Gras eten, maar lukt niet meer vanwege tandjes

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tortitude
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jan 2022 17:51

Gras eten, maar lukt niet meer vanwege tandjes

Bericht door Tortitude »

Mijn kat Sulis is een grote eter van gras. Ze eet het vaak en veel, eet ook het citroengras en olifantspoot op mijn vensterbank (beiden opgezocht en schijnen niet giftig).
Maar... nu zijn er vorige week een hoop tandjes bij haar getrokken vanwege helaas een slecht gebit.
Nu wil ze HEEEEL graag nog steeds gras eten, maar dat lukt niet meer omdat ze het gras niet stukgebeten krijgt...

Is er iets wat ik haar kan geven waar ze kennelijk behoefte aan heeft?
Ik heb al meerdere keren bij dierenarts gevraagd (toen ze nog wel tandjes had) of ze bijv last van haar maag zou kunnen hebben en daarom veel gras wil, maar dierenarts zegt dat dat vast niet zo is.

Ze is alleen dan zó enorm op zoek naar iets grassigs... probeert elk sprietje (alleen de puntjes van het gras of de kamerplanten) te pakken te krijgen... heel fanatiek is ze dan, vraagt ook bij mij om 'hulp'... moet ik het aangeven of haar naar de plant tillen... vaak als ik haar eten neerzet, eet ze er niet van, maar gaat meteen naar het kattengras of de kamerplanten... voelt toch een beetje alsof ze dan ergens last van heeft... en dan vind ik het zo sneu!
>^.^< Sulis en Luna, poezenzusjes uit 2005 >^.^<
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Gras eten, maar lukt niet meer vanwege tandjes

Bericht door Anne »

Ik zou eens haarbalpasta geven en dan kijken of de behoefte om gras te eten minder wordt
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Gras eten, maar lukt niet meer vanwege tandjes

Bericht door Zotvanpoezen »

Kan je niet een beetje gras versnipperen?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Gras eten, maar lukt niet meer vanwege tandjes

Bericht door castratenkoor »

Ik heb in de keuken altijd een bakje gras staan. Geplukt in eigen tuin, tarwegras. Tweemaal daags ververs ik dat.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Tortitude
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jan 2022 17:51

Re: Gras eten, maar lukt niet meer vanwege tandjes

Bericht door Tortitude »

Anne schreef: 03 jan 2022 22:26 Ik zou eens haarbalpasta geven en dan kijken of de behoefte om gras te eten minder wordt
Misschien kan ik dit eens proberen inderdaad….

Als ik het versnipper wil ze het niet. Ze wil ook echt alleen de puntjes van het gras af eten. Als het puntje eraf is, vindt ze een stengel niet meer interessant… Kon ik het maar vragen he, waarom ze dat zo graag eet.

Van mijn dierenarts moet ik het gras weghalen. Ze zijn daar nogal tegen kattengras , want kan in keeltje blijven steken etc…
Ze raden me ook af vers vlees te geven… soms gaat het zo tegen mn gevoel in. Alleen van die blikjes prut geven en brokjes… voelt alsof we onze katten ‘Amerikaans’ voeren. Alleen maar ‘processed foods’, voorgekookte voorgekauwde prut met veel toevoegingen… terwijl mijn katten HEEL graag vers vlees lusten (en hun neus ophalen voor de meeste blikjes) Lastig soms… in te schatten wat nou echt goed is…
>^.^< Sulis en Luna, poezenzusjes uit 2005 >^.^<
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Gras eten, maar lukt niet meer vanwege tandjes

Bericht door Anne »

Gewoon je eigen gevoel volgen, die heb je niet voor niks

Versnipperd gras kan iedereen blijven steken
Het beste is om ze het zelf te laten afhappen
Maar dat gaat nou moeilijk
Hopelijk helpt de haarbalpasta
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gras eten, maar lukt niet meer vanwege tandjes

Bericht door Rik »

Tortitude schreef: 04 jan 2022 09:08 Ze raden me ook af vers vlees te geven… soms gaat het zo tegen mn gevoel in.
Tsja, dat zegt meer over de kennis en kundigheid van de dierenarts wat betreft voedsel dan over jouw gevoel :)

Bij het asiel in Eindhoven en aangesloten da zeggen ze ook dat je brokjes moet geven want dat is 'o zo beter voor de kat'. Nou, ik weet wel beter. De dierenartsen hebben in hun opleiding hooguit 1 dag les over voedsel gehad en al het gebruikte lesmateriaal komt van Hills en RC af. Hoezo objectief. (Mijn eigen da heeft daar nooit echt een mening over gehad)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie