helemaal niet als je twee katten onbeperkt aan kunt bieden. Ik koop voor Flip Applaws (granenvrij) per 10 kg. Ik let wel goed op de houdbaarheidsdatum zodra het binnenkomt. Ik maak de zak ook niet eerder open dan strikt noodzakelijk. Dan doe ik een beetje in een blik dat hier in de kast staat en waaruit ik zijn voerbakje vul. De rest gaat in een goed afsluitbare voerton. Eens in de zoveel tijd vul ik het blik aan uit die voerton.
kittentjes

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door kittentjes »

ALs ik een 10kg zak ga kopen is dat die van Royal Canin kittenvoer, dit zou wel een goede kwaliteit moeten hebben. Moet inderdaad even kijken hoe ik het het beste kan bewaren.
Dorien66

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Dorien66 »

Laatst gewijzigd door Dorien66 op 06 jun 2016 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Cerna

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Cerna »

Ik zou eerst maar eens afwachten hoe graag de kittens het voer willen eten voordat je zo'n reuzezak koopt want dadelijk wijzen ze het af (katten kunnen zeer kieskeurig zijn) en zit jij met een zak waar het asiel heel blij mee zal zijn. :smile:

Dus wanneer je Royal Canin brokjes wilt gaan geven gewoon een zakje van 400 gram kopen en wanneer het goedgekeurd wordt, ga je over op een zak van anderhalve kilo. Dat is met twee katten echt groot genoeg (ik heb met 5 katten alleen maar zakken van 400 gram, maar wel 5 verschillende smaken). Je kunt het nog zo goed bewaren in een afsluitbare doos, de kwaliteit gaat toch achteruit. Wanneer je rekent op ongeveer een week voor een zakje van 400 gram, dan doe je met een zak van 10 kilo dus 25 weken. Dat is een half jaar!

Ik heb een Curver voerton van 23 liter: http://www.dierenverblijf.eu/curver-con ... 80_448_866
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door castratenkoor »

De houdbaarheidsdatum geldt voor een dichte zak. Met 10 kg doe je echt veel te lang met 2 kittens dan holt de kwaliteit maar ook de smaak hard achteruit. Ik zou beginnen met zakje 1,5 kg kittenbrokjes. En daarna max 4 kg volwassen brokjes. Goed afgesloten bewaren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
kittentjes

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door kittentjes »

Ok bedankt voor de tips, is dan inderdaad handiger.
Dorien66

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Dorien66 »

Flip is een uitgesproken lastige eter, behalve met zijn Applaws. Denk dat het achteruit hollen van de smaak wel meevalt dus. Verder ben ik sowieso niet zo precies met die 'aanbevolen' houdbaarheden, ook niet met humaan voedsel. Heel veel voedsel, zeker gedroogd, blijft veel langer goed dan fabrikanten je graag laten geloven. Ik vertrouw op mijn eigen gezonde verstand en Flips neus.

Uiteraard sluit ik me wel aan bij het advies te beginnen met kleine zakken, omdat je nog niet weet of je kieskeurige eters krijgt. Dat kan heel lastig zijn... ;-)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door Rik »

Was het overigens de bedoeling om uitsluitend droogvoer te geven? Ik zou altijd adviseren om ook minimaal één maal daags natvoer te geven (of anders 1x in 2 dagen). Naast het feit dat het handig is dat ze dat leren eten (medicijnen later in leven) is het ook goed dat ze veel water binnenkrijgen. Kwaliteit van natvoer is ook nog eens minder kritisch dan droogvoer. (En als je ook natvoer geeft eten ze minder droogvoer)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
dex
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 jun 2016 23:14

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet

Bericht door dex »

Wij zijn van pro plan naar bio voer naar ander voer gegaan uieraard alles lang aangekeken,onze kat wilde alleen maar Whiskas en is nu 1 jaar en 2 maanden doet het er prima op..Mijn advies is kijk goed naar je kat wat die lekker vind en zeker als die kitten is geef hem 24 uur eten,ongeacht welke voer dat is!!
De natuur kent rare wegen...
Plaats reactie