Voeding voor kat met Ibd en blaasgruisdieet

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Binkythecat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 apr 2022 07:34

Re: Voeding voor kat met Ibd en blaasgruisdieet

Bericht door Binkythecat »

Ik heb dus zelf geen verstand van de waardes. En of ik zelf aan de slag wil dat weet ik niet. Maar het lijkt me in ieder geval geen kwaad te kunnen om zeg maar een week na het stoppen met medicatie zijn waardes te meten gewoon om te kijken of ze goed zijn dat ze tussen de 6 en 6,5 moesten zijn dat wist ik wel.

Metacam is een middel die bij mijn weten niet voor katten voorgeschreven mag worden sowieso niet.
Binkythecat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 apr 2022 07:34

Re: Voeding voor kat met Ibd en blaasgruisdieet

Bericht door Binkythecat »

Het is onder microscoop geweest maar ze hebben niet benoemd welk gruis. Die waardes zullen er ook wel staan ze hebben meerdere documenten gestuurd kijk straks even verder. Sorry voor de losse berichten zo.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Voeding voor kat met Ibd en blaasgruisdieet

Bericht door Rik »

Binkythecat schreef: 08 apr 2022 18:54 Metacam is een middel die bij mijn weten niet voor katten voorgeschreven mag worden sowieso niet.
Metacam is hetzelfde als Novacam. Het zit allemaal in de 'cam familie (Metacam, Novacam, Loxicom, Inflacam). Het bevat allemaal Meloxicam.
Binkythecat schreef: 08 apr 2022 18:54 Ik heb dus zelf geen verstand van de waardes. En of ik zelf aan de slag wil dat weet ik niet.
Ah, ok. Omdat je het in je openingspost over e.v. Cranberry poeder had. Maar dan moet je wel weten of je dus omlaag of omhoog wilt met die pH. En Cranberry poeder zou het dus omlaag halen (zuurder).

Maar ook bij het beslissen voor welke voeding e.d. moet je dus weten welke kant je op wilt/moet.
Het is dus echt van belang wat voor soort gruis (want daar kan hij gevoelig voor zijn) en waar de waardes uiteindelijk op stabiliseren (want er zit veel verschil tussen 5.0 en 7.0).

Als het bijvoorbeeld toch stuviet was dan weet je dat je in ieder geval lager in de pH moet gaan. Je wilt natuurlijk niet doorschieten onder de 6 maar misschien is hij minder gevoelig voor een lage pH (en kans op oxalaat) dan voor een hoge pH. En als het oxalaat was dan wil je naar boven omdat je dan weet dat hij onder die 6 oxalaat gaat vormen (en misschien geen struviet als hij boven de 7 komt).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Binkythecat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 apr 2022 07:34

Re: Voeding voor kat met Ibd en blaasgruisdieet

Bericht door Binkythecat »

Ja ik zou wel cranberry willen proberen. Ik wil alles wel proberen. Overigens niet zonder overleg met dierenarts.

Er staat bij het plan die zaterdag was opgemaakt dit
- 24u infuus (mogelijk tot maandagochtend ivm zondagavond) - daarna indien bloedwaardes goed zijn, naar huis met catheter tot wo-ochtend - ab, bupredine, diazepam opstarten, prevomax als niet eet, novacam als nierwaardes goed zijn - blaasgruisoplossend dieet
(De keuze voor novacam is gebaseerd op dat de nierwaardes toen goed waren ;-) )

*De pH waarde is 7.0

Onder die waarde staat o.a

Glucose 5.0
Proteïne 5.5
Bloed hemoglobine 7.0

Dit zijn de getallen met stick en slaan dus niet allemaal op pH waarde.

Bij microscoop staat de kleur rood aangevinkt

Opmerkingen dierenarts
* Sediment- Veel struviet en rode bloedcellen


Echt wel struviet dus.
Binkythecat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 apr 2022 07:34

Re: Voeding voor kat met Ibd en blaasgruisdieet

Bericht door Binkythecat »

De bloedwaarden staan op twee bonnetjes en zou ik uit moeten typen (ik doe alles met mobiel) vandaar ook dat geklungel nu met al die berichtjes. Dus doe dat later of morgen even 😉
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Voeding voor kat met Ibd en blaasgruisdieet

Bericht door Rik »

O, die 5.0, 5.5 en 7.0 waren niet de pH (ik dacht dat je bedoelde dat er drie keer gemeten was en dat dit de waardes waren).
pH van 7.0 is inderdaad te hoog en hoge kans op struviet (wat dus ook vastgesteld is).

Ik heb verder geen ervaring met sticks.
Hier staat een topic met een link naar zulke sticks.
https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... 67#p732867
Hier nog een topic daarover
https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... 63#p609663
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Binkythecat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 apr 2022 07:34

Re: Voeding voor kat met Ibd en blaasgruisdieet

Bericht door Binkythecat »

Rik schreef: 08 apr 2022 21:52 O, die 5.0, 5.5 en 7.0 waren niet de pH (ik dacht dat je bedoelde dat er drie keer gemeten was en dat dit de waardes waren).
pH van 7.0 is inderdaad te hoog en hoge kans op struviet (wat dus ook vastgesteld is).

Ik heb verder geen ervaring met sticks.
Hier staat een topic met een link naar zulke sticks.
https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... 67#p732867
Hier nog een topic daarover
https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... 63#p609663
Ze stonden onder pH waarde test met stick
Ik had alleen even de getallen bekeken en neergezet en niet verder ;-) Dat is dat geklungel met mobiel. Ook de bestanden in e reader aflezen is een gedoetje.

Ik ga morgen ook de links die hier gedeeld zijn bekijken.
Omdat ik die pH waardes nooit heb gemeten zelf ben ik vooral benieuwd naar of dat wat is. Eigenlijk vooral voor de korte termijn omdat ik weet dat het nog wel eens terug kan komen en daarmee kun je dat sneller zien dan te wachten tot de kat klachten heeft. Maar dan moet het wel betrouwbaar zijn. Ook het plas opvangen is een beetje gedoe natuurlijk. Maar wel iets wat ik wil bekijken. En als die waardes ligt afwijken dan zou ik dus die Cranberry kunnen toevoegen. Maar hangt dus ook af van hoe het op dit voer gaat. Misschien levert het geen.probleem op voor de ibd dan blijven we hier op ;-)
Plaats reactie