Hoeveelheid voer bij een hele klein kitten die weinig groeit

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Miper
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 okt 2022 09:44

Hoeveelheid voer bij een hele klein kitten die weinig groeit

Bericht door Miper »

Goededag,

Sinds kort hebben we een nieuwe kitten(europees kortharige) aangezien we de gezelligheid van onze oude kat(19jaar) misten die we helaas hebben moeten laten inslapen vorig jaar. Ze was duidelijk bij het asiel al het achter blijvertje in het nestje, maar ook de mama en de zusjes/broertjes waren opmerkelijk klein maar ook gewoon brits kortharige. Nu zit ik er een beetje mee wat ik met voeding hoor te doen. ze is nu exact 15 weken en ze weegt ca. 600gram. Bij de dierenarts vinden ze haar ook heel erg klein en willen daarom nog even wil wachten met vaccinatie etc geven maar waren het wel met mij eens dat ze zeker niet te mager is. Verder was ze volgens de dierarts gewoon prima gezond zover ze kon zien en reageerde overal normaal op. Ook mijn observatie qua eten,drinken,slapen,spelen,kattenbakgebruik,aanhankelijkheid, gaf de dierenarts geen twijfel dat er iets mis zou zijn behalve gewoon een trage groei. Ze gaf me wel de tip om kittenvoeding van hun te pakken die puurder is qua ingrediënten dus heb ik maar genomen. Ze geeft aan dat ik wel behoorlijk wat voeding mag geven maar gewoon wat op de verpakking van voeding staat en ze geeft ook aan de ze niet mager of ondervoed is dus gewoon door moet gaan wat ik doe.

Maar als ik katten/kittenvoeding verpakkingen lees hebben ze het altijd over katten van 1 tot 4kg of over zoveel gram per kg lichaamsgewicht. Wat ik tot op heden doe is die verhouding keer wat ze weegt, dat zou dus nu x0,6 zijn. Meestal geef ik haar dan nog net ietsje meer omdat ik haar zeker niet wil ondervoeden. Dat geef ik dan verspreid over de dag 4 tot 6x. Nu lees ik overal dat een kitten in deze periode ca. 100gram per week dient aan te komen(al is het alleen al van het groeien). Nou is ze denk ik in 2 weken tijd 60 gram aangekomen. Verder reageert ze naar mijn idee heel normaal voor een kat en speelt en rent ze prima! Iedereen die voor 2e of 3e keer langskomt vraagt zich ook af of ze überhaupt gegroeid is in die tussentijd. Maar als ik ook foto's kijk van toen ze 12,5 week was is daar niets van merkbaar.

Ze is overigens al geregeld ontwormt en ontvlooid voor de zekerheid..

Heeft iemand meer ervaring mee met een kitten van 12 tot 15 weken die zo extreem klein(past op 1 hand en ik heb kleine handen) blijft en verder goed eet en de dierenarts zich ook geen zorgen maakt? En hoe is dat later geworden, krijgen ze dan nog een groeispurt later?
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Hoeveelheid voer bij een hele klein kitten die weinig groeit

Bericht door marloes501 »

Persoonlijk zou ik haar gewoon onbeperkt laten eten.
Ze is gewoon klein maar volgens de dierenarts zeker niet te mager.
Je houd gewoon een klein katje over.
En als die verder gezond is is er toch niets aan de hand.
En het is heel normaal om een kitten onbeperkt eten te geven.
Wel zou ik zorgen voor kwalitatief goed voer.
Verder zou ik mij geen zorgen maken.
En veel plezier met jullie katje.
Hoe heet ze en heb je een foto?
Miper
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 okt 2022 09:44

Re: Hoeveelheid voer bij een hele klein kitten die weinig groeit

Bericht door Miper »

De dierenarts vond dat niet nodig als ze maar voldoende en goede kwaliteit voeding kreeg(die van hun hadden ze aangeraden) en als het ietsje meer is was het zeker niet erg is maar ze gaf wel aan dat gezien haar bouw nu veel meer laten eten het onwaarschijnlijk is dat ze meer gaat groeien maar eerder gewoon wat dikker word of het eruit komt. (nou ik geef ietsje meer dan de dierenarts en de verpakking aanbeveelt)

Maar zorgen is misschien een groot woord, maar heb eigenlijk nog nooit zo'n kleine en lichte kat gezien van 15 weken, dus ik weet niet zo goed wat ik moet verwachten. In de huidige groei zou ze bij 6 maanden nog minder dan 0,9 kg wegen.
Heb van mensen om me heen wel eens nestjes gezien die ze thuis kregen maar dit lijkt er meer 1 van 6/7 weken.
Dat oranje knuffeltje is maar 15cm in de lengte om even een perspectief te zien.

Afbeelding
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Hoeveelheid voer bij een hele klein kitten die weinig groeit

Bericht door marloes501 »

Wat een droppie!!!!

Kittens zijn in de groei, ook deze kleine lievert.
Het kan geen kwaad als kitten onbeperkt voer ter beschikking te hebben.
Het gaat er niet om dat je kitten daardoor groter word maar dat ze gewoon zoveel kan eten als ze behoefte heeft.
En als ze in een groeispurt zit kan ze wat meer eten als ze daar zin in heeft.
Zolang ze een kitten is, in de groei is, en nog niet gecastreerd kan je prima onbeperkt eten voor haar neer zetten, dat zou geen probleem moeten zijn.

En als de dierenarts zegt dat ze gezond en ze goed eet, dan zou ik mij geen zorgen maken over haar maken .
Ze zal natuurlijk nooit heel groot worden , maar dat maakt niet uit zolang ze maar gezond is.
Het word uiteindelijk waarschijnlijk een kleine lieve droppie!
( en wie weet trekt het nog een klein beetje bij, ze heeft nog een lange tijd groei tegemoet.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoeveelheid voer bij een hele klein kitten die weinig groeit

Bericht door Rik »

Weet de dierenarts zeker dat ze al 15 weken oud is?
Misschien valt ze onder een van de mini-rassen.

Ik zou haar wel elke week zelf even op de digitale weegschaal zetten (ze past zo in een soepkop :lol:).

60 gram per week de afgelopen twee weken is prima. Er zit ook wat stress bij van verhuizing.
En je weet het inderdaad maar nooit of ze nog een groeispurt krijgt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Hoeveelheid voer bij een hele klein kitten die weinig groeit

Bericht door Zotvanpoezen »

Rik schreef: 19 okt 2022 14:10 Weet de dierenarts zeker dat ze al 15 weken oud is?
Dat wou ik ook net vragen :grin:
Heb je ook een foto waar het staartje opstaat? Dat geeft ook een aanwijzing.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hoeveelheid voer bij een hele klein kitten die weinig groeit

Bericht door Anne »

Ik geef kittens onbeperkt te eten aangezien ze in de groei zitten
Nadat ze geholpen zijn moet je het meestal gaan beperken omdat ze dan anders rap aankomen

Hier woog Polleke ook eens 600 gram en weigerde te eten
Met behulp van een vriendin die ervaring heeft met kittens is het achteraf goed gekomen
Polleke is wel altijd klein gebleven

Op de foto hieronder ligt ze bij Hummel* die haar erg bemoederd heeft

Afbeelding
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Hoeveelheid voer bij een hele klein kitten die weinig groeit

Bericht door nellebel »

zou haar zeker nu ok onbeperkt eten geven,. wil ook niet zeggen dat ze alles meteen helemaal op eet. de meeste katten laten gewoon eten staan. die pakken alleen wat ze nodig hebben. pas als op het latere leeftijd een probleem wordt dan kun je afgemeten eten gaan geven maar nu moet ze kunnen pakken naar behoefte.

wel een snoepje hoor.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie