voedsel afwisselen of niet?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

Hoi Maris,

Wat een probleem zeg, ik denk dat je haar in moet laten slapen!!!

Nee hoor nu even zonder dollen. ;-) Ik zie persoonlijk het probleem helemaal niet. Je katje krijgt prima voer en door af te wisselen in smaakjes heeft ze wel meer dan één voedersoort leren eten. Als je namelijk altijd maar één smaakje zou geven en daar wordt ze allergisch van (schijnt wel eens voor te komen), dan heb je een probleem. Maar jij hebt voldoende uitwijkmogelijkheid. Ik zou me hier niet druk om maken! Ik vind het persoonlijk juist gezonder om alleen brokjes te geven en als je kat niet om snoepjes oid zeurt is dat alleen maar handig.

Even ter info: Iams een compleet voeder. Dat betekent dus dat alles erin zit wat je kat nodig heeft, supplementen in de vorm van vitaminen, vers vlees, etc zijn dus niet nodig!

Ik hoop dat deze informatie je wat geruststeld... Succes in ieder geval!
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Gebruikersavatar
ilsebrons
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 06 aug 2005 23:52
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door ilsebrons »

Hallo Maris !

Het gaat nu echt prima, hoor ! In Iams zitten alle voedingsstoffen die je kat nodig heeft. Ik ben een paar maanden geleden gestopt met vers voer, ze krijgen het nu alleen als extraatje 1 keer in de week, en ik ben overgestapt op premium voer. Ik zie nu duidelijk verschil in hun vacht en ze zijn ook wat afgevallen. Dus ik vind het alleen maar goed dat je poes alleen deze brokjes eet !
Groetjes van Ilse en kopjes van Buddy en Roxy !
Maris
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jul 2005 13:21
Locatie: Capelle aan den IJssel

Bericht door Maris »

Heel erg bedankt jullie beiden, dat krijg je als je je oren naar een ander laat hangen.

bedankt voor de info
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Bericht door tacuma »

En nog een bijkomend voordeel van alleen maar brokjes: zo heeft je kat veel minder kans op tandsteen.
Mijn dierenarts heeft me aangeraden ze alleen maar hard voer te geven.
Mijn katten denken daar zelf overigens heel anders over...:lol:

Groetjes van Laura.
Gebruikersavatar
sammie1986
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 apr 2006 13:23
Locatie: borculo

Bericht door sammie1986 »

ik heb voor mijn 5 maand oude poesje de hele dag door droog voer staan, ze krijgt tussen de middag een helf van een maaltijd zakje en savonds de andere helf. ik ben bang dat als ik het droog voer laat staan en als ze ouder wordt ze ook gauwer dikker wordt. kan ik dat nu nog veranderen dat ze het droogvoer ook op bepaalde momenten krijgt want ik ben overdag niet echt heel veel thuis en kan dan ook niet merken of ze dan honger heeft of niet

nou is ze overgens nog niet te dik.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Sammie,
het verschilt heel erg per kat of je voer kan laten staan.
Je hebt katten die net zo lang doorvreten tot alles op is, en katten die alleen eten als ze het nodig hebben.
Ik zou het voorlopig gewoon zo laten. Merk je op een gegeven moment dat ze te dik wordt en alles op eet kan je het dan nog altijd aan passen.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Daar heb je gelijk in Lotte.

Zowel bij honden als katten verschilt het.

Zo kan ik me herinneren dat hier in het begin de brokjes gelijk opgegeten werden, maar naarmate ze ouder werden en doorkregen dat het niet telkens bijgevuld werd, zijn ze er anders van gaan eten.
Ik vul nu s'avonds de brokkenbakken, en daar doen ze mee tot aan de volgende avond. Soms wel 2 dagen, vooral als het warmer is :grin:
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
Skunk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 jul 2006 10:23
Locatie: In het mooie Noorden :-)

Bericht door Skunk »

Het lijkt mij ook het beste om gewoon niet van voer af te wisselen. Het is wel verstandig om gevarieërde brokjes te nemen. Dan kan ik echt TomPoes Variantjes aanraden. Het is niet duur maar wel een gezonde maaltijd voor een kat. Wat het blikvoer betreft, dat is vrij simpel. Als je kat er niet van streek raakt kun je gewoon elke avond een beetje blikvoer in zijn etensbakje doen. Nog even een tip wat het blikvoer betreft voor als je kat medicijnen moet slikken: Als je kat het pilletje niet wilt slikken, doe het dan door het blikvoer. Dan krijgt hij het pilletje wel binnen zonder dat hij er ook maar iets van merkt. Maar ik kan blikvoer echt niet als ontbijt aanraden. Niemand hier denk ik.
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

Er wordt altijd gezegd dat je best niet afwisselt van voeding (tussen merken droogvoer bvb) omdat je poes dan gemakkelijk aan de diarree gaat enzo, maar ik heb ondervonden dat mijn kat juist gemakkelijk dingen "beu" wordt... Nu zit ik weer op het einde van een 2kg zak brokjes en ze eet amper. Geef ik een ander merk dan is dat meteen op. Kan dit verder kwaad zolang ze geen harde diarree heeft? Hebben jullie katten dat ook?

Sumi eet ook liever natvoer dan droog, maar daar ben ik niet zo'n voorstander van en dat geef ik dus in heel beperkte mate.
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Ik geef eigenlijk ook altijd verschillende merken en smaken voer.
Hier geeft dit nooit geen problemen.
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Heb bij Dap ook wat afgewisselt. Van RC at hij maar heel weinig.

Heb Purina One, Fit (supermarkt) geprobeerd, en heb nu Opticat van de Lidl, en die vind hij heerlijk.

Dap heeft er nooit problemen gehad. Toen we Speedy hier even hadden, at ie zelfs Wishkas!
Dappie rules!
Gebruikersavatar
blauwzwart
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 dec 2004 15:52
Locatie: Belgie

Bericht door blauwzwart »

je kan ook droogvoer mengen van verschillende merken, zo kunnen ze zeker geen diarree krijgen.
Ik meng altijd 2 merken door elkaar en als ik bijna aan einde zak ben, meng ik er een andere smaak doorheen, dan zijn ze zo terug tevreden en hebben ze geen maagproblemen!
Summer heeft er een zusje bij: Kitty!!!
Gebruikersavatar
eeke
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:30
Locatie: leeuwarden

Bericht door eeke »

afwisseling is niet goed.. tenminste uit eigen ervaring..
ze krijgen hier dieet voer en soms als het bijna op is probeer ik andere goedkope brok te mengen(in de hoop dat ze daar goed op reageren)
maar dit valt absoluut niet goed..diarree en overgeven dus moet ik het maar mooi zo houden. ze krijgen wel iedere avond per kat 2 theelepels vlees, dit doe ik nu zo al ruim een jaar en gaat het super en blijven ze mooi op gewicht.
dus voor mij geen veranderingen meer!!
ik heb 3 grote liefde,s... mijn kater loeky, poes lara, en mijn friese merrie eeke
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Mn vorige kat en de katten die ik nu heb, kregen ook verschillende merken tot ik ze op rauw voer zette.
Nooit ergens last van gehad.
De 1 zegt het is niet goed, de ander zegt van wel dus wat dat betreft zullen de meningen altijd blijven verschillen.
En ieder moet voor zich maar beslissen wat goed is voor hun kat, daar kan een ander niet over oordelen.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
SunDai
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 dec 2006 18:20
Locatie: Hoogeveen

Bericht door SunDai »

Ik heb voor mijn kitten van 4 maand ook gewoon de hele dag door droogvoer staan en zo af en toe krijgt ze een whiskas zakje. :grin:
Groetjes Anita en de beestenbende
Gesloten