voedsel afwisselen of niet?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Onze poezen krijgen brokjes als 'hoofd'voer en soms een maaltijdzakje van whiskas voor het lekkere.

Nu het trouwens zo warm wordt geef ik ze wat meer natvoer als bijvoeding omdat daar extra vocht in zit die ze met dit warme weer wel kunnen gebruiken.

Groeten Renate
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Blikvoer is uitstekend zolang er niet teveel zout wordt gebruikt (merken als Wiskas, kittekat, Tompoes hebben dat veel) en niet teveel suiker en granen. Katten krijgen te weinig vocht binnen als ze alleen brokken eten, ook al drinken ze er nog zoveel naast. Katten zijn gewend vocht te halen uit hun voedselbron (woestijndieren). Door het tekort aan vocht ontstaan problemen aan de blaas en nieren.
Kies een blikvoer met een hoog percentage aan vlees en je kan het zoveel geven als je wilt.
Gebruikersavatar
Cathy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 jun 2005 17:19
Locatie: Moorsele West-Vlaanderen Belgie

Bericht door Cathy »

Hier staan er altijd brokjes voor mijn katten maar ze krijgen ook blikvoer.
Voor 10 katten heb ik 2 blikken nodig per dag .
Sommigen eten heel weinig blikvoer.
Ik vraag me wel af wat dan de beste merken zijn wat blikvoer betreft.
Hier in Belgie hebben we whiskas ,felix,gourmet,sheba,kitekat,torka en dan de huismerken van de supermarkten .
Andere merken ken ik niet ,kan iemand mij zeggen wat dan het beste van kwaliteit is.
Volgen mijn DA is het niet nodig dat ze natte voeding krijgen maar door mijn ontwetendheid vroeger dacht ik dat ze dit echt nodig hadden.
Nu zijn ze het gewoon en staan te dansen rond mijn benen tot ze er krijgen.
Ik heb ook een kattin van 5 jaar die veel te dik is ,zij eet geen blikvoeding dat lust ze niet enkel brokken en dan nog niet overdreven.
Wat ze wel graag eet is tonijn uit blik .
Toch weegt ze 12 kg ,ik maak me ongerust en laat haar regelmatig checken want ben bang voor suikerziekte.
Ze is gezond maar vrees dat zij niet lang zal leven .
Wat kan ik doen ?
Cathy ,trotse mama van Harry,Droopy,Kayleigh,Aristo,Gismo (Dido+) Karel,Felix (Hanneke+) Maaike ,Titi en Siska.
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Spooky lust ook geen enkel natvoer.
Desy sommigen wel, maar dan nog niet veel. Zij is echt een kat van een paar hapjes, daarna is ze tevreden. Even later weer een paar hapjes, enzovoort.
Dat is me teveel gedoe met natvoer. Ten eerste komt zo'n zakje nooit op (door kleine porties) en gooi ik het na bijna een week weg en ten tweede eet ze niet alles op, al geef ik nog zo weinig :roll: , dus dat gooi ik ook weg, aangezien het niet te lang kan staan.

Spooky alleen droge brokjes en brij (daarbij zitten water en melk), dus da's oké, aangezien ze weinig gebruik maakt van waterbakjes of vijver.
Desy daarentegen krijgt geen brij, maar drinkt dagelijks uit de vijver.
Gebruikersavatar
sofievdd
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 mei 2005 20:17
Locatie: Adegem
Contacteer:

Bericht door sofievdd »

Evita krijgt elke dag een half kuipje Sheba, vooral omdat het het enige natvoer is dat ze nog lust. Ik heb wel eens Hill's geprobeerd, omdat ze daarvan de brokjes heel graag eet, maar het natvoer ervan wil ze niet. Mijn reden voor natvoer is omdat ze ooit op Sensitivity diet van Royal Canin is gezet (versheidszakjes) vanwege problemen met spijsvertering. Na haar verplichte maanden was de dat dieetvoer zo beu dat ze het niet meer wilde, en toen ben ik overgeschakeld op Hill's brokjes (goede kwaliteit en ze vindt het heel lekker) en na een tijdje zoeken op Sheba natvoer. Ik geef het haar ook alleen maar omdat ze gewoon is van 's morgen een beetje natvoer te krijgen. Meestal eet ze het niet helemaal op, soms eet ze er zelfs helemaal niet van, ze eet veel liever haar brokjes, maar als ze het niet krijgt is ze een beetje in de war omdat haar routine gebroken is. Ze heeft nog altijd een heel gevoelig maagje, en toch doet ze het goed met deze combinatie natte en droge voeding, dus hou ik het maar zo...
nieuwe capriolen van Evita op http://users.telenet.be/sofievdd/evita/
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Cathy schreef:Ik vraag me wel af wat dan de beste merken zijn wat blikvoer betreft.
Goede merken blikvoer zijn onder andere:
Nature's Variety
Animonda Carny (bv de smaak "rund& lam" bestaat uit 80%rund en 20%lam!)
Boos
Cat Exclusive
California Natural
Yarrah

Andere merken die voor een gezond tussendoortje zorgen, maar geen compeet kattenvoer zijn, zijn de volgende merken:
Almo Nature
Porta 21
Shiny Cat

Lees vooral goed de etiketten van kattenvoer, zorg dat er zo min mogelijk granen in zit en let erop dat er niet teveel dierlijke bijprodukten inzitten. Neem bv gourmet, dit geef ik soms voor de lekker, maar er zit max 4% vlees en dierlijke bijprodukten in en dat terwijl katten toch echt vleeseters zijn ;)
Van de merken die makkelijk te krijg zijn in de winkel zou ik Hill's aanraden.
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Hoi Yedamy,

Ik heb werkelijk nog nooit van deze merken gehoord en zou dan ook niet weten waar ik deze zou kunnen kopen.

Waar koop jij deze producten? De 80% rund en 20% lam spreekt me erg aan.

Groeten Renate
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Renate, ik denk dat je wel een antwoord op die vraag vindt in dit topic: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=9012 ;-)
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Ik koop ze voornamelijk online (http://www.zooplus.de) , Almo Nature and Shiny Cat zie je steeds meer in Nederlandse winkels verschijnen (dierenland, discus) en ook Animonda wordt al ergens in de winkel verkocht, waar precies weet ik niet.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

yedamy schreef:Almo Nature and Shiny Cat zie je steeds meer in Nederlandse winkels verschijnen (dierenland, discus) en ook Animonda wordt al ergens in de winkel verkocht, waar precies weet ik niet.
Morgen wordt er bij ons in het winkelcentrum eindelijk een speciaalzaak geopend! Discus! Ik ben erg blij met je tip Dani, thanks.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Volgens mij gaat de Discus wel via een franchise principe dus je moet wel net geluk hebben dat diegene het in zijn assortiment opneemt. Ik hoop het voor je ;-)
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Shiny Cat vonden ze hier wel aardig. We kregen een gratis blikje in de dierenwinkel omdat het nieuw in het assortiment was. Het was in ieder geval heel schoon voer.
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Wel aardig, klinkt niet als een run op het voerbakje :icon_shifty:

Was het een succes om nog eens te herhalen ?

Groetjes Renate
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Nou, ze zijn hier lang geen fan van al het natvoer, dus ik vond het wel vrij aardig. :lol: Ik denk niet dat ik het zou kopen want het was wel erg duur voer (en ik heb 't idee dat ik ze hier toch meer plezier doe met een beetje Sheba). :oops:
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

yedamy schreef:Volgens mij gaat de Discus wel via een franchise principe dus je moet wel net geluk hebben dat diegene het in zijn assortiment opneemt. Ik hoop het voor je ;-)
Klopt, deze Discus heeft bijna niets in het assortiment, zelfs de simpele Hills brokken niet :???: . Jee, wat viel die winkel tegen!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gesloten