Bij snoepjes of verandering meteen dunnere ontlasting?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
SIB-Lover
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 sep 2021 15:37

Bij snoepjes of verandering meteen dunnere ontlasting?

Bericht door SIB-Lover »

Onze kittens (ruim 8 mnd en net 6 mnd) voeren we Royal Canin (mix van Maine Coon & Noorse Boskat variant) en ze krijgen dagelijks een portie rauw (KVV). Dit gaat erg goed, na wat opstart problemen hebben ze nu al een tijdje keurige ontlasting en ze eten alles heel graag!

Ik merk echter dat wanneer ik ze een snoepje tussendoor geef, bijv snackies van Cosma of Feringa (zonder troep, graanvrij), ze al snel dunnere ontlasting krijgen de volgende dag. En dan geef ik echt maar 1 of 2 snoepjes, af en toe. Herkennen jullie dit?

Ook natvoer werkt vaak op de darmen, daar zijn we volledig mee gestopt, maar af en toe geef ik ze nog een heel klein beetje uit de 70 grams Almo Nature blikjes die we nog hebben liggen. KVV, rauw dus, gaat veel beter, daar merk ik niets van in de kattenbak, eigenlijk helpt dit vooral de ontlasting stevig te maken! ;-)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Bij snoepjes of verandering meteen dunnere ontlasting?

Bericht door Anne »

Ja dat is herkenbaar
Kennelijk zit er dan iets in waar ze niet goed tegen kunnen
Zelf zou ik de snoepjes skippen als ze daar slechte ontlasting van krijgen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
SIB-Lover
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 sep 2021 15:37

Re: Bij snoepjes of verandering meteen dunnere ontlasting?

Bericht door SIB-Lover »

Anne schreef: 17 dec 2021 09:51 Ja dat is herkenbaar
Kennelijk zit er dan iets in waar ze niet goed tegen kunnen
Zelf zou ik de snoepjes skippen als ze daar slechte ontlasting van krijgen
Ik vraag me vooral af wat het dan is, al moet ik zeggen dat het bij de Cosma snackies amper is, dit is 100% gedroogd vlees. In de Feringa snoepjes zit wel wat meer toegevoegd. Mijn ervaring is het zelfde met natvoer, ook slechtere ontlasting dan wanneer ik het weg laat.

Snoepjes geven we af en toe om ze te belonen, ze zijn in de leer en halen veel streken uit :lol: Maar beter weglaten dan.....Ze doen het dus wel goed op Royal Canin, waar toch wel wat meuk in zit (mais, graan). Graanvrije brokken was hetzelfde verhaal wat betreft snoepjes: aan de dunne, dus gok te hoog eiwit percentage.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Bij snoepjes of verandering meteen dunnere ontlasting?

Bericht door Rik »

Ik zou ze volledig op kvv zetten. Brokken met kvv kan ook wel eens problemen geven. Misschien dat die cosma snacks i.c.m. de brokken problemen geven (hoewel ik het ook raar vind).

Hier staan ze volledig op kvv. Ze krijgen ook snoepjes (cosma en ook brokjes als snoepje) en af en toe een blikweek. Maar dan schakel ik ook volledig even op blik. Niet mixen. Wel gooi ik hier af en toe wat brokjes door de kamer zodat ze erachteraan jagen (terwijl ze volledig op kvv staan). Daar hebben ze ook nooit problemen mee.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Bij snoepjes of verandering meteen dunnere ontlasting?

Bericht door Pikachu »

Ik heb hier gemerkt dat Mae van specifieke snoepjes overgeeft. Een bepaalde soort van die dreamies snoepjes. En dan geef ik echt niet eens veel.

Van cosma snackies heeft ze geen last, dus we geven die.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Bij snoepjes of verandering meteen dunnere ontlasting?

Bericht door Anne »

SIB-Lover schreef: 17 dec 2021 09:59 Ik vraag me vooral af wat het dan is, al moet ik zeggen dat het bij de Cosma snackies amper is, dit is 100% gedroogd vlees. In de Feringa snoepjes zit wel wat meer toegevoegd.
Dan zou je kijken hoe ze reageren als ze puur alleen Cosma snacks krijgen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie