Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Na de castratie komen veel katten sneller aan. Ik heb me laten vertellen door een dierenarts dat je gerust 10% minder voer mag geven dan op de verpakking staat. Als alle katten 10% meer voer eten dan eigenlijk nodig is, verkopen de fabrikanten ook weer 10% meer voer. Het gaat die bedrijven altijd nog om de winst.
leenke
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 sep 2007 09:30
Locatie: Amsterdam

Bericht door leenke »

Bedankt Muis, voor je reactie.

Hoe kon ik het vergeten, winst maken is het belangrijkste doel in het leven.... :???:
Kkkatten
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 feb 2008 12:07

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Kkkatten »

Ik geef me 14 jaar oude kater altijd blikvoer.
Hij word er niet dik van.
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door jobey »

ik heb binnenkort er misschien nog een kat bij, maar hoe hou ik het eten voor de oudere kat (4 jaar) en een kitten (5 a 6 maanden) uitelkaar. Ik neem aan dat de kitten toch nog kittenvoer moet hebben.

Dus kortom hoe hou ik het verschillende eten uitelkaar
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door rieneke »

geef beide katten gewoon een goed voer. een kitten van 5 a 6 mnd hoeft echt geen kittenvoer meer te hebben.
veel plezier straks met de nieuwe aanwinst!
Gebruikersavatar
Marcel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 29 okt 2007 12:40
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Marcel »

Mikkey is bijna 4 en krijgt 2x daags droogvoer en heel af en toe voer uit een kuipje, het asiel heeft me verteld dat ze dit binnen een kwartier op moet hebben. De hoeveelheid is niet altijd makkelijk te bepalen vindt ik en ik heb niet het idee dat ze dikker wordt. 3x per jaar wil ik haar wegen bij de dierenarts, de vorige keer was in januari en toen woog ze 4,5 kg

zodra ik een muisje voor haar neer leg gaat ze er ook mee spelen, en dat doet ze toch wel vrij lang. Water kan ze de gehele dag gebruiken en minstens 1x per dag ververs ik het water
Mikkey heeft een eigen website -> http://www.mikkeydekat.nl
Gebruikersavatar
banoentje
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 24 jan 2007 12:32
Locatie: Kapellen (België)

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door banoentje »

Hey!
Kimba is nu bijna twee jaar. Ik gaf hem altijd brokken van friskies maar nu gaan de laatste eraan. Ik heb een zak duurder eten klaarstaan. Ik weet dat ik bij de overgang best die twee voeren kan mengen maar wat met de hoeveelheid? Kimba eet van die friskies brokken makkelijk twee tot drie bakjes per dag. Van de nieuwe brokjes heeft hij s'morgens en s'avonds een half bakje nodig. Hoe kan ik hem hier het beste aan laten wennen? Moet ik al afbouwen bij de friskies brokken of bij het dure merk?

Groetjes Kathy en Kimba
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door rieneke »

ik zou er een dag of 4 over doen. de eerste dag een kwart nieuw voer erbij, de tweede dag half om half, en zo verder.
eet smakelijk kimba! :smile:
Gebruikersavatar
banoentje
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 24 jan 2007 12:32
Locatie: Kapellen (België)

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door banoentje »

Bedankt, ik dacht ook al wel het zo ongeveer te doen. Ik doe het ook speciaal tegen de zomer aan omdat z'n eetlust dan wat minder is :grin: . Kimba is een kleine slanke kat met een geweldige eetlust, hij zal met z'n nieuwe brokken wel wat meer muizen gaan vangen :lol: . Hij is in elk geval geen moeilijke eter dus hij zal wel snel wennen.

Groetjes Kathy en Kimba
maxie83
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 apr 2008 16:24

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door maxie83 »

Goedemiddag,

Wij hebben sinds een week een kitten van nu 8 weken.
Hij weegt nu 870 gram. Ik krijg alleen het gevoel dat hij niet genoeg eet.
Er staan heel de dag brokken voor hem klaar en kattenmelk. ( water wilt ie niet omdat hij dit niet gewend is dus ben nu nog aan het mengen )
Hij krijgt 3x per dag blikvoer van wiskas dat eet hij gulzig op. Ben sinds vandaag begonnen van het mengen met blik en brokken omdat hij uiteindelijk toch alleen brokken moet eten en af en toe voor het lekkere blik.

Hij heeft wel sinds 2 dagen last van diarree. Kan iemand mij wat tips geven of ik zn eten goed geef of dat ik iets moet aanpassen, maak me namelijk zorgen.

Alvast bedankt
de mama van maxie
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door Sandra W »

Ik begrijp heel goed dat je je zorgen maakt, want je kittentje is nu nog heel erg jong en kwetsbaar, dus dat is heel logisch.

Ik neem aan dat je kittenbrokjes en kittenblikvoer geeft, want hij is nog veel te jong voor volwassen kattenvoedsel. Je zou hem zelfs nog babybrokjes kunnen geven en kijken of hij dit beter eet, want hij is eigenlijk nu pas echt aan het overstappen van moedermelk naar vast voedsel. En je kunt hem ook beter kittenmelk dan kattenmelk geven, want daar zitten veel meer bouwstoffen in en dit is prima geschikt voor kittentjes.

Ik denk verder dat hij diarree heeft van het blikvoer, want dit is eigenlijk helemaal niet zo goed voor kittens (en katten). Van diarree kunnen ze heel snel uitdrogen, dus daarom moet je daar erg mee oppassen. Maar als hij heel slecht kitten/babybrokjes eet moet hij toch wel blijven eten, dus dan kan het mengen van de kitten/babybrokjes en het kittenblikvoer een hele goede tussenoplossing zijn als hij daarvan wel wil eten.

Maar je kunt beter proberen de kitten/babybrokjes te mengen met wat warm water (of wat kittenmelk als hij echt geen water wil), want dan komen er lekkere geuren vrij en dan eten ze vaak ook beter. Dit wordt wel heel snel een vies pakje, dus je kunt beter een paar keer per dag een mengseltje maken dan dat je het de hele dag laat staan.

Overigens moeten piepjonge kittentjes vaak erg wennen aan brokjes, dus je kunt hem ook stimuleren ervan te eten door ze uit de hand aan te bieden en hem veel aandacht te geven tijdens het eten (door te praten en aaien). Ze eten ook vaak liever uit een schoteltje dan uit een bakje, dus misschien helpt dit ook wel. Ik hoop dat je kittentje zo snel beter van z'n brokjes gaan eten en ook snel van z'n diarree af is.

groeten,
Sandra
KellyVG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 aug 2007 14:17

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door KellyVG »

Mijn 2 katers zijn nu tien maanden oud... Ze eten nog steeds brokjes voor kittens (Junior met kip van Perfect Fit)... De brokjes staan er continu bij ons, af en toe krijgen ze dan nog een kattenkoekje. Ze eten precies de hoeveelheid die op het kattenvoer vermeld staat. Dus dat zit wel ok. Op 6 maanden zijn ze echter gecastreerd, maar mijn dierenarts zei dat ik toch wel mocht doorgaan met kittenvoeding. Maar nu beginnen ze toch wel behoorlijk te verdikken. Dus ga ik overstappen naar "In Home" voeding van Perfect Fit (katten gaan namelijk nooit buiten). Moet ik dit nu eerst mengen met de kittenvoeding? Of onmiddellijk overschakelen?
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik g

Bericht door jobey »

dat zou je moeten af tasten, op hoe de katten erop reageren. Die van mij willen juist graag dat ik veel afwissel. Maar er zijn ook katten die er niet echt van gediend zijn ineens ander voer voor hun neus te krijgen. Misschien wel het verstandigst voor jou om gewoon eerst een beetje te mengen, en al meer van het nieuwe voer erbij in te doen
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
snannen
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 mei 2008 16:30
Locatie: Haarlem

hoeveelheid voer kitten

Bericht door snannen »

Vorige week zijn wij verblijd met de komst van Epje! Met haar 6 weekjes mocht ze al weg van haar zusjes, omdat moeder-poes was overleden bij de geboorte en Epje met de fles is groot gebracht.

Nu heb ik uitgebreid op internet op allerlei sites gelezen hoe ik Epje het best kan voeden, maar ik ben toch nog een beetje onzeker, omdat er zooo veel verschillende opvattingen zijn, en bijna geen over een 6/7 weken oud kittentje...

Ik geef Ep nu 3/4 keer per dag een kleine hoeveelheid Whiskas-junior gemengd met junior brokjes. De brokjes alleen raakt ze niet aan...
Het lijkt alleen wel of ze de hele dag door honger heeft en als ik het eten neerzet eet ze het in 1 keer allemaal op, maar heeft dan een paar uur lang een opgezwollen uitpuilend buikje.

Verder blijft ze gewoon rennen en spelen en springen en heeft geen last van het dikke buikje.

Ik weet dus niet of ik juist te veel of juist te weinig geef...

Alle goede raad is heel erg welkom!!!

groeten, SANNE!!!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: hoeveelheid voer kitten

Bericht door Sandra W »

Het is een hele verantwoordelijkheid zo'n jong beestje, dus het is heel logisch dat je onzeker bent of je het allemaal wel goed doet, maar ze is eerlijk gezegd nog veel te jong voor junior brokjes, vandaar dat ze liever het blikvoer eet. Juniorbrokjes en juniorblikvoer zijn voor puber katjes (rond 6 maanden) en dus helaas niet voor piepjonge kittentjes. Je kunt haar dus beter kittenbrokjes geven of misschien zelfs nog wel een tijdje babybrokjes en dit dan mengen met wat warm water of wat kittenmelk. Dit vinden ze vaak ook heel lekker en het is verder ook een stuk beter dan blikvoer, want daar krijgen ze vaak diarree van en dan kunnen ze uitdrogen.

Het is verder ook niet goed dat ze in 1 keer alles opeet, je kunt haar dus beter een tijdje tot ze wat groter is 6 tot 8 keer per dag een klein prakje kittenbrokjes met warm water geven, zodat ze niet in 1 keer een te grote hoeveelheid binnen krijgt. Ze krijgt namelijk een paar uur lang een dik buikje omdat ze te snel en te veel eet en zo veel lucht mee krijgt en daardoor krijgt ze gasvorming in haar buikje. Verder kan het ook zijn dat ze niet goed afgaat en dus vol ontlasting zit. Het is is dus een goed idee om haar na het eten even voorzichtig over haar buikje te masseren met je duimen en met een wc-papiertje over haar kontje te gaan, zodat haar stoelgang wordt gestimuleerd. Moederpoezen doen dit ook altijd met hun tong ;-).

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en ik wens je verder heel veel plezier met je nieuwe huisgenootje!

groeten,
Sandra
Plaats reactie