Normaal voer bij blaasgruis

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
catmom2202
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 sep 2022 14:52

Normaal voer bij blaasgruis

Bericht door catmom2202 »

Hi allemaal!

Ik heb twee katers (1,5 jaar en 3 maanden). De oudste is met ongeveer 5 maanden gediagnosticeerd met blaasgruis (struviet) en heeft sindsdien speciaal voorkomend voer (RC Urinary Care). De kitten heeft nu nergens last van.

In principe gaf de dierenarts aan dat hij dit voer levenslang moet hebben, maar ik lees online dat langere tijd geven van dit voer ook schadelijk zou kunnen zijn.

Nu is mijn vraag: is het mogelijk om mijn oudste kat op “normaal” (graanvrij) kattenvoer te zetten? Af en toe krijgt hij ook rauw vlees om zijn urine te verzuren en ik geef hem een half zakje natvoer (aangelengd met extra water) per dag.

Ideaal zou natuurlijk zijn om beide katten uiteindelijk hetzelfde voer te geven. Ik werk nu met 4 maaltijden per dag, maar heb liever gewoon onbeperkt voer staan. Dit is niet mogelijk als beide ander voer hebben.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Normaal voer bij blaasgruis

Bericht door Anne »

Ik denk dat het een kwestie van uitproberen is
Hier wonen er 2 katers met blaasgruis en allebei de keren kwam het wel terug
Aangezien de oudste ervan zijn urinary so dieet van rc niet meer verdraagt krijgt hij dagelijks eurologist
Dat zou je je kater ook kunnen geven als je hem percee op normale voeding wilt hebben
Alhoewel onbeperkt eten ook nadelen heeft, en jouw kitten van 3 nog kitten brok

https://www.huisdierendokter.nl/link16-blaasgruis.html
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Normaal voer bij blaasgruis

Bericht door Rik »

catmom2202 schreef: 21 sep 2022 14:32 Ik heb twee katers (1,5 jaar en 3 maanden). De oudste is met ongeveer 5 maanden gediagnosticeerd met blaasgruis (struviet) en heeft sindsdien speciaal voorkomend voer (RC Urinary Care).
Is er toen ook de pH van de urine bepaald?
Je zou die dan kunnen controleren en binnen bepaalde grenzen houden.
Tenzij het blaasgruis door wat anders veroorzaakt is (stress) maar dan zou het niet levenslang nodig hoeven zijn.
catmom2202 schreef: 21 sep 2022 14:32 (...) maar ik lees online dat langere tijd geven van dit voer ook schadelijk zou kunnen zijn.
Of in overleg met de dierenarts ;)
Ik zie overigens dat de Hill's c/d wel levenslang gegeven kan worden.
Maar ik zou ook naar alternatieve zoeken (die wat gezonder zijn) en inderdaad door beide gegeten kan worden.
catmom2202 schreef: 21 sep 2022 14:32 Nu is mijn vraag: is het mogelijk om mijn oudste kat op “normaal” (graanvrij) kattenvoer te zetten? Af en toe krijgt hij ook rauw vlees om zijn urine te verzuren en ik geef hem een half zakje natvoer (aangelengd met extra water) per dag.
Ja, daarom mijn eerste vraag. Het zelf in de gaten houden van de pH kan dan wel handig zijn.
Je zou ook volledig op KVV over kunnen gaan.

Bij brokjes loop je in ieder geval altijd de kans dat hij te weinig vocht binnen krijgt. Maar daar geef je dus al extra nat natvoer voor.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
catmom2202
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 sep 2022 14:52

Re: Normaal voer bij blaasgruis

Bericht door catmom2202 »

Rik schreef: 21 sep 2022 16:47 Is er toen ook de pH van de urine bepaald?
Je zou die dan kunnen controleren en binnen bepaalde grenzen houden.
Tenzij het blaasgruis door wat anders veroorzaakt is (stress) maar dan zou het niet levenslang nodig hoeven zijn.
Ja dat heeft de dierenarts toen bepaald! Deze was te hoog (dus meer richting neutraal ipv zuur). Toen kreeg hij Urinary Care S/o van RC. Ik heb verder niet naar de waarde gevraagd, maar ik neem aan dat ik dit alsnog kan opvragen? Het is een buitenkat en doet zijn behoefte dan ook vaker buiten de deur, waardoor het extra lastig is om zijn urine te controleren.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Normaal voer bij blaasgruis

Bericht door Rik »

Als die pH te hoog was dan weet je dus dat dat ook echt de oorzaak is geweest. Dan zou je dus, of door regelmatig controle van urine of dit zelf controleren via pH stick, in de gaten kunnen houden dat deze binnen de gewenste grenzen blijft (6,3/6,5) en ze allebei gewoon kwalitatief goed natvoer kunnen geven.

https://www.catmoneo.nl/blaasgruis-urine-ph/

Voor het opvangen van de urine zal hij inderdaad even binnen gehouden moeten worden. Maar ik zie eigenlijk geen andere mogelijkheid als je ze allebei hetzelfde wilt geven. Want om een gezonde 3mnd oude kitten ook levenslang op Urinary Care te zetten... Lijkt me ook niet zo gezond. Zeker niet als deze nog geen 1jr is. Anders zul je ze gescheiden eten moeten geven.

Antwoord van RC:
Ook is ons advies altijd geweest om “gezonde” katten geen één van de Urinary producten te geven omdat ze de aanpassingen van de voeding niet nodig hebben. Apart voeren is altijd ons advies. Op het moment dat dit echt onmogelijk is dan is het niet zo dat een “gezonde” kat problemen zou krijgen bij het eten van de Urinary S/O (High Dilution) voeding (behalve voor kittens onder het jaar).”
https://kattenherplaatsing.nl/als-de-ge ... r-mee-eet/

Overigens mag je ook hopen dat hij dus buiten ook niet ergens anders nog meesmikkelt van ongezonde brokjes ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Normaal voer bij blaasgruis

Bericht door Dinky »

Toen onze Dinky blaasgruis vrij was op 5 jarige leeftijd ben ik ook op zoek gegaan naar normale voeding.
Ik ben toen uitgekomen op barfplaats waar ik las dat kvv/rauw vlees voeding zorgt voor natuurlijke pH waarde van de urine. Omdat ik het vermoeden had dat stress de oorzaak was van de blaasgruis ben ik rauw vlees gaan geven. Paar jaar later bij nieuwe dierenarts werd bij onderzoek aan de blaas aangegeven dat deze er keurig uit zag en werd gezegd door de dierenarts dat dit kwam door de rauw vlees voeding.

Na verhuizing en daardoor opnieuw stress kwam de blaasgruis wel terug naar toen was ze inmiddels 11 jaar. Daarna heeft ze tot haar dood een week geleden wel weer blaasgruis dieet gegeten.

Meest ideale is wanneer je zelf de pH waarde kan bepalen van de urine met pH strips. Dan kan je tijdig bijsturen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie