Kitten eet geen brokjes

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Priscillax15
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 mei 2022 09:07

Kitten eet geen brokjes

Bericht door Priscillax15 »

Hallo allemaal,

ik ben nieuw op deze forum, sinds afgelopen zaterdag hebben we een kitten in huis.
Maar nu is het zo dat ze geen brokjes eet, ik heb navraag gedaan bij waar ze vandaan kwam, daar kreeg ze whiskas brokjes.
Die heb ik dus ook gehaald, ik heb wat tips gevonden, o.a. kattenbrokjes nat maken als ze het moeilijk weg krijgen.
Ik heb 1 klein brokje gepakt en in haar bekje gedaan, maar het lijkt erop dat het te hard is voor haar.
Ze spuugt het zo weer uit. En de natte kattenbrokjes eet ze ook niet van.
Ze eet wel van natvoer, maar dat krijgt ze niet elke dag, dat lijkt me niet zo slim om dat te doen.

Maar zodra m'n zoon en ik gaan eten, maakt niet uit wat het is, dan komt ze als een malle op ons af, wil ze "mensenvoer" mee eten. Ze is nog maar 8 weken, dat mag ze van mij niet hebben.
Wat kan ik anders nog proberen wat ze kan/mag eten?
Raphael & Sterre - broer en zus
R.I.P. Raphael 04-04-19 --- 18-04-22 :-(

Nieuw familielid Spidy - 24-03-22 :pdthug:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten eet geen brokjes

Bericht door Rik »

Priscillax15 schreef: 18 mei 2022 09:18 Ze eet wel van natvoer, maar dat krijgt ze niet elke dag, dat lijkt me niet zo slim om dat te doen.
Waarom denk je dat?
Brokken zijn veel slechter voor een kat dan natvoer hoor.

Hier krijgen ze elke dag alleen maar natvoer (in de vorm van KVV/vers vlees).
Zorg dan dus echter wel voor kwalitatief goed natvoer (en als je brokken blijft geven ook kwalitatief goede brokken).

https://www.catmoneo.nl/beter-droogvoer-of-natvoer

(Brokken zijn eigenlijk alleen in het voordeel van de mens/baasjes)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kitten eet geen brokjes

Bericht door Anne »

Ik zou er ook zo snel mogelijk een ander kitten bijnemen, mits jullie geen andere Katten hebben?
Met 8 weekjes hebben ze dat wel nodig
Misschien eet ze daarom wat slechter, verandering van huis, heimwee en dat soort dingen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Priscillax15
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 mei 2022 09:07

Re: Kitten eet geen brokjes

Bericht door Priscillax15 »

Ja ik heb wel nog een volwassen poes in huis. Zij moet nog niet zo veel van de kitten hebben.
Maar de kitten is erg nieuwsgierig naar haar.
Maar goed, even om op het voer terug te komen, jullie adviseren dus gewoon natvoer te doen?
Ik wil sowieso nog even met de kitten langs de DA, om een check te doen.
Raphael & Sterre - broer en zus
R.I.P. Raphael 04-04-19 --- 18-04-22 :-(

Nieuw familielid Spidy - 24-03-22 :pdthug:
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kitten eet geen brokjes

Bericht door Anne »

Hoe oud is je volwassen poes? Hopelijk nog speels en energiek om je kleine tijger aan te kunnen?
Natvoer is altijd beter doordat er meer vocht in zit
Ik zou dan wel speciaal natvoer wat op kittens is afgestemd geven
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten eet geen brokjes

Bericht door Rik »

Laat je overigens door die DA niet in de war brengen als die zegt dat brokken beter zijn. Er zijn dierenartsen die "pro-brok" zijn (het asiel waar ik mijn katten haalde ook). Maar dierenartsen hebben tijdens hun (TOTALE) opleiding maar een paar uur les gehad in voeding en het lesmateriaal was dan ook nog gesponsord door Hills en RC (die veel verdienen aan brokken). Ik ben benieuwd of jouw dierenarts er ook "één" is :lol:

PS. Soms hebben dierenartsen ook een actie dat ze een gratis kittenonderzoek doen bij nieuwe kittens van nieuwe kitten-eigenaren. Onderzoek stelt niet zo heel veel voor, gewoon om te kijken of je kitten gezond is maar ook ter kennismaking met die dierenarts e.d. (Ze doen het niet allemaal maar ik ben er al een aantal tegengekomen.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Priscillax15
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 mei 2022 09:07

Re: Kitten eet geen brokjes

Bericht door Priscillax15 »

Anne schreef: 19 mei 2022 10:14 Hoe oud is je volwassen poes? Hopelijk nog speels en energiek om je kleine tijger aan te kunnen?
Natvoer is altijd beter doordat er meer vocht in zit
Ik zou dan wel speciaal natvoer wat op kittens is afgestemd geven
Sterre is 3 jaar, ze is inderdaad nog speels en energiek genoeg.
Kitten heet Spidy, maar dan zou ik voor haar dan bij de dierenwinkel voor natvoer halen denk ik?
Want ik heb nu gewoon van eigen merk van de AH natvoer.
Raphael & Sterre - broer en zus
R.I.P. Raphael 04-04-19 --- 18-04-22 :-(

Nieuw familielid Spidy - 24-03-22 :pdthug:
Gebruikersavatar
Priscillax15
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 mei 2022 09:07

Re: Kitten eet geen brokjes

Bericht door Priscillax15 »

Rik schreef: 19 mei 2022 10:24 Laat je overigens door die DA niet in de war brengen als die zegt dat brokken beter zijn. Er zijn dierenartsen die "pro-brok" zijn (het asiel waar ik mijn katten haalde ook). Maar dierenartsen hebben tijdens hun (TOTALE) opleiding maar een paar uur les gehad in voeding en het lesmateriaal was dan ook nog gesponsord door Hills en RC (die veel verdienen aan brokken). Ik ben benieuwd of jouw dierenarts er ook "één" is :lol:

PS. Soms hebben dierenartsen ook een actie dat ze een gratis kittenonderzoek doen bij nieuwe kittens van nieuwe kitten-eigenaren. Onderzoek stelt niet zo heel veel voor, gewoon om te kijken of je kitten gezond is maar ook ter kennismaking met die dierenarts e.d. (Ze doen het niet allemaal maar ik ben er al een aantal tegengekomen.)
Er zijn sowieso wel dierenartspraktijken die bepaalde brokken aanbevelen, (inderdaad vanwege een bepaalde samenwerking) maar mij kunnen ze toch niet zo gauw ompraten. haha
Voor Sterre heb ik gewoon Tompoes brokken, die zijn prima.
Voor Spidy, at ze dan dus bij vorige baasje Whiskas, maar ik had van de dierenwinkel een presentje meegekregen.
Voer van CaroCroc, maar daar eet ze ook niet van.
Het lijkt er op dat het te hard voor haar is, ze spuugt het zo weer uit. Beide overigens whiskas ook.
Maar wat voor natvoer raden jullie dan aan?
Raphael & Sterre - broer en zus
R.I.P. Raphael 04-04-19 --- 18-04-22 :-(

Nieuw familielid Spidy - 24-03-22 :pdthug:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten eet geen brokjes

Bericht door Rik »

Priscillax15 schreef: 19 mei 2022 10:59 Maar wat voor natvoer raden jullie dan aan?
Probeer kwalitatief goed natvoer te nemen. Dat betekend een hoog vlees gehalte. De Whiskas en Felix bevatten maar 4% vlees. En een kat heeft niets aan koolhydraten (suikers, mais, erwten, aardappelen etc).

Goede sites om je in te lezen op goed voer:
https://www.catmoneo.nl/beste-natvoer/
https://www.catmoneo.nl/beste-kattenbrokken/

https://www.voerwijzer.com/het-beste-na ... or-de-kat/
https://www.voerwijzer.com/kattenbrokken-vergelijken/

Onderstaand is een oud lijstje en er kon nog 1 of 2 merken bij (maar weet uit mijn hoofd niet welke).
Premium natvoer:
Animonda carny
Almo Nature
Mac's Cat
Cosma
Bosita
Porta 21
Shinycat (Gimpet)
Applaws
Schesir
Hermanns Bio kattenvoer
Renske (de enige die niet bij zooplus staat maar b.v. op Renske's Webwinkel e.a.)
Catlovers Gold (niet bij zooplus maar wel online)

Hoge kwaliteit brokken:
Orijen
Arden Grange (wel de engelse zooplus maar ook in o.a. webwinkels)
Applaws
Natural Health (Carnivore) (niet bij zooplus maar wel diverse webwinkels zoals deze)
Renske (niet bij zooplus maar b.v. op Renske's Webwinkel e.a.)
Nutrivet
Porta 21 graanvrij
Catlovers Gold (niet bij zooplus maar wel online)
Solid Gold (komt uit USA maar hebben ze denk ik bij zooplus niet meer te zien aan de lege pagina)
Timberwolf Serengeti (komt uit USA maar hebben ze denk ik bij zooplus niet meer te zien aan de lege pagina)

Vergelijk de ingredienten van al die merken maar eens met die van Whiskas en Felix.

Mijn Bowy heeft bijna haar hele leven ook op Felix gelei gestaan. Maar toen ze op 18 jarige leeftijd een tia kreeg met nierfalen en toerenhoge bloeddruk was het een hele toer om haar op nierdieet te krijgen. Want ze was gewoon helemaal verslaafd aan de gelei en smaakmakers in Felix. Dat is er bij mijn nieuwe katten dus nooit meer in gekomen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie