Kat speelt met voederautomaat en kan niet wennen aan meerdere eetmomenten..

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
hellomood
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 jan 2022 21:55

Kat speelt met voederautomaat en kan niet wennen aan meerdere eetmomenten..

Bericht door hellomood »

Hi,
We hebben een poes en omdat die ons ‘s ochtends elke keer wakker maakte ( aan je haren eten vnl )voor eten, hebben we een automaat aangeschaft.
Voor de automaat kreeg ze om 6:30 ( na veel gebedel ) 30 gr en om 17:40 nog eens 25 gr en als we gaan slapen spelen we nog met 5 gr door te gooien enz. ( 60 gr totaal )
Nu had ik de automaat als volgt ingesteld:
5:40 15 gr , 11:40 10 gr, 17:40 15 gr, 23:40 10 gr en ons gebruikelijke spoelmomentje maar mevrouw is nu heel onrustig geworden.. Ze blijft maar aan die automaat krabben en haar pootje erin steken ga maar door. Ze gooit hem om, heeft zelfs de stekker ruit getrokken enz. Ik denk dat het komt omdat ik de ochtend en avond voeding verminderd heb om ipv 2 naar 4 maaltijden te gaan en dat ze dat te weinig vindt.. Bij de 2 maaltijden liep ze s avonds niet te bedelen en schooien. Hoe zouden jullie dit oplossen?.. Wil graag een automaat die met rust gelaten wordt en 4 maaltijden op een dag? ( eerst handmatig doen is niet mogelijk vanwege werk helaas )
Hoor het graag, groetjes Paula
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat speelt met voederautomaat en kan niet wennen aan meerdere eetmomenten..

Bericht door Rik »

Ik zou toch eerst beginnen om het handmatig te geven. Maar dan in drie maaltijden (omdat 4 dus niet mogelijk is). Om 8.00 voor werk, om 18.00 bij thuiskomst en jullie eten en om 23.00 bij het naar bed gaan (en na spel).

Ik had hier toen ze nog kittens waren ook wel eens om 5.00 's-ochtends wat brokjes. Dat had ik snel afgeleerd want ze maakte me steeds vroeger wakker. Het heeft zeker 14 dagen geduurd voordat ze gewend raakte aan een wat later tijdstip. Nu zit ik aan de genoemde tijden (met gewoon vers vlees als 3 maaltijden).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
hellomood
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 jan 2022 21:55

Re: Kat speelt met voederautomaat en kan niet wennen aan meerdere eetmomenten..

Bericht door hellomood »

Hi Rik,
Vanaf het moment dat we haar hebben gekregen, ongeveer 8 maanden geleden, heb ik stug volgehouden dat ze pas om 6:30 haar eten kreeg ( doordeweeks gaan wij om 6:00 al uit bed ) maar Lot ging steeds vroeger bedelen .. totdat ze echt vervelend ging doen.. vandaar de voederautomaat… Misschien kan ik beter naar handmatig gaan en de verdeling aanpassen maar dan loop ik vast hoe ik de verdeling moet maken.. Het is een gesteriliseerde binnenkat en we willen niet dat ze te dik wordt maar een happy kat met een gezond gewicht en lijf..
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Kat speelt met voederautomaat en kan niet wennen aan meerdere eetmomenten..

Bericht door marloes501 »

Waarom laat je de automaat niet smorgens de 30 gram geven die ze gewend is?
En wat voor voer krijgt ze? Er zijn soorten voer die meer of minder verzadigen, dat kan ook schelen.
En is jou kat meer gewend om snachts te eten of overdag?
Dan zou je de porties daar op kunnen afstemmen.
hellomood
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 jan 2022 21:55

Re: Kat speelt met voederautomaat en kan niet wennen aan meerdere eetmomenten..

Bericht door hellomood »

Ik wilde juist omdat we de automaat hadden de porties gaan verdelen omdat er toch gezegd wordt dat dit beter is.. maar omdat ze weet dat er brokjes in dat rare ding zit kan ze het niet loslaten en wilt ze die ook.. als ik haar standaard hoeveelheden niet minder kom ik niet aan meerdere maaltijden.. qua voer ben ik ook nog oriënterende.. het gezin waar ze vandaan kwam gaf vaak whiskas en probeer nu andere varianten uit om het kwaliteit iets op te schroeven maar ze is kieskeurig.. nat voer is ze niet dol op.. daar probeer ik haar ook aan te laten wennen door haar te “helpen”
Het is wel een typische kat en heeft echt haar eigen willetje ☺️
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Kat speelt met voederautomaat en kan niet wennen aan meerdere eetmomenten..

Bericht door marloes501 »

Het is altijd lastig maar smorgens van 30 gram naar 15 gram is wel een hele grote stap.
Misschien kun je smorgens eerst naar 25 gram gaan en dan die 5 gram die je over houd als extra voer moment inlassen.
Heb je het idee dat het fixatie op het voer is of is het ook nieuwigheid en speelsheid wat ze interessant vind aan de voerautomaat.

En persoonlijk zou ik haar zeker zo snel mogelijk overzetten op betere kwaliteit voer.
Je kunt dat doen door haar huidige voer te mengen met ongeveer 10 % nieuw voer dat geef je een dag of 3 -4 en dan meng je opnieuw 10 % extra nieuw voer door het oude.
Doe dit vooral langzaam, als je het te snel doet heb je kans dat ze diarree krijgt.

En wat bedoel je met "helpen" met natvoer?
Drinkt ze niet voldoende?
Als ze het natvoer niet wil eten kun je experimenteren met andere merken en soorten voer, maar ik zou haar zeker niet dwingen natvoer te eten.
Je kunt ook proberen het natvoer een beetje op te warmen zodat er meer geur vrij komt.
Maar mocht ze al voldoende uit zichtzelf drinken dan zou ik mij geen zorgen maken over natvoer.
Alleen als ze weinig drinkt kan natvoer een goed hulpmiddel zijn.
hellomood
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 jan 2022 21:55

Re: Kat speelt met voederautomaat en kan niet wennen aan meerdere eetmomenten..

Bericht door hellomood »

Hi, ze drinkt volgens mij voldoende..
Met helpen bedoel ik dat ik met een lepeltje eerst wat saus laat proeven en daarna met het lepeltje een mini stukje van het natvoer en dan komt soms het besef, oh das best wel okay. Als ik dat niet doet, ruikt ze en loopt weg.. Dit doet ze bij bijna alle die ik geef qua merken en ook bij de verschillende structuren ( gelei, saus, mousse )Dwingen doe ik niet, probeer haar te verleiden.. ☺️
Plaats reactie