Heimlich greep

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Heimlich greep

Bericht door Ani »

Wat ben ik blij dat ik ooit heb gelezen hoe de Heimlich greep toe te passen bij een kat!
Winston had gister een stukje kippenvlees met een taai velletje laten liggen. Bij Khári in haar bekje gelegd, maar de schrokop die Khári is heeft het stukje vlees in ene naar binnen gezogen en het was vast komen te zitten.

Ze kreeg het benauwd en met tongetje uit haar mond liep ze te kokhalzen. Gelukkig waren we samen thuis. Ik gaf mijn vriend instructie om haar omgekeerd te laten hangen met zijn arm onder haar achterpootjes. Onder de ribben heb ik voorzichtig en enigszins met kracht druk/een stootje gegeven met mijn vingertoppen.
Haar neergezet maar het was nog mis. Nog een keer de Heimlich greep toegepast en na enkele seconden kwam het stukje vlees eruit.. toen ze weer op haar voetjes stond.

En madam ging het stukje vlees gewoon weer opeten. En zich wassen :shock: Winston was inmiddels wel flink overstuur en ook wij kregen even de bibbers. Wat een opluchting dat het goed is afgelopen!
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Heimlich greep

Bericht door Rik »

Ik kan me voorstellen dat je daar behoorlijk van geschrokken bent. Gelukkig is alles goedgekomen.

Hoe het eruit ziet...



Zoeken op youtube op heimlich cat kan ook.
(Ik had er nog nooit bij stilgestaan om dat te leren.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Heimlich greep

Bericht door Anne »

Wat zullen jullie enorm geschrokken zijn!!
Wat mooi dat jullie thuis waren zeg!!
Anders had het heel anders kunnen aflopen,
Eigelijk bedankt voor dit verhaal want ik weet nu ook wat ik in zo'n situatie moet doen!
Is Khari ondertussen bijgekomen van alle commotie?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Heimlich greep

Bericht door Pikachu »

Bedankt om dit te delen!! Ik wist nog niet hoe dit moest bij een kat, en het is heel handig dit bij de hand te hebben, ik sla hem op!

Alles ok nu met haar?

Ik heb het zelf wel enkele keren gehad bij ratjes, dat er iets vast zat in een keeltje. Telkens ook met stukjes kip. Heb toen ook een soort zwaaibeweging gedaan die ze aanraadden bij ratjes. Telkens ook meteen naar de dierenarts gegaan. Ze kregen het er uiteindelijk altijd zelf uit gelukkig, maar ik liet ze altijd nakijken.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Heimlich greep

Bericht door nellebel »

wat goed zeg, jullie hebben haar leven gered, al had madam dat zelf dus niet door. gelukkig ook maar dat ze er zelf niets aan heeft over gehouden.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Heimlich greep

Bericht door Dinky »

Wat een schrik!
Hopelijk zijn jullie nu allemaal weer beetje bekomen
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Heimlich greep

Bericht door Zotvanpoezen »

Wat goed dat jullie haar leven konden redden. Ik zal alvast eens oefenen op een pluchen kat ;-)

Ik heb het één keer meegemaakt met een gulzig paard dat tijdens de wandeling een grote hap vers gras meegegraaid had (teugels waren losgelaten zodat ze haar hals kon strekken). Ze was in paniek en haar tong werd blauw. Het enige wat ik kon bedenken, was mijn hand voorzichtig in haar keel stoppen om de bal gras eruit te vissen.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Heimlich greep

Bericht door Ani »

Bedankt voor jullie reacties. Khári heeft er werkelijk niets aan overgehouden, ze ging daarna gewoon door met het stukje vlees opeten en haar gewone gang.
Winston moesten we echt troosten en rustig toespreken. Zij is zoo gevoelig, ze had de schrik te pakken.

Het filmpje wat Rik heeft geplaatst is een nog veel ‘makkelijker’ hetzij praktischer manier lijkt me. Ik heb er helemaal niet aan gedacht om een voorbeeld te plaatsen. Dank je Rik!

Een van ons is er altijd bij als ze eten, er heeft ook wel eens een botje klem gezeten tussen de tandjes. Ze eten barf, dus we letten goed op.

Pikachu, hoewel het natuurlijk niet leuk is als er iets vast zit in de keel van een diertje, moest ik wel erg lachen bij het idee dat je een slingerbeweging met je ratje maakte… :cry: :smile:
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Heimlich greep

Bericht door Pikachu »

Ja dat snap ik xD maar het is bij ratjes het beste. Je houdt ze rechtop en zwaait ze eigenlijk van boven naar beneden, één keer, en zet ze dan weer even neer om te bekomen. Iemand had dat ook ooit gedeeld op een forum, en dat zou beter zijn dan echt op ze te gaan knijpen ofzo :) het is wel al snel gevaarlijk, is natuurlijk niet goed voor hun hersenen enz als je ze te snel gaat zwaaien.
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Heimlich greep

Bericht door Ani »

Pikachu schreef: 04 dec 2021 00:11 Ja dat snap ik xD maar het is bij ratjes het beste. Je houdt ze rechtop en zwaait ze eigenlijk van boven naar beneden, één keer, en zet ze dan weer even neer om te bekomen. Iemand had dat ook ooit gedeeld op een forum, en dat zou beter zijn dan echt op ze te gaan knijpen ofzo :) het is wel al snel gevaarlijk, is natuurlijk niet goed voor hun hersenen enz als je ze te snel gaat zwaaien.
😂😂 ik begrijp het, maar het ziet er in mijn fantasie zoooo komisch uit.. :lol: Werkelijk bijzonder toch dat je ook bij ratjes een speciale manier hebt om ze te helpen bij dreigende verstikking (wat in feite natuurlijk een drama situatie is). Ik ga ‘s op youtube kijken of ik er een filmpje van kan vinden..
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Plaats reactie