Voeding voor kat met Ibd en blaasgruisdieet

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Binkythecat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 apr 2022 07:34

Voeding voor kat met Ibd en blaasgruisdieet

Bericht door Binkythecat »

Allereerst wil ik even sorry zeggen voor als dit onderwerp verkeerd staat. Ik twijfelde tussen medisch en dit. Omdat het echt wel voer gerelateerd is heb ik besloten het topic hier te openen. Mocht het verkeerd staan en het verplaatst kan worden dan alvast vriendelijk bedankt ;-)

Ik heb ons voorgesteld hier
https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... 14#p763214
Daar staat ook wat informatie over Binky.
Die dus IBD heeft en nu ook blaasgruis had.

Hij had een Gastro dieet maar dat mag hij nu niet meer hebben. We hebben nu een urinary S/O moderate calorie dieet.

Ik heb er alleen vrees voor dat dit in de toekomst problemen gaat geven bij zijn maag/darmen??

Voor nu moet hij er nog op blijven maar ik wil uiteindelijk op zoek naar iets wat voor beiden werkt.

Ik zou ook zelf de pH waarde willen gaan testen en evt af en toe Cranberry poeder willen geven. Maar in ieder geval zelf testen (alleen heb ik dit nog nooit gedaan en vraag me af of die tests trips betrouwbaar zijn enz)

In het verleden heb ik geprobeerd de kat op rauw te krijgen. Helaas zonder succes. Hij wil nog wel eens rauwe kipfilet eten of sommige vis soorten. Maar daar houd het helaas op 8-)

Ik ben heel benieuwd of er mensen zijn met katten die het zelfde hebben? Zo ja. Hoe doen jullie dit? Of tips van kenners dat is natuurlijk altijd welkom.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Voeding voor kat met Ibd en blaasgruisdieet

Bericht door Anne »

Wat een vervelende situatie voor jullie
Hier doen ze ook moeilijk over rauw eten

Als ik jou was zou ik mij eens inlezen over eurologist

https://www.huisdierendokter.nl/blaasontsteking.html

Vanwege Europese regels mogen ze niet alles vertellen maar eurologist kun je je kat geven zonder dat deze op dieetvoer moet
Het lost namelijk gruis op en maakt de blaas schoon

Ik weet natuurlijk niet hoe jouw kat met zijn maag op kruiden gaat reageren want deze pillen bestaan daaruit

Zelf heb ik goede ervaringen met eurologist
Het heeft al menig blaasontsteking opgelost

Heel veel beterschap
Laatst gewijzigd door Anne op 08 apr 2022 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Voeding voor kat met Ibd en blaasgruisdieet

Bericht door Rik »

Zelf testen heb ik ook nooit gedaan.
Eerst wat vraagjes.

*) Is er bij het testen van de urine ook getest op de pH? Hoe hoog is die?

*) Heb je de waardes van de nieren mee gekregen? (Advies is ALTIJD volledige uitslagen mee te nemen op papier of mail. Al is het alleen maar voor je eigen archief, het is altijd handig om terug te zien.)

*) Welke pijnstilling heeft hij gekregen (en krijgt hij nog)? Dit in verband met de verhoogde nierwaardes.

*) Heb je naar BARF of KVV gekeken in het verleden? BARF zijn hele stukken (bot en vlees). KVV is eigenlijk meer hetzelfde als gewoon natvoer (n.l. vers vlees met bot en organen gewoon helemaal fijn gemalen zoals natvoer ook is).

*) Krijgt hij nu brokken of natvoer? Indien brokken, krijgt hij dan ook wel eens natvoer? Natvoer is zooveeeel beter dan brokken. Zeker voor een kat die naar blaasgruis neigt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Binkythecat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 apr 2022 07:34

Re: Voeding voor kat met Ibd en blaasgruisdieet

Bericht door Binkythecat »

Alvast super bedankt voor de reacties.
Ik ga Eurologist eens bekijken.

Wij hebben helaas geen waardes mee gekregen. Wel een bon waar op staat wat er allemaal is gedaan.
Dat is o.a urine onderzoek dmv stick en onder microscoop, bloedonderzoek 2x, vetscan, narcose voor dat ze de catheter gingen doen. Blaas doorgespoeld etc.


Wat betreft rauw eten hebben wij zowel Barf (ook prooidiertjes) als zelf samen gesteld. En Kvv geprobeerd. En hij eet het niet. En wat hij wel at kwa prooi muisjes daar moest hij van braken dus dat schiet helaas niks op. Onze andere dieren eten allen rauw combie barf en Kvv, dus het zou ook nog eens makkelijker zijn als hij het toch eens at. Maar ik vrees dat het er niet in zit.

De medicatie die we hebben gekregen zijn

Novacam
Amoxibactin
En Diazepam

De Amoxibactin daarvan heeft hij vanmorgen de laatste gehad.
De diazepam mogen we het weekend afbouwen van 3 naar 1x daags en dan stoppen.
De novacam tot dinsdag/woensdag.
Afgelopen woensdag is zijn catheter eruit gehaald en zijn we dus ook terug geweest voor controle.

En o ja dat vergeet ik bijna. Hij heeft nu zowel nat voer als brok en het natvoer daar doe ik nog extra water bij. Ik vind het alleen vies stinkvoer. Maargoed het gaat erom dat hij blaasgruis vrij blijft.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Voeding voor kat met Ibd en blaasgruisdieet

Bericht door Anne »

Binkythecat schreef: 08 apr 2022 11:43
Ik ga Eurologist eens bekijken.

Je kunt ook op het forum zoeken naar eurologist
Gebruik daarvoor links bovenin het menu onder "snelle links"
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Binkythecat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 apr 2022 07:34

Re: Voeding voor kat met Ibd en blaasgruisdieet

Bericht door Binkythecat »

Ja dat valt ook onder bekijken 😉 ik zag al behoorlijk wat negatieve ervaringen bij medpeds. I.t.t tot puur urogemi en puur Granberry (wat ik zou willen proberen) maar wil zeker ook verder kijken naar urologist
Ik kon dat nog niet dus wil daar wel echt eerst meer van weten.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Voeding voor kat met Ibd en blaasgruisdieet

Bericht door Anne »

Let wel op dat eurologist en urologist niet hetzelfde is
Ze verkopen geen eurologist bij medpets ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Voeding voor kat met Ibd en blaasgruisdieet

Bericht door Rik »

Binkythecat schreef: 08 apr 2022 11:43 Wij hebben helaas geen waardes mee gekregen. Wel een bon waar op staat wat er allemaal is gedaan.
Gewoon nog even aan de assistent vragen. Je hebt voor de onderzoeken betaald dus ook recht op die uitslagen.
Ik bewaar ook alle facturen (niet zozeer voor een verzekering maar gewoon voor mijn eigen archief).
Nu weet je dus niet eens wat de pH was en waar je aan moet werken.
Binkythecat schreef: 08 apr 2022 11:43 Wat betreft rauw eten hebben wij zowel Barf (ook prooidiertjes) als zelf samen gesteld. En Kvv geprobeerd. En hij eet het niet.
Dat is jammer. Dan is dat inderdaad geen keuze.
Binkythecat schreef: 08 apr 2022 11:43 De medicatie die we hebben gekregen zijn
Novacam
Amoxibactin
En Diazepam
Ja hoor, daar gaat ie weer. Een 'cammetje aan een nierfalertje geven.
Ze hadden dit nooit voor mogen schrijven. Zeker nu bekend was dat er sprake kan zijn van nierfalen !!
(staat ook in de bijsluiter hé)
Binkythecat schreef: 08 apr 2022 11:43 En o ja dat vergeet ik bijna. Hij heeft nu zowel nat voer als brok en het natvoer daar doe ik nog extra water bij. Ik vind het alleen vies stinkvoer. Maargoed het gaat erom dat hij blaasgruis vrij blijft.
Ik neem aan dat hij een paar dagen gespoeld is in die twee dagen bij de DA. Ook vanwege de nierwaardes en wegspoelen van het blaasgruis. Is er nadien, voordat hij naar huis kwam nog een bloedonderzoek en urine onderzoek geweest? Of staat dat voor binnenkort weer op de planning? Ik neem aan dat je op een gegeven moment wel wilt weten hoe het met die nieren staat.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Binkythecat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 apr 2022 07:34

Re: Voeding voor kat met Ibd en blaasgruisdieet

Bericht door Binkythecat »

Hij heeft geen nierfalen. De waardes waren niet goed omdat hij blaasontsteking had (dat die nierwaardes te hoog zijn dan dat schijnt vaker voor te komen) Ik heb hier ook nog bewust naar gevraagd.

Ik geef nu ook tijdelijk totdat we met de medicatie mogen stoppen geen moderin want dat mag ook weer niet met alles samen.

Welke pijnstiller had ze dan wel mogen geven?

Er is 2x een bloedonderzoek geweest één keer voordat hij aan infuus ging en maandag ochtend voordat hij naar huis mocht. Toen waren de nierwaardes goed. Hij kreeg het infuus inderdaad vanwege de nierwaardes.
Binkythecat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 apr 2022 07:34

Re: Voeding voor kat met Ibd en blaasgruisdieet

Bericht door Binkythecat »

Anne schreef: 08 apr 2022 13:50 Let wel op dat eurologist en urologist niet hetzelfde is
Ze verkopen geen eurologist bij medpets ;-)
Oohhh bedankt. Ik ga later echt even beter kijken want ik had inderdaad urologist gevonden. Stom hè.
Binkythecat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 apr 2022 07:34

Re: Voeding voor kat met Ibd en blaasgruisdieet

Bericht door Binkythecat »

Mijn vragen zijn niet om de dierenarts in twijfel te stellen. Maar om qua voeding iets te vinden wat zowel werkt bij blaasgruis als bij IBD (maag darm) problemen.

De dierenarts heeft meteen zaterdag avond goed gehandeld. Ik heb geen twijfel aan hun handelen ;-)

Ik weet dat het tegen een bericht ingaan ook wel eens rot over kan komen. Maar dat is niet mijn bedoeling. Maar ik ga ook niet op een forum de dierenarts hun keuze zitten bekritiseren. Per slot hebben zij ervoor geleerd en is het hun beroep. Daarvoor heb ik het topic niet geopend ;-)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Voeding voor kat met Ibd en blaasgruisdieet

Bericht door Anne »

Binkythecat schreef: 08 apr 2022 14:31 Oohhh bedankt. Ik ga later echt even beter kijken want ik had inderdaad urologist gevonden. Stom hè.
Je zult ook wel genoeg aan je hoofd hebben ;-)
Eurologist is alleen bij de huisdierendokter te krijgen, zie de link
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Binkythecat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 apr 2022 07:34

Re: Voeding voor kat met Ibd en blaasgruisdieet

Bericht door Binkythecat »

Dankjewel hoor.
Ik krijg de patiënten kaart doorgemaild dus die waardes kan ik ook delen later ;-)
Binkythecat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 apr 2022 07:34

Re: Voeding voor kat met Ibd en blaasgruisdieet

Bericht door Binkythecat »

Alvast de pH waardes met stick

Die zijn zaterdag avond gemeten

5,0 5,5 en 7,0

De rest kijk ik later. Ik ben op stal nu (rij ook paard)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Voeding voor kat met Ibd en blaasgruisdieet

Bericht door Rik »

Binkythecat schreef: 08 apr 2022 14:50 Maar ik ga ook niet op een forum de dierenarts hun keuze zitten bekritiseren. Per slot hebben zij ervoor geleerd en is het hun beroep. Daarvoor heb ik het topic niet geopend ;-)
O, dat was ook niet de bedoeling hoor. Maar we hebben hier op het forum erg veel ervaring met verkeerde beslissingen van dierenartsen. Ik heb ooit een inslaapadvies gekregen voor een kat die een haarbal bleek te hebben. Ook heb ik een keer metacam meegekregen terwijl dit een middel is wat nierfalen kan veroorzaken in verkeerde hoeveelheden en ook niet aan nierfalers gegeven mag worden volgens de bijsluiter. Dus we weten inmiddels dat meedenken met je dierenarts absoluut niet verkeerd is en soms zelfs noodzakelijk (lees topic onlangs over een pH van 8 wat de dierenarts in eerste instantie genegeerd had). (Gelukkig is er dus geen sprake van nierfalen, wat bij ons nog niet bekend was)
Binkythecat schreef: 08 apr 2022 15:41 Alvast de pH waardes met stick
Die zijn zaterdag avond gemeten
5,0 5,5 en 7,0
Yikes. Hebben ze eigenlijk de urine onder een microscoop gehad en gezegd WELK gruis hij werkelijk heeft. Want bij deze waardes lijkt mij dat ie dus geen struviet- heeft maar calciumoxalaat-gruis. En dat is wel een wereld van verschil, zeker als je met het beïnvloeden van de pH waardes aan de gang wilt gaan.

Cranberry, bijvoorbeeld, maakt de urine ZUURDER. Dat betekend dat de pH nog meer naar beneden zou gaan. En dat wil je juist niet als die pH al te laag is (lees dus zuurder is). Want dan ga je (nog meer) calciumoxalaat-gruis ontwikkelen. En als dat stenen worden heb je een nog groter probleem omdat die niet op te lossen zijn met een dieet (zoals bij struviet). Oxalaat kunnen alleen operable verwijderd worden.

Je wilt een pH hebben van 6 tot 6,4. Dus de 7,0 is te basisch met kans op struviet. Maar de 5.0 en 5.5 is weer veel te zuur met kans op oxalaat. https://www.catmoneo.nl/blaasgruis-urine-ph/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie