Nieuw voer

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
xlisa23
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 okt 2022 15:01

Nieuw voer

Bericht door xlisa23 »

Hallo allemaal,
Ik heb even een vraagje. Ik had eerder ook al een berichtje geplaatst, want toen was mijn kat Knorretje ziek. Ze had heel hoge nierwaarden van 996 en 38 (creatine en urea).
Nou was ik onlangs op controle geweest (een maand later) en de nierwaarden zijn normaal en ook SDMA. Ze had wel in die tussentijd renal royal canin gekregen. Nou moet ze early royal canin nemen, alleen geeft ze af en toe wel over... vanmorgen had ze na het natvoer overgeven. Heeft iemand misschien enig idee hoe dat kan?
Ze mag overigens wel ander natvoer hebben, maar brokjes wel met S/O index, om blaasgruis te voorkomen. Heeft misschien iemand enig idee wat kwalitatief goed nat voer is voor katten? En wat misschien mijn kat nodig heeft naar aanleiding van wat er is gebeurd?

Alvast heel erg bedankt voor het reageren.
Groetjes,
Lisa
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Nieuw voer

Bericht door Asse-Poes »

Ik heb (gelukkig) geen ervaring met nierkatten, maar daar krijg je ongetwijfeld goed advies voor
Van een hoop anderen hier 😀

Een hele lijst met goed natvoer vind je hier:
https://www.catmoneo.nl/beste-natvoer/
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nieuw voer

Bericht door Synemios »

Geeft ze alleen over van dit nat voer of van al het voer dat je geeft?
Of eet ze te snel?

Deze Niervoeding van RC is ook tegen blaasgruis ( zeggen ze zelf) dus dat zou je moeten kunnen geven.
Ik gaf die ook aan Oscar met blaasgruis en nierproblemen.

https://www.medpets.nl/royal+canin+renal+kat/


https://www.medpets.nl/royal+canin+renal+select+kat/

https://www.medpets.nl/royal+canin+renal+special+kat/

zooplus verkoopt het ook en anders zou ik even met je dierenarts overleggen of er nog een ander merk is voor beiden.

En in het uiterste geval zou je terug kunnen gaan in ieder geval voor natvoer naar je oude merk en daar een schepje ipakitine doorheen doen.

https://www.medpets.nl/ipakitine/


Of porus one dat hoef je maar 1x per dag te geven en dan kan ze de rest van de dag normaal voer eten.

https://www.medpets.nl/porus-one-kat/

Maar misschien hebben anderen ook nog wel wat ideeën.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuw voer

Bericht door Rik »

xlisa23 schreef: 27 nov 2022 23:23 Nou was ik onlangs op controle geweest (een maand later) en de nierwaarden zijn normaal en ook SDMA. Ze had wel in die tussentijd renal royal canin gekregen. Nou moet ze early royal canin nemen, alleen geeft ze af en toe wel over... vanmorgen had ze na het natvoer overgeven. Heeft iemand misschien enig idee hoe dat kan?
Gelukkig zijn de nierwaardes allemaal weer goed.
Dat kan toch betekenen dat de nieren nu weer (grotendeels) goed functioneren.

Ik weet het niet helemaal meer... maar was er ook een oorzaak gevonden van het acuut nierfalen?
Want Knorretje is nog maar 2 jaar. En dan vraag ik me sterk af of je haar nu op normaal echt nierdieet moet zetten.
Nierdieet is vaak beperkt in (wel goede) eiwitten. Maar om zo'n jonge kat daar al levenslang op te zetten terwijl die nieren zich nu toch goed hersteld te lijken hebben... :shock:

Uiteraard wil je nu wel voorzichtig zijn met de nieren maar dan moet je ZEKER geen brokken geven.
Daar zitten veel koolhydraten in en veel te weinig vocht. Dat is funest voor de nieren.
En al HELEMAAL voor het blaasgruis. Ik sta elke keer weer verbaasd over het feit dat blaasgruis katten brokken blijven krijgen.

Ik zou een kat van 2 jaar dan eerder permanent op natvoer zetten. En dan wel kwalitatief goed natvoer. Geen rotzooi met koolhydraten e.d. Goede eiwitten. Veel vocht voor nieren en tegen blaasgruis.

Hier staat een oude post van mij met wat suggesties.
https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... 07#p751207

Op catmoneo.nl en voerwijzer.com staat verder ook heel veel informatie.
(Als je zelfs aan vers vlees zat te denken zou dat ook heel goed kunnen zijn voor Knorretje.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Nieuw voer

Bericht door Asse-Poes »

Misschien een hele domme vraag van mij, mar ik lees mee om er ook wat van te leren.

Knorretje had accut nierfalen of een nierbekkenontsteking.
Nu zijn haar nierwaarden gelukkig weer helemaal prima.
Waar komt dat blaasgruis dan vandaan?
De pH waarde was toch niet hoog?
Ik heb namelijk begrepen dat je juist niet preventief blaasgruisvoeding moet geven
Https://www.catmoneo.nl/blaasgruisvoeding-preventief/
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nieuw voer

Bericht door Synemios »

Je hebt ook verschillende soorten blaasgruis.
De oxalaat en struviet.

Catmoneo heeft op zich goede info maar als er iets medisch aan de hand is dan vind ik het echt een ander verhaal..

Ik zelf gebruik wel medisch voer, maar dat moet een ieder zelf bepalen.
Er zijn altijd discussies over en die zullen er ook altijd blijven

Als er nierstenen zaten kan dat de reden zijn.
Maar dat weet ik niet
Volgens mij was er sprake van een nierbekkenontsteking
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Nieuw voer

Bericht door Asse-Poes »

Wat betreft Catmoneo heb je een goed punt :-)

Maar ik snap het nog niet. Knorretje heeft toch geen chronische nierziekte? Zoals Rik al schreef, Knorretje is pas 2 jaar en dan nu al levenslang een nierdieet. :???:
Heeft Een kat die accut nierfalen of nierbekkenontsteking had , ook al zijn de waardes nu weer goed, altijd een aangepast (nier- of blaasgruis) dieet nodig?
Er was/is toch niet aangetoond dat Knorretje blaasgruis en/of nierstenen had/heeft?
Of is de regel: eenmaal een nierprobleem, altijd een nierprobleem, want het blijft een zwak orgaan en je wilt herhaling van de ellende voorkomen.
Ik snap wel dat je met zo'n kat voorzichtiger wilt zijn mbt het voer. En bij 'gewoon' voer liefst geen of weinig brokjes en juist veel natvoer.

Ik heb zelf een flinke nierbekkenontsteking gehad, maar dat was een heftig eenmalig iets en ik heb ook geen dieet.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nieuw voer

Bericht door Synemios »

Dat zou je aan ts moeten vragen want niet alles wordt altijd verteld op een forum en met dit soort dingen ben ik altijd een beetje huiverig.
Er zal een reden zijn waarom het geadviseerd is en misschien was er wel hiervoor al sprake van blaasgruis, of is dat in de tussentijd geconstateerd.

Maar ts krijgt nu meerdere adviezen waarin ze zelf een keuze kan maken.
2 jaar is inderdaad erg jong maar het kan wel, maar ik zou zelf alles tot op de bodem uitzoeken.

IK heb gelezen dat er een vermoeden was van nierbekkenontsteking maar pas nadat ik er naar gevraagd heb.
En er zaten bacteriën in de urine.
Maar ik heb niet gelezen of dat ook echt via kweek of echo aangetoond is, dus dan blijft het gissen.

Mijn zwager heeft wel een aangepast dieet gehad ter voorkoming van nieuwe stenen dus misschien zal dat advies dan ook wel per kat verschillen.
Maar jij had nierbekkenontsteking en geen stenen dus dat is weer anders.
En misschien was er op de echo wel schade te zien aan de nieren of 1 van de 2 dan gaan ze meestal meteen naar stage 1.


Als het mijn eigen kat was geweest dan had ik alle info gehad en dan was ik zelf naar Rik gegaan voor advies als ik er niet uit zou komen want die zegt nooit zomaar iets en die weet veel meer als het om voeding gaat.

preventief blaasgruis dieet zou ik niet doen, omdat je dan dus kans loopt op oxalaat ipv struviet.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Nieuw voer

Bericht door Asse-Poes »

Thnx Denise, helder!
Ik had er geen rekening mee gehouden dat er niet alles verteld wordt in een topic.
Dan zit er dus altijd een stuk giswerk bij.
Maar ik snap nu hoe het werkt met nierdieet en blaasgruis. 😀
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nieuw voer

Bericht door Synemios »

Dat deed ik ook nooit, tot ik een paar keer echt met ongeloof reageerde wat een dierenarts nou weer bedacht had en dan achteraf blijken er dan dingen niet gezegd te zijn en de keuze is dan met meer info weer logischer.
Eigenlijk best jammer want ik merk dat het mij dus wel weerhoudt ( vaker) om dingen te delen die er eigenlijk soms best toe doen.

Lizzy heeft ook momenten hele mooie nierwaarden gehad sdma is altijd goed, maar vervolgens stijgt het dan weer op een ander moment en als we uitgaan van de echo was het bij haar duidelijk.
Zij ging meteen naar fase 2.
Terwijl Lizzy het minste last heeft van die nieren.

Op basis van 1x slechte nierwaarden mogen ze ook geen chronisch nierfalen als diagnose geven, maar vaak gebeurd dat wel, en wordt er niet eens meer verder gekeken.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
xlisa23
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 okt 2022 15:01

Re: Nieuw voer

Bericht door xlisa23 »

Heel erg bedankt allemaal voor de reacties!
Excuus voor mijn late reactie..
Er was volgens mij wel een hoge of juist lage ph waarde bij knorretje, maar nou weet ik niet meer wat het is..
Ik geef in ieder geval zoveel mogelijk natvoer en bedankt voor het lijstje die jullie hebben gegeven!
Over knorretje zelf: ze wisten niet precies wat het was, omdat ze geen kweek hadden gedaan (raadde ze miet aan als het wel goed ging omdat dat een heftige operatie is). Ik moet het in ieder geval goed in de gaten houden en vooral veel zachtvoer geven.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nieuw voer

Bericht door Synemios »

Een kweek heeft niets met een operatie te maken dat is urine ( steriel ) wat ze gewoon zo ter plekke weg kunnen halen.
En dat zetten ze dan op kweek.
Ik heb dat al tig keer laten doen.
Dat hadden ze meteen moeten doen, zeker bij zo'n jonge kat met zulke waardes.
dat heft geen zin meer als het als goed gaat.

Helemaal naar beneden scrollen staat hoe ze dat doen.

https://cat-care.nl/gezondheid/gezondhe ... ee%20doen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
xlisa23
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 okt 2022 15:01

Re: Nieuw voer

Bericht door xlisa23 »

Oh ja dat klopt! Dat hebben ze wel gedaan (de blaas aanprikken)! En daar hebben ze ook naar gekeken, daar zaten bacteriën in.
Bedankt voor het berichtje!
Plaats reactie