Twee katers : de een eet te veel en de ander te weinig

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Hansie60
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jan 2022 15:21

Twee katers : de een eet te veel en de ander te weinig

Bericht door Hansie60 »

Ik heb twee katers, een met overgewicht en een niet.
Ze zijn gewend uit elkaars bakje te eten, maar ik wil de een op afvaldieet zetten.
Dat werkt alleen als hij alleen zijn dieetvoer krijgt en niet van de ander eet en omgekeerd.
Beide katten apart eten geven lukt niet.Het enige wat kan is een automatische voerbak die werkt met een chip.
Dan moet ik er wel twee kopen en dat kost me 150 euro.
Weet iemand een andere en goedkopere oplossing??
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Twee katers : de een eet te veel en de ander te weinig

Bericht door Rik »

Misschien eten geven in maaltijden (zodat je toezicht kunt houden)?
(lijkt me sowieso beter)

Waarom je moet stoppen met free feeding van je kat

You're Feeding Your Cat All Wrong!
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Hansie60
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jan 2022 15:21

Re: Twee katers : de een eet te veel en de ander te weinig

Bericht door Hansie60 »

Ik geef ze per dag twee "maaltijden". Per keer 40 gram brokjes. Ze eten een beetje uit hun eigen bakje en gaan daarna verder in het bakje van de ander(niet alles)Later op de dag komen ze terug om weer wat te eten.Ruim voor de tweede maaltijd van weer 40 gram elk is het bakje leeg.
Het heeft ook geen zin om er b ij te blijven want dan moet je dat de hele dag blijven doen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Twee katers : de een eet te veel en de ander te weinig

Bericht door Rik »

Hansie60 schreef: 08 jan 2022 18:40 Ik geef ze per dag twee "maaltijden".
...
Later op de dag komen ze terug om weer wat te eten.
...
Het heeft ook geen zin om er b ij te blijven want dan moet je dat de hele dag blijven doen.
Dat is dus juist geen maaltijden maar freefeeding. Alleen jij vult het twee keer per dag aan. Maaltijd is bakje voorzetten. Laten eten. En als ze het binnen 5 minuten niet op hebben bakje weer wegnemen. En dat 3 keer per dag (of meer). Bekijk de pagina en video maar eens in mijn vorige post.

Ik heb er hier ook een die alles direct opeet. Ook dat van de ander. Vandaar dat ik hier de schoteltjes neerzet en ze gewoon direct alles opeten (binnen 2 minuten). Ik zit er dan gewoon in de buurt. Bono houdt het schoteltje van Yuna wel in de gaten als hij uitgegeten is vóór Yuna maar hij weet inmiddels dat hij daar niet naartoe mag. En nadat Yuna ook klaar is haal ik de schoteltjes weer weg Neemt per dag maar 6 minuten in beslag. Dat lijkt me de enige manier (anders dan twee chipvoerbakken van €145 per stuk).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Twee katers : de een eet te veel en de ander te weinig

Bericht door Anne »

Ik geef ze hier 4x PD te eten op de manier die Rik omschrijft
Bij ons kan het ook niet anders ivm verschillende diëten
Het voordeel is dat je ze gericht eten kan geven
Je voorkomt zo een hoop ellende

Voerbakken met chip lijken me veel te bewerkelijk en onvertrouwbaar
Daarnaast neemt het teveel ruimte in beslag
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Hansie60
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jan 2022 15:21

Re: Twee katers : de een eet te veel en de ander te weinig

Bericht door Hansie60 »

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga het eens uitproberen allemaal en hou jullie op de hoogte....
Gr.
Hans
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Twee katers : de een eet te veel en de ander te weinig

Bericht door Pikachu »

Ik heb hier juist heel goede ervaring met de surefeed, helemaal niet onbetrouwbaar hoor :) heb er eentje voor de kat die rustig eet, voor haar natvoer. De andere is een klein diefje.

Meerdere keren per dag voeren is niet altijd gemakkelijk als iedereen in huis voltijds werkt, vandaar dat wij het ook liever zo oplossen. Daarbij is het bij onze kat echt zo dat, als je het natvoer wegneemt na 5 minuten, ze het ook gewoon echt niet eet. Dan eet ze liever geen natvoer, en zou ze alleen brokken eten. Ik vind het dus wel fijn het te kunnen laten staan, zodat ze later op de dag nog wat natvoer kan eten, dat is toch gezond. Hier dus heel blij met de surefeed.

Het is inderdaad een investering, maar het is echt een goed ding.
Plaats reactie