Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Van wat ik op verschillende fora en sites heb gelezen word het juist ontraden om naast vers ook nog brokken te geven.
Vers is afgestemd op de natuurlijke behoeftes van een kat, dus wat dat betreft geef ik je tante groot gelijk ;-)
Waarom probeer je naast carnibest niet gewoon rauw te geven zoals kip, kalkoen of konijn als dat haalbaar is? En orgaanvlees zoals kippenmaagjes en hartjes, lever is ook heel goed mits met mate gegeven.

Wat ik bij mijn katten merk dat als ze dunner gaan worden dat er wormen in het spel zijn. Na een kuur komen ze weer goed aan namelijk, wormen zie je lang niet altijd aan de buitenkant. Gelukkig is dat zelden, maar het kan ook zijn dat je kat heel actief is en dan blijven ze vaak ook wat slanker.
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

Ik denk inderdaad ook spontaan aan wormen... Heb je nog recent ontwormd? Mijn vorige kater daaraan zag ik dat hij wormen had, als hij er plots veel magerder bijliep. Hij had dan ook heel veel honger, kon wel blijven eten.
Verder heb ik niet echt ervaring met carnibest, dus kan op vlak daarvan niet echt iets meegeven.
Randy
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 aug 2007 14:29

Bericht door Randy »

Hij is 2 weken geleden ontwormt, ook omdat ik daar zelf al aan dacht... Dus ik hoop dat dat een beetje werkt...

Maar bedankt voor de tips in ieder geval!
kaatjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mei 2007 15:55

Bericht door kaatjuh »

ik heb een probleem met mijn 2 katten. Nuka is 1 jaar en Loki is 3 maanden oud. toen ik alleen nuka had kocht ik brokken van de lydl waar ze het erg goed op deed alleen wou ze daarna die brokken niet meer eten, ik denkt dat ze die niet lekker meer vond. In die tijd heb ik een kitten gekocht en daarna hebben ze allebei het voer gegeten wat ik van de fokker meekreeg. daarna koch ik voer van goedkoop merk en uiteindelijk ben ik beland bij KITTEKAT 4 kilo. Maar nu hebben mij katten al 2 weken zo 3 x in de week last van diaree. Ik word er gek van, behalve dat het erg stinkt ook veel rommel. Moet ik nu terug op het voer van lydl ?
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

als je van voer veranderd, doe je dat best geleidelijkaan. zeker als ze niet gewoon zijn van te veranderen. kan zijn dat ze slecht reageren op kittekat, misschien toch tijdelijk terug proberen over te schakelen op ander voer want te lang diarree is niet goed, zeker niet voor een kitten en nog minder met dit warme weer!!!
KellyVG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 aug 2007 14:17

Bericht door KellyVG »

Oei oei.. Wat een hoop verschillende meningen. Nu weet ik het zeker niet meer. Volgende week mag ik mijn twee katertjes halen. Ik zou het liefst droge brokken nemen, omdat ik vind dat de rest stinkt... Natuurlijk aangepast aan baby-katjes! Maar hoeveel mag of moet ik geven?

Of mag je het een beetje op het gevoel doen? Heeft ze nog honger, nog geven?

Ik ga trouwens twee katertjes hebben. Mogen ze uit hetzelfde bakje eten en drinken? En katten drinken toch best water hè!?
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Water is inderdaad het beste. Ze kunnen wel uit de zelfde bak drinken, maar zorg dan voor een ruime bak waar ze tegelijk bij kunnen.
Ik heb hier zelf een Cat-it waterfontein staan en dat bevalt mij en de katten erg goed. Daar gaat 3 liter water in wat stroomt, waardoor ze beter drinken. Ze kunnen daar ook prima samen uit drinken. En je zit niet dagelijks met bakjes die gevuld moeten worden, om kunnen gaat etc etc.
Is even een kleine investering, maar ik vond het zeer de moeite waard (en zou echt niet meer zonder kunnen hier)

Voer zou ik toch beiden een eigen bakje geven. Hiermee voorkom je een hoop geknok bij de etensbak.

Ik heb zelf RC babycat eerst gegeven, maar dit was achteraf eigenlijk niet nodig.
Je kunt heel goed gelijk beginnen met RC kitten tot aan hun castratie.
Dit is een heel goed en volledig voer. Zowel het voer als ontlasting stinkt niet (altans niet overdreven) en ons kater(tje toen nog) at er erg goed van.

Op de zak van het voer staat wel hoeveel ze moeten hebben. Maar ik geef altijd op gevoel. Ik hou hier altijd aan dat als het bakje (bijna) leeg is ik er weer een beetje bij doe. Dus inderdaad, honger nog een beetje geven.
Verder geef ik nooit de hele hoeveelheid voor de dag in 1 keer, ik verdeel het liever een beetje. Dan kunnen ze ook niet echt zitten schrokken (waardoor ze hier gaan spugen).
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
KellyVG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 aug 2007 14:17

Bericht door KellyVG »

Maar als je nu twee verschillende bakjes voor het eten voorziet... Zou het dan niet kunnen dat de ene later eet dan de andere, waardoor de andere misschien het eten van het eerste ook opeet?

Ik kan het misschien eerst even proberen om een grote bak te voorzien voor beiden, zodanig dat er plaats genoeg is. Lukt het dan niet, kan ik nog steeds twee bakjes zetten. Niet?
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Ik zou gewoon 2 bakjes neerzetten. Dan kunnen ze ieder op hun eigen bak "aanvallen" als ze eten krijgen. Daarna zullen ze zeer waarschijnlijk wel uit elkaars bak eten, maar katten overeten zich over het algemeen niet.
Gebruikersavatar
Minou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 okt 2006 09:15
Locatie: amsterdam

Re: Carnibest of Brokjes?

Bericht door Minou »

Randy schreef:Mijn rode katertje is nu bijna een jaar oud, maar we vinden hem de laatste tijd een beetje dun.

Mijn tante heeft mij een tijd geleden carnibest verse vlees voeding aangeraden.
Zij zegt dat brokjes en blikvoer heel slecht zijn voor een kat, en zeker een kater.

In het begin vond de kat heerlijk, maar na een tijdje raakte hij er een beetje op uitgekeken, en tegenwoordig blijft hij na het eten ervan zeuren om een paar lekkere brokjes.

Zou het aan te raden zijn om weer over te stappen op Iams totaale voeding brokjes?
Dit at mijn vorige kat altijd, en ik heb met haar nooit problemen gehad, maar dat was een poes, en ik heb gelezen dat een kater die teveel brokjes eet, last krijgt van niersteen.

Wat kan ik het beste geven?
Wat je kan doen is het afwisselen met ander vers vlees. Kippennek, eendenek, rundergehakt, bandit, en wat je er bijv. een keer per week bij kan doen is orgaanvlees.
Katten mogen ongeveer 50-70 gr. per kilo lichaamsgewicht eten per dag.
Je kan er af en toe ook een rauw ei of gekookt ei doorheen doen, dat vinden katten heerlijk!
Soms afwisselen met blikvoer van Carni of ander natuurlijk voedsel kan natuurlijk ook geen kwaad.

Dit is in ieder geval wat mijn katten krijgen.
Gebruikersavatar
Elja
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 mei 2006 19:34
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Elja »

Ik heb dit topic helemaal doorgespit, vanwege een aantal vragen die ik heb wat betreft eten voor Diablo (4 maanden) en Jupi (1 jaar en 4 maanden):

De laatste weken had ik 'gewoon' Albert-Heijn-huismerk-voer en Smolke kittenbrokjes (voor Diablo). Van dat AH voer gaan ze aan de diarree, dus na het doorlezen van dit topic heb ik RC Fit32 gekocht voor Jupi, in combinatie met het Opticat premiumvoer van de Lidl. Sinds eergisteren krijgt Jupi dit en het lijkt erop dat de diarree al minder is. :smile:

Nu is er een probleempje: voor Diablo heb ik nu RC kitten (kleinverpakking van 400 gram) gekocht. Dit lust hij op zich wel, maar als ik het niet meng met een beetje Opticat en RC fit 32 dan gaat hij uit het bakje van Jupi eten.
's Morgens haal ik dan het bakje van Jupi weg als Jupi klaar is met eten en even naar buiten mag. Dan moet Diablo wel uit z'n eigen bakje eten. Maarja, de rest van de dag (zeker als ik moet werken en dus weg ben) staan beide bakjes er gewoon en verdenk ik Diablo er ernstig van dat hij dan uit het bakje van Jupi eet.

Mijn vraag is eigenlijk of ik in dit geval het kittenvoer (nadat het op is) achterwege kan laten en ook Diablo gewoon een mengsel van RC fit32 en Opticat kan gaan geven of dat ik nog even door zou moeten gaan met kittenvoer, omdat Diablo nog zo jong is. Op zich ziet Diablo er goed uit, is niet te dun of te dik.

Doordat Diablo dus ook uit het bakje van Jupi eet, heeft het niet zoveel zin om te gaan afwegen wat ze krijgen, want ik weet nu niet precies wat ieder binnenkrijgt. Hoe zou ik dat kunnen oplossen?

Overigens krijgen ze 's avonds altijd een paar theelepels blikvoer door hun brokjes gemengd, en daarvoor heb ik nu ook meer hoogwaardige producten gekocht met minimaal 30% vlees erin. Smullen dat ze doen! :lol:
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Het is helemaal niet erg hoor om Diablo nu al naar Fit te zetten.
Ik ben hier met Aelyn vrij lang door gegaan met kitten en daar heeft hij een behoorlijk buikje van gekregen die we er bijna niet af krijgen ;)

Dus zeker als je hem vrij vroeg laat castreren (Aelyn was 5 mnd bij zijn castratie) is overstappen naar Fit geen enkel probleem!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Elja
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 mei 2006 19:34
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Elja »

Ja, even offtopic over dat vroege castreren: bij Diablo zijn z'n balletjes echt al heel goed zichtbaar.
Wat ik me van Jupi herinner is dat dat bij hem met 4 maanden nog niet zo heftig was en hij is dan ook pas met 7 à 8 maanden gecastreerd.

Ik zat me dus ook al af te vragen of Diablo misschien vroeger gecastreerd moet worden, maar ik wil het ook weer niet té vroeg doen.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... &start=375
dat is het goede topic voor castratie ;)
Als je daar de vraag nog een keer stelt zijn we gelijk niet meer offtopic ;)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

tja, Musti is ook op 5 maanden gecastreerd. Bij hem was zijn heerschap heel duidelijk zichtbaar en hij werd steeds dominanter naar Woefie toe. Niet leuk dus, daarna is alles weer in orde gekomen tussen die twee. Mss best gewoon met de da overleggen.
Plaats reactie