Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Hoi Misty,

er is vast wel een dierenarts die weekend dienst heeft.
Daar kun je speciale kittenmelk halen.

Heel veel succes hoor ;-)
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: HELP!!

Bericht door Miranda »

Eerst zeg je dat ze is bevallen van 1 kitten en daarna toch van 2? :-|
Maar als het waar is, dan raad ik je aan gewoon je dierenarts te bellen. Weekend of niet. Er zitten namelijk voor zo'n kittentje weinig tot geen voedingsstoffen in gewone koeienmelk. Daarnaast is de allereerste moedermelk nog van belang ook. Het weekend duurt ook nog eens extra lang, dus ik zou echt niet omrommelen met gewone melk...

Houd je ons op de hoogte?
Gebruikersavatar
marilyn19
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jul 2005 18:30
Locatie: groningen

Re: HELP!!

Bericht door marilyn19 »

Miranda schreef:Eerst zeg je dat ze is bevallen van 1 kitten en daarna toch van 2? :-|
Maar als het waar is, dan raad ik je aan gewoon je dierenarts te bellen. Weekend of niet. Er zitten namelijk voor zo'n kittentje weinig tot geen voedingsstoffen in gewone koeienmelk. Daarnaast is de allereerste moedermelk nog van belang ook. Het weekend duurt ook nog eens extra lang, dus ik zou echt niet omrommelen met gewone melk...

Houd je ons op de hoogte?
Ja eergistermiddag beviel ze eerst van haar eerste kitten een meisje maar omdat de weeen niet wilden doorzetten en we nog steeds wat voelden zijn we naar de dierenarts gegaan en toen is er via een keizersnee nog een kitten uit gehaald een jongentje.
~~Marilyn~~
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Ik snap hem!
Gebruikersavatar
Brenda And The Cats
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 sep 2004 21:17
Locatie: Utrecht

Bericht door Brenda And The Cats »

Diesel en Roxy zijn begonnen met RC BabyCat, daarna Kitten en nu Indoor.
RC is echt mijn merk.
Alleen delen ze 's avonds een verszakje van Whiskas, gewoon omdat het lekker is!
Brenda, Diesel & Roxy

**Fotoboek is online, Diesel & Roxy's Place**
Gebruikersavatar
Wannie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 dec 2005 22:14

Bericht door Wannie »

Wij hebben dus ook het kitten/volwassen voer probleem. Onze kitten van ruim 11 weken eet erg graag het voer van onze volwassen kat en andersom. Nou is dat niet zo heel erg, want wij geven onze oudste Royal Canin Outdoor en daar zitten extra caloriën in. Maar nou zit ik eraan te denken om geen kittenvoer meer te kopen omdat de oudste toch het meeste ervan opeet. Wat vinden jullie daarvan? Zelf denk ik dat het niet echt kwaad kan, want vroeger zijn de kittentjes toch ook groot geworden toen er nog geen speciaal voer was ;-)
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Mja maar er zitten wel bouwstoffen in kittenvoer die een kitten hard nodig heeft wat in volwassen voer niet zit.
Dus lijkt dat me toch niet verstandig :???:
Ik heb Buffy omdat wij toen hier al 2 volwassen katten hadden rondlopen op het aanrecht eten gegeven.
Steeds kleine beetjes zodat de oudsten het niet konden pikken.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Wannie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 dec 2005 22:14

Bericht door Wannie »

Mja, dan zit ik nog met een probleem. Mijn vriend en ik gaan morgen weer werken (we zijn allebei 2 weken vrij geweest) en dan kan ik ze niet meer in de gaten houden. Die kleine op het aanrecht zetten heeft geen zin, want daar kan hij niet bij als we er niet zijn, en dan eet 'ie het voer van Spooky, en dit geldt ook andersom. Lastig... :ethink: Tot nu toe eet die kleine behoorlijk vaak volwassen voer en iedere keer zet ik hem bij z'n eigen voer. Ik kijk het nog wel even aan. Apart zetten heeft ook geen zin, ik heb geen eigen kamer voor hem, en het lijkt me toch het beste als hij samen met Spooky in de huiskamer zit.
Ik laat het voorlopig maar zoals nu :???: ;-)
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 426
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Het klink misschien raar, maar aangezien het toch belangrijk is dat ze nog kitten voeding krijgt, kan je overwegen om voorlopig de twee voeders te mengen.

Voor je grote poezel kan het geen kwaad als hij kitten voeding eet, en je kleintje krijgt op die manier toch nog een deel kitten voeding binnen.

liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
Wannie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 dec 2005 22:14

Bericht door Wannie »

Ja, wat een goed idee :!: Dat ik daar nou zelf niet opgekomen ben.. :oops:
Zo weet ik zeker dat die kleine inderdaad ook z'n kittenvoer binnenkrijgt! Ook al is het niet zoveel, beter iets dan niets! Ik ga het gelijk doen als ik thuis ben!
Foul Smelling Pig
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 03 dec 2003 10:08

Bericht door Foul Smelling Pig »

Ik had hier exact hetzelfde tafereel. Geef je je katten afgepaste hoeveelheden brokjes of staat er altijd eten voor ze? Als je ze afgemeten hoeveelheden geeft kun je ze makkelijk gescheiden van elkaar (in een andere kamer of iets dergelijks) eten geven.
QVOD PRO VIAE FIT PRO VIA
Gebruikersavatar
Ona
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 feb 2003 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Ona »

Sinds enkele maanden ben ik overgestapt naar RC indoor. Ik gaf de katten altijd One van Purina. Daar deden ze het verder prima op maar om 2 redenen ben ik toch overgestapt. Ten eerste kreeg 1 van mijn katten een steeds ruwere vacht. Ik weet niet of het door het voer komt maar ik vond het toch reden om eens over te stappen naar ander voer. Ten tweede ga ik binnenkort samenwonen en komen er dan nog 3 katten bij. Het makkelijkst is om ze dan allemaal hetzelfde voer te geven en aangezien de andere 3 katten RC gewend zijn leek mij dat het meest praktisch. Ik moet zeggen het bevalt me prima. Jimmy's vacht wordt steeds zachter en ook Sima doet het er goed op. Ze is wel iets afgevallen heb ik het gevoel. Op zich is dat niet zo heel erg want ze ziet er gewoon prima uit nu.
Groetjes, Liora

I pur therefore I am (Descattes)
Gebruikersavatar
Wannie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 dec 2005 22:14

Bericht door Wannie »

Nee, niet afgepast, het staat er altijd. 's Avonds vul ik de schaaltjes weer. Ze krijgen alleen brokjes van RC, als ik dat afgepast moet geven en er bij blijven staan, dan sta ik wel een tijdje ;-) Want apart zetten lukt niet, dan moet ik die kleine mee naar boven nemen, of op de gang zetten, en dan haalt ie alleen maar rottigheid uit :twisted:

Maar Sammie groeit goed hoor, zeker de laatste paar weken is íe flink gegroeid (ik hoop dat het een grote stevige kater wordt ;-) )
Gebruikersavatar
Sophie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 jan 2006 11:09
Locatie: België

Bericht door Sophie »

Ik vul bij Marie 's morgens haar bakje met korrels. Dan vul ik 's middags bij, maar een kleinere hoeveelheid. En 's avonds nogmaals de normale hoeveelheid. En op zondag krijgt ze lekkerheden uit blik. ;)
wilme
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 feb 2005 15:17

kittens

Bericht door wilme »

Goede morgen,

Afgelopen vrijdag heeft Moortje 4 kittens gekregen. Rond een uur of twaalf miauwde ze zo nu en dan een beetje en bleef achter mij aanlopen. Ik had twee plekken gecreerd waar ze kon bevallen. Toen ze in de doos lag moest ik bij haar blijven zitten. Want als ik weg ging dan liep ze weer achter me aan. Op een gegeven moment liep ze naar de tweede plek. Dat was onderin een bijna lege kast waar ik een stapel handdoeken neer had gelegd. Om 15:00 uur kwam de eerste en om 15:07 uur nummer twee.

Bij de eerste had ze wel de navelstreng doorgebeten maar bij de tweede niet. Ook de moederkoek at ze niet op. Bij nummer twee heb ik de navelstreng maar doorgeknipt. En toen heb ik de da gebeld met de vraag of het wel goed was dat ze de nageboorte niet op at. Volgens de da gaf dat niets want ze kreeg er toch maar diaree van en ik kon het dus gerust weggooien. (ik had toch gelezen dat het zo goed voor de moederpoes is om het op te eten) Om 16:00 uur kwam nr drie en ongeveer 16:45 uur de laatste nr 4.

Opeens zag ik onder al dat gefrummel een nageboorte liggen en nog één. De twee eerste nageboortes had ik al verwijder. Maar de 2 laatste nageboortes zaten nog vast aan de 2 laatste kittens. Die heb ik toen ook maar doorgeknipt. Zondag heb ik de onderste handdoeken weg gehaald en de bovenste waar nog een beetje troep op zit lagen liggen. Dat was ook een advies van de da-assistente. Maar vandaag wil ik liever die doek ook weg halen en weer schone neerleggen. Is dat een goed idee of moet het anders??

Moortje zorgt er goed voor en gaat inmiddels wel weer even een rondje door het huis. Ik heb ze vanmorgen (maandag) gewogen de eerste was 148 gr; de tweede 160 gr; de derde 162 gr. en de laatste 164 gr. Mijn gedachte is om vooral de eerste goed in de gaten te houden en een paar keer in de week te wegen (rest ook) en dan kijken of die wel genoeg voeding krijgt. Is dat een goed idee???

Onze je weetwelkater Kedna komt zo nu en dan even snuffelen aan het geheel en vind het wel best. Als Moortje uit de kast komt wil Kedna weer even lekker met haar stoeien maar dat vind ik nog zo zielig. Kedna is groot en Moortje een kleintje.

Ik hoop maar dat het goed gaat en dat er niets fout gaat. Graag jullie advies.

Groetjes, Wilme
Plaats reactie