Afvallen, tips!

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
LindaSaar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 jan 2023 16:09

Afvallen, tips!

Bericht door LindaSaar »

Hallo! Onze poes Saartje is te dik. Ze heeft vorig jaar blaasstenen gehad waaraan ze is geopereerd. Toen was ze 6,3 kg en het advies was, afvallen. Nu heeft ze speciale brokken van Hills en zijn we al vanaf september bezig. Ze eet nu 50 gr brokken en een zakje natvoer. Ze is alleen nog maar aangekomen en weegt inmiddels 7kg. Laatst was ik het zelf ook moe, het geschooi en ongelukkige gedrag en ook nul resultaat en heb haar 10 gr meer gegeven een paar dagen en wat denk je… 100 gram aangekomen! :roll:

Iemand tips? Saar is ongelukkig zo…
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7641
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Afvallen, tips!

Bericht door Rik »

LindaSaar schreef: 25 jan 2023 16:19 Nu heeft ze speciale brokken van Hills en zijn we al vanaf september bezig. Ze eet nu 50 gr brokken en een zakje natvoer. Ze is alleen nog maar aangekomen en weegt inmiddels 7kg.
Welke soort brokken zijn dat?
Hoeveel koolhydraten zitten daarin?

Koolhydraten werken hetzelfde als suikers op het lichaam (wordt omgezet in glucose).
Dus in feite zijn brokjes allemaal kleine suikerklontjes :)

Dus brokjes voeren aan een kat om af te vallen is eigenlijk een contradictie.
https://www.voerwijzer.com/hoeveel-suik ... enbrokken/

Kwalitatief goed (en dan echt goed) natvoer zou dan een stuk beter (en voedend) zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
LindaSaar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 jan 2023 16:09

Re: Afvallen, tips!

Bericht door LindaSaar »

Hoi Rik, we hebben de urinary stress metabolic. Ook om te voorkomen dat ze de stenen terug krijgt. Maar geen flauw idee of dit ook daadwerkelijk zo is.. Zo’n operatie is ook niet tof voor de kat en de baasjes.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7641
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Afvallen, tips!

Bericht door Rik »

LindaSaar schreef: 25 jan 2023 18:21 Hoi Rik, we hebben de urinary stress metabolic. Ook om te voorkomen dat ze de stenen terug krijgt.
Juist bij angst op stenen en gruis lijken mij brokken niet echt geschikt voer. Dan krijgen ze veel te weinig vocht binnen. Hills c/d brok bevat bijna 30% KH.

Maar goed... Ik ben persoonlijk ook niet zo voor brokken.

https://www.voerwijzer.com/waarom-goede-kattenvoeding/
https://www.voerwijzer.com/zo-kies-je-g ... enbrokken/

https://www.catmoneo.nl/beste-kattenbrokken/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5085
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Afvallen, tips!

Bericht door Synemios »

Tommy kreeg dezelfde hoeveelheid van de metabolic ( nat en brokjes) en dat is een kat die 5.5 kilo mag wegen.
De hoeveelheden op de verpakking zijn richtlijnen en je moet af gaan op het gewicht dat ze zou moeten wegen en je moet het natvoer ook mee rekenen.
Ik zou toch eens kijken of minder brokjes geven een optie is.

Of vaker een kleine hoeveelheid maar wel het dag totaal aanhouden.

Bij mij viel Timmy er trouwens niet vanaf maar aankomen deed hij ook niet dus die is over gegaan op statiety van rc maar ik weet niet of die ook een voer hebben meteen tegen blaasgruis.

Zorg dat het niet te snel gaat ( als ze eenmaal wel af valt)

gewicht schommelt bij katten zo 200 gram omhoog of omlaag, eenmalig 10 gram brokken extra zorgt niet voor 100 gram aankomen tenzij je dat dagelijks doet.

Wij hadden alles al geprobeerd en zijn toch terug gegaan op brokken want de rest werden ze ook alleen maar dood ongelukkig van, niet lekker, honger en afvallen ho maar.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Afvallen, tips!

Bericht door Dinky »

Ja hoor, ook royal Canin heeft uiteraard blaasgruis voeding.
Zelf gaf ik Dinky die 5 kilo was (en uiteindelijk na jaren afgevallen naar 4 kg) 50/50 natvoer en brokken van royal Canin s/o. Dit was 1 zakje natvoer rond 9 uur s avonds, 13 gram brokjes s middags en 7 gram brokjes eind van de middag. Dit was de gewone variant, je hebt ook nog de moderate calorie maar die heb ik nooit gegeven.

50 gram brokken en een zakje natvoer per dag klinkt voor mij daarom best veel. Ik zou kijken of je hoeveelheid brokjes wat kan verminderen. Hier hadden we een anti schrok voerbak zodat ze wat langer over de brokken deed in plaats van ze in 1 keer op te eten ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5085
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Afvallen, tips!

Bericht door Synemios »

Oh fijn om te weten dat ze die ook hebben in moderate calorie.
Misschien is het ook nog een optie om te kijken naar voedselverrijking.
Bijvoorbeeld een hoeveelheid brokjes in voerpuzzels te doen, dan is ze meteen bezig of in zo'n balletje.
Want beweging is ook belangrijk om af te vallen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
LindaSaar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 jan 2023 16:09

Re: Afvallen, tips!

Bericht door LindaSaar »

Rc zijn we mee gestart en daar ging ze van braken. We hebben inderdaad spelletjes voor haar, een bal waar de brokjes uitkomen dmv het rollen enz. Minder dan de 50 wat ze nu krijgt? Ze breekt nu al de tent af… En het is niet dat we het zomaar opgeven we zijn vanaf september echt bezig met afwegen en hebben haar ook al 40 gegeven maar dan is ze helemaal niet meer zichzelf.
LindaSaar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 jan 2023 16:09

Re: Afvallen, tips!

Bericht door LindaSaar »

Rik schreef: 25 jan 2023 19:14 Juist bij angst op stenen en gruis lijken mij brokken niet echt geschikt voer. Dan krijgen ze veel te weinig vocht binnen. Hills c/d brok bevat bijna 30% KH.

Maar goed... Ik ben persoonlijk ook niet zo voor brokken.

https://www.voerwijzer.com/waarom-goede-kattenvoeding/
https://www.voerwijzer.com/zo-kies-je-g ... enbrokken/

https://www.catmoneo.nl/beste-kattenbrokken/

Rik, wat geef jij je katten? Bedankt voor de linkjes! Mij lijkt de orijen wel wat?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5085
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Afvallen, tips!

Bericht door Synemios »

Ik dacht dat je al veel langer bezig was, afvallen kost veel tijd maar goed aankomen en niet verzadigd raken is niet goed.
maar ik hoop dat de orijen werkt, ook voor de blaasgruis.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
LindaSaar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 jan 2023 16:09

Re: Afvallen, tips!

Bericht door LindaSaar »

Ik wil ook de tijd nemen maar inderdaad aankomen en een ongelukkige kat.. Dan moeten er andere opties zijn :)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5085
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Afvallen, tips!

Bericht door Synemios »

Ik denk dat het met katten ook een zoektocht is, wat voor de ene goed werkt hoeft niet te werken voor de ander.
Zodra ze eenmaal eetrust hebben en afvallen ( al gaat het niet snel ) ben je al op de helft.

Bij Timmy was het ook een zoektocht naar de juiste combi want die bleef ook honger houden en viel niet af op metabolic, terwijl het bij Tommy vanaf het begin meteen eraf ging zonder problemen.

Met Timmy ben ik uiteindelijk meerdere combinaties gaan proberen.

Alleen hebben mijn huidige katten geen last van blaasgruis dus dat zou ik wel ook meenemen in jou zoektocht.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5436
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Afvallen, tips!

Bericht door nellebel »

over hoeveel keer verdeel je die 50 gram. als ze het in 1 x krijgt dan zal ze de tent wel afbreken. hier zijn we van wel 4x a 6x brokken per dag nu naar 2 x per dag brokjes en 2x per dag 1 theelepel natvoer (1 blikje gourmet leng ik aan met water tot een soepje, ze doen met 1 klein blikje 2 dagen, 2 katten)
we hebben dus 4 voermomenten op een dag.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
LindaSaar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 jan 2023 16:09

Re: Afvallen, tips!

Bericht door LindaSaar »

Synemios schreef: 25 jan 2023 23:18 Ik denk dat het met katten ook een zoektocht is, wat voor de ene goed werkt hoeft niet te werken voor de ander.
Zodra ze eenmaal eetrust hebben en afvallen ( al gaat het niet snel ) ben je al op de helft.

Bij Timmy was het ook een zoektocht naar de juiste combi want die bleef ook honger houden en viel niet af op metabolic, terwijl het bij Tommy vanaf het begin meteen eraf ging zonder problemen.

Met Timmy ben ik uiteindelijk meerdere combinaties gaan proberen.

Alleen hebben mijn huidige katten geen last van blaasgruis dus dat zou ik wel ook meenemen in jou zoektocht.

Ja dat is het inderdaad. Ben ook mijn vorige kat gewend daar kon ik gewoon eten de hele dag laten staan en als het op was dan vulde ik het bakje. Het was een slanke kater van 4,25 kg en heel actief. Saartje is gek op eten en zit het liefste de hele dag op schoot.

Maar, net als bij kinderen, voel je wel of je kat tevreden is met het eten of niet. Trouwens.. Ze had blaasgruis maar niet de variant die reageert op voeging. Maar we geven het just in case…
LindaSaar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 jan 2023 16:09

Re: Afvallen, tips!

Bericht door LindaSaar »

nellebel schreef: 26 jan 2023 08:43 over hoeveel keer verdeel je die 50 gram. als ze het in 1 x krijgt dan zal ze de tent wel afbreken. hier zijn we van wel 4x a 6x brokken per dag nu naar 2 x per dag brokjes en 2x per dag 1 theelepel natvoer (1 blikje gourmet leng ik aan met water tot een soepje, ze doen met 1 klein blikje 2 dagen, 2 katten)
we hebben dus 4 voermomenten op een dag.
Ze krijgt 5x per dag 9 gram. En s avonds krijgt ze ook 5 gram in haar balletje en in een doosje (verdeeld) s morgens en s avonds krijgt ze ook het natvoer. S morgens een klein beetje en de rest rond 17u.
Plaats reactie