Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Persoonlijk houd ik mij niet aan tabelletjes of hoeveel een kat zou moeten wegen: ik kijk voornamelijk naar de kat zelf. Zo verbrandt een buitenkat veel meer brandstof dan een binnenkat en ook ongecastreerde binnenkaters verbranden meer dan gecastreerde binnenkaters. Daarnaast is ieder gestel anders, dat bepaalt hoeveel voedingsstoffen er worden opgenomen, net als bij mensen; de een kan alles eten en wordt niet dikker en bij de ander zit elke suikerkorrel direct op de heupen.

Om te bepalen of je kat overgewicht heeft, kijk je van boven naar de kat terwijl hij/zij staat. Het lijf moet in het midden (tussen ribben en heupen) maximaal even dik zijn als de schouders/heupen. Voel ook de ribben. Als je moeite moet doen om die te voelen, dan is er al sprake van overgewicht. Om de ribben dient een gezonde spierlaag te zitten met daaroverheen gezond vel; alleen maar harde ribben wijst dan natuurlijk op ondergewicht.

Zelf geven we onze 4 katten zg. 'hoogwaardig' voer, waarbij droogvoer de boventoon voert. Hiermee hebben ze een hoge opname van voedingsstoffen en weinig (stinkende) ontlasting.

Banoentje, als je niet weet wat je kat allemaal binnenkrijgt, is het juist belangrijk om hem thuis hoogwaardige voeding te geven, zodat je zeker weet dat hij alles krijgt dat hij nodig heeft.

Lotus, kittens hebben niet zo'n grote maag en kunnen bijv. niet met 1 maaltijd per dag voldoende binnenkrijgen. Een kitten van 8 weken krijgt bijv. 5x per dag eten. Te dikke kittens komen niet zo vaak voor, maar probeer terwijl hij opgroeit zijn eetgedrag onder controle te houden, want ook dat is iets dat je er maar moeilijk uitkrijgt.

Om een lang verhaal nog langer te maken:
Katten zijn gewoontedieren. Probeer om het eten op zich geen focuspunt van de kat te laten worden (bijv. katten die de hele dag in de vensterbank liggen en hun dikke buik alleen maar van hun plaats slepen om bij de etensbak te komen), maar stimuleer de kat tot spelen. Ook consequent blijven helpt. Geef geen eten omdat hij miauwt, maar pas als het tijd is (geldt natuurlijk niet voor katten die de hele dag droogvoer hebben staan).
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Kathy, 2 volle bakken met brokjes per dag lijkt me erg veel, zeker als hij ook nog op andere plaatsen eet.
Kijk eens op je zak met voer, daarop staat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Hier mag je eventueel zelfs nog 10% van aftrekken heb ik mij door een dierenarts laten vertellen. Geef hem dan ook niet meer dan de ADH.

Lotus, het is voor kittens prima als je de hele dag door voer klaar hebt staan, zolang je ervoor zorgt dat ze niet téveel eten. Kijk op je zak met voer en geef ze de hoeveelheid gram die op de zak staat. Geef je daarnaast ook nog blikvoer, dan kun je wat minder brokjes geven. Kittens zullen niet zo snel dik worden, maar ze worden wel heel snel groot en voor je het weet hebben ze op wat latere leeftijd al overgewicht.

Succes allemaal!
Gebruikersavatar
banoentje
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 24 jan 2007 12:32
Locatie: Kapellen (België)

Bericht door banoentje »

Kim, Kimba eet inderdaad veel thuis. Misschien is hij toch nog aan het groeien?
Ik kan hem inderdaad makkelijk de hoeveelheid geven die op de zak staat, maar dan gaat hij gewoon elders eten halen.
Ik weet graag wat hij binnenkrijgt, als hij het elders gaat halen heb ik daar geen zicht meer op hé.
Ik hou het vooral op droge brokken nu.

Admin, wat die ribben enzo betreft, Kimba is bijlange nog niet te dik. Hij is altijd eerder mager geweest. Als ik er nu og een kilootje bijreken is hij 'perfect'.

Groetjes Kathy en Kimba
Gebruikersavatar
Lotus
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 24 aug 2007 11:00
Locatie: Polder
Contacteer:

Bericht door Lotus »

Muis & Admin bedankt voor de tips, ik ga het in de prijktijk uitvoeren en dan zie ik wel verder:)

Gr. Lotus
Profeet Mohammed aaide zijn kat (Muezza) 3 keer over zijn kop en sinds die tijd hebben alle cyperse katten een "M" op het voorhoofd
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Kathy, kun je hem beter niet voor een tijdje in huis houden, of in huis en de tuin? Dan heb je tenminste zicht op wat hij dagelijks eet. Als hij echt aan moet komen, zou ik dat niet doen door hem te laten eten wat hij wil. Straks is hij op gewicht en dan is het veel moeilijker om daarmee te minderen. Als je hem nu went aan het eten van gecontroleerde porties, zal hij hopelijk minder snel teveel gaan eten.
Gebruikersavatar
banoentje
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 24 jan 2007 12:32
Locatie: Kapellen (België)

Bericht door banoentje »

Hem binnenhouden vind ik geen optie en enkel in de tuin gaat niet. Ik moet wel zeggen dat hij vandaag al minder heeft gegeten. Ik denk dat hij een groeispurtje heeft gehad.
Ik hou het in elk geval in de gaten hoor! Ik wil niet dat hij te dik wordt en diabetes krijgt ofzo. Ik wacht nog een beetje af tot het begin van de winter. Vorig jaar is hij na de winter ook minder gaan eten.

Groetjes Kathy en Kimba
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Je katje kan heel goed in de groei zijn en dus nu tijdelijk extra veel eten nodig hebben, maar ik zag laatst in het asiel een heel jong kittentje die nu al geen eetrem meer had omdat het al het eten opat wat de andere kittentjes lieten liggen (het beestje was nu al een rond tonnetje) en die moest op een aangepaste hoeveelheid brokjes worden gezet om te zorgen dat hij later niet moddervet werd, dus het is goed om je kat extra goed in de gaten te houden. Daarbij kunnen het ook enorme bietsers worden en dat is erg vervelend.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
banoentje
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 24 jan 2007 12:32
Locatie: Kapellen (België)

Bericht door banoentje »

Nee, ik maak me op dit moment nog écht geen zorgen dat Kimba te dik gaat worden. Hij is altijd al heel slank geweest (fragiel). Zelfs na z'n castratie kwam hij niet bij.
Waarschijnlijk zal hij wat laat zijn met z'n groeispurt.

Ik hou het wel in de gaten hoor! Nu enkel droge brokken en één keer per week een extraatje ;-)

Groetjes Kathy en Kimba
Gebruikersavatar
Anneke
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 sep 2007 23:33
Locatie: Leuven

Bericht door Anneke »

Mijn katertje Noah, reeds 3 maanden oud, krijgt 1 zakje whiskasjuniorvoeding per dag (100 gram) verspreid in 4 keer (' s ochtends, 's middags, 's avonds en voor het slapen gaan).

Daarnaast krijgt hij ongeveer 3 kleine vuistjes brokjes (ook junior van friskies of whiskas). De brokjes zijn ' s ochtends steeds op dus dan doe ik er een vuistje brokjes in, tegen de namiddag is dat ook bijna op en vul ik het bij, 's avonds voor het slapen gaan geef ik dan ook weer een beetje.

Krijgt mijn kat te veel eten?

En nog een mini-vraagje, is dat mogelijk dat mijn kat geen zalm-voeding lust? Dat is nu van 2 verschillende merken dat hij de zalm-platvoer in gelei laat staan? Al het andere in gelei boeft hij op nog voor hij eraan ruikt!

Dank voor de antwoorden!
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

[quote="Anneke"]
En nog een mini-vraagje, is dat mogelijk dat mijn kat geen zalm-voeding lust? Dat is nu van 2 verschillende merken dat hij de zalm-platvoer in gelei laat staan? Al het andere in gelei boeft hij op nog voor hij eraan ruikt!

quote]

Bij mensen houdt ook niet iedereen van spruitjes, katten kunnen ook een voor of afkeur hebben.
Bij ons zijn ze niet dol op iets waar rundvlees in zit
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Het kan inderdaad zijn dat je kat geen zalm lust. Geen paniek hoor, katten hebben nu eenmaal ook zo hun voorkeuren.

Wat betreft de hoeveelheid voer;
Op de verpakking staat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid per leeftijd.
Stel je kitten zou 2 maaltijdzakjes per dag moeten hebben, maar je wil er maar eentje geven omdat je ook brokjes wilt geven, dan kijk je op de zak met brokjes hoeveel je kitten daarvan moet hebben. Dat deel je dan ook weer door 2, en dan zou je in principe niet teveel geven.

Nu weet ik alleen niet de juiste hoeveelheden, maar zo zou je het dus kunnen verdelen.
Je zou natuurlijk ook over kunnen stappen naar alleen brokjes, natvoer hebben ze niet echt nodig, zolang ze ook voldoende drinken.
Gebruikersavatar
Anneke
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 sep 2007 23:33
Locatie: Leuven

Bericht door Anneke »

Hazo :-)

Dan zal ik de volgende keer eens in de winkel op de doos van het voer kijken, want ik heb de brokjes in een blikken doos gestoken zodat ze goed vers blijven. Maar de doos heb ik toen weggegooid...
Achteraf bekeken niet zo slim dus!

Alvast bedankt voor je antwoord!
Gebruikersavatar
Luuntje
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 jun 2007 07:13
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Luuntje »

Hallo lieve medeforummers.

Ik weet niet of ik het hier op de goede plek plaats, maar anders hoor ik het wel. Ik had een vraagje betreffende de voeding van onze kindjes Tux en Metzli.

Onze situatie is enigzins uniek te noemen; een kitten en een raspoes van twee jaar tegelijkertijd. Beide vragen aparte, hoogwaardige voeding. Metzli haar vacht is namelijk speciaal; je mag haar niet kammen. Hoe meer je eraan gaat frutten, hoe slechter de vacht eruit gaat zien. Dit is Bengaal-eigen. Ze moet dan ook, om haar vacht in conditie te houden, het van haar voeding hebben.

Omdat het in ons geval niet te doen is om ze apart kitten- en volwassenenvoeding te geven (Tux eet in porties en zou derhalve elke paar uur apart opgesloten moeten worden om te eten), geven we ze beiden hetzelfde voer. Het voer wat we geven is Royal Canin, al zolang we ze hebben.

Eerst gaven we Tux gewoon Babycat 34 en toen Kitten 34, dus hij heeft wel even kittenvoeding gehad, maar toen Metzli erbij kwam, zijn we overgestapt op Indoor 27. Beide katten deden het hier in principe goed op. Een heel klein nadeeltje was dat de vachten er een beetje "vaal" van werden. En daar bedoel ik dan mee dat de kleuren langzaam vervaagden, net als een t-shirt wat je te vaak gewassen hebt. Maar verder deden ze het hier zo goed op dat we dat ene minpuntje "voor lief" namen.

Echter, na een tijdje ging Tux tandjes wisselen, en kreeg hij de relatief grote Indoorbrok niet meer weg. Dit deed blijkbaar pijn in zijn bekkie ofzo. We hebben toen alles geprobeerd; weken in water, melk, etc. Dit hielp wel, maar op een bepaald moment ging hij toch afvallen. En een kitten mag dus echt niet afvallen; tijd voor actie!

We zijn toen overgestapt op Beauty & Fit 37. Tot grote tevredenheid; de kleuren van de vachten intensiveerden enorm, beiden gingen naar een goed gewicht (Metzli viel af, Tux kwam aan), poepten goed, aten goed, speelden goed....en de vachten leken wel zijde, zo mooi.

Maar helaas: ook de Beauty & Fit is een tijdelijke optie; het spul schijnt al sinds april jongstleden uit het assortiment van Royal Canin gehaald te zijn!! Overal zijn de 400 gramszakjes nog te koop, op sommige plekken de 2 kilo zakken ook nog, maar de 10 en 4 kilo verpakkingen zijn nergens meer te krijgen. En helaas, ik heb veel voor mijn katjes over, maar om ze nou continu 400 gramszakjes te geven, dat laat mijn portemonnee niet toe!

Dus, staan we weer voor een keuze; we moeten weer overstappen. Er zijn wat ons betreft twee opties: terug naar Indoor, en dan de brokken fijnstampen voor Tux en ietwat vervalende vachten.....

Of Hair & Skin 33. Dit omdat dat zich ook een beetje concentreert op die vervalende vacht. Maar nou had ik daar wat vraagjes over:

- Is iemand hier bekend mee?
- Indoor kent een zgn. "optimal calorie control", toch ook wel belangrijk omdat onze katties nooit buiten komen en dus gevoelig(er) zijn voor overgewicht. Kent Hair & Skin dit ook?
- Hoe is de brokgrootte van Hair & Skin?
- Zowel Beauty & Fit als Indoor kenden de "dental hygiene" en de "hairball system". Hier reageerden onze katties heel goed op; kent Hair & Skin dit ook?
- Heeft Hair & Skin een beetje goede voedingsstoffen voor Tux? Hij is immers nog in de groei!

- Als Hair & Skin geen goed idee is, wat raden jullie me dan aan?

Onze katties komen nooit buiten en zijn niet gevoelig voor het een of ander. Ze hebben beiden nooit diarree, kotsen nooit, bijna nooit haarballen, zijn nooit ziek, etc....etc...

Heel verhaal geworden, excuus!

Groetjes, Luuntje.
De kat zei: "Ik ben geen vriend en geen dienaar. Ik ben een kat die gaat en staat waar hij wil en ik wil in jouw hol komen wonen."
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Haha, dat is inderdaad een heel verhaal ;-).

Ik ken uit het asiel ongeveer alle merken en soorten kattenbrokjes, maar ik kan niet echt zeggen dat ik echt resultaat heb gezien van vacht-, gebit- of nagelverbeterende brokjes. Ook heb ik tijdens mijn opleiding gehoord dat dit meer voor het baasje is dan voor het katje ;-). Of dat laatste waar is laat ik maar in het midden....

Ik denk dus als je beide katten Hair & Skin van Royal Canin geeft dat dit verder geen kwaad kan, aangezien dit een premium merk is. Tux kan zo langzamerhand wel volledig op volwassen brokjes over en als hij Indoor niet makkelijk te kauwen vindt en dus afvalt dan kun je dat inderdaad beter tijdelijk niet geven. Maar je kunt natuurlijk ook kijken of je een ander merk ook goed vind (wel langzaam afbouwen) of wat extra vers vlees geven (wel wat meer werk).

groeten,
Sandra
leenke
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 sep 2007 09:30
Locatie: Amsterdam

Bericht door leenke »

Mijn katertje Piep is nu 7 maanden oud en ik geef hem droogvoer (nature's best van science plan). Ik houd me aan de op de verpakking vermeld staande hoeveelheid per dag. Hij eet goed, geniet ervan...
Wat me opvalt is dat hij - sinds hij een maand geleden gecastreerd is - niet meteen meer als een razende z'n bakje leeg eet als hij te eten krijgt, maar dat hij het meer over de dag lijkt te verdelen. Herkennen jullie dit?

Verder groeit hij flink, maar ook nogal in de breedte. Hij krijgt een buikje. Ik vind dat vreemd, omdat ik hem niet overvoer. Bovendien gaat hij sinds een maand af en toe naar buiten (+/- een uur per dag).

Dus hij beweegt meer, maar hij komt aan.

Hangt dit met de castratie samen?

Ben benieuwd naar jullie reactie.

Groet van Leenke en Piep
Plaats reactie