Smakken en plots kieskeurig met eten

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Smakken en plots kieskeurig met eten

Bericht door Ani »

Winston lijkt de laatste tijd kieskeurig met eten, ze weigert soms haar barf of ziwi brokjes (eet het dan later alsnog) en eet langzaam. Ze smakt en slikt met de tong uit de mond ook opvallend vaak over de dag heen. Dit doet zij al langere tijd, maar nu valt het meer op. Ik kan niet in haar mondje kijken, ze houdt haar kaken stijf op elkaar.

Ineens maak ik me er zorgen over, ze is wel een gevoelig wezentje en gauw zenuwachtig en kijkt altijd hoe ver Khári is met eten en gaat dan treuzelen. Als we Khári apart zetten, talmt Winston nog steeds als ze geen ‘zin’ lijkt te hebben om te eten.

Ik denk erover om een afspraak bij de da te maken. Maar wellicht kan ik haar gedrag niet goed duiden? Maar ik ben bang dat ze slokdarmproblemen heeft of iets aan het gebit/tandvlees.
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Smakken en plots kieskeurig met eten

Bericht door marloes501 »

Hoi Ani
Ik zou zeker en afspraak maken met de dierenarts!!!
Als er wel iets is met haar slokdarm of gebit wil je dit wel behandelen voor ze zich nog slechter gaat voelen, afgaat vallen of helemaal stopt met eten.
Als ze helemaal stopt met eten ontstaat er een acute situatie waarbij de kat lever vervetting kan ontwikkelen en heel ziek kan worden.
Dus gewoon een afspraak maken, jij kent je kat en je maakt je zorgen , dat lijkt mij echt een teken om aan de bel te trekken bij je dierenarts.
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Smakken en plots kieskeurig met eten

Bericht door Ani »

Marloes wel bedankt voor je reactie. Ik ben me bewust van alle gevaren, wellichT bewust… (ook doordat ik veel op het forum lees.)

Ik heb vanochtend en vanavond goed geobserveerd tijdens het eten. Winston heeft prima gegeten, zelfs een eendenbotje vermalen en spiervlees met vel gegeten (ze treuzelt vaak met velletjes of blieft het niet.) Ze zit vooral tijdens het eten steeds naar Khári te kijken (Khári is een slokop en als zij haar eten op heeft wil ze eten van Winston pikken) en ook stopt Winston met eten als ze een plotseling geluid hoort.

Als Khári apart in de gang zit, dan zit Winston ook steeds naar haar te kijken en talmt dan met verder eten. Gisteren viel het me erg op, en ging ik me direct zorgen maken.

Ze is gewoon super gevoelig en heeft rust nodig tijdens het eetmoment vermoed ik. Wel ga ik nog met Khári naar de da voor haar inenting, dan kan ik het voorleggen. Winston is verder goed op gewicht, en verder helemaal content en speels.
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Smakken en plots kieskeurig met eten

Bericht door marloes501 »

Gelukkig, dat klinkt al weer een stuk beter.
Als ze zo gevoelig is kan ze inderdaad opschrikken tijdens het eten.
Misschien kan je overwegen een ander eetplekje voor haar te zoeken die misschien wat rustiger is zonder afleiding.
En goed dat je toch naar de da gaat.
Als je gaat voor de inenting dan is even in de bek kijken zo gebeurd en dat zou mijn inziens toch moeten gebeuren want bij de inenting hoort de algemene checkup en dus ook het beoordelen van de bek en tanden/kiezen.
Succes
(en mocht je toch nog eens ongerust zijn dan is het goed om jezelf serieus te nemen en met je kat naar de da te gaan, want wij baasjes kennen onze dieren vaak heel goed en ongerustheid komt niet zomaar opzetten.
En mijn ervaring is dat ik vaak eerst een ongerust gevoel krijg voor ik mij echt realiseer dat er iets aan de hand is, en vaak is er dan ook echt iets aan de hand.)
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Smakken en plots kieskeurig met eten

Bericht door Ani »

Klopt en inderdaad herkenbaar dat je gevoel volgen altijd het beste is. Vanwege mijn ongerustheid (en onzekerheid) ging ik ook direct hier mijn zorgen delen.
Nu is het zo dat ik met de kleine, Khari, naar de da ga. Maar daar wil ik wel even navragen over een check up voor Winston.

Ik ben kleine Khári ook wel aan het trainen geweest om Winston met rust te laten tijdens het eten en merkte vandaag toen ik erbij zat tijdens de maaltijden dat Khári ook direct weer netjes afstand hield. Ik ga daarop weer investeren. Ze eten inmiddels ook op afstand van elkaar. Niet meer de bakjes naast elkaar,
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Smakken en plots kieskeurig met eten

Bericht door nellebel »

onze guusje is ook altijd snel afgeleid. gijs is een schrokker en die gaat dan zitten kijken naar haar. daarom eten we ook altijd gezamenlijk zodat wij het in de gaten kunnen houden omdat gijs anders guusje er zou wegjagen en haar eten opeten. maar alleen het kijken zorgt er soms voor dat guusje al weg gaat. we pakken dan haar eten weg tot even later omdat ze wel wil eten maar zich niet op haar gemak voelt met gijs die toe kijkt. ook met rauwe kip eten lukt het haar soms niet zo snel en dan vertrekt ze. als ik het uit de hand geef eet ze het wel alsnog op.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Smakken en plots kieskeurig met eten

Bericht door Rik »

nellebel schreef: 13 jan 2022 12:29 maar alleen het kijken zorgt er soms voor dat guusje al weg gaat. we pakken dan haar eten weg tot even later omdat ze wel wil eten maar zich niet op haar gemak voelt met gijs die toe kijkt. ook met rauwe kip eten lukt het haar soms niet zo snel en dan vertrekt ze. als ik het uit de hand geef eet ze het wel alsnog op.
Grappig. Hier is dat ook zo (maar eigenlijk alleen als Yuna niet zo'n honger heeft). Als ik het schoteltje dan pak en naast mij op de bank zet dan komt Yuna het na een half minuutje toch nog opeten. (Bono weet dat hij dan toch niets van dat schoteltje mag hebben tenzij het echt niks leeg is.)

Ik heb dan wel het idee dat het samen eten, op een 1 of 2 meter afstand van elkaar, wel helpt voor Yuna om goed te eten. Anders zou zij een veel treuzeligere eter zijn denk ik.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Smakken en plots kieskeurig met eten

Bericht door Ani »

Wendy, exact zoals het hier gaat…! Zo herkenbaar. Soms geef ik inderdaad ook eten uit mijn hand om Winston gerust te stellen. Het kijken van Khári en het schrokken zorgt voor onrust bij Winston die traag is met eten.. Feitelijk moet een van ons er echt bij zitten tijdens het eten. En dat doen we over het algemeen ook zeker.

@ Rick, ik merk ook dat Khári veel hongeriger is dan Winston. Ik denk ook dat Winston het prettig zou vinden om wat eten te bewaren voor een later moment. Soms doen we dat ook, zetten we het weg en bieden we het later weer aan. Vanavond gingen de dames bij elkaar op het schoteltje kijken en werd er hier en daar wat gegeten -om het voor ons nog wat gecompliceerder te maken ;-) ;-)
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Smakken en plots kieskeurig met eten

Bericht door Ani »

Een update: gisteren viel het ons wel heel erg op hoe Winston na het eten steeds met haar tongetje uit de mond zat en nu ook met haar voorpootje aan haar mond zat. Direct de da gebeld.

Blijkt dat Winston een kleine ontsteking aan haar bovenlip heeft. Dit kan veroorzaakt worden door voedselallergie of een bacterie die in een wondje is gekomen. Ook heeft ze een zwart plekje aan haar bovenlip. Maar de arts kan dit niet duiden. Ze zei ‘misschien net zoiets als een moedervlek’.

Nu heeft Winston een injectie gekregen, die zou zes tot acht weken werken en een AB kuurtje. Gisteren zocht ze veel troost bij ons en heeft verder heerlijk geslapen. Vandaag heeft ze goed gegeten (wel Ziwi uit blik, natvoer) en zelfs gespeeld. Ze komt steeds heel tevreden bij ons langs om even te knorren en aangehaald te worden.

Een hele opluchting, want gisteren zat ik toch even in de rats!
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Smakken en plots kieskeurig met eten

Bericht door marloes501 »

Goed dat je gegaan bent!
Zie je dat je het toch goed gevoeld hebt dat er iets aan de hand was met Winston.
Lijkt mij heel lastig eten voor Winston met een ontsteking aan je lip, hopelijk word het snel minder.
En duimen dat het zwarte vlekje inderdaad een soort moedervlekje is.

Uit wat voor bak krijgt ze haar eten?
sommige kunststof kan een allergie opwekken en ik vermoed dat kunststof op den duur ook gaat vergaan en afgeven.
Stenen bakjes kun je ook nog eens heel goed schoonmaken, wat mij belangrijk lijkt bij een ontsteking aan de lip.

Sterkte
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Smakken en plots kieskeurig met eten

Bericht door Ani »

Dank voor je reactie Marloes..

Ja, ze krijgen hun eten (en drnken) uit stenen bakjes, die ik na elke maaltijd goed schoonmaak. Wel ligt er een placemat onder, maar dat is al heel lang. Ik zal voor de zekerheid de placemat bij haar weg halen, je weet maar nooit!

Zelf hebben we het vermoeden dat ze haar lipje pijn gedaan heeft bij het in de tuin spelen of bij het kauwen van karkas en dat dit is gaan ontsteken. Winston is vrij onhandig, bij haar ligt een ongelukje altijd in een klein hoekje.

Ja, dat vlekje maak ik me wel zorgen om. Het gekke is dat ik vanochtend wel voorzichtig in haar mond mocht kijken. Dus ik ga het zeker monitoren!
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Smakken en plots kieskeurig met eten

Bericht door Anne »

Arme Winston! Hopelijk slaat de ab aan en is het gauw weer over!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Smakken en plots kieskeurig met eten

Bericht door Ani »

Ja, dat hopen wij ook Anne, dank je wel!
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Plaats reactie