Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maartje
Lynx
Lynx
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 aug 2008 10:26
Locatie: Beuningen (gld)
Contacteer:

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Maartje »

nee precies hier krijgen ze samen 1 zakje niet eens op (ja kenji wel als hij de kans krijgt :) ) maar ik geef ze ook niet meer s'avonds (eerst elke avond) ik denk dat ik het gewoon woensdag en zondag avond doe dan is het verspreid en komt het wel goed.

tnx
Luca (Zwart/Wit) 27-07-08
Kenji (Cypers) 27-07-08
Amber (Beige/Wit) 30-04-09

viewtopic.php?f=5&t=16743
Caroline1
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 okt 2008 21:12

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Caroline1 »

Hoi Allen,
Aangezien we voor het eerst een kat hebben speur ik het hele forum af, super handig. De eerste week heb ik voer van het asiel meegekregen, dat is nu bijna op. Ik heb het laatste restje gemengt met onze zak whiskas, wat ie veel lekkerder vindt, maar ik zie her en der berichten waarin iets wordt gezegd dat dit niet goed zou zijn, maar het waarom kan ik niet vinden. Als jullie weten waar ik hier info over kan vinden dan hoor ik het graag. Op de whiskaszak staat dat een kat 70 gram per dag nodig heeft, ik doe iets minder 2 keer 30 gram en dan doe ik nog 2 lepels blikvoer rond ons avondeten. Nu heb ik het nagemeten op de weegschaal, maar dit is ook al 30 gram. Geef ik m nou veel teveel, of komt het niet op de gram nauwkeurig?
groetjes Caro
Caroline1
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 okt 2008 21:12

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Caroline1 »

Ben ik weer, ik snap het forum geloof ik nog niet helemaal, dat over whiskas zag ik opeens tevoorschijn komen toen ik doorklikte na het bericht te hebben geplaatst. Volgens mij begon ik bij het lezen van pagina 1, maar tot de 27ste was ik nog niet gekomen....Ik zal in ieder geval zaterdag eens kijken bij de dierenwinkel naar andere vormen van brokjes....maar als het slecht is waarom staan de supermarken daar dan vol mee?
groetjes Caro
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Lotte »

Omdat de marketing bij die merken uitstekend geregeld is.
Iedereen kent de naam, neemt aan dat het goed is en wil het dus kopen.
Op die manier is er vraag naar het product, dan ga je als winkelier natuurlijk niet zeggen "mevrouw dit is eigenlijk niet zo goed voor uw kat, dus ik verkoop het niet", want op die manier raak je je klanten kwijt.

Het gaat dus over marketing en klantenbinding, niet over de kwaliteit van het product.

Wiskas veroorzaakt met regelmaat diaree bij katten, blaasproblemen (zoals blaasgruis bij katers, wat weer wildplassen veroorzaakt) en heeft erg veel bij producten in het voer zitten wat de kat helemaal niet nodig heeft. Daardoor moet de kat meer eten voor hij aan al zijn voedingsstoffen komt.
Katten eten Wiskas inderdaad erg goed, dit komt weer door alle geur en smaakstoffen die aan het voer zijn toegevoegd.

Hopelijk zijn zo je vragen een beetje beantwoord.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
sam
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 mar 2003 15:23
Locatie: Leiden

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door sam »

De consumentengids heeft een paar maanden geleden een kattenvoer test gedaan. Ze hebben o.a. gekeken naar de hoeveelheid zout, vitamine B1, Seleen en andere toegevoegde zaken.
Voor het onderzoek kozen we voor de grootste merken en labels in A-merken en huismerken. Wat een kat nodig heeft per dag, is door wetenschappers vastgesteld en vastgelegd in richtlijnen.

Uit de waslijst aan voedingsstoffen die daarin staat, selecteerden we de meest relevante stoffen. Prof. dr. ir. Wouter Hendriks, hoogleraar diervoeding aan de Universiteit Utrecht en Wageningen Universiteit en Researchcentrum en expert op het gebied van kattenvoer, adviseerde ons daarbij.

We beoordeelden de verschillende kattenvoeren op de aanwezigheid van:

Aminozuren (methionine, taurine, methionine-cystine) Sporenelementen (jodide, seleen) Mineralen (zink, chloride, magnesium, calcium, fosfor, kalium, natrium, Ca/P-ratio) Vetzuren (arachidonzuur, EPA+DHA, linolzuur) Vitamines (vitamine A, vitamine B1) Macronutriënten (eiwit, vet en koolhydraten)
Hieronder staan de resultaten (in twee keer, ik kreeg het niet in een keer gekopieerd. Even klikken voor een grote afbeelding):
AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding
Live your dreams (except that one about being eaten by a giant spider) :pdtpauk:
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door loonsy »

C1000 brokjes even goed als royal canine!??!?!?!?!??!?! :shock:

Vet!

Leuk dat je dat even hebt opgezocht zeg!
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door rieneke »

ik kan niks met dit onderzoek.
er is niet gekeken naar de hoeveelheid vlees (toch niet onbelagrijk lijkt me zo), de hoeveelheid en soorten vulmiddelen, al dan niet gebruik van geur- kleur- en smaakstoffen, conserveringsmiddelen enz.
op de dingen die ze getest hebben kwam c 1000 als beste uit de lijst, maar gezien de beperkingen van wat ze getest hebben kan je niet zeggen dat dat het beste voer is, zeker niet!
Gebruikersavatar
Furious Olive
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 okt 2008 15:01
Locatie: Groesbeek

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Furious Olive »

Ik geef onze katers 's ochtends een zakje vlees en zet een bakje brokjes neer, en 's middags als ik thuis kom weer vlees. 's Avonds krijgen ze brokjes. Welke maakt ze echt niks uit, als ze maar eten krijgen.

Al dat gedoe over speciaal, duur en afgemeten voer, daar kan ik niet zoveel mee. Ik geef ze niet het allergoedkoopste (die grote enge blikken merkloze 'vlees'troep bijvoorbeeld), maar Eukanuba of Royal Canin krijgen ze alleen als het in de aanbieding is hoor! Meestal krijgen ze Kittekat of Whiskas en ik hoor / zie ze niet klagen. Dat er niet genoeg voedingsstoffen in vlees e.d. zitten lijkt me ook erg onlogisch. Ik ben opgegroeid met katten en mijn ouders hebben ook nooit moeilijk gedaan met speciaal voer of eten afwegen. Onze Noeska is er 22 mee geworden!

James en Sjonnie zijn allebei buitenkaters, ze krijgen geen bijzonder voer en ze zien er allebei gezond uit. Ze krijgen elke keer weer complimenten van de dierenarts dat hun vacht zo gezond en glanzend is, hun tandvlees mooi roze enz....

Dus of al dat 'gedoe' nou echt zo nodig is???

N.b. Ik praat nu natuurlijk wel over gezonde katten, zonder gezondheidsklachten!!! Een van de poezen van mijn ouders is te dik (9 kg!! :lol: ), dus zij is op een streng dieet van afgewogen Royal Canin brokjes.. :P
Gebruikersavatar
Furious Olive
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 okt 2008 15:01
Locatie: Groesbeek

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Furious Olive »

P.s. heeft iemand wel eens gezien hoe kattenbrokjes gemaakt worden????
Zijn gewoon bonkjes zetmeel en middelen om ze krokant te maken. De smaak en 'vitamines' komen van een spray, net zoals de kleur en glans.........

De meest vooraanstaande reden om een kat brokjes te geven is voor zijn tanden en tandvlees..

Als je het namelijk echt goed wilt doen, geef je je kat een uitgebalanceerd dieet van verse gekookte kip, gestoomde vis, rauwe biefstuk en verse groente (bij wijze van, ben niet echt thuis in barf, omdat ik er gewoon niet aan doe).. Laat vooral de 'lekkere dingen' zoals een stukje kaas of die lekkere kattensnoepjes weg. En probeer vooral te voorkomen dat ze af en toe een veldmuis of musje verslinden.. Opgevangen regenwater drinken uit die verroeste vuurkorf in de tuin moet je ook echt tegen gaan! En leer ze af dat ze vuilniszakken opscheuren als ze er iets lekkers in ruiken.. Maar dat gaat dan wel een beetje te ver, of niet dan ;-)
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Miranda »

Furious Olive schreef:En probeer vooral te voorkomen dat ze af en toe een veldmuis of musje verslinden..
Mag ik vragen hoe je zoiets dan kunt voorkomen? :icon_shifty: ;-)
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Sandra W »

Furious Olive schreef:Ik geef onze katers 's ochtends een zakje vlees en zet een bakje brokjes neer, en 's middags als ik thuis kom weer vlees. 's Avonds krijgen ze brokjes. Welke maakt ze echt niks uit, als ze maar eten krijgen.
Dit is echt te veel voor hoor, ook voor buitenkatten. Ze lopen zo het risico om te dik te worden en al dat blikvoer is ook niet goed voor ze. Als je ze 's-morgens wat blikvoer geeft (maar eigenlijk liever brokjes) en 's-avonds brokjes dan geef je echt zat te eten.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Furious Olive
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 okt 2008 15:01
Locatie: Groesbeek

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Furious Olive »

Miranda schreef: Mag ik vragen hoe je zoiets dan kunt voorkomen? :icon_shifty: ;-)
Dat kan dus niet.. Dat probeerde ik aan te geven.
Dat je het ook kan overdrijven.. :smile:
Gebruikersavatar
Furious Olive
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 okt 2008 15:01
Locatie: Groesbeek

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Furious Olive »

Sandra W schreef: Dit is echt te veel voor hoor, ook voor buitenkatten. Ze lopen zo het risico om te dik te worden en al dat blikvoer is ook niet goed voor ze. Als je ze 's-morgens wat blikvoer geeft (maar eigenlijk liever brokjes) en 's-avonds brokjes dan geef je echt zat te eten.

groeten,
Sandra
Als ik ze dat voer niet geef, vreten ze de vuilniszakken leeg, eten mijn bloemen aan, trekken het brood uit de broodtrommel (waardoor ik dus heel fijn na thuiskomst een vloerbedekking van broodkruimels aantref) en lusten ze ineens verse kruiden (mijn basilicum en peterselieplantjes).. Ze zijn absoluut niet te dik, ze zijn laatst nog gewogen bij de dierenarts.. Als je de dozen waar de zakjes inzitten moet geloven, geef ik ze zelfs nog te weining. Het zijn zeer actieve katten die 80% van de dag buiten doorbrengen, ze zijn uitgehongerd als ze 's middags thuis komen..

De brokjes die ik 's ochtends neerzet is niet veel, 1 schaaltje voor met z'n tweetjes. Meestal is niet eens alles op als ik thuiskom, omdat ze toch de hele dag buiten zijn. Weet ook dat er verschillende brokjes zijn. Er zijn maaltijdbrokjes en 'tussendoor'brokjes. We hebben dus geen maaltijdbrokjes, want als maaltijd krijgen ze vlees..
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Sandra W »

Je hebt er inderdaad echte vreetzakken bij :lol:. Misschien een goed idee juist wel maaltijdbrokjes te geven en dan het vlees te minderen? In het blikvoer zitten toch al bijna geen bouwstoffen, dus daar halen ze niet veel energie uit.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Furious Olive
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 okt 2008 15:01
Locatie: Groesbeek

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Furious Olive »

Misschien een idee om ze dat 's ochtends te geven, aangezien ze de hele dag zo actief zijn. 's avonds lijkt het me (vooral ook voor ons en de meubels ed) een goed idee ze niet meer energie via hun voer aan te reiken dan dat ze al in hun lijfjes hebben :lol:
Plaats reactie