Kat rare verandering eetgedrag

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Darcytje96
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mei 2023 18:11

Kat rare verandering eetgedrag

Bericht door Darcytje96 »

Hoi allemaal,

Ik heb een kater van 6 jaar en 9 maanden oud die vanaf afgelopen december/januari voor hem gek eetgedrag vertoond. Hiervoor at hij alles wat je hem voorschotelde en werd hij overal enthousiast van. Vorig jaar december begon het ons op te vallen dat hij veel minder at en na onderzoek bleek dat er een aantal kiezen getrokken moesten worden. Dat is gebeurd (in januari) en daarna leek alles weer even goed. Ik moest hem toen nat voer geven zodat hij geen last zou krijgen van zijn kiezen. Toen hij weer brokjes mocht merkte ik dat hij alleen nog maar nat voer wilde en geen brokjes meer. Ik ben daarna twee keer naar de dierenarts geweest en ze gaven aan dat alles met zijn gebit goed was (was ook een bloedonderzoek gedaan tijdens het trekken van de kiezen en dat was ook prima). Nu is het dus zo dat hij elke ochtend, soms middag en avond staat te mauwen om eten en gaat hij op allerlei dingen bijten. Er staat altijd een bak met brokjes en hier at hij vroeger dus ook gewoon uit wanneer hij wilde maar sinds het hele gebeuren met zijn kiezen moet hij er niet veel van hebben. Ik heb nu 5 verschillende merken brokjes geprobeerd en hij eet een aantal brokjes op maar loopt vervolgens weer weg. Het lijkt dan echt alsof hij honger heeft maar liever nat voer wilt 'en daar dan maar op wacht'. Ik heb wel eens geprobeerd om geen nat voer te geven om te kijken of hij toch brokjes gaat eten maar dan lijkt hij op een gegeven moment zo gestrest(mauwen, bijten op voorwerpen maar ook aan onze enkels/benen bijv.) van de honger dat ik het te zielig vind om hier mee door te gaan.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Ik dacht eerst dat het een gedragsprobleempje was maar nu begin ik me toch meer zorgen te maken.

Groetjes,

Darcy
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat rare verandering eetgedrag

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.

Hij eet goed van zijn natvoer?
Waarom zou je dan perse terug over willen stappen op brokjes?

Natvoer is sowieso beter dan brokken (zolang je kwalitatief goed voer geeft).

https://www.voerwijzer.com/het-beste-kattenvoer/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5136
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat rare verandering eetgedrag

Bericht door Synemios »

Behalve dat Rik gelijk heeft.
Is er gekeken of ook alles goed weg verwijderd is, zijn er foto's van het gebit gemaakt?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Darcytje96
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mei 2023 18:11

Re: Kat rare verandering eetgedrag

Bericht door Darcytje96 »

Beste Rik en Denise,

Bedankt voor het reageren. Ik vind het gewoon heel gek dat hij zo plots veranderd is van gedrag. Daarnaast vind ik het heel vervelend voor hem dat hij zo gestrest/bozig raakt als er 'geen eten' is. Dus voor hem zou het fijner zijn als hij gewoon zelf kan kiezen wanneer hij eet zoals hij zijn hele leven al deed. En ik wil gewoon weten waar dit vandaan kan komen.

Er zijn foto's gemaakt voor het verwijderen van de kiezen maar niet erna. Wel is er twee keer naar het gebit gekeken toen ik langsging omdat hij dus niet goed at maar dat was prima.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat rare verandering eetgedrag

Bericht door Rik »

Het kan gewoonte zijn of dat hij het natvoer lekkerder vindt.

Of dat hij brokken momenteel associeert met pijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1686
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kat rare verandering eetgedrag

Bericht door Asse-Poes »

Darcytje96 schreef: 22 mei 2023 19:57
Er zijn foto's gemaakt voor het verwijderen van de kiezen maar niet erna. Wel is er twee keer naar het gebit gekeken toen ik langsging omdat hij dus niet goed at maar dat was prima.
Als er een restje van de wortel in de kaak is achtergebleven, kan je dat alleen zien dmv een foto.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5136
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat rare verandering eetgedrag

Bericht door Synemios »

Wij hebben toen met Indy ook lang getobt die wilde ook niet eten.
Daar zijn wel achteraf ook foto's van gemaakt want zoals Marina al zegt kun je dat alleen zien op een foto.

Bij Indy was er een vermoeden dat het de zenuwen rondom problemen gaven.
Nu had Indy echt een fikse ontsteking door haar hele bekje inclusief keel en tong.

Na ab, later prednison ( ivm de ontsteking) en een lage dosering gabapentine gegeven te hebben ging ze toch weer eten.
Indy deed trouwens met al het voer moeilijk, maar brokjes kreeg ze gewoon echt niet weg.

Inmiddels eet ze weer als een bouwvakkertje.

sowieso zou ik toch eens terug gaan naar de dierenarts en wat Rik zegt is ook nog een mogelijkheid de associatie met het voer=pijn.

https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... 4&start=30
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie