Afvallen, tips!

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Afvallen, tips!

Bericht door Rik »

LindaSaar schreef: 26 jan 2023 08:57 Ze had blaasgruis maar niet de variant die reageert op voeging. Maar we geven het just in case…
Bedoel je calcium oxalaat? De variant die alleen operatief verwijderd kan worden (als het stenen vormen)?
Dan zou ik er helemaal voor zorgen dat ze heel veel vocht binnen krijgt.
(en e.v. regelmatig urine laten controleren vooral ook op de pH waarde)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Afvallen, tips!

Bericht door Synemios »

LindaSaar schreef: 26 jan 2023 08:57 Ja dat is het inderdaad. Ben ook mijn vorige kat gewend daar kon ik gewoon eten de hele dag laten staan en als het op was dan vulde ik het bakje. Het was een slanke kater van 4,25 kg en heel actief. Saartje is gek op eten en zit het liefste de hele dag op schoot.

Maar, net als bij kinderen, voel je wel of je kat tevreden is met het eten of niet. Trouwens.. Ze had blaasgruis maar niet de variant die reageert op voeging. Maar we geven het just in case…
Als je oxalaat bedoeld, die stenen lossen niet op door het voer maar wij gaven na de operatie wel voer ter voorkoming van nieuwe oxalaat stenen.

https://www.medpets.nl/blaasstenen-en-b ... ij-de-kat/

En ja je voelt het bij katten maar de meeste laten het ook wel merken als ze niet verzadigd zijn.
Misschien dan toch zoals rik zei kijken of een voer met meer eiwit werkt en dan de ph waarde in de gaten houden.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
LindaSaar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 jan 2023 16:09

Re: Afvallen, tips!

Bericht door LindaSaar »

Rik schreef: 26 jan 2023 09:33 Bedoel je calcium oxalaat? De variant die alleen operatief verwijderd kan worden (als het stenen vormen)?
Dan zou ik er helemaal voor zorgen dat ze heel veel vocht binnen krijgt.
(en e.v. regelmatig urine laten controleren vooral ook op de pH waarde)
Jouw advies is dus meer natvoer geven toch? Hoe denk jij over orijen?
LindaSaar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 jan 2023 16:09

Re: Afvallen, tips!

Bericht door LindaSaar »

Rik schreef: 26 jan 2023 09:33 Bedoel je calcium oxalaat? De variant die alleen operatief verwijderd kan worden (als het stenen vormen)?
Dan zou ik er helemaal voor zorgen dat ze heel veel vocht binnen krijgt.
(en e.v. regelmatig urine laten controleren vooral ook op de pH waarde)
En inderdaad de stenen die alleen operatief te verwijderen zijn. Wil haar niet elk jaar openritsen. Zo zielig!
LindaSaar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 jan 2023 16:09

Re: Afvallen, tips!

Bericht door LindaSaar »

Synemios schreef: 26 jan 2023 10:20 Als je oxalaat bedoeld, die stenen lossen niet op door het voer maar wij gaven na de operatie wel voer ter voorkoming van nieuwe oxalaat stenen.

https://www.medpets.nl/blaasstenen-en-b ... ij-de-kat/

En ja je voelt het bij katten maar de meeste laten het ook wel merken als ze niet verzadigd zijn.
Misschien dan toch zoals rik zei kijken of een voer met meer eiwit werkt en dan de ph waarde in de gaten houden.
Dank je wel! Echt super lief dat jullie zo meedenken.
LindaSaar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 jan 2023 16:09

Re: Afvallen, tips!

Bericht door LindaSaar »

Synemios schreef: 26 jan 2023 10:20 Als je oxalaat bedoeld, die stenen lossen niet op door het voer maar wij gaven na de operatie wel voer ter voorkoming van nieuwe oxalaat stenen.

https://www.medpets.nl/blaasstenen-en-b ... ij-de-kat/

En ja je voelt het bij katten maar de meeste laten het ook wel merken als ze niet verzadigd zijn.
Misschien dan toch zoals rik zei kijken of een voer met meer eiwit werkt en dan de ph waarde in de gaten houden.
Alleen na de operatie? Jullie zijn niet doorgegaan met deze voeding? Ooit nog stenen gehad?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Afvallen, tips!

Bericht door Synemios »

Jawel hij is meteen na de operatie over gezet op RC , toen hij 16 werd kreeg hij nierproblemen en gaven we hem nierdieet van rc wat ook werkte tegen oxalaat en struviet.

Van de stenen heeft hij na de operatie nooit meer last gehad.

IK heb ook nog een kater gehad die struviet had toen we hem kregen en daar bleef het bij terug komen helaas,
maar die kreeg ander voer van trovet ( ASD)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Afvallen, tips!

Bericht door Rik »

LindaSaar schreef: 26 jan 2023 10:36 Jouw advies is dus meer natvoer geven toch? Hoe denk jij over orijen?
Ja, veel vocht. Ik geef hier zelfs KVV (vers vlees).

Orijen is qua brokken wel een van de betere maar zover ik weet hebben ze geen natvoer.
En mijn mening is dat vrijwel alle natvoeren (behalve de echt slechte) beter is dan welke brok dan ook.
Zie ook https://www.voerwijzer.com/het-beste-kattenvoer/
Er zijn meerdere soorten kattenvoeding. Veel katteneigenaren denken dat katten brokken horen te eten, maar dit is niet waar. Brokvoeding is juist één van de minst gezonde kattenvoeding. Er zijn meerdere soorten kattenvoeding verkrijgbaar, hieronder besproken op volgorde van gezond naar minder gezond. De verschillende soorten voeding zijn ook te combineren.
  • Rauwe vleesvoeding: kvv, prooidieren en zelf samenstellen
  • Luchtgedroogde voeding
  • Natvoer
  • Brokken
Urine kun je overigens laten controleren zonder dat je met de kat langs de DA hoeft (zelf opvangen en wegbrengen).
Het lijkt mij dan wel van belang dat je naast beginnend gruis ook controleert wat de pH waarde is.
Want een te lage waarde (onder de 6) dan ga je oxalaat vorming krijgen.
En als ze er al aanleg voor heeft lijkt het me wel verstandig dit te laten controleren.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
LindaSaar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 jan 2023 16:09

Re: Afvallen, tips!

Bericht door LindaSaar »

Dank jullie wel allebei voor de tips!

Heb het afvalprogramma bij catmoneo besteld :)
Hope2001
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mar 2023 09:01

Re: Afvallen, tips!

Bericht door Hope2001 »

Onze kater heeft ook blaasstenen/blaasgruis gehad in combinatie met overgewicht. We hebben van alles geprobeerd om beide zaken onder controle te krijgen: operatie, andere brok, voerpuzzels, water van buiten, andere kattenbak, ander grit, noem het maar op.

Wat bij ons uiteindelijk heeft geholpen, is het volgende:
- Van brok overgestapt op natvoer. Deze keuze hebben we genomen nadat ik een cursus heb gevolg bij Catmoneo (enorme aanrader overigens!). Brokken zijn veel 'dichter' en dus ook hoger in calorie. Even uit m'n hoofd, maar ik dacht dat onze kat 60 gram brokken mocht tegenover 200 gram natvoer (nogmaals: uit m'n hoofd, pin me er niet op vast). Dit maakt zo'n verschil qua volume wat ze binnen krijgen dat hij veel minder zeurde toen we overgestapt waren op natvoer.
We zijn vrij snel overgestapt van brokken naar natvoer, maar hebben heeeeel rustig zijn inname beperkt zodat hij rustig afviel. Teveel afvallen is echt heel slecht voor allerlei functies, onder andere de lever.
In totaal hebben wij er goed 1,5 jaar over gedaan om hem te laten afvallen van 7,6 kilo naar 5,2 kilo.
- Ondersteuning met Urologist Aid van Sensipharm. Hier zijn we mee gestart voordat ik overstapte van brok naar natvoer en dit scheelde bij onze kater echt zo ontzettend veel, maar dit in combinatie met natvoer was de beste keuze.
- Van waterbak naar waterfontein. Onze kater is niet zo van de bakjes, maar op de fontein is 'ie dol!
Wellicht helpt dit jou en jouw kat ook! Als je meer wil weten, mag je me altijd een PB sturen. Succes ermee!
Plaats reactie