Wie geeft z'n kat nog wel 'gewoon' voer (geen premium merk)?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
Peeuwke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 dec 2006 10:37
Locatie: België - Landen

Bedankt

Bericht door Peeuwke »

Bedankt voor jullie antw.
Mijn katten krijgen inderdaad wel veel eten, maar moet ook veel weg smijten hoor, ik kan er gewoon niet tegen als ze staan te janken aan hun eet bak, hoewel er dan nog in zit geef ik dan toch maar nieuw eten :oops: . Ze zijn niet gewoon mijn katten maar voor mij voelen ze aan als mijn echt kindjes.
Brokken alleen zijn dus voldoende, maar overschakelen naar brokken alleen gaat natuurlijk heel moeilijk worden, want ze zijn nu eenmaal nat voer gewoon. Rusty (de kater thuis) heeft namelijk ook last van braken als hij brokjes eet, heb al enkele andere merken geven maar met het zelfde resultaat, erger zelfs. Nu zal ik eens RC ofzo proberen. Ga daar morgen dadelijk werk van maken, want was er toch even niet goed van te horen dat wiskas niet zo goed is als ik zelf dacht... :-(

Nogmaals Bedankt!!!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Whiskas?

Bericht door Sandra W »

freija schreef:Even een vraagje nog ook. Ik lees als premium merken enkel hil's of royal canin. Wat is er met iam's gebeurt? Ik dacht dat het ook premium was, of ben ik verkeerd?
Sorry, die was ik vergeten :oops:.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Piekje »

Muis schreef: Je hoeft echt niet te wachten tot ze een jaar oud zijn hoor, meestal worden kittens minder actief en groeien ze niet veel meer na een maand of 10, dan kun je best beginnen met volwassenvoer.
Wij hadden ons ook aan dat jaar gehouden maar Spencer was aan het eind van dat jaar veel te zwaar (6kg!). Dierenarts adviseerde na half jaar ongeveer over te stappen. Het is daarna net als Pokon!
Liefs Piekje
Gebruikersavatar
banoentje
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 24 jan 2007 12:32
Locatie: Kapellen (België)

Bericht door banoentje »

Hey peeuwke!

Ik weet dat het niet makkelijk is om nee te zeggen tegen een kat die zo met van die lieve ogen zit te kijken, maar het probleem is; zij weten dat ook!!
Als je jou katten wil laten overschakelen doe het dan rustig aan zodat ze niet van het ene uiterste in het andere vallen. Hou vooral voet bij stuk. Het zal even een machtstrijd worden tussen jullie, maar jij zal moeten winnen. Als ze honger hebben zullen ze wel eten wat ze krijgen. Let wel goed op dat je ze nu niets anders gaat geven (vlees van avondeten) want dat worden ze ook snel gewoon.
Ik weet dat dit geen makkelijke opgave is. Mijne Kimba is ook rotverwend :oops:

Groetjes Kathy en Kimba
Gebruikersavatar
Peeuwke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 dec 2006 10:37
Locatie: België - Landen

Bericht door Peeuwke »

Ik ben nieuw eten gaan halen voor mijn katjes! Van RC, nu zit ik enkel met een probleem. Ik zou ze zo'n 60gr per dag mogen geven. Maar helaas heb ik thuis geen weegschaal, zou iemand me mss kunnen vertellen hoeveel dat ongeveer is? Uitgedrukt in eetlepels ofzo?
Ik weet nu al dat ik heel moeilijke dagen tegenmoet ga gaan, ze steeds minder en minder vlees geven... brr...
Ik gaf ze ook altijd een snakje voor ik de deur uitging (sheba vlootje).
Ik zou het heel erg vinden als ik ze niets meer zou kunnen geven dan, kan het bv kwaad als ik rijst en kip afkook en ze dat dan geef, als ze het lusten natuurlijk!

Dikke kus
Peeuwke,
de 2jarigen Kyra en Rusty
en men Stampertje!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Dat is ongeveer een handje brokjes per keer en dat twee keer per dag.

Misschien vind je het wel gek dat ik het zeg maar liefde voor je katten is ook goed voor ze zorgen en dat betekent niet te veel, niet te zout en niet te vet eten geven. Zo blijven ze slanker en leven ze dus langer en gezonder en kun je nog veel langer van ze genieten.....

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Je kan in de dierenwinkel gratis maatbekertjes halen. Daar staat op hoeveel gram per soort voer het is. hmmm lastig uitleggen hoor!
Gebruikersavatar
Peeuwke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 dec 2006 10:37
Locatie: België - Landen

Ik heb besloten!

Bericht door Peeuwke »

Na lang, heel lang zoeken op het net over het eten van katten heb ik besloten.
Op verschillende plaatsen ben ik gaan lezen, iedereen vertelde wel iets anders, de 1zegt dat is het beste, de ander zegt van niet. En zo maar door, over alles! Enkel over whiskas was iedereen het over het algemeen eens dat het slecht wwas.
Ik was zo'n beetje zot aant worden! Ik wist niet meer wat mijn katjes eten te geven.
Toen ben ik uitgekomen op vers vlees. Mij lijkt dit nu het beste, als je alles op een rijtje zet is het ook het meest normaal.
Ben vandaag naar een winkeltje geweest waar ze carnibest verkopen. En heb een voorraad ingeslaan, vanaf maandag begin ik ermee.
Ik hoop dat ik hiermee mijn katjes nog een gezond leven kan geven!

Ik hoop dat ik niemand hier mee voor de kop stoot natuurlijk. Want dat is niet mijn bedoeling. Ieder heeft zijn mening over het 'beste'!

Groetjes
Peeuwke
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Ik hoop voor je dat ze het lekker vinden. Hoe verser hoe natuurlijker, hoe beter ;-)

Thomas en Femke krijgen ook al hun hele leven carnibest en ze zien er ontzettend goed uit en hun drollen zijn klein en ruiken nauwelijks :lol: Ze verharen ook eigenlijk nooit.

Groetjes Hilde, Thomas en Femke
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Nog even een kleine kanttekening bij merken als Whiskas en Felix: het zijn geen premiummerken, maar ze zijn niet slecht voor de gezondheid van je kat.

Alle kattenvoedingsmerken moeten namelijk aan een minimum voldoen, dus je doet je kat er echt geen schade mee als je Whiskasbrokjes geeft en soms Whiskas blikvoer of verszakjes. Ze kunnen dan prima oud worden. Natuurlijk zit er in alle merken kattenvoedsel van alles en nogwat wat er niet echt in thuishoort, maar echt schadelijk is het dus niet.

Alleen bij blaasgruis- en nierklachten MOET je echt overstappen op dieetvoet, want dan is het op de lange duur echt schadelijk als je gewoon voer (zelfs van een topmerk) blijft geven.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Sandra W schreef: Alle kattenvoedingsmerken moeten namelijk aan een minimum voldoen, dus je doet je kat er echt geen schade mee als je Whiskasbrokjes geeft en soms Whiskas blikvoer of verszakjes. Ze kunnen dan prima oud worden. Natuurlijk zit er in alle merken kattenvoedsel van alles en nogwat wat er niet echt in thuishoort, maar echt schadelijk is het dus niet.
Nou, er zijn wel heel veel katten die whiskas krijgen die last krijgen van blaasgruis of nierproblemen. Dat is voor ons ook de reden geweest om over te stappen op ander voer.
Naar mijn idee is dit merk dus wel degelijk schadelijk als je dat als hoofdmerk geeft. Af en toe een zakje erbij kan inderdaad geen kwaad.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Whiskas en Felix (bijvoorbeeld) zijn wel een volledig kattenvoer. Dat betekent dat er alles in zit wat een kaat nodig heeft. Maar er zit inderdaad ook vanalles in wat ze niet nodig hebben.
Daarnaast is het is dat ze van een supermartkvoer bijvoorbeeld 100 gram per dag nodig hebben en van een premiumvoer maar 50 (ik noem maar wat hoor). Je kat krijgt door premiumvoer minder snel last van overgewicht en ze hebben ook minder ontlasting.
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Sandra W schreef:
Alleen bij blaasgruis- en nierklachten MOET je echt overstappen op dieetvoet, want dan is het op de lange duur echt schadelijk als je gewoon voer (zelfs van een topmerk) blijft geven.

groetjes,
Sandra
Dit is niet waar hoor...katten met blaasgruis en/of nierklachten hebben vaak nergens meer last van als ze vers voer krijgen. Heb daar zelf ervaring mee gehad en op de site staan er nog veel meer succes verhalen over.

Groetjes Hilde, Thomas en Femke
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Shaz schreef:Nou, er zijn wel heel veel katten die whiskas krijgen die last krijgen van blaasgruis of nierproblemen. Dat is voor ons ook de reden geweest om over te stappen op ander voer.
Naar mijn idee is dit merk dus wel degelijk schadelijk als je dat als hoofdmerk geeft. Af en toe een zakje erbij kan inderdaad geen kwaad.
Volgens mijn dierenarts is het krijgen van blaasgruis of nierproblemen niet afhankelijk van het soort eten wat je geeft, maar de reactie van het lichaam van de kat zelf op dit eten. Zo krijgt de ene kat door de zuurtegraad van zijn urine wel last van blaasgruis en de andere kat bij hetzelfde eten, maar een andere zuurtegraad totaal geen last. Zo is het ook bij nierproblemen, wat vaak (niet altijd) het gevolg van ouderdom is.

Het heeft daarom, volgens mijn dierenarts geen nut om een bepaald merk te geven ter voorkoming van deze klachten. Wel zijn preminum merken gewoon iets beter samengesteld voor de gezondheid van de kat.

groetjes,
Sandra
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

En als je even rondleest op internet zul je lezen dat blaasgruis/nierproblemen veroorzaakt worden door teveel koolydraten in het voer. Katten hebben deze niet nodig omdat het carnivoren zijn. De nieren + blaas raken zo overbelast. Een goed kattenvoer heeft een hoog vleespercentage. Hoe hoger dat percentage hoe beter en hoe minder de nieren dus belast worden. Als je dan ziet dat Whiskas maar 4% vlees is...

Groetjes Hilde
Gesloten