Kan prei eten kwaad

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Zelda-Bob
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jan 2022 15:46

Kan prei eten kwaad

Bericht door Zelda-Bob »

Mijn kitten heeft gisteren een heel klein stukje prei ongeveer de grote van een 20 cent gegeten. Kan dit kwaad. Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kan prei eten kwaad

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.

LICG zegt er dit over:

https://www.licg.nl/vergiftiging-bij-hu ... ok-en-prei
Allium soorten, zoals uien, knoflook, bieslook en prei

Allium soorten (ui-achtigen) kunnen bij dieren zowel vers, maar ook gedroogd, puur of verwerkt in gerechten of voedingsproducten vergiftigingsverschijnselen veroorzaken. Met name honden en katten zijn erg gevoelig, maar ook bijvoorbeeld paarden en koeien.

Allium soorten bevatten stoffen die omgezet worden in zogenaamde ‘oxidanten’. Deze oxidanten kunnen de rode bloedcellen beschadigen. Als de rode bloedcellen eenmaal beschadigd zijn, ontwikkelt het dier bloedarmoede en neemt het zuurstoftransporterend vermogen van het bloed af.

Vergiftigingsverschijnselen kunnen ontstaan na een eenmalige portie uien, maar ook na herhaald eten van kleinere beetjes. Symptomen van een Allium vergiftiging kunnen al binnen 24 uur na eten optreden, maar zijn meestal pas zichtbaar na enkele dagen. Dieren beginnen vaak met braken, krijgen diarree en een verminderde eetlust. De gevolgen van beschadigde rode bloedcellen ontstaan meestal pas na enkele dagen en bestaan uit sloomheid, minder uithoudingsvermogen, bleke tot bleekgele slijmvliezen, rode tot roodbruine urine, een hoge hartfrequentie en een hoge ademhalingsfrequentie zowel in rust als bij inspanning. De uitademingslucht kan naar ui ruiken.

Voor Allium vergiftigingen bestaat geen specifieke behandeling: in sommige gevallen is een bloedtransfusie nodig. Raadpleeg altijd uw dierenarts.
Even de dierenarts bellen dus. Maar in ieder geval het gedrag even heel goed in de gaten houden. En bij de eerste tekenen kan hij dus een bloedtransfusie nodig hebben. Ik heb geen idee bij hoeveel prei dit zou zijn.

Als ik hier even zoek:
viewtopic.php?f=56&t=30893&p=681799&hilit=prei#p681799
Jaguar schreef: 14 okt 2016 19:59 Een soortgelijk ongeluk heb ik onlangs met mijn kat meegemaakt. In de buurt heeft hij rijst met ham en prei en ui gekregen of gevonden. Nu is hij dood. Vergiftigd door prei en ui. Alliumsoorten.
Jammer hij was pas 3,5. Raar dat dit in een buurt te vinden is voor een kat. Ik ben nog bij de dierenarts geweest want hij had alles uitgespuugd dus ik kon precies zien hoe en wat. Maar hij is uiteindelijk dood gegaan. Heel naar
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kan prei eten kwaad

Bericht door Rik »

Hoe gaat het nu met je kitten?
Heeft hij symptomen (gehad)?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Zelda-Bob
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jan 2022 15:46

Re: Kan prei eten kwaad

Bericht door Zelda-Bob »

Hey Rik, ik heb de dierenarts gebeld die zei ik maak me geen zorgen maar hou het toch wel in de gaten. Met Bob gaat het gelukkig wel goed, maar vind het nog wel een beetje eng omdat het na paar dagen toch iets kan gebeuren. Hopelijk gebeurd er niks. Dank je wel. Groetjes
Laatst gewijzigd door Zelda-Bob op 29 jan 2022 00:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kan prei eten kwaad

Bericht door Rik »

Ja, ik dacht wel dat de dierenarts dat zou zeggen. Die kan van de buitenkant natuurlijk ook niets zien en preventief een bloedtransfusie is natuurlijk niet aan de orde. Braken had nog gekund maar misschien ook overkill. Je weet in ieder geval dat de verschijnselen vertraagd op kunnen treden dus je bent op de hoede maar ik kan me voorstellen dat dat wel even zenuwslopend is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Zelda-Bob
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jan 2022 15:46

Re: Kan prei eten kwaad

Bericht door Zelda-Bob »

Het is heel erg zenuwslopend. Het enige wat ik kan doen is hem goed in de gaten houden. Ik wil er niet aan denken. Hele stomme vraag misschien hoe kan je pf wijzigen of plaatsen. Ik dacht dat het me gelukt was maar ik zie het niet terug
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kan prei eten kwaad

Bericht door Rik »

Ik neem aan dat pf profielfoto is? Die kun je hier wijzigen: ucp.php?i=ucp_profile&mode=avatar
(Dat is onder gebruikerspaneel > profiel > wijzig avatar)

Het fotootje moet wel aan een paar eisen voldoen (zoals max 244kb en 130x130 pixels).

Fotos in het forum zelf (in een post) kun je niet direct plaatsen. Die moet je eerst naar een sharing site uploaden en dan de foto linken in een post. Sites als https://nl.imgbb.com/, https://postimages.org/nl/, https://myalbum.com/ etc. (Eerste 2 werken ook zonder een account aan te maken anoniem, de 3e moet je account aanmaken)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie