Kat drinkt alleen water uit de kraan

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
joke56
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 okt 2020 12:31

Kat drinkt alleen water uit de kraan

Bericht door joke56 »

Onze kat Tim wil alleen water drinken uit de kraan. Een bakje met water negeert hij.
Nu hebben we drinkfontein gekocht waar ook dunne straaltjes water uitkomt. Maar
helaas, hij bekijkt het niet.
Nu gaan wij binnenkort op vakantie en er komt dagelijks iemand langs voor de verzorging
en laat hem ook even naar buiten.
Als wij gewoon thuis zijn mag hij natuurlijk zo vaak drinken als hij wil, maar in de vakantie zal dit
maar één keer per dag zijn.

Vraag: krijgt hij dan wel voldoende vocht binnen per dag? Hij eet brokjes.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat drinkt alleen water uit de kraan

Bericht door nellebel »

da tis te weinig vocht. zou toch bakjes neerzetten met water en die drinkfontein. en eventueel natvoer laten geven zodat hij meer vocht binnen krijgt
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat drinkt alleen water uit de kraan

Bericht door Anne »

Als je bakjes water neerzet of de fontein dan kan hij gewoon drinken toch, of zet je de fontein uit?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
joke56
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 okt 2020 12:31

Re: Kat drinkt alleen water uit de kraan

Bericht door joke56 »

Anne schreef: 24 aug 2022 12:46 Als je bakjes water neerzet of de fontein dan kan hij gewoon drinken toch, of zet je de fontein uit?
Hij drinkt niet uit de fontein of een bakje water... alleen de kraan.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat drinkt alleen water uit de kraan

Bericht door Rik »

Heb je de bakjes al eens op een digitale keuken weegschaal gezet? Je ziet katten zelden drinken maar stiekem doen ze het wel.

Als ze echt zo weinig drinkt dan zou dat reden voor grote zorgen zijn. Dan zou ik ook sowieso geen brokken geven. Natvoer zorgt voor zoveel meer vocht inname.

Één keer per dag even wat uit de kraan drinken is echt te weinig.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat drinkt alleen water uit de kraan

Bericht door nellebel »

Ik begrijp dat hij nu vaker drinkt maar straks in de vakantie maar 1 keer per dag de kans krijgt. Daarom wel bakjes een fontein neerzetten. Als hij dorst krijgt gaat hij denk ik wel drinken


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Kat drinkt alleen water uit de kraan

Bericht door marloes501 »

Ik heb voor het hetzelfde dilemma gestaan.
Mijn kat LIly is gek op de kraan en drinkt daar ook heel vaak uit.
Er staat een grote bak water waar ze niet naar om lijkt te kijken.
Maar toen plotseling betrapte ik haar er toch op dat ze uit de bak dronk, dat had ik nog nooit gezien, dus als ze dorst hebben drinken ze echt wel uit de bak.
Maar.........
katten houden er niet van als ze met hun snorharen de rand van de bak raken, dat vinden ze echt niet fijn.
En ze houden van fris water en geen water dat er al dagen staat.
Ik heb als bak een groot vierkant diep bond genomen en daar word het water elke dag van ververst en het bord is helemaal gevuld zodat ze zo min mogelijk met haar snorharen de rand voelt.
En dit werkt voor Lily perfect.
Verder kan jou oppas in de gaten houden of er elke dag een plasje in de bak zit.
Dan weet je ook dat jou kat gewoon gedronken heeft tijdens jou vakantie
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Kat drinkt alleen water uit de kraan

Bericht door Pikachu »

Inderdaad goede tip om heel brede kommen te gebruiken. Ook geen plastic. Liefst stenen of glazen drinkbakken. Wij hebben van die lage brede vazen van de action, kost echt niks.

Sommige katten vinden het ook leuk als er een sliertje waterpest in het bakje ligt. De mijne vinden dat niet interessant, maar een vriendin van mij heeft dat standaard in haar drinkbakken zitten.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat drinkt alleen water uit de kraan

Bericht door Rik »

Ik heb hier naast de fontein ook nog gewoon twee grote rvs honden drinkbakken staan. Lekker groot. Geen probleem met de snorharen :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat drinkt alleen water uit de kraan

Bericht door castratenkoor »

Rik schreef: 24 aug 2022 15:45
Heb je de bakjes al eens op een digitale keuken weegschaal gezet? Je ziet katten zelden drinken maar stiekem doen ze het wel.
Ik denk dat je met wegen niet echt een goed beeld krijgt van hoeveel een kat drinkt, met de warmte verdampt er immers ook veel water. Dan krijg je nogal een vertekend beeld.

Ik heb er ook drie die uit de kraan drinken, maar als dat eens niet kan omdat ik b.v. sta te koken dan nemen ze een waterbak. Ik heb grote 2-3 liter glazen bakken waarbij ze ook niet hoeven te bukken om te drinken.
En een zeer geliefde bak is er eentje op het aanrecht die moeilijk te bereiken is. Schijnt spannend te zijn als je er moeite voor moet doen. Dan moeten ze zich tussen magnetron en Senseo wurmen. Op elke verdieping staan twee-drie grote glazen waterbakken.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat drinkt alleen water uit de kraan

Bericht door Rik »

castratenkoor schreef: 27 aug 2022 08:02 Ik denk dat je met wegen niet echt een goed beeld krijgt van hoeveel een kat drinkt, met de warmte verdampt er immers ook veel water. Dan krijg je nogal een vertekend beeld.
Als je zo weinig meet dat de verdamping mee gaat spelen dan weet je zeker dat de kat echt te weinig drinkt. :)

Een kat zou ong 40-60 ml/kg moeten drinken. Dus een kat van 3 kg moet minimaal 120 ml drinken. (Daar kan de verdamping echt niet tegenop tenzij het 40⁰C is ;) )

Zet ook eens gewoon iets anders neer waar je water in kunt doen. Diep bord, yoghurt bowl, pannetje. Gewoon om het interessanter te maken. Ook kun je ipv kraanwater wat regenwater van buiten pakken (moet het wel weer even gaan regenen ;) ). Wat 'schoon' vijverwater kan ook.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Kat drinkt alleen water uit de kraan

Bericht door Pikachu »

castratenkoor schreef: 27 aug 2022 08:02
En een zeer geliefde bak is er eentje op het aanrecht die moeilijk te bereiken is. Schijnt spannend te zijn als je er moeite voor moet doen. Dan moeten ze zich tussen magnetron en Senseo wurmen. Op elke verdieping staan twee-drie grote glazen waterbakken.
Verboden water is inderdaad soms het beste water :lol: hier proberen ze ook vaak uit mijn waterkan te drinken. Dan hebben ze ineens geen last van snorhaarstress.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat drinkt alleen water uit de kraan

Bericht door castratenkoor »

Klopt, dit is ook een veel smaller ding. Maar hij wordt gretig gebruikt.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat drinkt alleen water uit de kraan

Bericht door castratenkoor »

Klopt, dit is ook een veel smaller ding. Maar hij wordt gretig gebruikt.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
jacobien
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 okt 2022 10:11

Re: Kat drinkt alleen water uit de kraan

Bericht door jacobien »

Ik meng het natvoer met wat water, vindt ze heerlijk.
Jacobien en Bella, de liefste en roodste poes van Noord Beveland
Plaats reactie