Kitten eet heel weinig

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Nil
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 mei 2022 12:44

Kitten eet heel weinig

Bericht door Nil »

Hoi iedereen,

Ik maak me zorgen om onze kitten van 5 maanden oud. Ze eet namelijk heel erg weinig. Je ziet vaak filmpjes van katten die een enorme eetlust hebben, maar zij is lang niet zo geïnteresseerd in eten. De laatste tijd eet ze wel heel erg weinig. Ik heb het een aantal keer de hele dag bijgehouden. Haar slechtste dag was in totaal maar 40 gram (combinatie van nat- en droogvoer).

De dierenarts assistente zei dat het door de hitte zou kunnen komen. Zolang ze wel wat eet en niet afvalt zou er geen probleem zijn. Het mag dan buiten wel heel warm zijn, maar in huis is het vrij koel (we hebben een warmtepomp, het is altijd 21 graden) dus ik weet niet zo zeker of het door het weer komt. Ze is trouwens wel heel speels en actief.

Toen ze voor het eerst bij ons kwam met 12 weken kreeg ze Royal Canin, Whiskas en Purina One voor kittens. Ik heb nooit geweten dat supermarkt merken een erg laag vleesgehalte hebben. Ik ben toen al snel overgestapt naar een combinatie van Royal Canin kitten natvoer en droogvoer. Dit ging prima, maar het viel me op dat ze de brokjes ineens niet meer lekker vond.

Ik heb toen een online bestelling geplaatst met betere premium merken:
-Applaws kitten brokjes
-Orijin kitten brokjes
-Renske kitten brokjes
-Acana kitten brokjes

-Almo kitten natvoer

-Edgar Cooper natvoer
-Schesir kitten natvoer

-Applaws kitten natvoer

Haar Royal Canin brokjes zijn vervangen door die van Applaws, die vond ze hartstikke lekker. Na een eerste proefverpakking heb ik een grotere zak gekocht. Zodra deze open ging at ze weer minder. Ik heb toen na een tijdje weer een nieuwe zak geopend (Renske), dit gaf ik in eerste instantie een klein beetje als snack. Ze vond het heerlijk! Daarna heb ik dit een tijdje gemengd met Applaws als hoofdmenu. Maar ze vond het al snel niet interessant meer.

Sinds dat haar eetlust aanzienlijk is verminderd, heb ik alweer een nieuwe zak als snack geopend (Acana). Maar hoe lang kan ik hier nog mee doorgaan? Soms voer ik haar uit mijn hand, dat vind ze heel even leuk. Als het aan mij ligt krijgt ze iedere dag een ander merk, maar ik wil niet dat ze hierdoor last van haar darmen krijgt. Heeft iemand een gouden tip?

Bovengenoemde natvoer opties vindt ze allemaal niet lekker. Maar ook die van RC is tegenwoordig niet populair meer. Twee likjes en ze laat het weer liggen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kitten eet heel weinig

Bericht door Anne »

Je zou haar gewicht kunnen bijhouden om te kijken of ze niet afvalt
Met de warmte eten ze hier ook minder
Vreemd dat ze zo weinig lijkt te eten, het is wel positief dat ze speels en energiek is
Het kan ook zo zijn, zo klein als ze nog is, ze kieskeurig is
Dat kan soms een heel gepuzzel zijn

Ze kan misschien ook last hebben van een haarbal, geeft ze weleens over?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Nil
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 mei 2022 12:44

Re: Kitten eet heel weinig

Bericht door Nil »

Hi Anne, ik heb haar nog nooit zien overgeven, dus haarbal zou kunnen. Ze krijgt af en toe kattengras daarvoor.

Ik weeg haar nu af en toe. Voorheen deed ik dat niet, dus ik weet niet hoeveel ze hoort aan te komen. Ze is in 2,5 weken tijd ongeveer 100-120gr aangekomen. Dus gelukkig geen gewichtsverlies.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten eet heel weinig

Bericht door Rik »

Wat weegt ze nu?

Heel globaal:
Afbeelding

Maar afwijken mag dus. Dan moet je daarna op ongeveer 100gr per week rekenen.
Ik heb ze tot ruim 1 jaar gewoon elke week gewogen en in een Google spreadsheet bijgehouden.
Bono woog met 22 weken (5 maanden) 3,8kg en Yuna 2,5kg en ze kwamen rond die tijd nog met 240 en 150gr p/w aan.
Pas bij de castratie een paar weken later is dat minder geworden.

Staat ze al op de planning voor castratie? (poezen worden ook officieel gecastreerd)

Je zou op een gegeven moment kunnen kijken of omschakeling naar maaltijden beter voor haar werkt, want ik neem aan dat je nu aan free feeding doet. Voor een kitten is dat ook prima, maar als ze slecht eet dan is er natuurlijk wel wat aan de hand (zeker een kitten hoort toch wel een gezonde eetlust te hebben). Voor Bono moest ik wel omschakelen want die at alles wat los en vast zat.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Nil
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 mei 2022 12:44

Re: Kitten eet heel weinig

Bericht door Nil »

Hi Rik, ze weegt nu ongeveer 2.090gr. Ik gebruik een keukenweegschaal :-) Daar blijft ze met geen mogelijkheid stil zitten dus het is iedere keer maar ‘ongeveer’. Ik had gelezen dat kittens gemiddeld 100gr per week aankomen, dat gaat nu dus te langzaam. Is dat een slecht teken?

Ik was van plan om haar rond de leeftijd van 6-7 maanden te castreren. Zou ik daar dan langer mee moeten wachten?

We hebben geen exacte tijden wanneer we haar voeren (vanwege afwijkende werktijden, wel/niet thuiswerken, of mijn ouders komen later op de dag catsitten), maar we proberen haar altijd in de ochtend, einde middag en voor het slapen te voeren. Gezien ze zo weinig eet ligt er snachts altijd wat droogvoer. Maar vooral nu de hele dag aangezien ze nóg minder eet.

Waar zou een dierenarts naar moeten kijken? Omdat ze niet afvalt en een prima gewicht heeft zullen ze het misschien minder serieus nemen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten eet heel weinig

Bericht door Rik »

Nil schreef: 20 mei 2022 19:10 Hi Rik, ze weegt nu ongeveer 2.090gr. Ik gebruik een keukenweegschaal :-) Daar blijft ze met geen mogelijkheid stil zitten dus het is iedere keer maar ‘ongeveer’.
Dit was Yuna bij 15 weken (1,5kg). Zo woog ik haar dus :lol:
https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... 35#p679635
Afbeelding
Nil schreef: 20 mei 2022 19:10 Ik had gelezen dat kittens gemiddeld 100gr per week aankomen, dat gaat nu dus te langzaam. Is dat een slecht teken?
Startgewicht 100 gram bij geboorte en dan elke week 100 gram is een zeer globale benadering.
Maar zoals gezegd dat kan heel erg afwijken zonder dat dat een probleem hoeft te zijn.
Met 22 weken zou je dan op 2300 gram moeten zitten.
Maar ik vind het gewicht van 2100 gram echt niet verkeerd hoor (dat is slechts 200gr verschil).
Het kan gewoon zijn dat ze klein was. Bono was b.v. al 1,3kg zwaarder dan Yuna op die leeftijd.

Je moet dus meer kijken hoe ze is (fit, activiteit, etc). En hoeveel ze de komende 3 weken aankomt want van één week kun je niet zoveel zeggen.

Wel zou je van een kitten verwachten dat die wat meer georiënteerd zijn op voedsel.
Maar als ze aan blijft komen hoeft het in ieder geval nog geen echt probleem te zijn.
(vandaar dat ik elke week woog, zie Google Sheet, ik zie dat de laatste keer alweer bijna een jaar geleden is :) )
Nil schreef: 20 mei 2022 19:10 Ik was van plan om haar rond de leeftijd van 6-7 maanden te castreren. Zou ik daar dan langer mee moeten wachten?
Voorlopig zou ik het daar nog wel even op houden. Ik zou zelfs prefereren het voor haar eerste krolsheid te doen. ELKE krolsheid van een poes is een aanslag op het lichaam en geeft een exponentieel hogere kans op gezondheidsproblemen op latere leeftijd (zoals baarmoederontsteking en melkkliertumoren). Hier zijn ze beide nog voor de 6 maanden geholpen. Alleen als de komende week zou blijken dat ze echt niet veel aankomt dan zou je kunnen kijken of er een onderliggend probleem is wat je wilt verhelpen voor de castratie.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Nil
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 mei 2022 12:44

Re: Kitten eet heel weinig

Bericht door Nil »

Rik schreef: 20 mei 2022 21:18 Dit was Yuna bij 15 weken (1,5kg). Zo woog ik haar dus :lol:

Haha wat lief! Ik doe het ook zo, maar onze Bibi blijft niet braaf zitten. Ze beweegt non stop, zo kan ik dus nooit een exacte gewicht noteren.
Rik schreef: 20 mei 2022 21:18 Maar ik vind het gewicht van 2100 gram echt niet verkeerd hoor (dat is slechts 200gr verschil).
Dat is geruststellend!
Rik schreef: 20 mei 2022 21:18 Je moet dus meer kijken hoe ze is (fit, activiteit, etc). En hoeveel ze de komende 3 weken aankomt want van één week kun je niet zoveel zeggen.
Nee klopt, maar ze is in 2,5 weken tijd ongeveer 100-120gr aangekomen.
Dus +/- 45 gram per week? Dat is best weinig...

Het valt me trouwens op dat ze de laatste tijd ook snel begint te hijgen na intensief spelen.
Na nog geen minute rondrennen hoor ik haar al. Ik weet dat hijgen na spelen geen kwaad kan, maar gebeurd het niet te snel?
Rik schreef: 20 mei 2022 21:18 Voorlopig zou ik het daar nog wel even op houden. Ik zou zelfs prefereren het voor haar eerste krolsheid te doen. ELKE krolsheid van een poes is een aanslag op het lichaam en geeft een exponentieel hogere kans op gezondheidsproblemen op latere leeftijd (zoals baarmoederontsteking en melkkliertumoren). Hier zijn ze beide nog voor de 6 maanden geholpen. Alleen als de komende week zou blijken dat ze echt niet veel aankomt dan zou je kunnen kijken of er een onderliggend probleem is wat je wilt verhelpen voor de castratie.
Mocht ze krolsheid vertonen, hoelang duurt dat? En wanneer begint de volgende krolsheid? Zodat ik tussendoor een castratie kan inplannen?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten eet heel weinig

Bericht door Rik »

Nil schreef: 23 mei 2022 13:14 Haha wat lief! Ik doe het ook zo, maar onze Bibi blijft niet braaf zitten. Ze beweegt non stop, zo kan ik dus nooit een exacte gewicht noteren.
Ja, Bono bleef er ook niet in liggen hoor. Dat was bij hem ook altijd een hele toer.
Een iets groter doosje helpt dan soms wel maar die komt dan weer over de rand zodat je het niet af kunt lezen.
Dus legde ik hem maar op zijn rug in dat kommetje en probeerde het gewicht heel snel af te lezen.
Maar dat is inderdaad minder accuraat.
Nil schreef: 23 mei 2022 13:14 Nee klopt, maar ze is in 2,5 weken tijd ongeveer 100-120gr aangekomen.
Dus +/- 45 gram per week? Dat is best weinig...
Ja, als dat weken en weken aan blijft houden wel.
Maar vandaar dat je beter elke week kunt wegen want dan heb je een beter gemiddelde.
En voor sommige kittens (klein van stuk) hoeft het op zich nog geen probleem op zichzelf te zijn.

Zit ze op een ontworm schema? Zoniet, dan zou je de ontlasting een keer kunnen controleren en misschien toch een keer een ontworming doen.
Nil schreef: 23 mei 2022 13:14 Het valt me trouwens op dat ze de laatste tijd ook snel begint te hijgen na intensief spelen.
Na nog geen minute rondrennen hoor ik haar al. Ik weet dat hijgen na spelen geen kwaad kan, maar gebeurd het niet te snel?
Ja, combinaties met andere dingen moet je natuurlijk wel goed in de gaten houden.
Nu krijg ik Yuna ook wel redelijk snel over haar toeren.
Bono veel minder, die gaat ook niet achter een speeltje aan maar blijft gewoon in aanvalshouding liggen tot het speeltje hem voorbijkomt :)
Nil schreef: 23 mei 2022 13:14 Mocht ze krolsheid vertonen, hoelang duurt dat? En wanneer begint de volgende krolsheid? Zodat ik tussendoor een castratie kan inplannen?
Krolsheid duurt 4 tot ong 8 dagen. Maar ze kunnen daarna na twee tot drie weken weer krols worden.

Maar aangezien ELKE krolsheid al een groot gezondheidsrisico is zou ik het voor zijn.
Dus als ze nu 5 maanden is zou je al een afspraak voor 6 maanden kunnen maken.
Eventueel kun je het gebrek aan gewichtstoename ook even bespreken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Nil
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 mei 2022 12:44

Re: Kitten eet heel weinig

Bericht door Nil »

Rik schreef: 23 mei 2022 13:45
Ja, als dat weken en weken aan blijft houden wel.
Maar vandaar dat je beter elke week kunt wegen want dan heb je een beter gemiddelde.
En voor sommige kittens (klein van stuk) hoeft het op zich nog geen probleem op zichzelf te zijn.

Zit ze op een ontworm schema? Zoniet, dan zou je de ontlasting een keer kunnen controleren en misschien toch een keer een ontworming doen.
Ja zeker, ze wordt volgens schema van de dierenarts ontwormt met een pipetje in haar nek (het is tegelijkertijd ook voor vlooien). Haar ontlasting ziet er prima uit. Niet te zacht, niet te hard. Maar ik heb er verder alleen naar gekeken :lol:
Rik schreef: 23 mei 2022 13:45 Ja, combinaties met andere dingen moet je natuurlijk wel goed in de gaten houden.
Nu krijg ik Yuna ook wel redelijk snel over haar toeren.
Bono veel minder, die gaat ook niet achter een speeltje aan maar blijft gewoon in aanvalshouding liggen tot het speeltje hem voorbijkomt :)

Voorheen werd ze lang niet zo snel kortademig. Ik zal het in de gaten houden. Ze is heel speels, dus eventjes stoppen en op adem komen doet ze niet aan.
Rik schreef: 23 mei 2022 13:45
Krolsheid duurt 4 tot ong 8 dagen. Maar ze kunnen daarna na twee tot drie weken weer krols worden.

Maar aangezien ELKE krolsheid al een groot gezondheidsrisico is zou ik het voor zijn.
Dus als ze nu 5 maanden is zou je al een afspraak voor 6 maanden kunnen maken.
Eventueel kun je het gebrek aan gewichtstoename ook even bespreken.
Ja mee eens, ik wil niet te lang wachten. Maar door gebrek aan eetlust ben ik bang dat een operatie nu even geen goed idee zal zijn :-(
Gebruikersavatar
Nil
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 mei 2022 12:44

Re: Kitten eet heel weinig

Bericht door Nil »

Een update

We zijn gisteren langs de dierenarts geweest. Ik maakte zorgen omdat ze zich nu ook al iets anders gedraagt. Ze miauwt regelmatig op willekeurige momenten (geen honger, geen dorst, pas gespeeld... wat zou het kunnen zijn?). Daarnaast bijt ze soms ook op onverwachte momenten. Ik loop naar haar toe, ze begint op haar rug te rollen en ze spint. Ik geef twee aaitjes en meteen HAP! Dat deed ze voorheen nooit.

De dierenarts heeft haar helemaal gecontroleerd. Alles was in orde. Ook het gewicht en dat ze ongeveer 50gram per week aankomt was prima. Ze had het vermoeden dat het wellicht stress zou kunnen zijn. De mogelijke oorzaak daarvan is dat wij haar misschien te vaak benaderen. Ze is onweerstaanbaar lief, dus we pakken haar misschien te vaak op :shock: . Maar ze protesteert helemaal niet. Rent niet weg, krabt niet, bijt niet, miauwt niet. Ze spint heel vaak en ik dacht dat dat (meestal) een teken van happiness zou moeten zijn.

Ik ben een beetje ten einde raad.... Zou alles kunnen komen doordat ze haar tanden wisselt?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kitten eet heel weinig

Bericht door Anne »

Oei dat klinkt als een kitten die al gedragsproblemen laat zien ( bijten in handen)

Als ik jou was zou ik nog een kitten nemen zodat je kitten wat meer uitdaging vindt en natuurlijk gedrag kan laten zien
Een mens kan een ander kitten nooit vervangen
Jammer dat je da je hier niet op gewezen hebt al heeft hij/zij de stress factor wel genoemd
Maar dat zijn ook geen kattengedrags experts

Spinnen doen katten inderdaad als ze tevreden zijn maar spinnen doen ze ook om zich zelf gerust te stellen zoals bij pijn en ander ongemak

https://poezensnuitjes.com/waarom-kittens-altijd-samen/

Ik zou je ook adviseren om een kat die rolt nooit op zijn of haar buikje te aaien
De buik is erg kwetsbaar voor een roofdier om die jou te laten zien, dat is eigelijk een groot compliment
Als je dat vertrouwen verder wil opbouwen kom dan niet aan zijn of haar buik
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Nil
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 mei 2022 12:44

Re: Kitten eet heel weinig

Bericht door Nil »

Een tweede kitten zou ik heel graag willen! Maar daar hebben we momenteel geen ruimte voor :-( ook wordt het financieel lastig. Het staat wel op de planning, alleen niet op korte termijn...

Gezien de dierenarts geen pijn/ongemak kon ontdekken, lijkt het me dat ze het uit tevredenheid doet. Het bijten kon te maken hebben met de neiging om te kauwen, vanwege het wisselen van haar tanden. Maar ik vraag me of het willekeurig miauwen nog iets kan betekenen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kitten eet heel weinig

Bericht door Anne »

Ja het klopt dat een kitten die wisselt overal op kan kauwen en knagen
Maar jij schrijft dat hij uit het niets ineens hap! deed en dan gaan bij mij de alarmbellen af

Je zou met weinig ruimte in de hoogte kunnen werken, loopplankjes ad muur, grote krabpaal ed

ik zeg altijd waar er een kan eten kunnen er ook 2 eten :smile: ;-)

En mooi dat een tweede op de planning staat maar daar heeft je kitten nu niets aan en dit gedrag moet niet verder uit de hand lopen dat hij zich ontwikkelt tot een solo kat waar je geen katten meer kan bijplaatsen

Willekeurig miauwen kan veel redenen hebben: verveling, eenzaamheid, frustratie ed

Speel je vaak met hem?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Nil
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 mei 2022 12:44

Re: Kitten eet heel weinig

Bericht door Nil »

We spelen zeker 3 keer op een dag. Ze krijgt enorm veel aandacht. We laten haar minimaal alleen, ze is nog geen hele dag alleen geweest.

Het is af en toe inderdaad een onverwachte hap. Een mens kan een soortgenoot niet vervangen, maar kan ik iets in de tussentijd betekenen? Vaker spelen? Nieuwe uitdagingen? Wandelen met een tuigje?

We zijn pas bij m'n ouders op bezoek geweest, ik was bang dat ze gestresst zou raken, maar ze vond het onwijs leuk en interessant.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kitten eet heel weinig

Bericht door Anne »

Nil schreef: 31 mei 2022 16:03

Het is af en toe inderdaad een onverwachte hap. Een mens kan een soortgenoot niet vervangen, maar kan ik iets in de tussentijd betekenen? Vaker spelen? Nieuwe uitdagingen? Wandelen met een tuigje?
Ik hoop dat vaker spelen gaat helpen
Hou haar gedrag goed in de gaten.
Speel geen spelletjes waardoor je je handen gebruikt om op te jagen
Hier wissel ik speelgoed af zodat het afwisselend blijft
Verder zou ik ook eens kijken naar voerpuzzels, meerdere en regelmatig afwisselen. Zet haar maar aan het werk ;-)
Speel ook jachtspelletjes net voordat ze gaat eten, dus dat ze achter een "prooi" aanrent
Voer je in maaltijden? Pak desnoods haar eten weg
Succes, ik hoop dat het onder controle blijft op deze manier
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie