Kieskeurige katten

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
OMH
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Kieskeurige katten

Bericht door OMH »

Hallo, waarschijnlijk ben ik niet de eerste met deze vraag (ik kan prima zoeken maar vind nooit iets...): ik heb drie katten. Noek en Tika van ruim twee jaar oud en kitten Kaya van bijna een half jaar oud. Met die laatste is er geen probleem; ze eet alles wat je haar geeft: natvoer, brokjes, snacks - ze is zo'n gretige eter dat we soms denken dat ze de verf uit haar bakje likt...

Maar nu de andere twee: vooral Tika lust bijna niets. De kippensoep van Gourmet gaat er een heel klein beetje in, ze likt de boullon eruit en vindt het verder wel best. Zelfgekookte kip lust ze ook, als we het maar in kleine beetjes aanbieden (net een check gehad bij de DA, gebit in orde en verder is ze gezond verklaard en zo gedraagt ze zich ook). Verder hoeft mevrouw niets, ik heb heel wat soorten natvoer geprobeerd.

Kater Noek is iets makkelijker, hij eet de restantjes die Tika laat staan (daar blijven we bij, hij mag die restantjes niet voor Tika is weggelopen). Evengoed lust ook hij verder niets, behalve dan de zelfgekookte kip.

Iemand nog een tip? Ik zou graag meer natvoer geven, maar ja...
Alvast bedankt!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Cerna

Re: Kieskeurige katten

Bericht door Cerna »

Ik ken ze ook :smile: en het kan je tot wanhoop drijven, maar zolang ze niet afvallen zullen ze toch wel genoeg binnen krijgen.

Welke blikjes heb je geprobeerd en eten ze wel genoeg brokjes (sommige katten eten het liefst alleen brokjes)?
OMH
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kieskeurige katten

Bericht door OMH »

Cerna schreef: 27 mar 2023 10:01 Ik ken ze ook :smile: en het kan je tot wanhoop drijven, maar zolang ze niet afvallen zullen ze toch wel genoeg binnen krijgen.

Welke blikjes heb je geprobeerd en eten ze wel genoeg brokjes (sommige katten eten het liefst alleen brokjes)?
Uit mijn hoofd heb ik niet paraat wat ik heb geprobeerd, maar het is veel. In elk geval blikjes van een goed merk, voor zover ik daar zicht op heb en verder heb ik ook wel eens een supermarktproduct gekocht. Nee, ze vallen zeker niet af. Ze zitten op het randje van te zwaar/goed gewicht. Bij de dierenarts heb ik wel eens een blikje voer gekocht dat "alle katten lusten" en bedoeld is voor katten die herstellend zijn van het een of ander. Ook dat hoeven ze niet...
Ze krijgen absoluut voldoende brokjes binnen.
Nou ja, opdringen gaat niet, nietwaar?
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kieskeurige katten

Bericht door Rik »

Ergens heb ik het idee dat dat komt door de smaakmakers in het voer wat je tegenwoordig koopt. Zeker in de goedkopere merken zitten heel veel smaakmakers (en weinig vlees, veel koolhydraten waar de kat niets aan heeft). Daar krijg je ze heel moeilijk vanaf.

Ook de manier van eten geven kan er gedeeltelijk mee te maken hebben.
Zelf ben ik geen voorstander van free-feeding (altijd eten hebben staan in de vorm van brokjes).
Ik geef in maaltijden. Maar dat kan ook zeker per kat verschillen. Hier kan ik met Bono geen eten laten staan.
Maar bij andere katten werkt het weer prima.
OMH schreef: 27 mar 2023 10:14 Ze krijgen absoluut voldoende brokjes binnen.
Ze hebben dus 24/7 een bakje met snoepjes staan.
Hoe zou jouw eetlust zijn bij etenstijd als je de hele dag snoepjes loopt te eten?
(nogmaals... sommige katten kunnen er goed mee overweg, andere weer niet.)

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Kieskeurige katten

Bericht door Cerna »

Rik schreef: 27 mar 2023 10:55 Ze hebben dus 24/7 een bakje met snoepjes staan.
Hoe zou jouw eetlust zijn bij etenstijd als je de hele dag snoepjes loopt te eten?
Ik ken jouw aversie tegen brokjes, maar om ze nou snoepjes te noemen? Zo denigrerend :cry:
Brokjes van een goed merk is volwaardig voer - itt veel natvoer - en daar is helemaal niets mis mee.

Maar wanneer de kieskeurige katten graag gekookte kip lusten, lusten ze misschien ook wel Porta 21 of Applaws. Dat is geen gestampte massa met een klein beetje vlees of vis zoals de meeste blikjes met paté, mouse of bolletjes in saus, maar echte kip of vis. Bij ons vinden ze de kipversie niet zo lekker, maar de vis gaat ook bij de kieskeurige katten, er vlot in.
Heb je dat al wel eens geprobeerd?
OMH
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kieskeurige katten

Bericht door OMH »

Rik schreef: 27 mar 2023 10:55 Ergens heb ik het idee dat dat komt door de smaakmakers in het voer wat je tegenwoordig koopt. Zeker in de goedkopere merken zitten heel veel smaakmakers (en weinig vlees, veel koolhydraten waar de kat niets aan heeft). Daar krijg je ze heel moeilijk vanaf.

Ook de manier van eten geven kan er gedeeltelijk mee te maken hebben.
Zelf ben ik geen voorstander van free-feeding (altijd eten hebben staan in de vorm van brokjes).
Ik geef in maaltijden. Maar dat kan ook zeker per kat verschillen. Hier kan ik met Bono geen eten laten staan.
Maar bij andere katten werkt het weer prima.


Ze hebben dus 24/7 een bakje met snoepjes staan.
Hoe zou jouw eetlust zijn bij etenstijd als je de hele dag snoepjes loopt te eten?
(nogmaals... sommige katten kunnen er goed mee overweg, andere weer niet.)

Als ik zeg dat ze voldoende brokjes krijgen, dan zeg ik níet dat het er 24/7 staat. Ik weeg elke ochtend af wat ze mogen hebben en dat geef ik in twee keer - het gaat altijd op. Je "ze hebben dus..." is een beetje voorbarig, als ik zo vrij mag zijn. Ik laat nooit brokjes staan. Daarbij: ze hebben altijd trek, ze houden alleen niet zo van natvoer, dat is toch een ander verhaal.
Evengoed bedankt voor je reactie.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
OMH
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kieskeurige katten

Bericht door OMH »

Cerna schreef: 27 mar 2023 12:31 Ik ken jouw aversie tegen brokjes, maar om ze nou snoepjes te noemen? Zo denigrerend :cry:
Brokjes van een goed merk is volwaardig voer - itt veel natvoer - en daar is helemaal niets mis mee.

Maar wanneer de kieskeurige katten graag gekookte kip lusten, lusten ze misschien ook wel Porta 21 of Applaws. Dat is geen gestampte massa met een klein beetje vlees of vis zoals de meeste blikjes met paté, mouse of bolletjes in saus, maar echte kip of vis. Bij ons vinden ze de kipversie niet zo lekker, maar de vis gaat ook bij de kieskeurige katten, er vlot in.
Heb je dat al wel eens geprobeerd?
Dank je voor je reactie en de tip Annet, dat ga ik proberen!
Ik ben benieuwd; verse vis hoeven ze ook niet... Maar je weet maar nooit. Ik heb weer iets om mee verder te gaan.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Cerna

Re: Kieskeurige katten

Bericht door Cerna »

Verse vis hoef ik ook niet te geven (alhoewel Yarah zalm wel erg lekker vindt, maar zij is visverslaafd). Tonijn heb ik nooit en de meeste blikjes bevatten tonijn dus ik weet niet of ze dat vers ook lusten.
Haring heb ik ook wel eens geprobeerd, maar daar liepen ze walgend van weg en makreel is gerookt en dat vinden ze ook niets.

Maar Applaws Oceanfish is altijd een groot succes net als Porta witvis, surimi, aloe en zeewier.
Een heel enkele keer wordt een batchnummer wel eens afgewezen, maar dat is het nadeel van vers. Nadat Milka keer op keer de oceanfish afwees (gelukkig krijg je bij Zooplus dan je geld terug) en ik bij iedere bestelling de zenuwen had, had ik eindelijk een batchnummer dat ze heel erg lekker vond. Bij Zooplus kun je geen voorkeur doorgeven , maar wel bij Best Petfoods. Gebeld en gevraagd of ze het batchnummer hadden. Ja, dat hadden ze.
Toen maar gelijk 12 dozen met elk 24 blikjes besteld. De komende twee jaar geen zenuwen meer :lol:

Applaws heeft ook proefverpakkingen (wel zonder oceanfish): https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... &i=23&ro=1
Ik heb deze (zoutwatervis (oceanfish), tonijnfilet met krab en met garnalen): https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... s&i=1&ro=1
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kieskeurige katten

Bericht door Rik »

Cerna schreef: 27 mar 2023 12:31 Ik ken jouw aversie tegen brokjes, maar om ze nou snoepjes te noemen? Zo denigrerend :cry:
Brokjes van een goed merk is volwaardig voer - itt veel natvoer - en daar is helemaal niets mis mee.
Sorry, was niet denigrerend bedoeld hoor ;-)
Maar ik weet dat in veel supermarkt merken heel veel koolhydraten zitten en maar een (zeer) klein percentage vlees. En dan zijn het nét een soort suikerklontjes. Bij de betere, kwalitatief goede, merken is dat veel minder. Maar dat zijn dus niet de supermarkt merken. En katten kunnen door die smaakmakers echt verslaafd raken aan bepaald voer, dat ze dus niets anders meer lekker vinden. (Ook bij natvoer overigens want dat heb ik gemerkt bij de Felix gelei waar Bowy verslaafd op was).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie